Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 september 2021

Av Neta - 13 september 2021 17:31


Korvgryta

2 gula lökar, grovhackade
1 ask champinjoner, nerskurna
1.5 dl risoni
Smörolja
1 brk kross tomater + 1 brk vatten
Salt och 4-peppar
400 g falukorv i bitar, jag gjorde cm-skivor, delade på 4 strimlor och sen det rakt över.

Fräs lök, svamp och risoni i smöroljan till löken börjar bli genomskinlig
Tillsätt tomater och vatten, smaksätt
Koka i 10 min
Tillsätt korven och fräs tills den är klar. Typ 3 min.
Smaka av!

Tärnad squash kan även tillsättas. 


Av Neta - 13 september 2021 00:54

När jag började gå ut och dansa själv på riktigt i början av 70-talet gick jag ju mest på gammeldans. Dett var då mest på Folkets hus och Liljekonvaljeholmen förutom Ungdomsringens fester och danser dom kallades lekstugor. Senare blev det på Belinda, Patricia, Drabanten, Skultuna lagårn, Hedemora, Sala. Ofta spelades då 2 moderna 1 gammal, men ibland beroende på vilket band som spelade kunde det också vara 2 gamla 1 modern.
Jag hade egna gammeldanskurser i mitt bostadsområde i Årsta. I skolan, i kvarterslokalen och även barngrupper i dans i Kvarngärdesskolan i föreningens regi.

Dans har gått som en röd tråd genom hela mitt liv sen jag var tonåring. Fick ju J när jag var 23 men det hindrade mig inte, så länge vi hade vagn va han med sen betalade jag barnvakter. Hade några äldre tanter.

En orkester som varit med mig i hela mitt dansliv är just Micke Ahlgrens, dom hette först Roynes men bytte namn runt -90 nån gång. Jag har känt Micke på det viset i 50 år. Han var en ursnygg yngling på 16 år när han började i Roynes och han håller på än. Vet att han läst lite juridik och jobbat med försäkringar lite på sidan om men han har aldrig släppt musikerlivet.

Kvällens konsert med dom blev verkligen en nostalgitripp också. Dom spelade gammeldanser från olika Roynesskivor till att börja med. Berättade om samarbeten med en annan Uppsalaprofil, Ove Törnkvist. Men också med Tore Skogman m.fl Tore gjorde dom en USA turne med, åkte runt i Svenskbygderna.
Dom spelade låtar från stora kända dansband som Flamingo, Vikingarna, Ingemar Nordströms m.fl
Detta blandat med spex och anekdoter, allt väldigt pedagogiskt upplagt.

På det personliga planet har Petter i bandet spelat på min fasters begravning. Jag hoppas han och hans tvärflöjt en gång kommer att spela på min också.


Deras stämsång är vida känd och uppskattad. Jag har alltså en speciell relation till det här bandet. Vi ses ju så klart bara när dom jobbar men som idag när jag hade båda tjejerna med mig så pratade vi om hur han sett dom sen dom var små tultor. Då är dom 28 och 34 idag. Haha!

Jag åker ju inte ut så ofta nu, att åka färdtjänst själv till en dans går nästan inte. Inte ens med scootern klarar jag mig helt själv. Kryssningar funkar inte heller så bra längre. Jag är alltså beroende av att någon tar med sig mig och min rullstol. Och eftersom jag inte får nån ledsagare så går sånt bort. Leif har ju offrat sig ibland och C kan ju med så klart men nu har ju hon skaffat kille och är inte så tillgänglig för mig längre. Det är ju inte L heller nu när vi har olika liv. Jag kan kanske åka till Fyris men krångligt blir det.

Måste också lyfta fram dagens arrangör Carolina på Fyris parks dansvänner.



Hon hade alltså utan att jag bett om det, reserverat en plats för mig och C. När så E var med idag också löste hon bara det.
När det var fikapaus, ja dom bjöd till och med alla på fika kom en personal och erbjöd sig hämta kaffe till oss. Alltså jag är mållös och helt tagen över den servicen. Nu behövdes ju inte det eftersom C var med men ändå, bara erbjudandet! Jag är inte van vid det.


C tog den här bilden. Varför hon tog den snett vet jag inte Haha! Men jag kom på att jag aldrig tagit nån bild med grabbarna så gjorde det idag. Ni ser från vä Micke själv som är basist, Petter som spelar sax, tvärflöjt, gitarr m.m Sen på andra sidan den gamla tanten står trummisen Kent och till sist ungdomen Jörgen. Född -76. Haha!

Tack raringar för ikväll!

Snabbt stopp på ett Ica på hemvägen för att köpa frukt och matbröd.


Sen 2 räkmackor med rökta räkor från Gotland när jag kom hem. Lite söndagslyx.
Nu är kl över midnatt så nu ska jag avveckla min dag och krypa ner i sängen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards