Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 25 september 2022

Söndag

Av Neta - 25 september 2022 23:42

Orkar inte skriva varje dag nu. Har så mkt värk i både axel och hö knä att jag fått lite starkare värkmedicin och *kors i taket* en tid hos husläkaren redan i november! (Ironi) medicinen fick jag av en nätläkare.

Det här gör mig väldigt trött men försöker väl hänga med ändå. Idag tog kaffet slut, mitt kaffe som bara finns på Ica. Bryggkaffe har jag, men brygger ju inte bara åt mig själv.

Igår kväll kom Mi o Ma över en sväng, med sig hade dom en korg kantareller. Hade ju fått tidigare också. Gav bort en tredjedel för fick bara inte plats i frysen.
Slängde hop en smulpaj på Cs äpplen som vi fikade med glass.

Kom på sen att jag kunde bett dom köpa kaffet på Ica i Örbyhus men ibland under dom här värkperioderna är inte hjärnan med riktigt.



Traktörpannan blev nästan full. Fick dessutom Karl-Johan som blev 3 påsar med ca en näve i varje.
Skulle iofs vilja ha trattar också som jag isf vill torka. Dom jag fick var grovrensade så behövde i princip bara dela i bitar. Det här blev 10 påsar till + att jag sparde lite till maten idag.


Kokade rödbetor idag med så åt 2 sånna, sen tärnade jag en laxbit och den fräste jag med lök och svamp mot slutet.

Tänkte göra en äppelkaka med eftersom det var äpplets dag, men hade lite ont och fick dessutom värk i ett öga som i skov så struntade i det.


Kollade på *Mitt Liv* på fyran med Susanne Reuter och blev så sugen att gå på en riktig fars och få skratta lite. Vi får ju åka till 08 då för här finns inget sånt. Gjorde en önskelista till födelsedagen och skrev in det på den. Haha! Som en annan barnunge! Har dock ingen aning om vad det går nu.

Åt några kex nu ikväll med tomatmarmeladen jag köpte i Leksand i somras. Fick tipps om salt o sv.peppar på och det lyfte den verkligen. Fanns inte mkt till tomatsmak på den annars.

Veckan som kommer händer det en del på, får hjälp att bära bort växter från altanen för vinterförvaring.
Ska på mammografi OM jag får hjälp dit och därifrån, måste ju ha rullstol då, scootern är för stor för att gå in under utrustningen.
Är en liten backe utanför entren till Samariten och den tar jag mig varken upp eller nerför själv sen måste jag ta en hiss som ligger långt in och med min axel kan jag inte dra mig själv så långt.
Annika kan inte jobba med mig den dan, C skriver tenta precis då, L ska på dans kvällen före och åker hem då om han ens åker hit den här veckan.
J har inte svarat alls.
Sen ska C och jag till 08 en dag, gå på livrustkammaren och i Gamla stan där vi också ska äta.

Efter att jag lagt ut mitt köttfärssåsrecept fick jag en fråga om recept på min thailändska dito. Recept kommer här.


Thaisås m nudlar och vitkålsallad

Koka nudlarna enl anvisning

Thai köttfärssås

1 st gul lök
1 msk röd currypasta. Kan bytas mot 1-2 tsk vanlig curry
1 msk smörolja
400 gram nötfärs. (blandfärs går så klart också)
400 ml kokosmjölk
1 st röd chili (kan uteslutas)
½ - 1 tsk sambal oelek, (börja lågt o smaka. Så olika styrka på märken)
2 tsk fisksås
1 tsk råsocker
10 blad babyspenat, (kan skippas)
1 st röd paprika

Skala och skär löken i bitar.
Fräs den och currypastan i olja 2-3 minuter.
Blanda ner färsen och bryn den lätt.
Häll i kokosmjölk.
Kärna ur och finstrimla chili och paprika.
Tillsätt chili, sambal, fisksås och socker.
Låt köttfärssåsen koka på svag värme ca 10 minuter.
Blanda ner babyspenat och paprika strax före servering.

Jag brukar göra den på vanlig gul curry, tar bara 1/2 chili utan kärnor som varit fryst, blir inte så stark då. Har inte alltid med spenat heller.

Jag köper alltså de röda milda chilisana, delar dom på längden, skrapar ur kärnor och hinnor. Sen styckfryser jag dom innan jag lägger dom i en fryspåse i frysen. Tar fram dom några min innan jag behöver dom, dom är *skärbara* ganska fort.

Vitkålsalladen till den här görs oftast finstrimlad med kokande vinegrett över, sen blandar jag i nån frukt, ananas eller mango oftast men har gjort med papaya nån gång med.

Vinegrett till en skål vitkål (ca 1 lit)

1 dl rapsolja
1/2 dl fruktig vinäger, t.ex äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk salladskrydda

Blanda och ge ett uppkok. Häll över vitkålen, blanda och låt svalna under lock.
Tillsätt ev frukt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 29 mars 04:18

Mr X är här. Han somnade med lampan på och släckte den inte förns 3. Som att försöka sova med en strålkastare rakt in i rummet. Men jag var för trött för att orka väcka honom eller gå ut i vard.rummet och släcka själv. Nu kan jag inte sova. Han k...

Av Neta - Onsdag 27 mars 01:06

Med den här jäkla tröttheten märker jag hur min mobilitet försämras också. I synnerhet direkt på morgonen då jag går jäkligt illa. Ont satan då också. Går dåligt jämt och måste alltid hålla i mig nu. Att bära nåt samtidigt försämrar också balansen om...

Av Neta - Måndag 25 mars 22:39


Kom inte receptet med, blir så trött

Av Neta - Måndag 25 mars 22:37


Jag hade spart Chokladvåfflorna Så,dags nu men iaf. Haha! ...

Av Neta - Måndag 25 mars 19:32

Känns som något är fel. Inatt sov jag dåligt men gick inte upp i morse utan sov till 11. Har som ett tryck över huvud och ögon men det är tydligen vanligt vid extrem trötthet. Ringde vc men dom har ingen tid förns i slutet av maj. Fick prata med en ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards