Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 10 maj 2022

Receptet

Av Neta - 10 maj 2022 23:17

Stångkorv


7½ dl korngryn

1½ lit vatten

1½ lit buljongkokt kött, lika delar nöt o fläsk

3 msk salt

1 msk mejram

1/4 tsk vitpeppar

1/4 tsk kryddpeppar

1 finhackad rödlök

½ tsk mald ingefära

4½ dl köttspad



Skölj grynen och låt dem svälla i vattnet i ca 2 timmar

Under tiden kokar ni köttbitarna i vatten så det täcker tillsammans med buljongtärningar (1/ 5 dl vatten) , några kryddpeppar, ett lagerblad och en gul lök i klyftor

Koka gröten mjuk, se förpackning låt den kallna

Låt köttet svalna i spadet, dela i mindre bitar

Mal köttet medelgrovt i 5-6 mm hål

Blanda med den kalla gröten, rödlöken och kryddorna

Späd med kokspadet och arbeta hop det noga

Nu kan ni antingen stoppa korvarna i svinfjälster 28-30 mm i diameter till korvar på 15-20 cm långa eller forma och rulla dom tight i gladpack som snörps i ändarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Torsdag 27 juni 23:03

Man gör inte så mkt när det är 31 gr. Idag gick jag bara ut på baksidan när jag skulle vattna. Förberedde också för regn, la dynor upp mot fönstret. Åt det hållet alltså. Så nu blir det väl inget. Haha! Fläkten går och den får nog gå i natt med. ...

Av Neta - Onsdag 26 juni 10:23

Tyvärr kom bilderna inte med men dom finns både på Fb och Insta . ...

Av Neta - Tisdag 25 juni 23:34

Egentligen skulla Annika och jag ses i morgon, ev åka till Enköping å träffa C. Men när jag såg va det skulle bli för temp ute insåg jag att jag inte skulle klara det. Blir det över 25 vill jag ta det lugnt i skuggan. Blir dålig och mår illa om det...

Av Neta - Söndag 23 juni 00:27

Känns iaf som det, sen jag skrev senast i Onsdags. Torsd fm åkte vi till Karola i Gryttjom och hämtade midsommarmaten. På em kom sonen, skulle flyttas en låda på uteplatsen, tas bort en sektion på soffan. Så det blev lite omgjort. Så ...

Av Neta - Onsdag 19 juni 23:54


Ont överallt, övertrött så kan inte sova efter en intensiv dag. I morse var jag uppe före 8, det är ovanligt, duschade, satt på en maskin tvätt och sen åkte Annika o jag in till polisen och fixade för ett nytt leg. Sen gick vi genom gamla luthagen ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards