Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2012

Av Neta - 27 december 2012 00:26

Idag är jag bitter som 17, dels på delar av den s.k familjen så klart som förstörde julafton, är man van att fira med 11 pers till blir det ofantligt tomt att bara vara vi 4 och dessutom veta att det beror på ren själviskhet. Ingen av dom har ens hört av sig i jul.

Men en olycka kommer sällan ensam är också bitter på banken.


Försäkringskassan drar alltid för lite skatt så jag har haft restskatt de senaste åren. Ofta dribblar vi till det där med husräntorna så L flyttar över en del avdrag på mig. Vi har ju annars 50% i var.

I år räckte inte det för restskatten var på sanslösa 7 000 ist för mellan 3-4 000 som det brukar och trots att vi dribblade så var det iaf drygt 4 000. Jag bestämde då efter att ha grunnat på det där hela hösten, mig för att göra 2 fyllnadsinbetalningar för att bli av med det, en större i nov och en mindre i dec då man ju har så mkt utgifter ändå.


Ordnade detta med 2 autogiro med banken och i nov drogs den större summan, när jag så fick lönen i dec upptäckte jag att samma summa dragits då, alltså 2 158 kr för mycket. Tog så klart kontakt med banken så fort jag såg det men detta var ju den 21a så dom kunde inte fixa det före jul.


Som tur var hade jag handlat det mesta som var dyrt redan och hade "bara" en del mat kvar, har också betalt dom viktigaste räkningarna och spart pengar till autodragningarna. Sen fick ungarna och L helt enkelt hjälpa till. Resten hade jag hoppats kunna betala i morgon men nu när jag kollade efter kl 24 så har jag inte fått dom "idag" heller, är ju visserligen vardag på fred också men nu börjar paniken komma. Det är ju avgifter till banken den här månaden också och dom är minsann aviserade.


HATAR när det blir så här och man ska behöva krångla, ringa och fixa för att få tillbaka sina egna pengar, dom är ju mina, det är ju dom som gjort fel.

Är väl kanske så att dom måste ha tillbaka dom från skatteverket innan jag får dom och då går det åt helvete på riktigt. Det är ju nyår och vem vill inte fira lite extra då.

Visserligen är pengarna för autodragningarna kvar på kontot över nyår men jag törs ju inte röra dom om jag inte skulle få pengarna tills de ska dras.


2 000 är jättemycket pengar för mig och dom andra har inte mkt kvar dom heller nu, det är ju dessutom "husmånad" så från det kontot törs jag ju inte heller låna. Har en del rep.kostnader där den här perioden så det blir i stort sett tömt. Annars är ju det vår buffert eftersom vi oftast sätter in lite extra.


Så inte nog med att julen blev som den blev nu kanske nyåret går åt helvete också. Tur vi inte bestämde oss för att följa med Mi o Ma på kryssningen. Inte har vi bjudit hem några heller, då hade vi väl fått ha knyt då. Har vi ens råd att tanka? Kanske inte ens kan ta oss t stan.

F*n vad sånt här ställer till det.


L tycker nu att jag ska be Fk dra 1 000 extra varje månad från min redan så låga inkomst som ju kommer bli lägre ändå. Går ju från 50% sjskr och 50% sjukersättning till 100 % sjukersättning snart. Där försvinner ytterligare ett par tusenlappar och om jag bodde själv skulle jag hamna under existensminimum.

Varför kan inte det där jäkla postkodlotteriet ringa på min dörr för? Va länge sen jag vann på min lott nu.


Annars har det här varit en hyfsad dag, sonen med familj har varit hemma och vi har haft lite julklappsutdelning, ätit mat som inte var julmat och ungarna spelade spel med C och resten fixade lite med släktforskningen.

  E och jag fick varsin tulpanbukett som vi satt ihop, så härligt med frasiga färska tulpaner redan nu. Jag brukar aldrig köpa själv innan jag slängt ut julen men då är det en särskild känsla att sätta tulpaner här o var i huset.


Nej nu har kl hunnit bli 1.30 så nu ska denna bittra kärring sova.

Av Neta - 25 december 2012 13:29

  God fortsättning på julen.

Snö har vi så det räcker och blir över iaf, Leif är väl inte överlycklig men han får ju hålla igång iaf, har hjälp av Christine också.

Julafton har vi firat ensamma så den blev ganska slapp, vi åt frunch och middagen blev väl inte förrän vid 19-tiden. Det är väl bara inse att så kommer det att bli till tjejerna ev skaffar familj.

I morgon kommer iaf sonen med familj, tur är väl det.

Hade tydligen varit snäll också för tomten hade lämnat några klappar till mig, en ny tunika, en fin presentkartong med duschcreme, deo och lotion, en väskspegel med ledbelysning, en korsordstidningsprenumeration ( önskerepris från i fjol ) och en liten tavla.

Idag blir det lite filmtittning, Ice Age 4 och ikväll var det lite bra på tv, konsert med Sanna Nilsen och återträffen med "Så mkt bättre-gänget" bl.a

Troligen sen middag idag också. Man är ju inte hungrig precis. Förbereder väl lite till morgondagen också, då blir det inte så mkt julmat.


Av Neta - 17 december 2012 23:10

      Jag manglar en gång om året, har inget mangelutrymme i tvättstugan på 7 kvm, har faktiskt en elmangel, men den har ständigt krånglat de sista åren, funkar bra till första duken men sen strular den.


  Älskar känslan av riktigt linne och har samlat på mig fina dukar i läckra färger och mönster. Började med någon jag fick för att jag prenumurerade på Ica-kuriren sen var jag fast.

Till jul ska så klart den röda på men inte en dag före den 23e under advent får den gröna bomullsduken duga.

Är på jakt efter en midnattsblå sen flera år att ha på nyår men inte hittat någon i linne, marinblå finns hur mkt som helst men den ska inte vara så.

Vilken tur att vi har den här harven kvar för ärligt talat blir det inte riktigt så fint med en elmangel som med den här. (Hjälper inte att det går att kallmangla med den också.) Vi hittade den på Emmaus för 25 kr för 30 år sen. Visst är det jobbigt att den väger ton och att man måste vara två men desto mer härligt när dom ligger där rena o fina i lådan i köpmandisken. Nu har vi manglat 6 st igår och 4 idag så nu kan det få bli jul, nytt år och nya kalas   


  Kolla på den här bilden, klicka på den så blir den större. Love it!   


  

Ja nu är vi inne i julveckan med allt vad det innebär, men jag skulle inte vilja ha det annorlunda. Har gjort ett "körschema" så man gör lite varje dag så kanske man är pigg på julen också. Skurar inte i alla vrår men det städas med såpa iaf. Doftar jul. Lägger rätt mkt krut på maten, vissa saker som man vill ha sen ska det ju handlas. Fick nästan hjärtinfarkt ikväll då Fk betalt ut 2000 för lite men det får dom bara ordna kvickare än kvickt.


  

I morgon kommer Elle hit igen och ska vara hemma över helgerna. Så vi sätter dom i arbete som är pigga och raska och så står hon och jag för det kulinariska   men först ska det handlas hem ett och annat.


 

Fick ett härligt glöggrecept igår, en glögg som ska drickas kall. Blossa Lingonglögg blandas iskall direkt i glaset med lika kall och lika delar skumpa eller mousserande vin och några frysta lingon. Låter inte det som en hit? Gör man sen några rullar med färskost och kallrökt lax på mjukt tunnbröd som man skär i rulltårtsbitar till också, ja då är man hemma.   


  

Nyår då? Ja vi har inga direkta planer, Mi o Ma vill kryssa men jag är tveksam, dels för kostnaden och dels för att det ska vara stökigt. Förra året var dom på Skansen och jag har också tänkt att jag vill vara där nåt nyår men dom blev hemskt besvikna, såg inget och väldigt mkt folk, värre än allsången tyckte Ma. Dom såg inget av fyrverkerierna heller tyckte dom p.g.a allt folk, undrar hur det skulle vara att stå uppe vid Fjällgatan i stället? Men men sen ska man hem också, en nyårsnatt så vi passar nog det också.

Förra året dukade vi fint, åt gott och skålade in 12-slaget med grannarna. Lugn, skönt och jättetrevligt och med tanke på djuren är det nog bra att vara hemma. Kanske vill någon komma ut rentav vi får väl se.


  Men nu så ska jag ta mina funderingar och gå isäng.


Av Neta - 14 december 2012 22:53

  Fruktansvärda saker händer där ute i världen, jag tänker så klart på skolmassakern i Connecticut. 26 personer varav 20 barn har fått satt livet till. De flesta barn gick i en förskolklass där gärningsmannens mamma var lärare. Vad händer i huvudet på en person som kan skjuta sin förälder och små barn? Jag kan nästan inte ta in det. Så klart det är lika hemskt när det än händer men man kan ju inte låta bli och tänka på familjerna som nu får sina liv, hela sin tillvaro förstörd och just till julen som ska föreställa vara barnens högtid. Kommer dom någonsin kunna fira jul igen?

Kan också tänka mig att det kommer att bli diskussioner om vapenlagarna där borta nu.

Såg en bild på SVTs sida där ett par lärare för ut sin klass från skolbyggnaden, barnen går på led med armarna på framförvarande kompis axlar och paniken syns i deras ansikten. Kan tänka mig in i situationen som personal, hur farao ska man veta vad som är rätt att göra? Glad jag sluppit större otäckheter under min tid på förskolan.


  Den här bilden cirkulerar på facebook och visst är man väl stolt över att vara svensk. Jag är så stolt över det att jag gärna välkomnar dom som av olika anledningar inte kan leva i sina hemländer längre. Men jag tror vi måste bli bättre på att ta hand om dom, vår flyktingpolitik borde kunna vara mer humanitär framför allt där det är barn med. Jag tycker vi ska värna om vårt land och våra traditioner och respektera att också dom vill behålla sina även om dom kommer hit, det är ju allt dom har kvar av sitt ursprung liksom. Jag har ju som förskolepersonal fört många samtal med framför allt mammor från andra kulturer under åren. Ingen ska ju inbilla sig att dom kommer hit bara för att utnyttja systemet, tänk er själva att lämna allt du är van vid. Här får dom bo annorlunda och har inget socialt nätverk i form av gamla vänner eller grannar kvar, ofta finns det kvarvarande barn i hemländerna och föräldrar. Dom är här ofta av politiska själ, tänk på det nästa gång du är irriterad på en politiker eller ett politiskt beslut, tänk dig att riskera ditt liv för dina åsikter...

Visst är jag också emot sådana saker som hedersvåld och omskärelser men där får man väl försöka stötta den upplysningskampanj som olika organisationer bedriver.

Men innan vi irreteras på deras traditioner och det  sätt dom lever på, och innan vi kan tycka att dom kommer hit och lever på oss kanske vi skulle gå några mil i deras skor. Innan vi retar oss på att dom bygger moskéer kanske vi ska komma ihåg att Svenska kyrkan finns i alla länder.

Låt Sverige och de svenska traditionerna fortleva men ha ett öppet sinne för invandrarnas också. För ett samtal och du får ofta ett livsöde du inte kan föreställa dig.


Berättade här i bloggen för ett tag sen att jag upptäckt en ny författare. Glömde avbeställa en bok i bokklubben men när den kom verkade den ganska intressant. Kollade upp att den inte var fortsättningen på en serie men hittade då en triologi hon skrivit före den här boken och bestämde mig för att läsa den först och jag rekommenderar er att låna de böckerna över jul om ni är lässugna.

Författaren är Penny Vincenzi och boken som kom från klubben var "Bestulen" Elle har läst den och tycker den är bra. Triologin som jag läste handlar om 3 generationer av familjen Lytton, en bokföräggarsläkt från London och böckerna sträcker sig från 1900-1960. Första boken handlar om hur huvudpersonen som är en adelsflicka med anor blir föräskad i sonen till bokförläggaren. Han är så klart inte god nog åt henne anser föräldrarna men Celia som hon heter vet vad hon vill och förför helt enkelt sin älskling och ser till att hon blir med barn. Då kan inte föräldrarna längre säga nej. Trots sin man uttryckliga ogillande börjar hon efter sonens födelse hjälpa till på förlaget och gör sig oumbärlig. Hittar en ny författare som säljer massor och som gör förlaget "rikt och oberoende" man får sen följa en generation i taget i varje bok, deras liv både vad gäller kärlek, dramatik och karriär. Ofta går det hand i hand. Man får samtidigt en liten inblick i hur bokförläggarbranchen var förr. Böckerna heter "Ingen ängel" "Celias döttrar" och "Farliga frestelser"


Innan jag läser "Bestulen ska jag läsa del 2 av Kristina Sandbergs bok om Maj fån Örnsköldsvik, "Sörja för de sina" heter den och är en fortsättning på "Att föda ett barn". Det är en berättelse om flickan från landsbygden som flyttar till en större stad och får sitt första arbete som cafébiträde, hon blir förälskad i en gäst på cafét där hon jobbar och blir med barn. Maken som är av finare familj visar sig vara en komplicerad person som så småningom får allvarliga alkoholproblem men Maj har gett sig 17 på att hålla fasaden uppe och försöka klara situationen med att leva i denna snobbiga familj samtidigt som hon försöker få ordning på makens missbruk. Så nu är jag lite nyfiken på hur det går i den andra boken, har förstått så mkt som att maken nu går hos en psykiatiker och att dom flyttar till annan ort.


Ja det får väl vara allt nu från detta omtumlade dygn, helgen består av lite städpyssel, mangling av linnedukar på min mycket gamla mangel som ingen elektrisk kan mäta sig med och julkonsert där C deltar.





Av Neta - 14 december 2012 00:19

   


Ja det finna många varianter på Luciatåg vi började med frukost framför Lucia på TVn i morse, tände massor av ljus och njöt av sändningen från vår fina Domkyrka med bl.a Helen Sjöholm. Tyckte dock inte att dom där raparna hade i kyrkan att göra och rapa sönder fina julsånger. Vi ska vara rädd om traditionerna.

Vi blev också beklämda då vi hörde att Bocken i Gävle brunnit i natt, i år hann vi inte ens upp o se den.


    Sen la jag mig faktiskt en stund igen och läste och vaknade så klart med boken över ansiktet nån timme senare   

 

Hade så ini bombens ont i högerarmen igår, det är ju den som får ta all avlastning när jag går med kryckorna men nu gjorde det ont runt armbågen och den är ju protes så jag börjar fundera på om belastningen gjort att nån skruv lossnat eller så. Låg med den på en mjuk kudde hela natten så den kom upp lite och något bättre men långt ifrån bra var jag idag. Har ju vattengympan i morrn så jag vill ju inte vara "justerad"

  

 Leif körde in Elle på nåt möte på arbetsförmedlingen och sen kom hon med hem och åt lunch med oss och vi gjorde lite godis och hon åt middag här också. Tanken var att vi alla sen skulle till kyrkans Luciatåg ikväll eftersom Christine gick med där men E började plötsligt må illa och kräktes och då ville hon hem så L tog hem henne när han körde ner C, va 12 gr kallt så C ville inte gå. Stackarn missade fina systers solosång men jag filmade o la ut på min facebook så hon kan se det där. Vi ska ju på julkonserten på söndag och där sjunger hon ju också så hon får ju höra då. Ringde henne ikväll men det hade inte hänt nåt mer så det var väl ingen fara men man vet ju inte.

Vackert som 17 var det iaf och inte fullt i kyrkan heller men bra med folk ändå med tanke på att det inte skulle varit något och att det knappt annonserats.

  

Idag hade Kungahuset lagt ut en bild på sin facebook lilla Estelle, i vit overall och på en blå pulka poserade hon i Hagaparken med mamma och pappa. Vilket charmtroll hon såg ut att vara, men det är väl å andra sidan alla i den åldern. Undrar m hon kommer o ses i en pulkabacke vid Drottningholm med morfar kungen i jul.

  

  Ja vi gjorde lite godis, E gjorde så söta små tomtar som jag tyvärr inte fotade och orkar inte lyfta på häcken nu heller   C gjorde den här nougatmarsipanen som egentligen ska penslas med choklad och dekoreras, jag köpte ju ätbart glitter i rött o grönt i sån ströburk förra året. Men vi var så sugna då vi kom hem från kyrkan så vi struntade i det, värmde lite glögg och provsmakade lite när vi tittade på "Uppfinnarna" och Jamies jul.

  

    Slog in resten av de julklappar jag köpt medans jag laddade upp videona från kyrkan, kassen är 90 cm hög från Rusta men i år hade jag så stora grejer så det rymdes inte. Nu har jag problem hur jag ska förvara dom kaninsäkert... Hittade så fint julpapper också, kan ju inte bara ha julrosor i trädgården måste ha lite sånna på paketen också. Kommer från Plantagen, deras 5 kr-rullar som jag köpte ett gäng olika av.

  Nu är kl över midnatt igen :D men jag älskar de här ensamma nätterna då jag kan få fixa o dona i lugn o ro. Får så mkt gjort och jag kan ju faktiskt sova länge i morrn om jag vill.

Men nu så avvecklar även jag den här Luciadagen.

So long!




Av Neta - 11 december 2012 17:16

Vad gör ni för blomsterarrangemang till jul?

Själv köper jag numera inte en enda julstjärna, tycker dom blir så fula efter ett tag.


    Detta är numera min favvo, har just nu 2 röda som är på väg att slå ut, denna bild från köket är från i fjol. Har en vit i sovrummet också som verkar bli bra hög fast jag knappt vattnat den. Och sen ska jag införskaffa en rosa-vit till vardagsrummet, gärna en dubbel. Köper nya varje år för jag får dom aldrig att blomma om.


  Det här är också en favorit, Ardisia, tyvärr brukar dom vara dyra men i år tror jag att jag ska kosta på mig en sån. Kanske i en julgrupp men lite "hjärtan på rad" och hyacinter. Har en underbar planteringsskål med julmotiv i porslin jag fått av sonen en gång.


  Här är min nya "julstjärna" köper helt enkelt röda Kalanoche (stavas det så?) tycker dom blir fina i julkrukorna. Håller ett bra tag också.


       Sen dom här redan till advent så klart. I år köpe jag bara vita och har dom i grisen, tomtesäcken och en liten vit kruka med lackstämpel på.

Dom blommar så fint nu, en del med två stänglar. Handlar mkt blommor på Bellis i Stenhagen, tycker jag får bra ex där.


Idag har Elle åkt hem men hon kommer hem redan i mitten på nästa vecka igen för att bo här över jul. Tomt både efter henne och lilla Kiwi, Skruttan letar redan efter henne och går och nosar där buren stått. Dom börjar bli så bra kompisar, ligger som o gosar med varann. Men marsvin och kaniner ser man ofta ihop i djuraffärerna också, så dom ska väl gå bra ihop.


Christine är på utbildning med andra ledsagare idag, på mitt jobb :) Dom sitter ju också på Fyrisborg dom som anställer sånna. Hon tänkte gå från centralen för hon hade inga pengar på mobilen men jag skickade med min telefon, kan va lite ödsligt därute efter 18, bättre hon tar bussen då. Ja här tar dom inte kontanter på bussen längre.


Jag har suttit och skrivit in recept i den mappen på datorn, har ju varit ordentlig och gjort mappar för olika saker så det är lätt att hitta. Tro jag hittat nyårsaftonens dessert kolla i matbloggen sen.

Av Neta - 9 december 2012 17:40

  Det tar mindre än en sekund så kan man stå där i motsatt körbana mot färdriktningen eller stå med nosen ner i diket. I värsta fall ligger man upp o ner.

Eller också är det något som "fryser" och så lägger bilen av, så står man där. Risker för både olyckor och motorhaveri ökar i kyla.

  

Ger man sig ut i vinterväglag så är man väl varmt klädd eller? Om man ska åka långt kanske man skalar av sig ett eller två lager förstås det blir ju varmt i en bil, Jackan bör man ha på ryggstödet, bara dra ur armarna efter sen man satt sig. Mään.. som Irving säger, lägg inte övriga kläder som täck- eller vindbyxor, vantar, mössor o halsdukar i skuffen. Ha hellre en kasse och lägg dom i på golvet mellan sätena i baksätet. Vill du inte köra i storstövlar eller kängor så ställ dom så du kommer åt dom lätt och kör i gympadojor. Som passagerare brukar jag också hoppa i några lättare skor men har då kängorna mellan mina fötter där jag sitter. Stannar man vid nån mack eller rastplats och man vill lämna bilen så är det lätt att byta. Lätt att få dom med sig också om man måste lämna bilen fort.

  

Var noga med att vinterrusta bilen, lägg i borste, snöskyffel och isskrapa, kanske även lite sand, i synnerhet vid långfärd.

Inne i bilen på vintern behövs en reflexväst, INNE, du syns kanske inte om du ska ut och öppna skuffen. Vidare behövs en ficklampa, kanske extra batterier, mobilladdare, hängreflexer, värmeljus, gärna modell större som brinner 8-10 timmar, och en tändare i en plastpåse, det senare håller kupén varm vid ett motorhaveri och du syns utifrån.

Vid långfärd även en eller flera extra plädar, kanske kuddar, vatten, termos med varm dryck eller vatten + snabbkaffe o tepåsar och nåt att äta på. Hushållspapper eller en tygtrasa är bra om man ska vara i bilen länge, torka bort imma, torka ren strålkastare m.m samt soppåsar.

  

Reser man med barn så rekommenderar jag en slags förvaring man sätter fast på ryggstöden till framstolarna, finns i olika utformning med fack för pennor, block, tidningar, böcker m.m och smart är att köpa en med dricka/mugghållare.

  till ex den här. Men lätt att göra själv också behöver ju inte vara stängningsbara fickor.

 Barn behöver sysselsättning, biltema har en sån förvaring med nedfällbar klaff också om dom vill se film på en Ipod t.ex men vad händer då om man smäller? Tycker det är lite läskigt. Bättre lyssna än se i bilen.

  

Ta många raster om ni åker långt och ät och drick när ni står still om ni vill göra det i bilen. Men viktigast av allt, anpassa hastigheten till väglag och väder.

  


Av Neta - 8 december 2012 23:37

 


Jag pyntar rätt mkt till advent, byter till röda gardiner både här o där som jag redan bloggat om och pyntar med ett undantag, inga tomtar eller julgrisar förrän vi tar in granen, i år förmodligen helgen före julafton.


  Jo förresten jag har dom här kanel & sockertomtarna i lilla köksfönstret eftersom vi äter lite julgröt under advent.   

  

Jag minns när jag var liten och vi hade en sån rödorange pappstjärna under advent så tog mamma ner den dagen före julafton då vi tog in granen och satt upp röda kulor i stället och i andra fönster satt hon såna staniolgirlanger som snurrar. (Dom som idag kostar uppåt 100 spänn på Tradera.) På den tiden tror jag inte vi hade nån elljusstake heller.

Hon tog även bort adventsljusstakarna med mossa och det gör nog både hon och jag ännu. Jag tog nog också ner stjärnan när Johnny var liten och satt upp kulor i fönstren i stället. Idag tar jag bort mina lucior när jag plockar upp tomtar och julgrisar.

Idag får stjärnorna hänga kvar också jag har kulorna på varsin sida om dom, tror mamma gör så nu med. Jag har ju adventsljusstakar i varje fönster i hela huset och stjärnor ovanför den både i sovrummet och stora vardagsrumsfönstret.

        I det lilla i v-rummet har jag en jättegammal lykta med Betlehemsmotiv. Det är föregångaren till den s.k Uppsalalyktan och gjord av den personens mormor som idag gör Uppsalalyktan som ju är med Uppsalamotiv. Min är renoverad och det röda sidenet är utbytt mot rött crepepapper, trodde Tina som hon heter som gör dom idag, och som jag känner väl från ungdomsringen,  skulle få hjärtinfarkt när jag sa det men har lovat byta tillbaka till siden, och nån gång....

Vår botten var trasig också, Johnny hade den där i sitt rum när han var liten så den hade lekts med lite vårdslöst och var även tejpad lite här o där. Men första julen L och jag bodde ihop så limmade han den, målade på det svarta, bytte till nytt fräscht crepepapper och gjorde en ny botten av en pärm som han skar ut bottenstjärnan ur. Han förstod kanske värdet lite bättre än jag.   

Det är iaf jättekul att ha den, räddade den när mamma tänkte slänga den för jag mindes ju den från vår barnkammare när jag var liten. Och den ska ju så klart fortsätta gå i arv efter mig nu när vi vet lite historia om den och jag har aldrig sett en likadan någonstans.

  

Ja sen har jag en stjärna i hallfönstret, ovanför ytterdörren.

Jag älskar den här tiden, familjen suckar men tycker nog det är rätt mysigt ändå. Men idag får dom ju hjälpa till med att sätta upp allt och det är ju "jobbigt" eftersom jag ju går så "all in".

Jag har även julmattor jag lägger på när golven, ja hela huset förresten är torkade med såpa innan jul, en stor röd trasmatta under köksbordet och korta rödvita i köket. Dörrmattor utanför varenda rum, byter vid dörrarna ut och vid trapporna. Totalt 8 st + 2 runda under en golvljusstake och en pidestal och alla med julmotiv så klart.  

   

Och nu går vi ju in i Luciaveckan, det skulle ju först inte bli något riktigt luciatåg i kyrkan här i år, vi har en ny präst och nästan all personal i församlingen har bytts ut. Dom hade nog inte riktigt klart för sig hur djupt den traditionen var rotad hos Björklingeborna det blev ett ramaskri och diskussionerna gick höga på Björklinges facebooksida. Även dom som aldrig går i kyrkan annars menade att då brukar dom gå och det stämmer nog för kyrkan brukar vara knökfull. Ja så dom fick ge sig eftersom ungdomskören erbjöd sig gå, så det blir inga barn med i år men det kommer och bli fint ändå med 12 st unga vuxna tjejer.

  

Sen är ju årets lucia i SVT i år från Uppsala Domkyrka, med underhållning av Helen Sjöholm och Benny Anderssons orkester, tänk er henne sjunga de kända julsångerna till sammans med "Allmänna sången" som är en blandad kör, från början en ren studentkör precis som manskören"Orphei Drängar" var förr.

Tyvärr hann vi inte få biljetter så vi kunde gå på inspelningen, men jag kommer garanterat att sitta i soffan på torsdag morgon och titta.

  

Julklappar kan vi dock inte ta så hårt på, vi har ju inte så jättemycket pengar nu när L är ålderpensionär och jag är sjskr på halvtid och har sjukersättning, det som tidigare var sjukpension på den andra halvan. Och mindre pengar lär det bli eftersom Fk nu vill att jag ska ha sjukersättning på heltid. Vi klarar oss, det är inte det men man får tänka sig för lite. Handlar mkt på Tradera, finns ju nya saker där också.

Jag köper till tjejerna och barnbarnen men inte för några större summor. Finns mkt som inte kostar flera hundra som uppskattas. Barnbarnen får pengar eller liknande typ presentkort. Dom har ju dubbla far och morföräldrar på båda sidor och jag slutade konkurera med dom för flera år sen. Jag ger det jag kan.

  

Idag har vi iaf gjort lite julkakor och en knäcksort man bryter i bitar, mer om det på min matblogg www.netaave.bloggplatsen.se

Ska väl bli nån mer kaksort kanske och lite "riktig" knäck som i den här familjen är chokladknäck och sen måste man ju ha hemgjord wienernougat och romkulor (små myrstackar) på julen, eller hur?

Skrädmjölskakor och nån vörtis också kanske.

Sen ska man ju griljera en färdigkokt skinka, göra Jansson, omelett och göra egen rödbetssallad. Grava lax så klart, med rosépeppar. Köttbullar ligger redan i frysen.

Köper dock sill, Abbas senaps och skärgårdssill, sillsallad på en speciell Ica här i stan som gör egen och prinskorv så klart. Sen måste man åka till Månkarbogrillen och köpa deras egengjorda senap, den på skinkan och en tunn skiva färsk ananas då blir det jul.

  

Oj nu blir man ju nästan hungrig men det blir på sin höjd en frukt, kl är långt över midnatt, det är - 16 gr ute och det börjar bli dags att avsluta och stänga av datorn.

Ska försöka kommunicera lite med dottern som är på dans i Märsta först bara, försäkra mig om att hon och S kommer hem ordentligt till S, men det är Date som spelar så dom har nog inte så bråttom därifrån.

Men iaf, Godnatt så länge!

  


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards