Mina ord och tankar

Alla inlägg under mars 2014

Av Neta - 31 mars 2014 23:58

Det är väl inte riktigt ok när man vaknar med hjärtklappning och inte får luft. EKG har jag kollat ett antal ggr nu och det är alltid bra. Däremot vet jag att sist sa dom att jag syresatte mig dåligt men vad beror det på då?

Det går över när jag sitter upprätt men jag blir så slut trots att jag tycker jag sover som en klubbad oxe. Infektioner och hög sänka har jag ju haft sen 2006 minst, det hör till sjukdomen.

Får verkligen djupandas och "hosta" för att få igång kroppen och kunna gå upp. Orkar inget, orkar inte ens åka till sjukan för dom gör inget iaf.

Visst har jag tappat kondis den här vintern men inte så mycket så det ska bli så här. Vill må bra, NU!


Med en liten fotbollsspelare i familjen så blir man också extra berörd av det som hände i H-borg, vad sänder det för signaler till våra unga idrottsmän? Djurgården har alltid varit vårt lag i den här familjen sen Johnny var liten. Minns en jul när han fick nästan bara Djurgårdsprylar, väska, kudde, halsduk & mössa, mugg och märken. Så lycklig han var. Vet inte om Rasmus har ärvt det men det saknar väl också betydelse.

Jag hoppas Johnny o Håkan tar tag i grabbarna nu och verkligen pratar med dom om vad som hänt. Och att vuxna överlag visar att våld är fruktansvärt osportsligt. Det är lika fel som att blanda hop idrott och politik.


Tyckte det kändes så fint när lagen på Friends höll en tyst minut ikväll, men redan idag spårade det alltså ur. Blir så trött!


Nu blev det precis April också, ska bli kul o se vad tidningar o TV har för aprilskämt, själv behöver jag inte hålla på med det för jag känner mig som ett stort aprilskämt själv :D

Ska dra täcket över huvudet snart och hoppas jag vaknar igen.

Av Neta - 31 mars 2014 00:24

 

Mitt i natten som vanligt och det är bara jag och den här krabaten som är vaken. Hör hur hon bäddar och rumsterar om i buren. Hon har fått nytt fräscht hö o halm i den idag så nu måste hon "möblera" Hon bökar till halmen runt toalådan, drar in lite i sitt hus och fyller på med lite hö. Drar hö ur höhäcken och lägger lite på hängmattan. Lägger sig raklång en stund under vattenflaskan så det blir tillplattat där och sen petar hon dit matskålen bredvid den. Så kul o se, gör lika varje gång vi byter åt henne. Vi lägger ju tidningar i botten under halmen och på vissa ställen river hon remsor av tidningspappret o drar in i huset, undrar vad hon ska ha dom till?   


     

I måndags i ett underbart vårväder så gick vi Gula Stigen med rullstolen, vi var bara 2 testpiloter och vi satt båda i rullstol. Sen var det en 7-8 pers till från lite olika myndigheter, kommunen, länsstyrelsen, habiliteringen och HSO.

Det kanske var tur att ingen som gick med rollator eller kryckor var med den här gången för det var lite långt mellan bänkarna. Det vet jag dock redan är åtgärdat så det gick snabbt. Kommunens snickeri ska även göra några specialbänkar med armstöd/handtag även mitt på bänken. Det för att en rörelsehindrad ska ha lättare att ta sig upp och ner på den.

På en del ställen är det också väl branta sluttningar vid backar och där ska sättas upp både små staket och räcken. Staketen för att varna synskadade och räcken för att dom som sitter i rullstol och är ensamma ute sk få lite hjälp med att ta sig upp. Kan vara jobbigt att bara rulla sig upp men kan man dra sig upp med ena armen går det bättre. På nåt ställe ska det göras en utplaning också.

Den var iaf väldigt vacker att gå den sträckan vi gick från Vårdsätravägen till ett rastställe som ligger lite söder om kyrkogården.

Det är kopplingstvång på hundar hela stigen och det tyckte jag var bra. Funkade även att möta cyklister. Vi mötte många som promenerade där. Raststället ligger i en sänka vid en inäga och det diskuterades om det skulle bli grill där också. Var argument både för och emot. Blir lätt tillhåll och skadegörelser vid sånna ställen.

Dom hade grusat av en kvadrat på ca 20 x 10 m där dom ställt 2 rejäla bordbänkar, det stället ligger i sol hela em och där har man t.ex tillsyn över barn på ett stort område.

Vi bjöds på fika och frukt där.

Lite nyfiken blev man ju nu på resten av stigen men på sina håll är det tydligen raviner som kan bli fuktiga och branta backar.

Dom har ju hårdgjort stigarna med grus och det funkade jättebra, så mysigt att verkligen få vara mitt i skogen. Bra utmärkt var det också med gula ringar runt träden.

Man kan parkera gratis på Rosendalsvägen närmast Vårdsätravägen, gå stigen till Skaris och ta bussen tillbaka. Flera rastställen finns efter vägen.

Mer info hittar du här.


Vi har haft fler soliga och fina vårdagar den här veckan som kulminerade i lördags med 15 gr. Har varit ute med scootern och en dag var vi ute och letade vårtecken Stina, Elle o jag. Vi såg väl mest blåsippor men faktiskt några vitsippsknoppar också.

 

Köpte varsin påskliljekruka till mig o Elle, pensér hade jag ju sen innan

 

Dom har nu hamnat i vårkorgen på trappan till altanutbyggnaden tillsamans med kaninerna. Det är en gul påskvippa på en pinne ni ser i mitten.


   

I fredags var Stina o jag på stan, hittade en sommarväska. Har en svart i skinn som jag brukar ha när jag är i rullen, går inte ha någon som är tung då. Nu hittade jag en i ungefär samma storlek med 2 bälgfack som gjort för telefon och glasögon med en plånbok och korthållare i mitten. Jag gillar ju inte syntetväskor egentligen men den här och den jag fick av C häromdan är undantaget. New Yorker fanns den på, 129 kr och fanns i aprikos också.

Annars var vi ute efter begravnings och prästvigningskläder till C, en av församlingens medlemmar har tragiskt gått bort i bröstcancer. En jättego tjej i min ålder som vi alla hade fattat tycke för. Hon kom förbi ibland och var här på Cs studentfest nu ska hon begravas den 11e. Stackars E har ännu en kompis som gått bort så hon har 2 begravningar samma vecka.

Iaf hittade vi först en marinblå kavaj med lite ungdomligt snitt till C, en som hon kan ha till både fint och till jeans, både hon och jag föll direkt för den.

Där var sen enigheten slut, jag tyckte att hon på prästvigningen där hon även ska ha hatt ska ha den och en marinblå hatt till en blommig klänning eftersom den äger rum i maj. Men hon köpte en pennkjol med volang i samma tyg som kavajen, jag tyckte det blev lite väl mkt uniform, funkar på begravningen men...

Hatt hittade vi ingen dock och det känns ju inte som hon ska lägga ner några större pengar på den heller, hon använder ju inte det annars. 2 vita kortärmade blustoppar köpte hon också o jeans o en massa andra kläder. E hittade byxor så hon var också nöjd.


I lördags spelade Per-Håkans på ett knyt i Rasbo, hade verkligen lust att åka. Bosse o Lisa som ju bor där åkte till Thailand så dom skulle inte åka, Mi o Ma flyttade ut sin sista unge i helgen, I-B jobbade helg, Ev@ jobbade och ingen av 08-orna skulle dit. Så då kände jag ingen större lust längre.

C hade tur och fick en killkompis från Gävle med sig, sen hade jag delat P-Hs evenemang på knytet på Ubss sida så det hade varit ett helt gäng därifrån. Hon träffade även på sin kompis Turid där. Vi blev hemma men bombarderades med bilder o filmklipp   Ångrade mig nästan lite men det var så dags då när Robban o hans dotter fick våra anmälningar. Dom 2 kom redan på em och vi grillade lite hamburgare här i vårvärmen.

C hade haft kul iaf och det hade varit hyfsat med folk för att vara ett knyt.


   

Satte nya fräscha murgrönor på hallräcket i veckan och en kruka med vita pärlhyacinter i mitten. Nu börjar dom slå ut. Tror jag alltid ska försöka ha nåt blommande där i mitten. Gjorde även i ordning fastlagsbjörken på utbyggnaden. Tidigt kanske men det kliar lite i fingrarna.   


Nu ska jag iaf avsluta här, kl är snart 2 och det börjar dra i ögonen.

God natt!







Av Neta - 26 mars 2014 23:35

Fastnade kvar vid TVn efter Mästerkocken ikväll och såg programmet "Helt sjukt" med David Hellenius. programmet handlade ikväll om sömnproblem och om att man kan vara kvälls eller morgonmänniska. Gäster i programet var Dan Ekborg och Babben Larsson.

När Babben pratade om sina sovvanor så var det som hon pratat om mig. Just det här när man kvicknar till och kommer in i en annan andning på kvällarna, det är jag i ett nötskal.

Jag kan visst få saker gjorda på andra tider också men då får jag nästan tvinga mig till det.

Men just sena kvällar när "huset sover" då fixar jag med mitt, föreningsarbete, mailar folk, betalar räkningar, kollar upp saker ja listan kan göras lång.

Dessutom är det då jag skriver i kompisars bloggar, bloggar själv och är mest aktiv på Fb.

Det här är ju inte ett problem längre men det har varit det då jag gick upp 5.45 varje morgon. Jag har så länge jag minns mått illa på morgnarna, inte kunnat äta. Ibland har jag spytt bara av att borsta tänderna.


Funkade ändå rätt bra när jag jobbade på förvaltningen nu på slutet, då kunde jag äta frukost på fikarasten. För sån är jag, att jag måste komma igång på morgonen innan jag kan äta. Försökte få i mig en kopp te med honung i innan jag åkte vid 7 för att höja blodsockret, hade alltid frukt med mig och en frukostpåse.

Börjad arbetsdagen vid 7.30 med en kopp kaffe med mjölk, åt frukost vid 9, frukt vid 11.30 då dom andra gick på lunch, jag jobbade ju den timmen dom var på lunch innan jag åkte hem.

Lunch hemma vid 13- 13.30 sen var jag oftast rätt trött o satt o hängde framför TVn eller bara slappade. Det var inte läge för storstädning eller nåt sånt precis. Va ju tvungen att laga middag så klart men tvätt, bak o städ gjordes efter 20 på kvällarna och jag kom sällan i säng före midnatt.

På helgerna däremot då vi sov längre kunde jag äta frukost ganska omgående.


Nu för tiden tillåter jag mig att vara den nattuggla jag är, sällan i säng innan 1 eller 2 på natten, men det konstiga är att jag numer oftast vaknar före 8 iaf. Inte för att jag studsar upp och börjar stöka vid den tiden, no way    men jag kan ta min kopp och tidningen o krypa upp i soffan eller tillbaka i sängen o läsa nyheterna, kolla Fb, twitter o insta. Vakna långsamt och skonsamt, kanske till o med slumra en stund till, sen kan jag äta frukost mellan 10 o 11 nån gång.

Följden blir att jag äter lunch vid 14-15-tiden och sen alltid middag framför TVn vid 19.30 eller 20. Det senare hade varit helt otänkbart bara för några år sedan, men tur man kan ändra sig.

Men numera finns inga skoltider att ta hänsyn till, Cs föreläsningar och seminarier ligger oftast på em och hon sköter ju sig själv även om vi så klart äter tillsammans om hon är hemma. De aktiviteter vi har är ju på kvällarna.

Jag tycker faktiskt att jag mår bättre nu när jag kan göra så här. Inrätta livet efter nån biologisk klocka.


Det är klart att det fortfarande händer att man måste upp och iväg tidigt men de gångerna är så få så dom gills inte   sen får man ju anpassa sig om man är och sover över hos någon eller har gäster.


 

Idag kom Christine hem med den här väskan åt mig, bara så där   Vi tittade på den hos New Yorker före jul och hon mindes att jag tyckt den varr snygg så idag köpte hon den. Elle kan komma hem med småsaker så där men sonen skulle inteens komma på tanken   men tjejerna, i synnerhet C är lite som jag på det sättet, gillar att överraska. Värmer ett modershjärta.


Elle har iofs varit här och gjort laxplankor idag så jag ska inte klaga på henne, men det var en "beställning" från mig och vi hjälptes så klart åt.

Är det förresten någon som har trasiga blixtlås eller udda knappar hemma så skänk dom gärna till Elle ist för att slänga dom, hon gör urgulliga broscher och väskdekorationer av dom, idag hade hon gjort en trollslända som var jättefin, av ett trasigt vitt blixtlås. Ångrar att jag inte fotade den.


Nu ska jag surfa runt lite o kolla på jackor o koftor innan jag lägger mig.

Godnatt eller GodMorgon när ni nu läser, stryk det som ej önskas :D

Av Neta - 23 mars 2014 13:48

 

I tisdags hämtade jag nya glasögonen, tyckte dom var väldigt röda, jag som alltid haft diskreta bågar, men man vänjer sig. Ser iaf väldigt mycket bättre.


Solen skiner här idag och det är nästan 10 gr, ska vi slippa fler bakslag nu? Förmodligen inte, behåller nog vinterdäcken ett tag till. Men njuter så klart av dom vårdagar som blir.


Det fanns iaf inga synliga skador av våld på 19-årige Emil, han dog av drunkning. Drattade i helt enkelt. Men måste ju gjort det nere i hamnen för om han gjorde det i höjd med där han var skulle inte kroppen kommit vidare, nu fanns den ju en halvmil söder om stan.


Läskigt med det är försvunna planet bortåt Asien också, hoppas verkligen dom hittar det. Tänkte först att det var kapat, och kanske passagerarna bara blivit kidnappade och skulle komma till rätta när det stod i tidningarna att det fortfarande gick fram samtal till deras mobiler. Trodde dom blivit fråntagna dom bara. Men så "lyckligt" slutar det nog inte heller.


Hur mycket auktoritet och tålamod ska en lärare få ha då? Tänker så klart på rättegången i Lund som dömde till lärarens fördel som tur var.

Mår illa när jag ser mamman och kärringen ( ja ursäkta men kan inte kalla henne något annat) på en skolmyndighet snyfta om elevens/elevers intigritet och rätt till en trygg (!!!) miljö.

Det här handlar inte bara om det!!!

Det handlar om en pojke i 6e klass, som stört lektioner, ignorerat tillsägelser, och vägrat lämna lektioner trots uppmaning därom. Han borde förstå att man inte beter sig så vid den åldern. Men det kanske är synd om honom på ett sätt, han fick inte välja föräldrar och drog en nitlott. Verkar ju vara total avsaknad av uppfostran hemifrån där, det är många som tror att skolan ska sköta det men tyvärr det står inte i läroplanen.

Det står inte en stavelse om lärarens och klasskamraternas rätt till en strörningsfri och trygg arbetsmiljö, deras intigritet eller välmående. Saknar det betydelse?

Jag hoppas verkligen att domen kvarstår! Den pojken behöver flyttas hemifrån och bli uppfostrad, ta med morsan på samma gång också!

Beundrar uppriktigt alla lärare och annan skolpersonal idag som står ut med skolmiljön och knäppa föräldrar.


Berättade ju här för några veckor sen att vi hört från en annan tjej som var sjuk samtidigt som Elle, som ville komma hit. Hon har planer på en bok om sin sjukdomstid.

Jag har ju efterlyst en "Vad händer sen"-bok. Alla föraldrar till barn som drabbats av hjärntumör jag stötte på under Elles sjukdomstid hade ju samma funderingar! Hur kommer det att bli i framtiden? Ja jag vet ju att några, om än få är helt friska och besvärsfria idag, men de flesta är det inte!

Men faktum är att dom flesta har ett bra liv, ändå! Jag hade behövt läsa en sådan bok då.

Nu kom hon iaf tösabiten, tillsammans med sin man, och vi hade en trevlig fikastund i fredags. Hoppas få träffa dom igen.


Igår åkte vi på en biltur, kände att jag måste komma ut från huset lite. Elle var med också.
Åkte över skogen förbi campingen, Siggefora, där vi stod säsong i 16 är när barna var små. Vi bodde i lägenhet i stan då vi började men fortsatte några år efter att vi flyttat hit också så länge Stina var liten. Glad att jag kunnat ge dom de barndomssomrarna. Skogen, sjön 50 m från trappen och en massa kompisar.

Hamnade sen i Morgongåva och på Karlssons, flera år sedan jag var där och då var det betydligt större. Jag behövde nya  mattor och dom hade 30% på alla!

 

 

Jag hittade nya fina blå. Dom jag har nu börjar bli torra o ligger inte still. Provlade den på fel ledd, hade velat ha en 130 x 190 där men dom var slut. Fick bli en 80 x 150 ist.

25% på gardiner också men där behöver jag snarare rensa än införskaffa. Lite annat krafs blev det också förstås, förbrukningsvaror mest.

Hade fika o pizzabullar med oss men handlade ändå lite "take away" i Thaikiosken till kvällen, man blir ju trött ändå även om man bara åker ut så där. Skönt att bar ha nåt att värma då man kommer hem. Och det var bland den bästa thaimat jag ätit. Dom har ju buffé innanför entrén på dagtid för 69 kr, nästan värt o åka dit för den. Vi fick både middag och lunch idag för 69 och 89 kr/pers så dyrt var det ju inte.

 

Dom får dock minus på en sak, handikapptoan! Nedförsramp från dörren som slutar en meter från väggen i ett förrum till alla toa. Det hade dom löst med en list dom tvärställt som gjorde att det inte gick att komma över, jo med lite fart kanske men då hamnar näsan garanterat i väggen. Hade jämt göra att bromsa rullstolen ner, och fick luta den bakåt för at få över de små hjulen.Tur att jag kunde hålla mig i ett räcke på ena sidan.

Kan man gå men har svårt med att lyfta fötterna kan den inte heller vara bra. Så är det ju för många med rollator t.ex och en sån rullar lätt ifrån en person där.

Stöter på sådana där konstiga lösningar ibland, ska banne mig börja föra bok över dom, fotta också. Sånt man aldrig ens reagerade över när man gick med kryckor bara.

Fikade lite i en fin skogsbacke efter att vi åkt mot Sala, dottern ville till Nightmare för hon behövde stödstrumpor och där har dom fina som ser ut som vanliga strumpor. Fint mönstrade med. I Sala skulle butiken upphöra så det var 50% på allt. Hittade lite som jag visste C  letat efter, nya "foppisar" till mig, kaninen har käkat upp de andra,  och lite annat fint. 180 kr totalt, tänk om det alltid blev så billigt.

 

Hem o då var det skönt att ha maten klar ska jag säga, slappade på kvällen till E åkte hem efter "Breathless"

 

Måste försöka hitta ett sätt att byggga upp min kondis också, märker efter den här vintern då jag inte kunnat vara i vatten p.g.a händerna hur fort det går utför. Vet bara inte hur det ska gå till i rullstol. Händerna är ju bättre men inte riktigt bra heller, men nu kan jag göra normala saker hemma iaf om jag smörjer ordentligt men läggas i blöt en timme går inte!

 

I morgon ska vi iaf ut på Gula Stigen med HSO, vädret ser riktigt lovande ut för oss testpiloter. Ser fram mot det. Nu är det ju bara någon vecka kvar av mars också, det går fort tycker jag.

 

Det börjar knoppas ute och jag mår uppriktigt dåligt över att veta att jag ska lämna min trädgård. Ger sig utlopp i ett raseri ibland.

Trögt som f*n går det också, och det här med att kanske försöka fixa till lite ute och inne för att det ska bli mer lättsålt det existerar inte. Irriterad står stämplat i min panna vid sidan om maktlöshet över att inte kunna göra själv.

Han vet precis hur han ska få mig att må dåligt. Hur han gör sig själv till ett offer får mig att spy.

Nu tror jag ju inte att jag kommer att få någon hyrestrea innan sommaren och jag mår lika dåligt av att veta att jag kommer att sitta instängd här med den vetskap jag har och bara kunna ta mig inom Bjkl.

Åka någonstans är inte aktuellt, det har han gjort klart för mig.

Finns det treor där jag vill bo kan man ge sig 17 på att det är på vån 2 eller 3 utan hiss. Är inte framme i kön heller, hamnar oftast runt 30, visserligen av 1500 sökande men vad hjälper det. Å helst vill jag ju bo på marken igen. Kanske skulle köpa ändå men då har jag skulder utan buffert, vet inte om det är så jag vill leva mina sista år.

 

Det hade kunnat vara annorlunda med en karl som skötte och underhöll både hus och husvagn ist för att låta det förfalla. (Husvagnen används nu som förråd till hans saker)

Som hade gett också och inte bara tagit. Fixat o donat för att underlätta för mig. Kunskapen finns ju.

Det är väl nu i livet man ska ha det bra, unna sig resa och njuta av barnbarnen eller? Han har ju inga BB och mina är han inte intresserad av.

Kunna stötta och hjälpa sina barn och ställa upp för dom? Han säger till o med nej till att köra med C på fotbollsplanen.

 Jag är så stolt så det finns inte över Johnny som fixar o donar med hus, tomt och klubbens hus o planer. Tyvärr har hans dygn också bara 24 timmar. Jobbar heltid, tränare för fotbollen, hus o 2 barn + att han är lite gårldskarl för svärdotterns salong. Vet att han hjälper till om jag ber o han kan, men jag tycker han behövs med de sina. Han ska inte behöva göra sånt som är Ls skyldighet.

Nu ska jag ta reda på en Pulled Pork jag haft i ugnen i natt. Mat måste man ha hur man än mår. Sen ska jag rulla ut i spåret en stund. Tur jag har min scooter.

Av Neta - 17 mars 2014 23:17

 

Så här såg det ut 07.30 i morse. Verkar som det börjat snöa på efternatten nån gång. Det har rapporteras om många olyckor idag, tror en hel del bytt till sommardäck. J hade gjort det men jag hoppas verkligen han bytt tillbaka. Han kör ju på småvägar mellan sina kyrkor.

En buss - tågolycka har det varit på vägen mellan Österby o Gimo också, ingen blev skadad som tur var. Bussen hade fastnat på spåret på nåt vis och chauffören hade snabbt sett till att alla skolungdomar hann ur.


 

Måste visa er tårtan Christine gjorde igår, fransk chokladtårta med jordgubbar, god men mäktig. Hon gjorde också en jättegod citronkyckling som vi åt med pasta. Gott som 17.


 

Skrattade när vi tog in posten idag, ett sånt företag som erbjuder hushålls och trädgårdstjänster skickade trasan först.    Tack tack men vi städar själva här. Snygg trasa iaf även om jag personligen har svårt för Wettex, föredrar chiffonet.


 

Har ni en stege över? Då kan ni sätta den på väggen och ställa pellisar i den, ja går nog med andra blommor också. Lite kul idé men jag undrar hur stadigt krukorna står egentligen. Man kanske får skruva fast botten på något sätt.


 

Idag hittades 19-årige Emil i ån utanför Ultuna. Han som försvann spårlöst på nyårsnatten. Jag skrev ett inlägg om honom här.

Jag finner dock ingen logik i hur en person som inte är härifrån hamnar söder om Islandsfallet. Ok om man inte hittar i stan o tar sig från resecentrum, går man inte bara rakt ner då eller upp mot centrum. Träffade han trots allt någon? Festen han varit på låg dessutom åt andra hållet från stationen sett, på St Persgatan ända nere vif Kvarngärdet. Hade inte det mest logiska varit att ta sig tillbaka dit?

Kanske skulle han iofs bara ta en promenad i väntan på nästa tåg. Tragiskt är det iaf och jag kan bara tänka mig vilken upplevelse det är för nära anhöriga att en ung person bara försvinner så där. Jag har ju barn i den åldern själv.

Hur orkar man? När ger man upp? Om man någonsin gör det. Ja nu vet dom iaf att han är död. Obduktionen får väl utvisa om han råkat ut för våld av något slag.

R.I.P Emil!

Av Neta - 15 mars 2014 17:42

 

Köpte faktiskt en kruka med blå penséer i veckan. Kunde inte motså frestelsen. Såg också sen inne i stan att dom höll på plantera påskliljor lite här o var. Där är också gatorna sopade redan.

Har faktiskt varit ute lite med scootern den här veckan också, det är lite kallt än trots att det varit runt 12 gr men sitter man still så blir det kallt ändå. Men vilken frihet det är o kunna sticka ut när man vill.


I onsdags var jag på möte med HSO, ska vara testpilot den här terminen också. Nu i slutet av mars ska vi gå "Gula Stigen" den går från Studan till Skarholmen via Kronparken, Bäcklösa och Gottsundagipen. Den används tydligen väldigt mycket av Mountinbikeåkare och är uppkörd och förstörd bitvis så få se om vi kommer genom hela med rullstol.

Senare ska vi även gå Naturstigen och kolla badet vid Wiks slott och någonting som ligger upp emot Österbybruk som heter "Andersby ängsbackar" inget jag ens hört talas om fast det är så nära här där jag bor. Ska bli kul o se hur det är där.


Var lite folk med från både länsstyrelsen och kommunen så jag passade på att klaga lite på vårt bad också. Där dom lagt handikapparkeringen längre bort än den vanliga samt gjort en brant sluttande ramp upp till handikapptoan med en dörr som går utåt. Smart va?    Bra att få sånna saker protokollförda på ett möte, sen är det ju en annan sak att få det åtgärdat.   


   

Fått hem lite blått glas jag traderat också, så snart är det klart i hörnhyllan. Det här är en fisk, fick inte så bra bilder men det är pressglas och den har fjäll. Får bo på en avslutningshylla.


   

Dom här 2 är båda från Glimma glasbruk som är duktiga på färgat pressglas, det är snarlika mönster på dem också. Förstora bilden på kakfatet så ser ni.


      Ljusstakarna hade jag redan, dom o skålen är från Kosta som också gjort pressglas en gång i tiden, är som hammarmärken på dem. Syns om ni förstorar bilden på skålen. Den ljusblå folkdansskålen bjöd jag utgångspriset på, var väl 3 kr men kul eftersom jag har 2 mindre i klarglas. Den är stor ca 15 cm hög och 20 cm i diameter.


Christine var ute med sina nya kursare igår, dom var först på puben på Värmlands och sen hade dom hamnat på en privat fest som en flickvän till en av kursarna haft. Hon åkte med 02.15 bussen från stan men har ju kursare som bor härute så hon hade sällskap på bussen. Kul att hon lär känna lite nya folk.

Nästa helg är ju maran i Gävle och dit ska hon med en kompis från Bollnäs. Dom ska bo på hotell 2 nätter tillsammans med en massa andra dansare från hela landet, kan nog bli kul. Man minns väl själv......


I morrn kommer mamma o Rune ut, det har ju varit sjukdom sen C fyllde, först dom sen hon. Men nu ska det väl äntligen bli av. Hon skulle göra nån citronkyckling få se hur det blir  


 

Igår va Elle här hela em så hon stannade kvar och vi gjorde sushi igår kväll. Så himla gott.


 

Chokladdoppade jordgubbar satt inte i vägen heller och C uppskattade mycket en skål med jordgubbar och chokladbitar bredvid sängen då hon kom hem i natt.


Dom sålde häruppe för 10 kr och trots att dom var stora och lite ljusa runt bladfästena så var det himla fin smak.


 

Köpte några askar till idag, tänkte dom vi ska ha till fikakakan i morgon kan ju få mogna på sig lite och resten slinker nog ner efter tacosen C beställt ikväll.


Inget har hänt på lägenhetsfronten heller, ställde mig till o med i kö i Gävle nu. Dom har betydligt kortare köer och framförallt lägre hyror än här. Men händer nog inget den här sommaren. Har funderat på om jag ska köpa nåt ändå men avvaktar så länge.

Det är väl inte så hugget i sten att jag måste bo i Uppsala heller, man kanske skulle göra något väldigt drastiskt och flytta långt. I Västergötland kan jag lätt köpa en trea för 100-200 000, kanske inte i de största städerna men Hjo och Mariestad t.ex hade mkt att erbjuda. Och hyror som ofta ligger runt 3 000. Liiite skillnad mot här då. Finns t.o.m hus för runt 500 000 o det är inga ruckel precis, kolla Hemnet får ni se.



Av Neta - 10 mars 2014 23:22

Läser ni några bloggar hos några ni inte känner? Jag måste säga att jag beundrar dom som är "kända" som skriver om sin vardag. För satan i gatan vad dom får stå ut med. Skriver dom att dom gjort si med sitt barn så får dom genast 48 inlägg i svarsboxen om att dom skulle gjort så i stället.

Jag fattar inte hur dom orkar.


Det är ju inte så många i min ålder som bloggar men ett par st jag känner gör det men precis som jag svarar dom privat och har ingen direkt svarsbox. Får jag otrevliga kommentarer så raderar jag dom bara sen har dom aldrig funnits. Jag tycker faktiskt inte folk har rätt att tycka nåt om vad jag skrivit. Jag har ju gjort undantag några gånger men sen dom i sin tur får mail från sånna dom inte känner så är jag väldigt försiktig. Kan svara sånna i bloggen som bara går in o skriver "kul blogg" eller liknande. När jag vet att vi inte kommer att ha kontakt.


Jag läser Susanne Nordströms inredningsblogg på Modern mum, det är väl en av få jag aldrig sett nåt otrevligt hos, eller också gör hon som jag, det vet jag ju inte. När jag är där kan jag läsa Pernilla Ws också, hon skriver så kul. Men dom andra 2 som bloggar där läser jag aldrig.

Susannes blogg är så himla bra, hon inreder så vettigt o med sånt som funkar hos alla. Mycket tips får man.

Läste ett tag lite andra, Martin Melin men han blev så jäkla ältande när han skilde sig. Johanna Toftby, men hon är så jäkla självgod och när hon bara la ut bilder på sina squats ledsnade jag. Ja några till också.

Just nu läser jag Carolas o Mirkas fam Annorlundabloggar också, men inte så länge till tror jag. Man är liksom inte i samma fas.


Kan sakna tantbloggar, borde vara fler som skriver lite, man behöver ju inte lämna ut sig. Gick med på en sida häromdan som heter Bryt ensamheten, där fanns några i min ålder som bloggade också.

Man kunde kryssa i om man ville ha kontakt med tjejer eller killar men också om man bara var ute efter vänskap. Det tyckte jag var bra. Skriver lite med en tjej från Sala där.


Nej annars läser jag nog mest kompisars bloggar, vi har ju lärt känna folk över hela landet tack vare dansen, o både deras bloggar och fejjan är ju ett bra sätt att hålla kontakten på.

Hur gör ni? Kan ni tipsa om nån bra kanske?



Av Neta - 9 mars 2014 23:56

Vilken härlig helg det varit. Nu får det banne mig inte komma nån mer snö! Hörde att i stan har dom sopat gatorna redan. Vet att vi ett år då vi hade husvagnen i Siggis plockade vitsippor 27 mars, fortsätter det så här kan vi göra det i år. Blåsippor ska ha synts i lugna lägen redan och årets första huggorm också.


Igår var jag själv på dan då tjejerna o L var och träffade hans syster som bor i Spanien. Skönt att ha en "anledning" och slippa åka med utan dåligt samvete faktiskt   Hade lite huvudvärk, är lite förkyld, så när dom åkt så tog jag ett piller, tekoppen och tidningen o la mig i sängen igen. Somnar så klart och vaknade 12.... totalt utsvulten, hade ju bara druckit te   Behövde förmodligen den där sömnen för sen kände jag mig hyfsad.


 

Hittar den här lappen på köksbordet, man blir ju lite varm i hjärtat. C förstås!

Tog det ganska lugnt på em, va ju hur sugen som helst på att gå ut men Ma hade sina barn o barnbarn hemma då sonen fyllt i veckan. Dom hade varit på teatern kvällen före också o sett Cabaret med Sara Dawn Finer, ska också se den snart, har fått väldigt bra kritik.

Hade alltså inget sällskap och det blåste "from hell" så jag gick en sväng i trädgården bara.

Gjorde en sallad till kvällen och vid 18-tiden kom dom hem fullastade med cider, chips o godis som ingen orkade sen   åt ju mat och


  Den här, nån hallonmoussekaka, som dom också hade med sig, C igen då, tyckte vi skulle fira kvinnodagen. Den var löjligt liten men sååå god, lagom o dela på 4.

Igår var det förresten 27 år sedan Elle gick sina första steg. Kommer ihåg det eftersom det var på den dagen. Hon hade rosa (så klart) små Kavatskor med slejf, och det skedde i Bergsbrunna hos kompisar som vi besökte för deras dotter var nyfödd. Hon hade gått med lära gå-vagnen länge och tagit nåt steg men det här va typ 10 steg på en gång, för första gången.


Kollade på mello så klart, och blev nästan lite snopen när Sanna vann, min favvo va hon ju men det brukar liksom inte stämma. Verkar som de flesta vi känner också tyckt bäst om den. Va många statusar med "Rätt låt vann" på fejjan sen.

Lite elakt kan man ju då spekulera om det var frånvaron av robotar o fusk som......  


Idag var det ännu en dag med strålande sol men rätt mycket vind, 13 gr då tyckte Neta det var torkväder.


 

Rev ur sängarna o i med lakan och madrasstopparna i maskinen, torkade så bra ute, o den där doften sen.

Man blir ju sugen på, och jag erkänner att jag har gjort det också, att riva ut och tvätta om allt man har i linneskåpen för att få den där "torkat ute i friska luftendoften" i allt, sen städa skåpen med såpa och lägga in all väldoft....det är ju sånt jag kanske inte klarar så bra längre men men.


  Vet inte om jag ska använda mig av dom här tvättråden men....  


   

Krokusarna blommar och scillan är på G, C o jag tog en promenad så äntligen fick Grålle komma ut, vi letade vårtecken men det blåste så mkt så det blev bara typ runt Ramsjö och Ramsjö Backe.


  Nu ska jag krypa ner i den här väldoftande bädden, tro jag kommer att sova bra.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards