Mina ord och tankar

Alla inlägg under september 2022

Av Neta - 30 september 2022 07:02

Vi träffades inne på GC igår mitt på dan. Jag skulle ju prova skorna. Det gjorde jag inte för så fort jag såg dom tyckte jag att dom var för blanka. Men på hyllan under stod ett par lika, som var i ett mer normalt matriel! Iaf för en 70-årig tant.


Jag inte bara provade dom, jag köpte dom. Modellen är lite högre lågsko med en ordentlig sula. En liten bling på sidan.

Sen drog vi till 08.


Hade en sån himla tur att vi hittade parkering nära slottet och det var ju dit vi skulle, till Livrustkammaren. Ingången till den är där den lite lägre flygeln övergår i den högre delen, i slottsbacken. Det är inget inträde.

Där i källarvalven med lite skum belysning och bildspel på tegelväggen följer en massa rum efter varandra. Det börjar på 1600-talet och går till Gustav den 6 och hans Louise.
Det var egentligen fotoförbud men det finns en hemsida och man kan följa Livrustkammaren på sociala medier. Finns även en liten souvenirbutik därinne.

Det man slogs av är hur påkostat allt är, hur mkt äkta glitter och guld och silvertråd det är i alla kläder, handsytt, broderat och att det är tunga kläder. Både för hästar och människor.
Hur rustningarna är heltäckande även för hästarna. Hur barnens kläder är kopior av de vuxnas. Inget Polarn & Pyret där inte. Kolla t.ex barndräkten på hästbilden. Tänk er att någon handbroderar allt på det hästtäcket.

Och den här klänningen, kontrasten till den smala midjan kontra de breda. Broderierna i pärlemor i ett ganska avancerat mönster.


Jag säger bara, åk dit! Jag kommer att vilja åka tillbaka. I källaren finns också de kungliga vagnarna men dit ner ville C inte gå.

Kombon rullstol, uppförsbacke och kullersten gjorde också att vi inte tog oss upp till borggården och de andra utställningarna. Vi försökte men fick ge upp. Gav också upp *strosa i Gamla stan* Tog en liten promenad och kom mitt i vaktbytet.

Gråkallt och ruggigt väder gjorde att vi tänkte åka runt lite med bilen i stället, men hon körde fel i nån korsning så vi kom inte ut till Skeppsholmen eller förbi NK som hon tänkt och då ledsnade hon och vi for ist ut till Mall of Skandinavia. Vi var dessutom hungriga vilket vi satte bot för direkt då vi kom dit.


Lite frusna som vi var satt inte den varma misosoppan eller min Poke bowl med scampi eller hennes sushi fel alls.

Vi gick runt på plan 3 och 4. Jag letade en lite höstinspirerad löpare till dom här.


Hittade ingen jag gillade. Jag köpte några mörka smaksatta chokladkakor på Lindt butiken och hon nåt sminkaktigt. Smuttade på en Starbuckskaffe. Kollade roliga badbomber på Lush men den butiken finns ju här med och vi konstaterade båda att vi inte gillade *skräp* = glitter i badvattnet. Haha!

Hem via Maxi, hon skjutsade hem mig. Hon åkte till graven på hemvägen, tände ett ljus och bytte vissna rosor mot tulpaner. I september! Ur led är tiden. Haha!

Jag tände en massa ljus, njöt av att ha *mitt* kaffe igen. Såg lite på TV och somnade sen ovaggad då jag inte sovit just något natten innan. Sov i ett streck till 5.30
Nu är kl nästan 7 och jag tänker nog somna om lite. Behöver ta lite piller mot värken dock.

Men hörni, åk till Livrustkammaren!

Av Neta - 29 september 2022 23:42


Asiatisk fisksoppa

150 g laxfilé
150 g torskfilé
1 vitlöksklyfta
2 potatisar
1 morot
1 tsk färsk hackad ingefära, eller ingefärspasta
1-2 krm sambal oelek, prova er fram
1 msk rapsolja
5 dl kycklingfond
1 brk á 400 g kokosmjölk
4 salladslökar eller nån dm purjo
½ röd paprika
100 g sockerärtor
asiatisk fisksås

lite pressad lime
Räkor

Skär fisken i stora tärningar.
Skala och hacka vitlöken.
Skala och grovtärna potatisen.
Skala och skiva moroten.
Fräs vitlök, ev purjo, potatis, morot, ingefära och sambal oelek i en gryta med olja, 3 minuter.
Tillsätt fond och kokosmjölk.
Koka upp och sjud soppan i 10 minuter.
Tillsätt de andra grönsakerna strimlade, koka upp och koka några min
Vänd försiktigt ner fisktärningarna.
Lägg på ett lock och ta bort grytan från plattan och låt den stå vid sidan om, ca 5 minuter.
Smaka av med fisksås Och lite pr lime
Garnera ev med koriander.
Servera med räkor i tallriken och ett vitlöksbröd.

Av Neta - 29 september 2022 04:08

Jag orkade bädda rent, bytte till vintertäcke också och kunde gosa ner mig ordentligt. Men tror ni jag somnade? Näe!
Nu är kl några min efter 4 och jag har inte somnat än, ska upp 9 så det här blir kul. Men så typiskt när man ska iväg.


Ska gå upp och dränera lite så får vi se om jag somnar sen.

Av Neta - 28 september 2022 23:21

Så jag har knappt varit utanför dörren. Kört 2 maskiner och hängt en.
Nu när benet krånglar och jag har svårt att stå, då är det ett helvete båda att hänga och vika in tvätt. Sånt gör ju inte hemtjänst heller om jag skulle skaffa sån, dom tar med sig tvätten och fixar den hop med alla andras nånstans. Inte så,sugen på det. Så jag lägger det torra på hög tills jag klarar det igen. Sitter och hänger det jag kan. Vika in i korgarna kan jag ju också sitta o göra.


Gjorde stuvningen till isterbanden på spetskål idag, funkar väldigt bra. Använder oftast den nu ist för vitkål. Är som ett mellanting mellan isbergssallad och färsk vitkål och inte så svårsmält.


Har en massa sånna här små receptkort med kesotips på en kulkedja. Tagit reda på hos nån äldre släkting. Minns faktiskt inte vem. Så gjorde den här äppelkakan idag med kardemumma. Inte så dum alls. Finns många kul saker där.


Upptäckte häromdan att jag inte har några svarta höstskor. Så kollade runt lite.


Hittade dom här på Skopunktens sida så ska åka och prova dom i morgon. Tyckte det var smart med dragkedjan. Vet inte än om jag ska köpa dom, vi får se. C ska möta upp mig på GC som hjälp,och smakråd sen gör vi nåt kul.


Fick ett habegär efter dom här med. Tror det är en pyamas. Tyvärr på en utländsk sida som kom upp på nätet. Har slutat handla på sånna eftersom storlekarna är så konstiga. Hoppas få se lika på Ellos eller liknande sidor.

Har precis laddat dosetten för nästa vecka. Borde bädda rent men tror inte jag fixar det. Mina nya rosenlakan ligger här tvättade och klara att börja användas.


Men nu är det nog dags att börja avveckla tror jag..

Av Neta - 27 september 2022 23:41

Idag fick vi veta den egentliga dödsorsaken på dottern Elisabeth. C var på samtal på CIVA
Pga av cortisonbristen, hon hade ingen egen produktion, som berodde på att hon inte fick hjälp mot en bihåleinflammation, orkade till slut inte kroppen ta hand om infektioner som spred sig i kroppen, bl.a till buken.
Det i sig gjorde att tarmen dog, och det tog hennes liv!

URSÄKTA MEN DET KÄNNS SÅ JÄVLA ONÖDIGT!

Så onödigt! Så mkt lidande sen frätskadan på handen orsakad av ett misstag av en op.sköterska Hon må ju haft skitont


Blir en anmälan till på det förutom den som redan är gjord.

Det värsta är att vi aldrig kunde prata med henne.
Vad kände hon? Vad ville hon berätta men aldrig kunde? Va hon rädd? Hade hon panik? Förstod hon hur sjuk hon var?
Dom gånger vi inte fick åka upp, undrade hon? Kände hon sig sviken?

Jag skulle kunna ge min högerarm för att kunna prata med henne.
Hon försökte ju ibland men vi förstod inte och när hon fick tracken och en talventil var hon så svag att hon inte orkade annat än viska ett hej. Hon kunde ju nicka, skaka lite på huvudet och rycka på axlarna. Mest som svar på frågor. Men hon kunde ju inte tala om för oss hur hon kände sig. Om hon var rädd, hade ont eller annat hon kanske behövt prata om.

Men jag ville prata med henne, höra henne berätta hur hon upplevde det som hände. Jag kände mig så maktlös däruppe, det var så overkligt att hon dog. Jag kunde inte ta in det. Dröjde länge innan jag kunde det.

Saknat L och C idag, önskat att dom kunde vara här. Men dom har ju ett liv, dom går vidare och J har inte hört av sig till mig alls, inte på hela sommaren. Verkar som han inte vill. L åkte till och med och dansade efter det här beskedet.

Men det här vi fick veta idag. Jag har sån ångest, har svårt att andas ordentligt och tårarna bara rinner. Hade inte Elle lidit nog, varför skulle hon må så dåligt? En död tarm, tänk er dom smärtorna.

Det är så konstigt att bo kvar här.
Varför? Varför i helvete? Det är så jobbigt att tvingas vara ensam om det här. Jag har familjen så långt borta känns det som och ingen av dom bryr sig tillräckligt för att åka hit.

Jag orkar bara inte mer nu, sen värk och annan skit på det. Vi var så nära Elle och jag att det känns som jag blivit amputerad.

Av Neta - 25 september 2022 23:42

Orkar inte skriva varje dag nu. Har så mkt värk i både axel och hö knä att jag fått lite starkare värkmedicin och *kors i taket* en tid hos husläkaren redan i november! (Ironi) medicinen fick jag av en nätläkare.

Det här gör mig väldigt trött men försöker väl hänga med ändå. Idag tog kaffet slut, mitt kaffe som bara finns på Ica. Bryggkaffe har jag, men brygger ju inte bara åt mig själv.

Igår kväll kom Mi o Ma över en sväng, med sig hade dom en korg kantareller. Hade ju fått tidigare också. Gav bort en tredjedel för fick bara inte plats i frysen.
Slängde hop en smulpaj på Cs äpplen som vi fikade med glass.

Kom på sen att jag kunde bett dom köpa kaffet på Ica i Örbyhus men ibland under dom här värkperioderna är inte hjärnan med riktigt.



Traktörpannan blev nästan full. Fick dessutom Karl-Johan som blev 3 påsar med ca en näve i varje.
Skulle iofs vilja ha trattar också som jag isf vill torka. Dom jag fick var grovrensade så behövde i princip bara dela i bitar. Det här blev 10 påsar till + att jag sparde lite till maten idag.


Kokade rödbetor idag med så åt 2 sånna, sen tärnade jag en laxbit och den fräste jag med lök och svamp mot slutet.

Tänkte göra en äppelkaka med eftersom det var äpplets dag, men hade lite ont och fick dessutom värk i ett öga som i skov så struntade i det.


Kollade på *Mitt Liv* på fyran med Susanne Reuter och blev så sugen att gå på en riktig fars och få skratta lite. Vi får ju åka till 08 då för här finns inget sånt. Gjorde en önskelista till födelsedagen och skrev in det på den. Haha! Som en annan barnunge! Har dock ingen aning om vad det går nu.

Åt några kex nu ikväll med tomatmarmeladen jag köpte i Leksand i somras. Fick tipps om salt o sv.peppar på och det lyfte den verkligen. Fanns inte mkt till tomatsmak på den annars.

Veckan som kommer händer det en del på, får hjälp att bära bort växter från altanen för vinterförvaring.
Ska på mammografi OM jag får hjälp dit och därifrån, måste ju ha rullstol då, scootern är för stor för att gå in under utrustningen.
Är en liten backe utanför entren till Samariten och den tar jag mig varken upp eller nerför själv sen måste jag ta en hiss som ligger långt in och med min axel kan jag inte dra mig själv så långt.
Annika kan inte jobba med mig den dan, C skriver tenta precis då, L ska på dans kvällen före och åker hem då om han ens åker hit den här veckan.
J har inte svarat alls.
Sen ska C och jag till 08 en dag, gå på livrustkammaren och i Gamla stan där vi också ska äta.

Efter att jag lagt ut mitt köttfärssåsrecept fick jag en fråga om recept på min thailändska dito. Recept kommer här.


Thaisås m nudlar och vitkålsallad

Koka nudlarna enl anvisning

Thai köttfärssås

1 st gul lök
1 msk röd currypasta. Kan bytas mot 1-2 tsk vanlig curry
1 msk smörolja
400 gram nötfärs. (blandfärs går så klart också)
400 ml kokosmjölk
1 st röd chili (kan uteslutas)
½ - 1 tsk sambal oelek, (börja lågt o smaka. Så olika styrka på märken)
2 tsk fisksås
1 tsk råsocker
10 blad babyspenat, (kan skippas)
1 st röd paprika

Skala och skär löken i bitar.
Fräs den och currypastan i olja 2-3 minuter.
Blanda ner färsen och bryn den lätt.
Häll i kokosmjölk.
Kärna ur och finstrimla chili och paprika.
Tillsätt chili, sambal, fisksås och socker.
Låt köttfärssåsen koka på svag värme ca 10 minuter.
Blanda ner babyspenat och paprika strax före servering.

Jag brukar göra den på vanlig gul curry, tar bara 1/2 chili utan kärnor som varit fryst, blir inte så stark då. Har inte alltid med spenat heller.

Jag köper alltså de röda milda chilisana, delar dom på längden, skrapar ur kärnor och hinnor. Sen styckfryser jag dom innan jag lägger dom i en fryspåse i frysen. Tar fram dom några min innan jag behöver dom, dom är *skärbara* ganska fort.

Vitkålsalladen till den här görs oftast finstrimlad med kokande vinegrett över, sen blandar jag i nån frukt, ananas eller mango oftast men har gjort med papaya nån gång med.

Vinegrett till en skål vitkål (ca 1 lit)

1 dl rapsolja
1/2 dl fruktig vinäger, t.ex äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk salladskrydda

Blanda och ge ett uppkok. Häll över vitkålen, blanda och låt svalna under lock.
Tillsätt ev frukt.

Av Neta - 24 september 2022 01:14

Sov hyfsat till 9 ungefär. Låg kvar ett tag och läste tidningen och kollade runt lite. Åt frukost och ställde mig sen i duschen.
Medans jag stod där hade Annika ställt en påse äpplen på min baksida men det såg inte jag förrän jag läste det på luren nån timme senare när jag var ute en sväng.

Åt en omelettlunch efter det och la mig en stund ovanpå för jag var lite frusen, somnade en stund.

Tvättade mitt nya lakansset och tog fram köttfärs och gjorde köttfärssås, åt med spagetti och fick 2 matlådor med.


Idag gjorde jag den utan rivna morötter i, men har det i rätt ofta annars. Fräser med dom grovrivna från början då. Tar 2-3 st beroende på strl.

Hade nog ca 300 gr köttfärs idag som jag fräste med en hackad lök.
När köttfärsen är smulig tillsätter jag 1 msk tomatpuré, nån tsk oxfond och 1 msk mild chilisås, salt o peppar så klart. Låter det fräsa in innan jag häller på 1 burk krossade tomater. Alltid polpa, tror jag det stavas.
Det får puttra nån kvart sen har jag i ca 1 msk rött vin och en nerskuren färsk tomat och smakar av.

Blev alltså 3 portioner men råkade koka 4 port spagetti så det sista av den åt jag nu ikväll med lite skinka och svamp.

Tror inte det finns två personer som gör sin köttfärssås lika. Jag har nog gjort min lika sen barna var små men vinet och fonden har kommit till senare efter att jag fick det nånstans och märkte vilken fin brytning det blir. Gör ju inte ont att ta ett glas rött till det heller.

Något jag däremot aldrig har i är vitlök. Vet egentligen inte varför för jag använder det rätt mkt annars och hela familjen gillar det. Men det har bara inte blivit så.


Lyssnat på den här idag och gått och småfnissat hela dan. Handlar om när han -79 var med i mello och en massa förvecklingar runt det och nån hatkärlek till dansband, skivbolagsdirektörer m.m Han har bytt namn på alla men man förstår rätt snart att Gert på Agneta records är Bert Karlsson på Marianne. Så fortsätter det. Kul namn på de olika dansbanden och olika skivbolag och personerna som jobbar där med. Vissa har han de riktiga namnen på.
Han skriver rätt självutlämnande. Så man fnissar inte hela tiden men det händer mkt dråpligheter.
En lättsam bok som passar mitt sinne nu. Den har gått hela dan så blev klar med den alldeles nyss.

Är lite frusen så ska krypa ner i sängen nu!

Av Neta - 23 september 2022 01:14

Ja det har det hunnit bli nu efter midnatt.


Nu börjar den vackra tiden med färgsprakande träd. Idag var det dock sommar igen med 20 gr ute. Va ute en stund på baksidan. Men redan i morgon ska det bli mulet så kanske var dum som inte åkte in på matfestivalen idag.
Men vaknade flera gånger i natt av värk trots ny medicin som jag bara fick 40 tabl av. Det räcker ju inte länge. Det gjorde i sin tur att jag sov till halv tio. Sen låg jag kvar en stund till för jag frös.

Kom väl upp så småningom och fick i mig en banan, te och en skinkmacka. Fyllde dosetten för veckan. Sen blev jag sittandes i soffan med en kaffe och ljudboken. Fortf med värk trots mer medicin. Men det är den tiden på året nu.

Hade färdigkokt potatis i kylen så stekte fläsk och lök, tog upp fläsket då det var klart och gjorde löksåsen med potatistärningar i.


Gjorde såsen på 50/50 vatten och mjölk med lite soja i.
Varit trött hela dan och efter maten blev jag sittandes sovandes i soffan en lång stund. Kaffe hjälpte väl lite sen så jag inte somnade mer.
Hade tänkt göra en päronpaj med kardemumma men skjuter på den till i morgon. Tog in lite fler äpplen av dom som Christine kom med. Dom är så fina att jag inte ids göra äppeldricka på dom. Har gjort några pajer iaf. Bett om fler också, håller sig ju fint ute nu.

Hittade en kul bok jag nästanglömt att jag hade.






Så bläddrade lite i den.

Ringde Mr X som trodde han skulle kunna gå med på Linneas begravning. Skönt! Talade om det för Sonja och att hon kan åka med oss.

Glodde lite på nåt TV program om nån natur och såg ett par avsnitt av de nya om Aidens sjukhus dom släppt på play. Löste lite på ett korsord samtidigt.


Måste lära mig att äta 2 ggr om dan. Ikväll fick det bli så här och det är ju egentligen lagom då. Tror jag sover bättre då med. Ett sånt lomopaket innehåller ca 20 skivor och räcker 4 ggr, och lite annat krafs har jag ju alltid hemma. Måste lära mig att dricka mer också, fylla på vattenflaskan minst en gång till om dan. Äter ju minst 2 frukter med. Om man nu kommer att ha råd att köpa frukt sen. Frysen är iaf knökfull nu.

Ja det var väl min dag och nu är det natt igen. Ska krypa ner och hoppas på att jag får sova bättre den här natten.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards