Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 september 2022

Av Neta - 2 september 2022 01:26

Ja nu är det väl höst iaf. Ensiffrigt på nätterna och runt 15 gr på dan idag. När man ser bilder från södra delen av landet hur folk går i shorts o linne, här är det långbyxor och ärm på tröjan som gäller nu. Risk för strumpor snart också.
Går inte att vara barfota inne heller. Värmen sätts väl inte på förrän i oktober till dess får man stå ut. När jag la mig nu var sängkläderna iskalla.

Nu är det också dags för vitaminer igen, jag kör med Mitt val 55+. Alla månader med R i ska man ta dom.

Städat konservhyllan idag så nu fick jag in allt lite mer organiserat, tomat och kokosmjölk på översta för det är det jag använder mest. Sen bönor och annat ätbart på nästa, fruktkonserver på nästa ändå med sushigrejerna framför. Inte gjort nåt åt skafferiet än men får väl försöka. Grejerna från Delitea idag gick in allting iaf. Nu har jag också så jag kan göra sushi. Bara pepparrotsvisp som saknas. Gör ju *tantsushi* utan nåt starkt och gravad lax ist för rå.

Ska också göra en örtkryddad tjälknöl nu när man kan ha på ugnen.


Örtkryddad tjälknul


1-1,5 kg fryst kött, stek eller rostbiff av nöt eller vilt
1 l vatten
½ dl salt
1 gul lök i 8 klyftor
2 skivade vitlöksklyftor
½ msk grovmalen svartpeppar
1 msk torkat av:
basilika
dragon
timjan
rosmarin
persilja


Lägg köttet fruset på galler i 75 gr ugn över natten eller ca 10-12 timmar
Innetemp på köttet ska vara 58 gr
Koka upp vattnet och lös upp saltet däri
Tillsätt övriga ingredienser och låt det dra gärna över natten
Lägg köttet varmt direkt i en stekpåse i smalt kärl, häll över lagen, försök få ur så mycket luft som möjligt och förslut påsen, lagen ska täcka köttet.
Låt det ligga minst 5 timmar i lagen, det går också att frysa köttet i lagen.
Låt köttbiten vila nån timme i kylen innan den skivas tunt.

Servera med en krämig potatisgratäng och rödvinssås.

Såå himla sugen på det och potatisgratäng.

Åt lite kyckling på dan idag och festade på lite kräftor ikväll.


Tänkte göra en kräftfond ikväll men det tar ju ett tag och orkade inte va uppe så länge, slängde in skalen i frysen där det redan ligger en påse frysta skal. Har från 1,5 kg kräftor.
Sen lägger jag det på långpannan ca 20 min i 200 gr, tar sen mortelstöten och har sönder det på pannan, har bakplåtspapper på.
Under tiden det är i ugnen fräser jag en hackad lök, en vitlöksklyfta jag skivat med en stor morot som är delad och skivad i smörolja i min 4-lit gryta.
Sist rör jag i nån msk tomatpuré sen i med skalen och rör om ordentligt.
Fyller upp kastrullen med vatten, har i 1 msk dillfrö, ca 1 tsk salt och några varv på svartpepparkvarnen och låter det reducera tills det är ca 1 liter kvar.
Silar ordentligt i silduk rakt ner i en beredningskanna jag har som är bra att hälla ur och fryser i istärningslådor jag har med lock. Tupperware.
Tar sen en tärning till 1/2 lit vatten.

Man kan göra samma sak med räkskal, eller blanda. Har vi ätit hummer gör jag dock bara på dom skalen.

Förberett en maskin tvätt med linnen och 3/4 byxor. Känns inte som det är läge för sånna mer i år. Ska gå igenom garderoben lite i morgon och lägga långbyxor längst fram.







Beställde den här, samma matrial och modell som min mörkblå med små vita prickar. Den liksom ropade mitt namn. Haha! Älskar ju grönt. Så nu måste jag ut på nåt så jag kommer mig för att använda den. Haha! Tänker att den är en födelsedagspresent från mig till mig!

Men nu avvecklar jag den här dagen. Kryper långt ner under täcket så jag inte fryser.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards