Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 september 2022

Av Neta - 1 september 2022 00:59


Skurat lite här idag och det ska visst fortsätta i morgon. Kom 2 rejäla på em.


Vi stannade ju på Citygross på hemvägen igår. Köpte bönor o lite annat. Häromdan köpte jag ju även Västeråsgurka häruppe så idag gjorde jag sommargurka och förvällde bönorna. Frös även in frallor 2 och 2, köpte en påse med lite mörkare frallor med havregryn där på CG med.

Bara det att 1- lit fryspåsarna tog slut, men kommer nya med Delitea i morgon som tur är. Hade till bröden iaf. Bönorna hällde jag av och fick stå kvar i microburken i kylen. Blandade Haricote vertes med vaxbönor och tänker frysa det så också. Blir 6 100 g påsar. Sockerärtorna använder jag råa i sallader. Majsen ska jag dela på och ha till lunch med brynt smör nån dag. Blomkålen ska njutas dels med en vanlig ost & skinksås men också så här. Gör halva satser.

Blomkål med ost
4 port

1 stort blomkålshuvud + vatten och salt

SÅS:
1 hackad lök, valfri
1 strimlad röd paprika
250 gr champinjoner
30 gr smör
1 msk ajvar
3 dl grädde
200 gr sockerärtor, grovstrimlade
salt och vitpeppar
paprikapulver
2-3 riven ost

Dela blomkålen i buketter, som får koka ett par minuter i saltat vatten och sen rinna av.
Läggs i en smord ugnssäker form.
Fräs lök och paprikan några minuter i smöret, tillsätt därefter den skivade svampen, fräs nån minut till.
Rör ut ajvar i grädden och häll det över, såsen får sjuda en stund, varpå ärtorna hälls i och såsen smakas av.
Häll såsen över blomkålen och strö på rikligt med riven ost.
Gratinera i 200 gr ugn ca 15 min.
Servera som ensamrätt eller med kallskuret.

Tycker ni ska prova det. Gör ju bara på halva huvudet, blir ju 2 port iaf.

Så glad att jag gick min kurs i vegetarisk mat med ost, grädde och ägg på 80-talet. Vi använde ju bara säsongens rotfrukter och grönsaker då. Det här gjorde vi där. Då fanns ju knappt vegogrädde o sånt, men så klart kan man använda det nu.



Ost & skinksåsen är ett recept från en förskola jag jobbade på. Lika god till pasta.



Blomkål med ost & skinksås


1 kg blomkål i buketter, stammen delad och skivad kokas mjuk i saltat vatten.

Ost & Skinksås

400 g rökt skinka eller kassler i tärningar
1 hackad gul lök
200 g strimlad purjo
1 hackad rödpaprika
1 msk smör
2 msk mjöl
4 dl mjölk
2 dl riven ost

Fräs löken mjuk i smöret
Tillsätt skinka, purjo och paprika, låt det fräsa med nån minut
Strö över mjölet, rör om
Späd med mjölken
Koka under omrörning ca 3-5 min.
Ta av kastrullen från värmen och tillsätt osten, rör tills den smält ner
Servera med nykokt blomkål eller pasta och rivna morötter.


Gurkorna är täckta med vattnet nu när locken åkte på, blir tyngre och tyngre under veckan och sjunker då mer också. Gillar den här gurkan jättemycket. Det är ju den man brukar kunna köpa i lösvikt i vissa butiker från Kinda. Gjorde på ett helt kilo nu så jag kan ge lite till L. Han gillar den också men tror inte han lägger in själv.

Jag brukar lägga i blöt gurkorna i diskhon nån timme sen gnider jag bara av dom och sköljer dom. Pickar dom med potatisnålen, 6 ggr på varje gurka. Varvar dom med bladen och häller på lagen. Brukar använda lagen 2 ggr. Det är därför jag har två burkar. När det är slut i en lägger jag i 4-5 gurkor till, men tar då bort bladen, dom har gjort sitt då.

Skiva inte den här gurkan och häll på nån lag, då blir den för salt. Den håller sig några dar skivad i en plastburk med lock utan lag. Den brukar gå åt, godast på leverpastejmacka men god på ost med och till köttbullar så klart! I kg är ca 10 stycken.

Bönorna ansade och delade jag 2-3 ggr, körde på högsta i micron i saltat vatten i 7-8 min.

Vaxbönor skulle jag vilja köpa mer av men det brukar finnas på olika skördemarknader. Blir billigare än findus iaf. Lika med majs, men dom är nog inte riktigt klara här än för har inte sett nån självplock. Den jag köpte igår gav jag 20kr för, det kostar dom inte på marknaderna.

Nu är det också dags att peta ner vitlöken. Jag sätter alltid klyftor från sättlök. Blir bättre kvalisort på dom. Sätter och skördar i sept. Så dom jag sätter nu tar jag om ett år. Funkar i en balkonglåda med och på sommaren kan man ta lite av blasten men inte hela. Då blir inte löken så glad.

Nu ska jag hänga lite tvätt och sen dra mig mot sängen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards