Mina ord och tankar

Alla inlägg under februari 2018

Av Neta - 27 februari 2018 23:49

Dagen började med att jag fick ett mess som gjorde mig vansinnigt arg. Brukar inte bli det men det här var både löjligt och nonchalant. Någon hade helt enkelt inte lust att jobba idag. Meddelar dessutom med bara 2 timmars varsel. Skyller på ett väder som kunde bli, men prognosen sa något annat och den stämde också.
Jag kunde dock inte ställa in det planerade idag, finns inte på kartan, inte med så kort varsel. Så gör man inte!

Så min man och dotter fick sin planering förstörd också, men båda insåg ju att jag måste åka, bestämt sen 9 jan. En människa som jobbar heltid och är upptagen för övrigt. Idag eller om flera veckor. Och det fanns inget väderhinder. Glad att dom ställde upp.


Isande kallt och sol, lite vind. Så vi åkte, kylan gjorde ju att det inte var det minsta halt, totalt tvärtom mot igår. Kollade och det var samma väder dit vi skulle.

Vackert på hallfönstret.

Inte ett moln, gnistrande snö i solsken. Men kallt. Underbart vackert! Vi har verkligen njutit av det vackra idag. Men inte av den isande vinden och kylan. Solen värmde dock om man hamnade lite i lä.

Träffade min vän, åt lunchbuffe. Hade ju meddelat att jag skulle komma med L och C. Hon hade köpt en blomma åt C som ju fyllt år. En strut choklad åt oss alla.
Så fin människa.

Åt i en trevlig miljö. Buffe som avslutades med äpelpaj och kaffe. Checkade av lite vad som hänt sen sist. Med henne kan jag prata om vissa saker ingen annan förstår. Hon vet exakt vad det handlar om.
Känt varann sen den jobbigaste tiden och följt varandras svårigheter och glädjeämnen.
Hon har dock haft det lite tuffare än jag.

Fanns en söt oljelykta på bordet

Stod Ikea under. Men finns inte på hemsidan, kanske ett annat års modell.

Trevlig em, vi strosade runt i gallerian och på Dollarstore. Shoppade lite.

Vi hade en tid att passa och tiden gick så fort idag. Så vi skjutsade hem henne så småningom och for hemåt. Fortf sol, blev lite dis strax innan vi kom hem men inte en snöflinga. Ingen som helst halka.
Dom släppte av mig hemma och for iväg igen för att göra det dom skulle gjort på dan. Blev en lång dag för dom. C kom hem först, frusen och trött så vi fikade lite och såg lite TV. När hon gick ner kom L hem. Då hade han varit igång hela dan. Vi såg Frusna Vägar, ett program om bilbärgning i extremväder som igår ungefär. Kul att se hur dom löser uppgifter. Bärgning är ju inget man kan något om. Intressant, går på 3an.

Blomman C fick.


Så fin!
Lite huvudvärk nu, tror förkylning på G. Så tänker bädda ner mig. Godnatt!

Av Neta - 27 februari 2018 00:36

Mailade företaget bolsius och skickade med bild på ljuslyktan då när det hände. ( se ett par inlägg tbx) dom har inte ens svarat idag. Tycker det är skitdåligt på ren svenska.

Tydligen haft bort en räkning också och var tvungen att installera en app för att få tag på OCR, men ni ska ju inte inbilla er att jag kunde betala den där. Lite märkligt. Tog bort appen igen. Nu är den betald iaf. I tid!

Sov som en kratta i natt. Hoppas sova bättre i natt, tänkte för mig själv att jag ska sluta skriva när jag sover bra om det ska bli sånna bakslag. Haha!

Planerad tripp och hälsa på en kompis i grannstaden i morgon. Med tanke på väglaget får man kanske hålla det öppet tills man ser hur det blir. Kylan är ju en sak men ska inte gå mer än mellan bil och in på ett par ställen isf. Lotten ska köra så hon får väl bestämma. Men har planerat just den här dan sen en månad tbx så tråkigt om det inte blir. En sån person som är rätt upptagen med så kan dröja till nästa chans.

C har börjat på körskolan på riktigt nu, fick en kredit på banken till det. Värt det tycker hon om hon ska bo och jobba i Ö-hus. Hon har ju fortf inte fått nån direkt inkomst sen hon kom hem, jobbat lite på boendet, inte fått dom pengarna än. men nu ska hon snart hjälpa till på pastors och jobba extra på sitt kommande jobb med. Blir ju fast först i aug. Så det duggar väl på.

Ska väl masa mig i säng jag med. Få se om drt blir nån sömn.

Av Neta - 25 februari 2018 14:47

Inatt har jag haft en kanonnatt vad beträffar sömnen. Somnade kvickt och sov först 4 timmar i rad, behövde upp på toa och trots att jag pratade lite med C på messenger som precis kommit dit hon sov inatt, somnade jag sen om i 5 timmar. Nu tog jag en värktablett kanske 3 timmar innan jag lade mig och den satt ju i fortf när jag somnade. Håller 6-7 timmar.
Så olika det kan vara, vissa nätter sover jag knappt alls och annars kan jag vakna och inte somna om alls eller vara vaken flera timmar innan jag somnar om. Ser ju att andra tjejer i min ålder har samma problem så är väl nåt som kommer efter klimakteriet kanske.

Igår var en lugn och lite långtråkig dag. Elle kom strax efter att C åkt på sina äventyroch vi gjorde en räkgryta till kvällen. Kollade på mello, hon som gick till final var väl bäst, den andra pajasen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Han är ju kul men......inte i den rollen.

Nu ska jag inta lite kalorier som jag ska bränna sen. Haha! Om det vore så enkelt.

Av Neta - 25 februari 2018 00:20

En ljuslykta stod tänd på en ljusbricka på bordet. Rätt vad det var såg jag detta

Har flera sånna här från Ica där dom kostar 10kr, denna var dock INTE därifrån. Det står bolsius under den. Vet inte om jag köpt själv eller fått den.
Har mailat företaget och skickat med bilden.

Vad hade inte kunnat hänt?

Av Neta - 23 februari 2018 23:50

Våra vänner Mi och Ma kom, och Cs bästis Anneli. M o M fick en present, en typ gubbe att sätta på väggen i äkta afrikanskt hantverk. A hade tidigare fått en snidad giraff.

Det började med att vi fick tvätta våra händer i ljummet vatten som C gick runt med, en kanna och en skål man höll händerna under. Så gör värdinnan.

I Zimbabwe dricker man oftast bara vatten men efter maten, det köps ju eller hämtas kanske, osäker där.
Man äter med hö hand, den vänstra lägger man i knät.

Vi fick dock varsin gaffel och vatten till maten. En del tog dock seden på allvar och åt med handen.

Det vita är sadza, en majsmjölsgröt man kokar i vatten. Smakar ingenting men är det som alla har råd med. Även de fattiga. Då äter dom med det gröna dom odlar eller kan få tag på i naturen. Basfödan!

Idag fick vi den med köttgryta ( högrev ) med lök, vitlök, cayenne, rivna tomater och svartkål i.
Kokt och friterad kyckling, hon kokade upp vatten, salt, vitlök och cayenne, kokade kycklingen i bitar klar i det. Sen friterade hon den i olja bara.
Grönkål med vitlök och rivna tomater
Kokt butternutpumpa
Coleslaw
Färsk mango efteråt

Alltså ingen fattigmiddag, tvärtom. Snarare en festmåltid som serveras på t.ex bröllop, då kan det finnas ris också, köttet kan vara getkött. För att visa att man har gott ställt så lägger värdinnan upp maten och det man inte orkar slängs, visar att man har råd med det.
Männen serveras först, den äldsta först. Sen lika med kvinnor och sist barn då antar jag.

Man tar sen en bit av sadzan, suger upp sås eller sky med den. Tar sen mat med händerna i samma nypa man har sadzan i, hjälper till med tummen, inte helt lätt. Kycklingen biter eller plockar man av köttet på.
Kycklingen blev gudomlig, så himla god. Den ska vi göra fler ggr, lika grönkålen.
Grytan var ganska stark. Tillbehören i övrigt rätt humant kryddade. Första gången jag åt butternutpumpa men det var gott.

Alla tyckte det var gott men tror ingen orkade äta upp, men hon hade ju råd att kasta det som blev kvar. ;-)

Resterna tog vi dock reda på. I morgon ska vi tydligen steka sadzan eller äta den med mjölk som en gröt. Inte så säker på att jag gör det Haha, jo kanske stekt. Kyckling var jag precis ut i köket och snodde en. Sååå god.

Blev iaf en kul kväll med dom vi brukar ha kul med.

Av Neta - 22 februari 2018 23:40

C hade en läkartid vid 13.30 så vi åkte in alla 4 då och sen till Väsby för sen lunch

Kunde inte låta bli att tänka på att om bara ett par månader är det vitt av sippor här. Åt en wrap med sallad och kyckling.
Vi hade sagolikt vackert väder ända till vi kom in i Sthlm men då ändrades det.

På nolltid blev det snö och dålig sikt. Hade bara en poncho på mig eftersom vi skulle köra ombord. Var tvungen att gå på toa då vi stod i kön men trots att vi i princip hamnat utanför toan blev jag både våt o kall. Fick köra på rätt tidigt sen, redan strax efter 17. Var bara 30 bilar så det gick fort. Trodde båten skulle vara knökfull iom sportlovet men det var den inte. Rätt lagom.

Vi hade handikapphytten och C hade egen. Var ju redan bestämt att hon sku fira lite med kompisarna i Date, dom ville det.

Vi åt i Botegan

Länge sen jag åt det här, men nu så. Deras sallad med pasta, oxfile?, räkor, äkta italiensk mozzarella, oliver, sallad, ägg, endiver, parmesan och de godaste tomater jag ätit på länge. Stod Vikentomater på menyn. Fås med balsamicodressing och en pyts med Rohde Island.

Gick ett varv i taxfree efter det, köpte lite vin. Tog en fika på maten i cafe?t innan vi gick upp till dansen.

Date med Jesper o Jan på scen.

Blev imponerad av Highlights nya sångare, ny för mig iaf. Vilken energi, han dansar ju hela tiden på scen, inte bara höftvickningar där inte. Äger ju scenen och sjunger jättebra. I natt efter dansen stod han dessutom på golvet och dansade med några fans på discot en bra stund.



Måste få visa Elles alkoholfria hallondrink. Så himla god. Och så gulligt han gjorde den med blomman, bledet och jordgubben.

Ja Date var ju bra som vanligt. Ska spela iÖsthammar på lörd så då ska C och Anneli dit.

Ja C gick med grabbsen och vi gick i säng vid 3, hon hade dock bara orkat nån timma, var så trött. Då hade dom haft efterfesten i nån trappa Haha!

Vi gick upp strax efter 8 för frukost, massor av folk då vi kom. Svårt att hitta 3 platser men till slut så. Åt ungefär som jag brukar hemma + lite extra fruktsallad när jag ätit det andra. Kaffe och minimunk som avslut.

Vilade nån timme efter det och sen upp och kollade på David och Cissis dansskola. 30 min i var spelade banden sen. Otroligt soligt och vackert i skärgården på hemvägen

Inte mkt is heller.
När dom slutat spela och vi sagt tack och hej gick L och jag till cafe?t och tog en gravlaxmacka, tjejerna gick till taxfree men kom till oss sen.
Till hytterna och plockade ihop. Ner på däck och möttes av polisbilar, något hade tydligen hänt.

Hem i sol, såg en massa rådjur och röken från en brand i Märsta. Stannade i Gnista så C fick handla till sin Afrikafest i morgon, Anneli och Mi o Ma, och så klart Elle kommer. C jobbar fm först. Ska bli afrikansk mat, spännande.
Skjutsade hem Elle och så hit, lite kontraster på middag mot igår Haha! Men hade ju spart soppkött i kylen, så i med wokgrönsaker och morötterna från koket i buljongen.

Tror damen var nöjd med sin 25-årskryss.

Nu sängen, sover inte bra på båtarna. Min säng i handikapphytten är dessutom smal och hög. Höll på ramla ur 2 ggr när jag vände mig i natt.

Skriver om Afrikafesten i morgon. Godnatt!

Av Neta - 21 februari 2018 01:47

Jösses va solen värmer nu hörni. Vi var in till stan en snabbis efter lunch L o jag och jag hittade jättefina lampskärmar på Rusta, lite rosa i iaf.

Passar lite till tekannan som är 2 dansande grisar bredvid. Det är blå fåglar i mönstret också och bladen har den där fina grågröna färgen som jag gillar.

Vi ställde kvar bilen vid Rusta och promenerade över till Netonnet och Maxi i solen. Hade glömt köpa mitt te och sen skulle vi ha toner till skrivaren. Bestämde mig för att ta årets första utefika när jag kom hem innan solen försvann bakom namnegrannens tallar men tji fick jag. Vi hann inte mer än upp på Bärbyleden förrän det kom snö. Sen var det ingen sol mer.

Tvättat idag, fick hit Es tvätt också för hennes tvättmaskin gick sönder. Bara nån fjäder till luckan som L trodde sig kunna fixa med pianotråd och borrmaskin. Göra en ny alltså. Men han hade ingen sån tråd hemma.

Kokade högreven idag och får iaf 2 middagar och lite buljong. Gjorde i ordning i en burk jag snabbt kan värma på torsd kväll. Lite tight då. Måste dit och köpa mer, finare kött var det länge sen jag hanterade.

Ja i morrn drar jag iväg ett dygn, skiter i all värk och elände. Orkar inte! Ska knapra piller så jag slipper och hålla mig till alkoholfritt förutom det obligatoriska vita immiga till maten. Har handikapphytten så blir inte så trångt heller.

Packat lite nu ikväll men hinner resten i morgon. Betalade räkningarna också så det är gjort. Försökt ringa SEB om Ingokortet med, suttit med kvitton och räknat, dom vill dock inte prata med mig. Fattas fortf 1500.

Nu ska jag dock sova, nattinatti på er.

Av Neta - 19 februari 2018 23:56

Vill inte ha skärmar med vit plastinsida utan bara rosa tyg. Svårt att hitta. Sen ska det ju vara klofattning men då köpte vi några fiffiga grejer på Clas Olsson idag så vi kan byta fattningar ( heter det så? ). Jakten fortsätter.

Åkte in mitt på dagen, C skulle till tandläkaren och under tiden åkte vi ut till Orienta. Köpte nog den finaste biten högrev jag någonsin sett för bara 69kr kilot. Ska tillaga den imorgon, kan bli pepparrotskött.
Lite frukt och grönsaker, den goda körsbärsjuicen, libanesiskt bröd och lite rosa Himalayasalt blev det också. Dom har också det saltet i bitar med som man ska riva själv, lite exotiskt.

L hämtade C medans E och jag väntade kvar i butiken, hon var inte riktigt klar. Sen åkte vi till Rixos och åt lunch. Dom börjar känna igen oss där nu. Vi får alltid en sån fantastisk service. Trots att dom har dörröppnare t.ex så springer dom och trycker på knappen åt oss Haha! En av killarna såg att C var lite frusen och erbjöd henne varmt te efter maten. Så gulligt.

Sen till Gränby, C hade tid hos naprapaten. Han har gjort underverk med hennes rygg. Så bra! Hon fick rådet att köpa en rulle som hon skulle ligga på och rulla ryggen på.

Ska testa den jag också. Fanns på TGR.

Vi var lata och köpte grillade kycklingklubbor på Kvantum, och en färdig potatisgratäng. Man är ju lite trött efter en dag i stan. Åta med skärbönorsom var dom längsta jag sett, mätte en till 20 cm.
Vi såg på Anders flyttar in, sen åkte Elle hem. Vi tittade vidare på Stockholmspolisen och Husdrömmar. Handlade idag om läkaren som opererade mig 2000 som byggde på sin barndoms sommarstugetomt på Älgö. Blev lite snopen att det var han.

Nu ska jag iaf ta mig till sängen. Blev väckt tidigt i morse av L som for upp vid 7 och trodde E skulle jobba. Han hade missat att det var sportlov. Sen kunde inte jag somna om.
Blir nog väckt i morgon med, C åker in tidigt med L som ska till sitt gubbdagis, hon ska köra en lektion. Sen ska hon jobba några timmar på boendet.

Vi har förresten fått lite vinter igen



Så här såg det ut i natt!
Godnatt!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards