Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 3 maj 2024

Älgvandringen

Av Neta - Fredag 3 maj 01:04


Lika soligt och fint idag, var ut och vände typ då det kändes i ögonen direkt. Dom ska komma och måla plåt och jag får lite problem med hur jag ska göra med soffan. Den står mot ett plåtplank mot grannen och får precis plats upp till balkongdörren, den står under fönstret där blecket ska målas. J kommer ju i helgen så funderar på om vi kan förbereda med pressenning så jag bara kan vika ner den, samt ta bort en sektion så dom kan måla planket. Den står på en sockel som rymmer hela soffan, hoppas den kan stå kvar iaf. Men vart ska jag göra av den sektionen vi tar bort? Inte vet jag exakt när dom kommer heller, dom börjar typ nu och ska hålla på till i början av juli.

Tvättat en ljus 60 idag som jag som vanligt får hänga i omgångar. Skulle behöva tvätta lakan, har lakan i soffan som C sovit en natt i men inte tog ur. Hon trodde väl hon skulle använda dom igen. Har en kasse jag skulle fortsätta använda hos C, hade dom på Mickelsmäss med mitt sommartäcke. Men jag har inte sovit där nåt mer så måste tvätta dom med. Börjar ju bli dags att byta täcke också. Så dom i min säng som också behöver bytas + ett underlakan i tvättkorgen. Dom i soffan får jag inte ur själv men resten kan jag tvätta.

Sen mattorna dom har dom verkligen skitat ner, ja jag säger dom för så är det. Jag har inte gått ett steg på dom med ytterskor, har hoppiskor på båda sidorna som jag har på altan och framsida. Men ungarna, Leif och Annika har gått med uteskor. Svårt när man måste gå igenom för att vattna. Stora mattorna går inte flytta på så dom måste jag få åtgärdade på plats. Småmattorna kan jag nog kema. Dom ska för övrigt bort, iaf över sommaren. En är redan borttagen. Stora mattan där jag sitter är jag skyldig till lite matspill på. Det måste också åtgärdas.
Har en skitbra mattrengöring från lidl + en bra husdjursborste, funderar på OM jag tar bort den stora om man på ett rent altangolv skulle kunna jobba in medlet, låta verka och sen ta högtryckstvätt och få ren den så. Sen vara stenhård och lägga nån spillplåt där jag sitter. Vid matbordet är det konstigt nog inte farligt alls. Frågan är bara, hur torkar man?


Tog fram gravlax till Sista april men åt ju inget sill o fiskaktigt alls så idag åt jag hälften av laxen med spenat. Så gott med potatis och morötter. Älskar rivna morötter, både på macka och till maten. Skulle kunna leva på det tror jag. Å med min lilla apparat river jag ju direkt på tallriken. Har både fisk och spenat kvar och ett kokt ägg i kylen så kan bli spenatsoppa på lörd med lax och ägg. I morgon blir det väl nåt fredagsmys. Måste grava lite egen lax, varit lat och köpt nu men blir ju både billigare och godare att göra själv och är ju löjligt enkelt.

Sen Älgvandringen, brukar ha på Kunskapskanalen från lunch fram till kl 15, gör annat då med och sen titta lite mer koncentrerat på höjdpunkter på kvällen. Idag fick jag valuta för besväret eller vad jag ska säga. Fick följa en flock på 8-9 älgar, 3 havsörnar och en massa sjöfågel. Igår både björn och järv.
4 st var i vattnet samtidigt nu ikväll strax före 22. Dom simmar fort när dom väl kommer i. Krävs nog båt om man ska hålla den farten.


Lika häftigt att se dom i skymning som i solljus. När dom slutade med höjdpunkter ikväll var det 9 som simmat över totalt varav 6 ikväll. En simmade tbx. I morse var det 3 över. Hade turen att se dom första 3 simma också. Kunskapskanalen sänder på fm fram till 15 varje dag. Sen är det Svt play som gäller på kvällen. Ja hela dygnet faktiskt.

Så häftigt! Mest impad av örnarna tror jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards