Mina ord och tankar

Alla inlägg under maj 2017

Av Neta - 31 maj 2017 23:27

C har varit ledig idag också men haft fullt upp med plugg, sista rycket före sommaren nu. Jag har småfixat lite på altanen och hängt lite med henne. Inte jättevarmt idag men gick att sitta ute utan kofta iaf. Regnade lite mer natten som var men inget på dan, ömsom sol och ömsom moln.

Röjt lite på skrivbordet nu ikväll, rensat ut lite tidskrifter. Ska sätta mig där en sväng till sen. Jag spar för mkt sånt den saken är klar. Är ju med i DHR och får 2 tidskrifter i månaden jag bara bläddrar i, sen STFs tidning som handlar mest om fjäll och vandringar och där har jag ju noll intresse. Sen en massa reklam för kryssningar o sånt, kan man ju lika bra se på nätet. Receptgrejer man får med tidningar, virkbeskrivningar man river ur och är övertygad om att man ska göra. Nu åker det mesta.

Idag fick jag en förfrågan om att knyta min matblogg till Taste och få betalt, dom såg att jag hade mycket recept och var intresserade. Men jag antar att det blir en del krav med det också och jag vill sköta mig själv. Har den ju mest som kokbok för egen del och att fler använder matsedlarna helt eller delvis är bara kul. Kör ju dessutom sommaruppehåll och det skulle jag nog inte få där. Det får vara som det är nu.

Fick tips om en ny ledsagare också, vet inte än hur jag ska göra. Ringde henne idag men inget svar och hon ringde inte tillbaka, skickar kanske iväg ett mail ikväll.

Så ska göra ett sista ryck med en hög på skrivbordet nu sen sängen.

Godnatt!

Av Neta - 31 maj 2017 00:16

Ca 20 mm var det i regnmätaren ikväll, mer ska komma i morgon. Det har varit allt från rejäla skurar till fint duggregn idag. Så välbehövligt.

Sov länge, tror det var för det var så grått, blir ju mörkare då. Christine sov också ut. Hon var lite värre än mig men hade nog en del att ta igen. Har varit intensiva dagar på körresan.
Efter den sena frukosten blev det lite kaffe, soffhäng och TV-tittning. Följer "Little coupel" på 5an men såg också "Sofias Änglar"

Vid 16.30 åkte vi och hämtade Elle, hon skulle fixa lite på Parasportföreningen och sen ha årsmöte i den.
L och jag åkte till systemet och hämtade en beställning, till Lidl och till Citygross och handlade under tiden. Tog en välförtjänt fika på CG också.

Åkte bort och parkerade vid nya arenan där mötet var, jisses så stort det är. När man åker förbi ser man ju bara stora hallens ena långsida ut mot Lagerlöfsgatan, men den är hopbyggd med en lika stor hall till som har sin kortsida på den första hallens långa insida. Där är också huvudingången.
Vi fick vänta ett tag i regnet men satt ju torrt o varmt i bilen, hann åka och tanka och tillbaka med innan hon var klar.
När vi for hem sen så bröt solen fram lite. Hela kvällen kändes nytvättad. Ljust som dagen fast kl var nästan 22.

Här hemma hade C lagat mat så vi packade snabbt upp varorna, kollade på lite Tv när vi åt och sen var dagen liksom slut.
Satt mig nu och gick igenom mailen, hade fått ett intressant mail som kan innebära en förändring. Ska läsa lite mer ordentligt i morrn och fundera lite innan jag bestämmer mig. Spännande är det iaf.

Nu är det nog sängdags känns det som. Godnatt!

Av Neta - 30 maj 2017 00:08

Vi bor ju halvvägs upp på åsen och har tomter mitt emot oss som når till toppen. På andra sidan är ett grustag ner och ca 35 m från det har en villa brunnit ikväll. Ett 1 1/2 plans hus som dom låter brinna ner. Deras tomt gränsar mot bussvägen. Men dom bussarna har kört gamla E4 ikväll ist, den går utanför oss.
Det som ändå gör mig lite glad ikväll är hur snabbt vår facebokgrupp fylldes av folk som erbjöd hjälp med allt från husrum, mat och kläder till lån av contalnrar för räddat gods. Man bryr sig på landsbygden.
Sen att röken inte ligger på åt det här hållet, en ren egogrej. ;-)

Det är inte länge sen vi hade en villabrand här senast. Den var i vintras men senaste veckan har det varit mkt bränder i stan och runtom den, både på balkonger och i bostäder. Ovanligt mkt faktiskt.

Otäckt och tragiskt är det iaf.

Ser ju nästan ut som 3 brandhärdar på den här bilden.

Idag kom soffan, det störde inte alls att den är vit iom att dynorna är grå.

Blev rätt bra och nu ska det på ben på soffan så den kommer upp lite. Lite lustigt att det inte var standard kan jag tycka. Den står på urlåga metallklossar. Men nu har vi iaf 3 sittplatser och en jäkligt skön liggplats därute;-) ska ändra mattorna lite kanske skaffa en till av dom som är under bord o stolar och vrida på gångmattan som soffan står på nu. Det är en entre'matta som legat i en affär. Dom byts med jämna mellanrum och då slängs de gamla. En sån tog vi reda på och den går utmärkt att tvätta. Sicket slöseri att bara slänga tyckte jag. Den med blå kant ni ser i framkant är egentligen en badrumsmatta ifrotte' av lite större modell. Sen är det nån avlagd gångmata ni ser ett hörn av. Ligger framför blombänken.
Ni ser också den vita bänken på bilden mot räcket. Den jag köpte på loppis i fredags för 25kr, fick stå så då det inte blev bra att ha den mellan räcket och soffan. Den var för låg för det. Men det blev bra alltihop tycker jag.
Finns nånstans att ha tidningen eller boken och kaffekoppen.
Bredvid den en pidestal som ska få en blomma.

Här sitter jag i soffan. Fint väder idag med.

Här också. Det gula är pallar som du kan förvara i också. Dom ska slängas. Stått ute några år och plast åldras ju. Mest haft pantflaskor i dom.
Krukkaoset ska jag städa nån gång, har en brödback att ha det i.
I bakgrunden ser ni utbyggnaden som är som en balkong. Fast öppen med trapp ner till hö. Där har jag vattenkran uppe, så skönt.

Mest hållt på därute idag, blåste som 17 ett tag. Fick faktiskt stänga till baksidan. Så glad åt min delbara dörr där.

På andra sidan hyllan vi delar av altanen med har vi ju vår kvällsgrupp, den sidan är lite mer inbyggd. Den gruppen ska också bytas ut till nåt mer sittvänligt. Men det får bli ett annat år.

C är hemma igen, L hämtade på Arlanda då hon gjort illa fötterna. Fick med sig bilen full. Fick choklad från Tyskland. Vet inte om det var en baktanke med det, jag är ju ingen chokladmänniska precis. ;-D

Lite kul med att jag fick handkräm av E, när jag fick en på Alla hjärtans jag inte ens hunnit börja på av henne också. Men det är väl tanken som räknas och det går ju mer sånt på sommaren.

Nu ska jag sova, vi ska tydligen få vakna till regn i morgon. Välbehövligt för det är så torrt i skogen, det är som att blåbärsblommen torkar bort. Blommar iaf på mina buskar men dom vattnar vi ju men det blir ju mest "plocka och ät-blåbär" Vi vill ju ha svamp med sen, många svampar :-)

Ha det bra så hörs vi i morrn.

Av Neta - 28 maj 2017 23:04

Frukost på altanen, ägg gjorda i ugnen i små formar. Avokado, gravlax, tomater, goda ostar och gott fullkornsbröd. Juice och te.

Kaninpaket med en handcreme och en lapp om en sjal hon inte fått klar. Har ju sett när hon hållt på och den är läckert ljusorange.

Hon och L hade gjort matsäck för picknick i Sigtuna, kyckling, hemgjord potatissallad som inte är så såsig, grönsaker och bröd. Sen jordgubbar, nektariner, bröd och bubbel. Ja vatten alltså ;-)

Kaffe och kakor och löfte om mjukglass på Våfflan.

Utsikten, på den lilla höjden på andra sidan vattnet bor Tomas Brolin.

Massor av folk och huggsexa om parkering, vi hade tur.

Statyn heter "Min första segelbåt"
Var inte klarblå himmel sista timmen, vi var där ca 5 timmar, men varmt. Blåsigt och rejäla vindbyar ibland. Vi satt och tittade på surfare, seglare och allt picknickfolk. Tog en promenad endes vattnet bort till Våfflan och tillbaka. Kollade lite på båtar och en massa mc i hamnen.

Vi bar rätt nöjda då vi for hem till Skruttan och en altan som var sval på ett skönt sätt och vindfri. Trött blir man ju efter så mkt frisk luft så vi chillade en stund innan middag som blev

Sushi och ett glas vitt

Jordgubbar, melon och färsk ananas med en kula Sias knäckglass. Såååå gott, sen en kopp kaffe för att Elle skulle orka åka hem. Hon körde ju sin scooter hit i torsdags.

Hon och L hjälptes åt att vattna då jag kände av ryggen, satt i rullstolen hela dan idag.

Nu sitter jag ensam med ett tänt ljus på den inbyggda sidan av altanen. Vindbyarna tilltar, det är nog det som var i Sigtuna på dan som är här nu. Fortf lite ljust trots att kl är strax före 23.

Nya soffan till altanen kommer mellan 9-11 i morgon bitti, jag ville förbereda för den redan ikväll men det ville inte L. Lär ju vara vakna och uppe vid 9 iaf.

Så nu ska jag njuta en stund till härute, ska bli lite kallare ett par dar nu. I morgon kväll kommer Christine hem från Tyskland. Som jag saknat henne just idag :-)

Av Neta - 28 maj 2017 00:04

Kl är 23.54 och det har precis blivt mörkt, fast himlen börjar redan ljusna i öster igen. Sitter ute och vill inte gå in. Det är 24 gr på altan. Har bara linne o shorts på mig. Det är detta som är sommar!

Vi har tagit det lugnt och bara varit idag, L har inte varit 100. Hade ont i morse, övre delen av magen. Men mkt bättre nu.
E är kvar och hon har gjort matsäck till i morgon. Jag ska nämligen få en morsdagspicknick, i Sigtuna! Vi gillar ju Sigtuna på sommaren, få picknicka vid vattnet och strosa bort till Våfflan och ta en glass. Så härligt!

Men nu ska jag gå in och krypa i säng. Ha en fin Mors dag alla mammor!

Av Neta - 27 maj 2017 08:17

Ja ni läste rätt! Kl är 7.10 och jag har varit vaken en dryg timme. Var helt slut och la mig före 23 igår det har inte hänt på länge.
Igår efter frukost packade vi in oss i bilen, E jag och L och åkte till Tierp. Kretsloppet hade halva priset på allt och jag vill ju hitta nåt att ha ovanför runda bordet på altan. Vi har köpt en ny soffa dit också som kommer på månd. Jag ville även ha en oljelampa till att ha därute.

Så himla fint ute nu när rapsfälten börjar bli gula och grönskan fortf är så där ljust grön. Häggen blommar och varje år tänker jag att jag vill ha en sån, men skaffar aldrig nån ändå, vet inte varför.

Gjorde vi nåt fynd då? Jodå ?

Hittade inget att hänga upp men väl en lite större äggformad oljelampa. Bara det att när vi skulle göra i ordning den hittade jag inte vekarna, vet att jag har så får leta idag.försvann väl i köksrenoveringen, lades säkert "här så länge" frågan är bara var?
3 udda somriga fat ska bli våningsfat, det turkosa i pressglas jag köpte förut blev för tungt. Tur vi aldrig hann borra i det.
En löpare i linne med somrigt motiv till altanbordet. Älskar linne.
Ljuslykta i samma jag har både ljusberg och oljelampa i.
En bok om förrätter.
En smal bänk ( Lack från Ikea) lika de svarta jag har i vardagsrummet fast en vit som ska få stå bredvid nya soffan på altan. Tänkte sätta hjul på den för att man ska kunna dra fram den som ett "soffbord" om man vill.


Så här ser den ut.

Här är nya soffan. Fanns bara kvar i vitt och svart så blev den här varianten i vitt med grå dynor som ingick i priset, går ju med grå stolarna och bordet iaf. Den kan ju byggas ut sen om vi vill eftersom den är gjord med moduler. Den går iaf att ligga i på ett bra sätt, saknat det därute.

Allt jag handlade igår gick på 74kr, så dyrt blev det ju inte.

Då vi handlat klart så åkte vi till thaikiosken och köpte 4 små rätter och åkte ut till rastplatsen och åt. E har som ett fack man fäller ut bakom Ls stol i bilen där hon lagt ut bl,a. lite engångsbestick, så himla bra.
Så mysigt och sitta där uppe och kolla på folk som kommer och åker. En del sveper snabbt lite fika, går på toa och åker igen medans andra tar lite mer långrast. Många kom i husbil, en del jobbade och kom i arbetsfordon.
Så fint där med nu med alla blommande buskar.
Vi fick väldigt mycket mat för våra 80kr, ingen orkade äta upp så vi slapp laga mat igår kväll med. Skönt då vi var lite trötta allihop.



Elle tog en bild, fick en stor brk sötsur sås med också men saknade soja. Fanns ju hemma sen iaf till andra sittningen. :-)

Ja sen åkte vi till Lidl och handlade lite. Hittade både en T-shirt i ett tunt, silkigt och stretschigt matrial vit med klarblått mönster och ett par nya badskor, sånna man trär på hela foten. Fula som stryk men behövs i Österby där det är mkt musslor på botten.
Vi köpte varsitt wienerbröd med förutom lite livsmedel, tanken var att fika lite ute nånstans för vi hade kaffe med oss men inte orkat ens det efter maten. Jag åt knappt hälften av min mat men blev så mätt att jag hade känning av dumping.
Vi var dock trötta alla tre. Vi åkte hem och fikade på altan med det ist.
Satt ute länge på kvällen, kom några stänk så det smattrade lite på taket. Vid halv elva var jag såå trött så jag gick och lade mig, somnade ganska snabbt!

Nu har jag iaf bloggat klart, lägger mig och läser en stund nu tror jag.

Ha en fin lördag!

Av Neta - 26 maj 2017 01:10

Sov dåligt inatt. Tror jag vaknade och behövde gå på toa varannan timme. Men förutom trötthet på dan så har det kännts lite bättre idag. Kissade väl ut skiten. Elle kom då vi satt ute och åt frukost i morse. C åkte innan jag gick upp, har varit spelmansmässa idag och kören sjöng. Tror hon åkte trdan vid 8.

Vi har haft gäster ikväll och fixat lite med det på em. Vi gjorde en kall gurk o avokadosoppa till förrätt, åts med baugettskivor vi penslat med smörolja och haft flingsalt på, körde dom i ugnen till dom fick lite färg. grillade kyckling som åts med tzatsiki och tomatsallad sen, potatis med. Till dessert gjorde vi en rabarberkompott och jordgubbsgrädde, bottnade först skålen med lite krossade havrekakor, sen kompott och toppade med grädden, garnerade med en jordgubbe på toppen. Så gott och enkelt.

Köpte ett bubbel med passionsfrukt, vi hade som fördrink, sååå gott. Lite bitterhet kom i eftersmaken. Gillar det. Upptäckte att det var bara 8.5 %.

Vi hade inte sett våra gäster på ett tag och hade en del att prata om. Kvällen gick fort. Vi ska ses snart igen då det är en födelsedag på G.

C sover hos en kompis i stan. Dom åker ju till Tyskland tidigt i morgon bitti. Ska ha en konsert med kören tillsammans med en annan svensk kör i Hamburg.

Nu ligger jag redan i sängen och ska försöka sova länge i morgon. E är kvar, hon var inställd på att åka hem men ångrade sig. Få se om vi hittar på något i morgon.

Godnatt!

Av Neta - 24 maj 2017 19:14

Ska nog inte försöka kurera mig själv när jag har uvi som jag gjorde för ett tag sen. Har ju varit så himla trött senaste dagarna, känt hur kraften liksom runnit ur kroppen.

De två senaste dygnen har jag ju känt av urinvägarna igen också. Började en "sur kur" igår men kände då jag vaknade vid 6 i morse att det här är inte bra. Tog en stark Ibuprofen och försökte somna om. Vid 8 ringde jag vårdcentralen och sa som det var. Fick en tid 10 hos sköterskan men då hon sett urinprovet bokade hon in mig hos jourhavande.

Fick vänta 1 1/2 timme, trodde jag skulle svimma till slut men fick mitt penicillin. Frågade om jag fick dricka vin i morgon mest på skoj, då spände han ögonen i mig och sa "Tänker du dricka 20 glas?"
Men det tänkte jag ju inte ;-D då sa han att det är klart du kan ta ett glas vin! Sen förklarade han vad som kan hända om man dricker mycket och ofta under en kur.
Nu är jag ju ingen stor konsument annars så då behöver jag ju inte vara det dom här 10 dagarna heller.

På apoteket fick jag sen veta att den sorten penicillin jag fick gav bäst effekt om jag inte tog den samtidigt som jag åt. Lärt mig mkt idag jag. ;-)

Egentligen orkade jag inte handla, men knappast sitta i en stekhet bil heller så dom tryckte i mig en korv och en kopp kaffe på Gränby. Lite stärkt kanske jag blev. Gick in på Telia och hämtade min nya telefon, lika min gamla men med dubbelt så mkt surf och större minne för 50kr mindre pengar varje månad.

Systemet efter det och samtidigt gick E in på Kvantum. Väl hemma sen var jag helt slut. Nu går jag på piller för att orka vara uppe överhuvudtaget. Hoppas jag mår bättre i morgon och att tjejrna hjälper mig. Har ju sen länge planerat att vi ska ha gäster i morgon. Avvaktar natten och ser hur det blir.


Ha en fin "Kristi flygare"!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards