Mina ord och tankar

Alla inlägg under november 2013

Av Neta - 27 november 2013 22:48

Det är många som frågar hur det är med händerna, tack för att ni bryr er och det går långsamt framåt.


  Fotade igår.

Jag vaknar iaf inte längre av att händerna "kokar" på nätterna, men jag är fortf väldigt torr och knottrorna i handflatorna kommer och går. Försöker hålla det här med totalt vattenförbud och med sånna skötservetter för bebisar går det ganska bra. Har plasthandskar när jag duschar o grejar med maten, det går väl så där.

Det jag saknar är fingertoppskänslan och den där finkänslan i händerna, känns som jag har nåt i vägen på fingertoppar och i handflatorna hela tiden. Fastnar i mycket också då all smidighet i huden är borta.


Har inte använt kryckorna inne på länge och det börjar straffa sig nu, höfterna tar stryk av den konstiga gången och inatt vaknade jag av att det gjorde ont och det kändes som jag hade en golfboll under höften. Jag tror inte själv att det är dom som är orsaken heller. Tycker det borde visat sig innan isf.

Man har ingen större lust att ge sig iväg på nåt kul heller då man måste smörja hela tiden och ständigt har en känsla av kladdiga händer. Fullt så illa kanske det inte är men samtidigt, smörjer jag inte så får jag ju sitta o klia dom hela tiden.

Ska iaf försöka gå på Stand Up på tisd, får väl smörja det sista jag gör i bilen och hoppas man inte slirar med besticken sen   Det är ju bara ca 90 min. Men jag har ständigt en tub canoderm med mig. Ligger en sån tub i väskan, vid Tvn, på köksbordet och vid datorn, (tur det går att fylla på tuberna från pumpen) sen har jag det hårda artelleriet vid sängen, men det funkar bara på nätterna. Nu sa hon att jag kan använda den rena kortisonen ca 3 dar till men sen måste jag hålla uppe. Ser inte fram mot det.

Men det kanske är så att det går fort när det väl vänder sen, det är det hoppet jag har.


Annars försöker jag leta efter min adventskänsla, jag som alltid tar upp allt utom tomtar och gran då, byter gardiner och har mig. Inte ens när L satt upp slingorna ute idag kom den. Å nej vi har inte tänt.....

I morgon ska vi ta upp lådorna med pynt och ljusstakar få se om det kommer då   Baka saffran med handskar verkar inte heller nån höjdare så får väl se om jag kan muta någon, ska ju ha lite julbord på sönd. Annars har dom redan lussekatter på Hemköp ....


Händer inte så mkt annat heller just , lunkar på i den grå vardagen och grått är det ju.   


Så då vet ni, ni som undrat.





Av Neta - 26 november 2013 00:00

Det har bara varit så himla mycket här ett tag nu. Hade ju lite dubbelkalas i helgen, parmiddag i fredags och Öppet hus i lördags. Var ju lite att förbereda och alla som vi trodde skulle komma utom några av hans syskon, men dom behövde väl inte hjälp med något....  


Han var nöjd med det som blev iaf och fick lite roliga presenter bl.a en massa olika och inte helt vanliga ölsorter så nu ska vi ha ölprovning snart   

Presentkort på Jula, Clas Olsson och Biltema blev han glad som ett barn på julafton över, listan är lång på saker han "behöver" idag var vi på Jula och införskaffade nåt relä av nåt slag och ny utebelysning till altanutbyggnaden. Han hittade till och med ett par varma kängor med stålhätta, behövs ju på skroten när han hjälper till där.


Sen var det min och Elles tur och få shoppa lite på Ikea, värmeljus, mandelmassa och skumsnögubbar stod på min lapp men det var bara värmeljus som fanns men köpte både stora o små, vita o röda. Kanske nål liiite mer också som ett fint ljusfat, en korg som passar till mina ljuslyktor, en rektangulär pajform, röda servetter och mörk choklad.


Fika o korv sen över till Citygross för att handla lite till bakning. Saffransbullar med mandelmassa o rom är ett måste här. Fick ju köpa där då när Ikeas va slut men den var lika billig där och fanns i kilosrullar och det går ju säkert åt om vi ska göra lite annat godis sen också. Var på jakt efter vekgarn också, dom har haft i nystan där som har varit urbra men det fanns inte idag. Tro jag klarar mig i år iofs. Köpte "plastpåshandskar" så jag iaf ska kunna göra nånting


  Så sprang jag på det här gulliga paret för "ingenting" 16 cm höga o båda för 35 kr. Vi döpte dom genast till Hans o Greta. Va lite sugen på en röd bricka som det stod "Glöggdax" på men behärskade mig. Ångrar det nästan....


Elle har ju varit här sen i onsdags och hade tänkt åka hem idag men det blev sent från stan, vi plockade upp C från luciaträningen dit hon åkt direkt från en kryss och var inte hemma förrän vid halv 8. Då hade jag iaf förutseende nog insett att några pannbiffar skulle vi inte orka steka och köpt med mig lite Keldasoppa som vi pimpade med sparris, purjo o räkor från frysen, en ostkaka på det sen var man på banan igen.

I morrn har hon ju bad men börjar känna sig förkyld så vi får se hur hon känner sig. L ska iaf in till "Flottiljens vänner" (= F16-pensionärer) o bjuda på tårta.

Sen är det väl dags att kolla över ljusstakar m.m o byta gardiner lite här o var. Men nu är det dags även för mig att sova. "Huset" sover redan.


Nattinatt

Av Neta - 14 november 2013 15:08

Blir galen på mina händer, sämre igen, torra som fnöske med röda upphöjningar som blir torra blåsor. Överdriver inte om jag säger att jag måste smörja in dom 1 ggr/timme. Försöker undvika vatten men hur lätt är det?

Har ju en riktig handkur som jag använder på nätterna men råkar händerna hamna under täcket vilket dom ju gör när man "boar in sig" så vaknar jag med urblöta händer som ser ut som jag haft dom en lång stund i diskvatten. Klådan är urjobbig och jag vaknar flera gånger. Försöker somna på rygg med händerna utanför men jag är ju en magsovare så jag vänder mig ju i sömnen. Börjar känna mig som en urlakad sill, eller en utvakad småbarnsförälder. Sätter sig på humöret också och ibland är det synd om familjen för jag får utbrott minst en gång om dan. Orkar knappt med mig själv längre.

Har köpt grejer för över 700 spänn hittills för just inget går ju på högkostnad av handkrämer m.m Måste göra uppehåll med kortison nu och jag tror det är därför jag blev sämre igen, kom på nåt dygn bara. Fast jag fuskar lite med den 1 %-iga när det kliar som värst.

Ska till doktorn nästa v igen så får se vad hon säger. Kollade om man kunde åka som jourfall direkt till hud men då måste man via akuten och det undviker jag. 7-10 timmars väntetid fixar jag inte.


Grått o kallt idag igen efter en solig dag igår. Leif fyllde 70 så han fick ju sol iaf. Vi hade till slut efter många turer funderat på en bruksrunda, han gillar ju maskiner o sånt   med sällskap av och middagsavslut med vännerna, men så fick dom ett plötsligt dödsfall i familjen så det blev inget. Men nåt ville vi ju göra så det blev en tur iaf.  Drog till stan för lunch som blev 3-rätters på Ikea, helt oplanerat men vi hamnade där. (kanske inte hans förstaval, men vi behövde dit o gjorde 2 flugor i en smäll) Dom har alltså en 3-rätters för 80 kr inkl dricka, står inte på hemsidan men E kom ihåg hon läst det hos nån kompis på Fb. Lite annat "Leffekul" Sen åkte vi hem och gjorde kalvstek till kvällen som han önskat. Telefonerna pep o ringde hela dan, bl.a hörde en gammal klasskompis av sig som fyller nära o därför kom ihåg honom, såg hur glad han blev över det. Oskarshamnarna ringde och hans syskon så klart. Det stod både blommor o låg födelsedagshälsningar i brevlådan då vi kom hem, och det blev lite mys på kvällskvisten med hela familjen. Han tyckte dan var helt ok och det var ju huvudsaken, och nu laddar vi för festen.

Vi bestämde ju efter min 60-årsfest att inte ha fler utan kanske åka bort ist men tjejrna la in ett veto så då får dom göra det mesta också + att vi "bara" har öppet hus, kommer ca 40 pers har vi räknat ut. Trångt blir det men det har gått förr o vi ska nog klämma in folk. Alla kommer förhoppningsvis inte samtidigt heller. Lite är redan fixat, E gör köttet idag o fryser det och i helgen får vi hjälp med tårtbottnar, bröd och gratänger. Frysarna är rensade o avfrostade och huset har C lovat och städa. Hon har bjudit hit sina kompisar R o K som har varit här massor o känner alla släktingar o så, om dom kan komma tänkte jag höra om dom tillsammans med C kan hjälpa till lite så kanske vi också hinner prata lite med folk.    Vi har också bestämt att köra på engångs i allt utom glas o kaffekoppar så det blir inte så mkt disk heller. Man måste göra det lätt för sig, men maten lägger vi ner allt vi har på   såklart!



Annars är vi lite kluvna till regeringsbeslutet idag om civilflyg på Ls gamla arbetsplats, dom tog ju sitt förnuft till fånga vad gäller att satsa på den militära verksamheten igen, känns himla tryggt tycker jag med tanke på dom kränkningar som sker över de svenska gränserna. Vet att dom ibland kunde få gå upp 6-7 ggr under de FISK-dygn dom hade. FISK = incidentberedskap. Men jag är orolig att ett civilt flyg med fast turlista kan störa både det och ambulansflyg/helikopter som också finns därute. Men vi får väl hoppas att så viktiga saker som sjukdom/olycka och att kontrollera och mota bort främmande flyg går före en turlista isf. Blir ju säkert ingen direkt charter därifrån heller. Sen kan jag ju tycka att det är lite onödigt att flyga "mer än nödvändigt" däeifrån p.g.a buller och utsläpp. Flottiljen har ju funnits där sen 30-40talet nån gång som dom som bosatt sig där i närheten efter det kan ju inte säga så mycket men det behöver ju inte bli mer.


Nu ska jag kolla på maten o sen sjunka djupt ner i TV-soffan.





Av Neta - 10 november 2013 22:50

 


Känner du dig ensam? Då finns jag här för dig

 

Känner du dig ledsen? Då finns jag här för dig

 

Behöver du hjälp? Då finns jag här för dig

 

Har du kärlekssorg? Då finns jag här för dig

 

Händer en katastrof? Då finns jag här för dig

 

Behöver du prata? Då finns jag här för dig

 

Vi löser problem

 

Ger o tar förtroenden

 

Sviker aldrig varandra

 

Det är du och jag mot världen

 

 

 

 

Av Neta - 10 november 2013 14:03

 

Nej inte min skapelse men tyckte den var lite läcker och passande idag, hittade på nätet från nån tårtfixarsight.


Här firas inte så jättemkt, det vi satsar mest på är lite god mat. Visst fick han lite småsaker av tjejerna lite "bra ha" men inget dom lägger ner enorma summor på. I år stod fiskgratäng på önskelistan o så klart att han får det. Är ju lika för mig, då brukar vi grilla om vädret tillåter och jag brukar få nån blomma till altanen eller liknande.


I helgen har vi börjat fixa lite till med sånt man kan frysa till kalaset + att vi tagit rätt på äpplena jag bytte mig till och gjort lite mos och en sats dricka. Fick ju av Mi o Ma också men dom är rena lyxen jämfört, så dom hushållar vi lite med. Har haft hjälp och kan få det nästa helg också, i veckorna är det så mkt ändå nu.


På onsd när han fyller hade vi ju först tänkt kryssa men vi gör ju det så ofta annars så det kändes inte som så speciellt, så nu blev det till slut efter allehanda turer en dagsutflykt med lite överraskning, mer kan jag inte skriva.   


Har ni märkt hur lätt det är att särskriva ord på mobilen eller datorn? Jag undrar varför och vi diskuterade det häromdan med några kompisar som också upplevt de så.

Man vill gärna ner till den där mellanslagstangenten per automatik ibland, jag har börjat kolla mina texter efter att ha märkt det. Jag skriver också ofta hop ett ord med sista eller förta bokstven i föregående/nästa ord, i synnerhet om jag skriver snabbt.

Men när ordet skitsnyggt häromdan blev skit snyggt kunde jag ändå inte låta bli att påpeka det för det såg ju lite kul och lätt ekivokt ut. Inte av elakhet för jag hade lika gärna kunnat skriva det själv. Ser exempel på det varje dag, och på Fb finns en grupp där man ibland kan få ett gott skratt.


Annars är jag ingen språkpolis för jag vet att jag kan skriva fel också och jag tycker att bara man förstår vad som menas spelar varken särskrivningar eller stavfel nån större roll. Datorspråket förenklar ju en del ord också, också blir oxå t.ex och det är något jag själv skriver mer o mer, någon bli nån, sedan blir sen o.s.v så skulle man vara språkpolis hade man nog inga fritidsproblem. Däremot kan jag tycka att man på officiella sidor ska kolla sånt innan man lägger ut texter. Såg praktexempel på både särskrivningar och annat på Fk häromdan.


Det är ju samma sak med bloggande, jag kan skriva om att jag "hört" av nån, eller att en kompis "gjort" men det kan lika gärna handla om flera händelser av flera personer, men det är enklast att skriva det så av olika skäl.

Drevet kan gå där ibland har jag märkt men förr eller senare får man reda på vem som sysslar med sånt. Har ganska kul åt det när det blir helt fel. Tur när jag och den det handlar om iaf vet hur det är och synd att det ska snackas så mkt skit och överdrivas så ini h-e ibland. Finns dom som sitter med lupp och granska varje ord verkar det som. Oftast är det ju jag som får höra det sist också.

Tragiskt när det man egentligen bloggar om kommer i skymundan av en mening och visst kan man få ur sig onödigt ibland om man tänker ett varv extra. Mer tragiskt är dock när ryktena sen går och det blir helt fel eller väldigt överdrivet, eller när folk tar på sig rollen som upplysare, det om nåt kan skada mer än en förlupen mening.

Läs och skit i det ni inte begriper det är ändå inte till för just dig. Kanske inte för någon egentligen. Det är min blogg och jag skriver vad jag vill om vem jag vill så länge jag inte hänger ut någon.


Trots att jag skrev att man måste upplevt för att förstå har jag fått ganska många kommentarer om inlägget där jag skriver att jag "mist" min dotter.

Jag publicerade bara nåt, och redigerade det också men skräms av folks trångsynthet och språkbruk trots att dom inte har en aning om vilka vi är och alla som känner oss vet ju hur det är och framförallt vad som varit.

Jag har ju så klart aldrig "slängt ut" eller "tagit avstånd" från henne. Men faktum är att vi fick börja från noll den där sommaren och lära känna en ny person, en unge som blev hur go som helst hon också och så himla tapper. En som vi verkligen beundrade för det kan inte ha varit lätt det hon fick utstå då hon bara var 7 år. Men att vi skulle slutat älska henne är ju så absurt så det finns inte.


Och att man flyttar hemifrån när man är 23 är väl inga konstigheter heller. Själv hade jag bott själv länge då och till o med fått mitt första barn, och hon har ju på inga sätt sånna skador att hon inte klarat det. En viss hjärntrötthet och fysik gör väl att hon kanske behöver en del hjälp, men hjälp fick jag också så det så, och att hon inte skulle klara det är ju bara dravel som gör mig rasande.


Nu däremot efter nästan 20 år kan jag ibland skymta "den gamla Elle" gäller framför allt vad gäller positivt tänkande, "inget är omöjligt"  och lite "jävlaranamma" Så klart mogenhet och livserfarenhet spelar in där också, men ändå.


Rensade min vänlista ganska rejält för ett tag sen, framförallt var det folk härifrån byn som rykte. Dom kan jag ändå prata med på en annan sida och eftersom jag inte ens träffat en del och ännu mindre visste vilka de var så tog jag bort dom. Tycker inte dom behöver se allt jag skriver eller läsa här. Sen upptäcker jag av en slump att en gemensam vän till en av dom kommenterar det han skrivit. Ser dock ingen kommentar och kollar profilen och upptäcker att jag är blockad och kunde inte annat än skratta, så urbota löjligt. Hur kan man bli så förorättad av nåt jag gör då han inte ens känner mig, vet möjligen vem jag är men inte mer, vi har knappast ens pratat IRL.


Känns som ett gnälligt inlägg jag gjort nu men då får det väl vara det, är ju samma sak där. Jag är ingen gnällig person annars och det vet dom som behöver veta det, resten skiter jag i. Är på lite stridshumör kanske men vem är inte det ibland.   


Nu ska jag laga Farsdagsmiddag med dotra.










Av Neta - 7 november 2013 22:56

Riktigt novemberväder ute ikväll, glad att jag slipper gå ut. Vi har gjort egen köttsoppa, passande mat idag. Sen bakat lite matbröd och Stina gjorde lite frukostkakor som är mer godis än kakor. Kommer i matbloggen sen.


Lite stiltje på händerna några dar nu, dom är fortfarande hyfsade men det går inte framåt just nu, märks vid matlagning då det kliar o svider som 17. Köpte en riktig handkur som jag har på nätterna, då ska man ha vantar på sig och det gick bra första natten men natten som var åkte dom av.   Blir alldeles för varmt o då kommer klådan.


En bekant på facebook har fått sitt första barnbarn idag, minns känslan.   Vi hade varit på dagsutflykt med barncancerföreningen till Kolmården och hade rast på Statoil i Järna då Johnny ringde och berättade att hon kommit. Tror jag fick lite fnatt där och inte bara jag, tjejerna hade ju också väntat dom var ju bara 6 och 12 då dom blev fastrar. L var ju mer cool   

Nu är hon 14 och det svischar väl bara till så har man barnbarnsbarn också   tiden går ju så himla fort.


Åkte in till stan tidigt i morse, Elle jobbade sitt sista pass på Nyby vision och C skulle lämna tidrapporter så vi åkte in allihop och passade på att handla på CG, fika på samma ställe och åkte en sväng till Stadsmissionen. C hittade 3 fina toppar, en med prislappen kvar t.o.m för 40 kr styck. Jag hittade en söt rosa frostad fruktskål till Elle och en ytterkruka med samma mönster som hennes glöggservice. 10 kr för den   . Har annars lite svårt för lukten därinne, märks att folk lämnar in sånt som legat i källare och förråd ett tag. I synnerhet bland böckerna tycker jag det luktar riktigt illa. Men kläder tvättar man ju och porslin diskas så är ju det borta iaf.

Letade ofta efter hemstickat på second hand till tjejerna då dom var små eftersom jag inte stickar själv. Hittade en del riktigt fina saker.

Nu hade dom gjort i ordning bord med julsaker och juldukar i en stor mangelkorg. Finns mkt fint och en del är ju oanvänt. E titta på en linnelöpare med tomtar som var signerad, troligen handtryckt som aldrig varit tvättad det kändes ju. 20 kr. Fast hon köpte den inte sen, kanske för den var blå   tror hon har mer rött o grönt på sitt. Nu börjar man längta lite till advent, det är ju så svart ute så det blir härligt när alla belysningar kommer på plats.


Men först har vi en far att fira på söndag som dessutom fyller jämt veckan efter och så en fest helgen veckan efter ändå sen. Ja sen blir det ju advent. C går omkring och gnolar på luciasångerna, kören ska ju gå i kyrkan och hon är tillfrågad om att vara lucia igen. Men det var visst nån liten tonåring som också ville vara så jag tror hon avstår. Hon har ju redan varit härute flera gånger.

Något som är kul är att hennes kompis är luciakandidat i stan i år, så vill ni så gå in på unt.se och rösta på Björklingetjejen Elina Nilsson nr 13.


Nästa helg ska hon med som körledare till Undersvik, hon gillar ju det stället som är Uppsala stiftsgård.


Ja i morgon är det helg igen, tycker veckorna går fort nu ändå. E har ev fått nytt jobb som datafixare på Uppsala handikapp"nånting", inget riktigt lönejobb då så klart men hon får ju iaf göra det hon är bra på ett par dar i veckan. Får väl besked i morgon kanske men det lät som det bara var ett beslut bort och alla instanser som Fk o Af har sagt ja.


Nu ska jag lägga in recept i matbloggen och sen smörja in mina händer och avveckla dagen.


Ha det gott alla fina!



Av Neta - 4 november 2013 16:08

Läser om det hemska som hänt i Ljungsbro och försöker förstå vad som hänt. Ja man läser ju varje dag om våldsdåd och mord. Knappt man orkar reagera men så kommer något sånt här och man reagerar lite starkare.


I en av kvällstidningarna stod det att 15-åringen var bunden med silvertejp och om det stämmer, hur funkar då en persons hjärna som först binder en människa och sen slår ihjäl den personen med ett järnrör? Tjejen som skulle "hjälpa" kom ju också i vägen för det järnröret på ett väldigt olyckligt sätt, det var nog inte överlagt mord får man hoppas, liksom hennes särbo också fick sig en smäll men han klarade sig ju iaf.


Hur funkar en person överhuvudtaget som tar till våld?

Läser också i en av kvällstidningarna om hur systern uttalar sig "Det är klart man har problem i livet men för det är man inte sjuk i huvudet. Har inte hört talas om sådana här problem tidigare"


Men karln har enligt samma tidning 15 avsnitt i belastningsregistret, de flesta våldsbrott mot tidigare partner. Han har ju också suttit 6 månader i fängelse för olaga hot och grov fridskränkning ( han har alltså haft besöksförbud) där tidigare partner och deras gemensamma barn är målsägare.

Då har syrran "inte hört talas om sådana här problem".

Ja nu är det ju en kvällstidning som skriver och dom kanske inte alls har kontakt med varann i den familjen, men ändå. Nåt uns stämmer väl iaf.


Det är ju ofta dom här personerna som får besöksförbud och som blir stalkers. För mig är det fullständigt obegripligt hur man kan spöa upp sina barns mamma, eller pappa också för den delen det förekommer ju också, eller hur man kan hota eller slå någon man en gång levt med och älskat överhuvudtaget.

Ja jag fattar ju att det handlar om sjuka personer men hur i hela friden blir man sån?

Har man samma uppväxt själv eller blivit totalt osedd som barn? Vad är det för mekanism som kickar igång? Dom här människorna har kanske aldrig fått respekt och det här gör ju att dom inte får det senare heller. Ska inte ha det heller! Men fattar dom vad dom gör?


Hur kan man leva och bete sig "normalt" först, i många fall under ganska lång tid, sen händer nåt, kanske t.o.m självförvållat och så är man helt plötsligt en ynkrygg av guds nåde? För att man inte "kan ta" att ens partner "ledsnat" eller träffat en annan. Så mister man inte bara det man haft utan också respekt från en massa människor inklusive sina egna barn.

Andra kan klara sånt här "hur bra som helst" nåja allt är relativt, det är klart man blit knäckt och ledsen men på något sätt har man en spärr ändå. Det är ju ofta dom som sen kan ha en bra relation efteråt också. Då när det inte gör så ont längre.


Vi har i vår bekantskapskrets en kille som umgåtts i samma gäng som inte mindre än 3 av sina ex. Det är liksom inga "hard feelings" någonstans och tjejerna är hur bra kompisar som helst med hans nuvarande. Inga konstigheter alls. Man tänker inte ens på att han har ett förflutet med dom andra för det dras väldigt sällan upp. Nu blev det inga barn med exen och jag vet inte om det har inverkan men jag tror inte det.

Vad är det för egenskap hos honom och dom här tjejerna som gör att just dom klarar det så bra?


Jag känner också en tjej som visat på oegoism (kan man säga så?) big time. Hon träffade alltså en kille som hon levde väldigt länge med och fick barn tillsammans med, ja fler än ett barn. När dom separerade, och det var en "ful separation" orsakad av honom, han gjorde något fruktansvärt mot henne. (Inget ovanligt iofs när man tänker med udda kroppsdelar) något som chockade oss alla.

Men han hade också "bättre" möjlighet att ta hand om barnen, så hon avstod från vårdnad och blev en skollov och helgmamma för att inte splittra syskonen och för att dom inte skulle få långa dar på dagis/fritids.

DÅ tänker man ett varv extra.

DÅ sätter man sina barn i första rummet.

Hur många skulle klara det? Jag beundrar henne enormt just för det. Men vet också att det inte alltid varit lätt, i det som sen skedde i hennes liv.

Hon har ändå också klarat av hyfsat, tror jag iaf, att bita ihop efteråt och kunnat prata med sitt ex och även ha en relation till hans nya, som hon iofs kände sen tidigare, och som ju blev hennes barns målsman också i och med detta.

Där hade det kunnat bli bråk och elände och tro mig vi hade stöttat henne i det isf, inte om det blivit missshandel kanske, men ingen hade klandrat henne om hon slängt ut honom ur sitt och barnens liv.

Nu är hon dock en unik person som kunde svälja sin stolthet och tack vare det har många sluppit att må dåligt, hoppas jag. Utom möjligen hon, men hon "tog det" för sina barns skull.


Jag måste också tillägga att jag visst förstår att man kan bli upp över öronen kär i en ny människa och visst ska man följa sitt hjärta MEN det ska ske så skonsamt och så juste som det bara är möjligt utan lögner och "fula grejer". Ärlighet är A och O här, både mot sin partner OCH mot sig själv. Och har man barn ska man nog väga för och emot extra noga. I vissa fall så ska man nog också bara "trycka undan" om man inte är 100, inte låta sig påverkas av något eller någon annan än sig själv.


Ja det här var inte alls vad jag tänkt skriva om utan bara om det som hände i Ljungsbro, kexchokladens rike,   men nu blev det om två ytterligheter och en emellan, som det kan gå när man låter tankarna flöda genom fingrarna. Men det är ju precis det som en blogg är till för, take it or leave it.


Annars pratar vi mest utebelysning här hemma nu, jag vill ljussätta trädgården i synnerhet på baksidan som bara är ett svart hål så här års. Ta bort en stor gran som stjäl dagsljus men den har blivit lite för hög för att min käre make ska kunna ta bort den själv och leja är ju inget för honom. Be om hjälp ännu värre.

Är man en väldigt dålig människa om man önskar att den försvinner i en storm eller att nån kör på den? Ingen får ju bli skadad så klart mer än herr Gran   Står precis i kurvan utanför oss i tomtgränsen mot vägen, tyvärr med diket emellan  .  Dör den om man borrar lite hål eller nåt?

Nej skämt åsido jag vill ha lite ljus där och på norrsidan. Snyggt ljus, inte bara nån rad med solcellslampor utan mer belysa träd och buskar. Griller tycker nån här! Trädgårdsinspiration tycker jag låter bättre......  Mycket bättre!


  Bläddrade också i Elkedjans reklam nyss och såg den här, rund, LED 30 cm, tänk er den när den lyser. Vill ha!   


  Tomten Tryggve kan också få flytta hem till mig.


Nu ska jag laga mat! Hörs igen.





Av Neta - 3 november 2013 00:07

 

Det här är ca 2 meter av uppskattningsvis 50 vid minnesplatsen på Uppsala gamla kyrkogård idag, säkert 1 meter brett bälte av bara ljus. Gör sig egentligen bäst på lite håll men vi gick in och tände ljus för pappa, farmor & farfar o faster Maggan.

Var även upp till min bror Stens grav så klart. Innan vi var här så var vi ut till Leifs föräldrars grav på Danmarks kyrkogård. Så fint överallt och på båda ställen var kyrkorna öppna och det serverades kaffe och varm saft. I Uppsala hade de även sålts korv på kyrkogården, något som fått en del att brista ut i ramaskri, men den var redan slut då vi kom. Dom stod också så till att dom inte störde verksamheten som var där idag. Tusentals människor var där och det var så himla fint med marchaller vid varenda gång. Magiskt vackert.


Nu har dimman sänkt sig därute i kylan, det är bara 3 gr ute och L har precis skjutsat hem Elle och hämtat Stina som varit på tjejmiddag i grannbyn. Vi andra har haft en myskväll vid TV och ätit 3-rättersmiddag.


För er som undrat över vår ytterdörr så är den hel igen, vi hittade en firma inne i Uppsala som kunde blästra ränder i glas och det kostade 400 kr så det var ju överkomligt. Montera kunde han göra själv.

Har faktiskt varit lugnt hela veckan men tror det var fler än oss som verkligen polisanmälde sist. Polisen har också synts vid ett par tillfällen bl.a ikväll. (Nu kommer det väl hända nåt bara för jag skrev så   men nu får vi dom iaf på bild isf.)


I morgon ska jag försöka få frysarna avfrostade så vi kan börja baka o greja till kalaset. Rensa ur lite bär o koka saft så det blir mer plats. Nytt matbröd är det dags o baka också, finns alltid nåt att sätta händerna i.


Tack också för tips om lägenheter, ska vidarebefodra det.


Kram kram allihop.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards