Mina ord och tankar

Alla inlägg under juni 2020

Av Neta - 30 juni 2020 00:05

Kom 11 mm regn och åskade lite på morgonsidan. Men det hörde jag inte ett dugg av, sov som en stock.
Svalare idag men soligt och fint. Fixade lite och gjorde ordning dosetten innan frukost så kom ut efter 11.

Hittade den här i bokhyllan som jag inte läst så suttit och småfnissat lite hela dan. Handlingen berättas i boken av en ensamstående mamma med väldigt lite pengar, hennes dotter, en kille med egen datafirma som har gott ställt som blir lite kär i mamman. Har inte läst ut den än. Så rolig bok!

L har varit hos C och hjälpt henne, hon jobbar ju så mkt nu, hennes halvtidsvik blev snart 10-12 timmar om dan och jag är orolig att hon ska hitta den där väggen igen. Hemmet har förfallit men nu fick hon hjälp, jag fick hem en pelarfläkt till och kompostgaller som han köpte. Måste ha det sista så inte igelkottarna går in, dom är totalt orädda och kommer under bordet fast man sitter där. Men nu har jag galler för dörröppningen.
Han hjälpte E en snabbis med buren ute också men här var han nån timme bara. Efter han åkt fick jag höra att han köpt den där grejen till min dator men gett den till E som inte har en aning om hur hon ska göra.
Han är ju bara konstig, men snäll ändå ju. Fixar och donar. Byter bil med C när vi ska till Gotland med och lånar ut takboxen.
Nu ska vi försöka få tag på en fjärde person som kan följa med dit eftersom han inte vill. Frågat några som jag vet skulle funka med oss men dom flesta har ju börjat jobba då. Vi behöver ju dels hjälp med att dra E på wheelatorn ibland som ju inte orkar gå så mkt och dels nån som kan köra ibland så inte C blir helt slut. Vi ska ju röra oss över ön. Vi bor ju på,hotell i Visby och där är vi på kvällarna och månd o fred. Ti - torsd blir det norr, söder och öster inkl bad om det är väder.

Ev får vi fråga nån där, men känns osäkert.

Avslutar med en bild på mina fins fuchsior.






Av Neta - 28 juni 2020 14:38

Mår inte bra idag, påverkad av värmen blir jag flåsig och får svårt att andas ordentligt. Moln idag vilket är skönt men en kvav värme. Ska inte börja regna förrän 6 i morgon bitti men gör inte mig ett dugg om det kommer tidigare. För trött för att ta mig nånstans, risk för att det blir sängen en stund sen.

Av Neta - 26 juni 2020 23:05

Vi törstar nu både djur människor och växter. Så torrt överallt.
E var så snäll och åkte och handlade på fm, så nu har jag det viktigaste som mjölk m.m hemma. Går lite mjölk nu när vi gör iskaffe.
Man orkar inte så mkt men kört en maskin med underkläder iaf. Kvällarna är sköna, gick nog inte in förrän strax före midnatt igår. Sov med fläkten på hela natten. Lite mindre svettig iaf.
Sitter ju så mkt nu så fötterna tenderar att svälla, har ju mer ledvärk nu med, vägrar stödisar i den här värmen, försöker njuta fast det är jobbigt. Men svullna fötter kliar, på mig så infernaliskt. Ska spola dom med kallvatten eftr duschen ikväll och se om det blir bättre. Ligger med dom högt så på morgonen är dom normala iaf.

Men visst tär det och man blir lite stingslig. Fick en kommentar på twitter ikväll som gjorde att jag började gråta, hade jag inte gjort i normala fall. Ska kanske skippa det stället. Blev missuppfattad då jag försökte vara snäll,och bad om ursäkt, den godtogs inte! Sånt känns! I synnerhet då det kommer från en man gillat att skriva med. Och hen gokände en ursäkt frånen annan som gjort samma sak.

Så här lämnade plattläggarna, grovt grus som inte går ner i skarvarna. Blev så less idag att jag skickade bliden till bostadsanpassningen som ju beställt jobbet. Men min handläggare där hade ju så klart semester. Tillbaka den 20e. Blir ju lite läskigt att gå på rullgrus för mig som går så taffligt i vanliga fall.
Får väl försöka sitta och få bort det värsta.

Vi försökte koppla in den fasta datorn idag med, behövs nåt USB liknande som ska till det mobila, har ju bara sånt. L hade påstått att det fanns i min skrivbordslåda men det hade jag väl isf märkt i flytten. Hade ett annat USB och det har jag kvar. Behövdes inte det som saknas i Tierp så det åkte nog ner i hans ficka. Han hade säkert betalt den med. Nu måste vi skaffa ett nytt.
C fixade ju det elektriska men struntade i skrivaren, är hur handikappad som helst utan den. Varken E eller jag kan ju krypa ner bakom skrivbordet så fattar inte hur hon tänkte där. Var väl mkt ändå just då kanske.

Nu dör paddan snart, vi hörs i morrn!

Av Neta - 26 juni 2020 12:35

Den här tropiska värmen, så jobbig på dan men så härlig på kvällen. Men den tar på krafterna. Mina leder gillar den inte.

Blir många sånna här nu. Vanligt bryggkaffe infryst i ispåsar, 4-5 st i ett glas och så mjölk på.

Igår kväll orkade varken jag eller E laga mat så vi åkte ner till Tibbles och tog en sallad på ueserveringen. Deras kycklingsallad är så god, dom steker tärnad kyckling i nån kryddblandning. Så saftigt och gott. Är ny regi och det blev ett lyft.
Träffade kusin Linda och pratade en stund, kände inte igen henne först. Haha! Vi umgås inte mkt på den sidan men kul att prata lite.

Fick min nya klänning igår också, älskar den redan, tunn och fladdrig och så fina färger, finare i verkligheten än på bild.

TV

Av Neta - 25 juni 2020 00:21

Så här års och framförallt vid så här fina kvällar vi haft nu då upphör mitt TV-tittande. Ser inte ens nyheterna. Jag vill helt enkelt inte gå in. Sen får det vara hur mkt bra serier och hur många allsånger det vill.

Idag har jag haft städ, stackars Maria rann nästan bort men gjorde min lägenhet lika fin som vanligt. C kom och hon och jag gick igenom lådorna i uteförrådet men hittade fortfarande inte kökslådan jag saknar. Men stora krukor och en trädgårdslåda jag saknat hittade vi iaf. Mysterium med kökslådan dock.


Plattläggarna var här igår, la plattor men sanden är så grov att den inte går ner i skarverna, lite märkligt tycker jag. Tog ut min pidestal idag, tyckte blomman förtjänade den.

C och jag åkte ut till Fäboden, hon och E behövde mat till sina pälsklingar. Sen åkte vi till Rusta där jag köpte säsongens sista parasoll.

Hade tänkt mig ett svartblommigt. Nu blev det vitt ist. Hade ett fodral med bärrem så lätt att ta med sig också.
Sen gick vi till Tacobar och åt, va hungriga båda två då ingen av oss ätit lunch och det här var vid 18.
Sen till Jula och köpte blompinnar modell långa i grön plast och symaskinsolja. Ska smörja vredet till min balkongdörr som är lite trögt.

Då vi kom hem åkte C rätt snart, E och jag åt jordgubbar o glass, vattnade sen gick jag till baksidan och läste en stund.

Det var min dag!

Nu börjar det bli svalt härinne så blir nog sovdags nu.

Av Neta - 24 juni 2020 00:58


Det går utmärkt att göra kalla buljongsoppor i mixern.


Så här gjorde vi idag, för 4 pers

Skar ner och lade i mixern

1 ganska stor gurka
Blasten från 2 färska rödlökar
1spetspaprika
4 stora tomater
1/2 solovitlök
Mixade det i 2 omgångar med
1 lit kallt vatten
2 kycklingbuljongtärningar
2 msk pr citronsaft
Salt och kryddpeppar.

Serverade med krutonger.

Men det är som sagt viktigt att mixa i två omgångar då grönsakerna också avger en hel del vätska.
Smaka av och krydda då du hällt upp den. Ev kan lite vitt vin tillsättas med. Eller så tar man det till ;-)

Gurk & Avokadosoppa


1 gurka
2 avokado
1 hönsbuljongtärning
4 dl vatten
3 msk press citron
3-4 msk olivolja
Salt, sv.peppar & lite cayenne
3 msk finhackad dill
1 kn gräslök, hackat
Krutonger

Skala gurkan och skär den i bitar
Halvera och kärna ur avokadon
Kör gurka, avokado och smulad buljongtärning i en matberedare, späd med vattnet
Blanda ner citronsaft, olja och kryddor
Ställ svalt i kylen minst 15 min
Häll upp soppan och strö över dill, gräslök och krutonger.

En utan vatten, heter lika fast tvärtom

Avokado & gurksoppa


1 gurka
2 avocado
½ rödlök
1 press lime
2 msk olivolja
2 msk honung
Lite cayenne
Salt
Flyt. Honung

Dela gurka, avokado och rödlök i bitar
Mixa med lime och olivolja till en slät soppa
Smaka av, häll upp i skålar och ringla över lite honung.

Gazpacho med vattenmelon


1 vattenmelon ca 1.3 kg
1 gul paprika
½ gurka
2 små färska lökar
1 vitlöksklyfta
1 burk hela tomater
6 dl tomatjuice
Ca ½ dl rödvinsvinäger
3 msk rapsolja
Salt & sv.peppar
¼ kruka färsk mynta

Skala, ansa och kärna ur melon och paprika
Dela alla gröns o melon i mindre bitar
Krossa vitlöken och ta bort skalet
Mixa grovt med tomater, juice, vinäger, oljan och ca 1 tsk salt
Smaka av
Lägg i myntan och mixa helt kort
Ställ i kylen minst 1 timme före servering och servera riktigt kall.

Kall rödbetssoppa


600 g rödbetor
1 l buljong, 2 tärningar lr motsvarande
Salt & peppar

100 g fetaost, tärnad
1 granatäpple
1 äpple, skalat och tärnat

Skala och tärna rödbetorna, koka dem mjuka i buljongen ca 20 min.
Häll av buljongen men spar den
Mixa rödbetorna släta och späd till lagon konsistens med buljongen.
Ställ kallt

Eller om du har färska kokta i frysen, ta 5 dl rödbetstärningar och mixa med 2 buljongtärningar och ca 8 dl kallt vatten

Servera soppan, gärna i glas, med tärnat äpple, granatäppelkärnor och tärnad fetaost.

Portugisisk Gurksoppa

1 liter hönsbuljong, kyld & silad, den ska vara klar
2 grovt rivna gurkor, ev. skalade
4 skållade och urkärnade tomater, tärnade
1röd & 1 grön paprika, tärnade
1 msk finhack. lök
1-2 kross. vitlöksklyftor
1dl vitt vin eller 1msk press lime
Salt & kryddpeppar

1 skiva vitt bröd/person
1-2 msk smör
1-2 pr vitlöksklyfta

Blanda i alla gröns. i den kylda buljongen, smaka av med kryddorna.

Kantskär och tärna brödet
Smält 1-2 msk smör i stekpannan och pressa i vitlök
Stek brödtärningarna frasiga och gyllengula
Servera soppan med brödkrutongerna på i tallriken.


Av Neta - 22 juni 2020 23:58

Efter gårdagens tvättdag så bestämde jag mig för att bara slappa idag. Hade ju lite ont efter gårdagen med. Så skönt på min baksida fram till 15-16 tiden då solen kommer. Men oftast är det ju dags att äta nåt då så gör det på framsidan då det blir skugga där. Sen kan man gå tbx vid 19 och krypa längst in i hörnet på soffan om manvill ha skugga då med.
Har ju haft boken med mig hela dan med, börjar bli på sluttampen nu. Så kul att läsa om Claes Claesson igen. Karin Wahlberg har ju stuckit emellan med några sjukhusromaner men nu är krim.inspektören tbx.

Ska bli värmeböjja onsd och torsd men eftersom både E och jag är i riskzon åker vi inte och badar. Funderar dock på ta oss till sjön iaf för det blir ju en annan luft där. Man kanske kan gå i och blaska av sig lite nånstans. Gäller bara komma ner till dom ställena med scootrarna.

Någon frågade om vilket vin vi drack på midsommar, den här, en av dom C köpte. Vi var ju 3 som drack vin och vi gillade det allihop. Blev en skvätt kvarvi ska ta vid ett bra tillfälle Haha!

Fick den här idag, gillar deras sida på fejjan och spar recept varje dag. Ska bli så kul att ha några nr av tidningen, fick en duk av Lena Linderholm med, med rosa Nerium oleander på. Nu har jag 4 dukar med mönster av henne.

Nu börjar jag bli lite trött! Sov gott när ni ska det.

Av Neta - 22 juni 2020 12:22

Kom ett efterlängtat regn i onsdags med 33 mm, då hade vi en solig vecka bakom oss, sen har vi bara haft sol och blå himmel, idag med lite tunna skyar på bara.
Midsommarvädret var det bästa i mannaminne. Vi satt ju ute till 23 innan dagen gjorde sig påminnd och alla var trötta. Vi tog det lugnt med alkohol också.

Restrektionerna för corona börjar lätta och med det folks sunda förnuft också tror jag. Tycker det är helt vansinnigt att vissa färjor ska börja gå igen, folk som bokar kan ju inte ha alla hästar hemma. Sen dom som skriker efter danserna, dans är ju en stor smittokälla i vanliga fall. Du dansar med ditt ansikte bara cm: ar från en annan människas. Nej njut av bandens livestream ist och swisha dom så mkt du klarar av. Glöm dans 2020 och förmodligen första halvan av 2021 också. Ta kontakt med dina dansvänner och gör andra saker men håll avstånd.

Kommande vecka ska det bli värmebölja, tur vi har nära till sjön. Tror dock inte vi tar oss till baden utan letar nog reda på ett annat ställe. Både E och jag är ju i riskzon och har vi klarat oss så här långt ska vi göra det i fortsättningen också.

Tog framm den här igår, går på USB så kan ha den hop med laddaren med 2 uttag. Har en pelarfläkt också som ska in till värmeböljan.
Nu ska jag fortsätta på min bok.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards