Mina ord och tankar

Alla inlägg under februari 2017

Ont

Av Neta - 27 februari 2017 23:58

Väntar på att pillren ska verka. Har så jäkla ont på ren svenska. Vill ju inte ha det på onsd så får väl sitta still i morgon.
Regn och rusk ute inte ultimat för mig heller. Blir som en annan luft inne med då, råare liksom.
Vispade en sås igår, skar de mjuka sakerna till knäckepizzan i lördags och skivade kroppkakor idag. Sånt man gjorde och mer än det utan att blinka förr. Idag är det annorlunda minst sagt. Har ju mina rörelser att göra på det med. Vill ju inte bli stel också.
Va så glad häromkvällen när jag klarade att vattna alla blommor, även dom som hänger högre. Det gick konstigt nog bra. Men hjälper ju till m vänstern då.

Ringde iaf Ekeby idag och det visade sig att Diabetessköterskan varit sjuk förra veckan. Hon jag pratade med visste att jag var på hennes lista men skulle ge en ny lapp. Sitter ju inte i sjön men vill kolla långtidssockret och vikten iaf.

Nu har C skickat in båda hemtentorna och skrivit en på skolan idag. Sen föreläsningar till 16.30 Som hon pluggat sista veckorna. Tur hon kan läsa på jobbet också men det är nog jobbigt att både plugga och jobba.
Hon var rätt mör då hon kom hem idag men skulle läsa in nåt ur koranen ändå. Ingen rast och ro där inte. Jobbar i morgon men börjar på fm. Man ser inte mkt av henne precis.

E var ju på öppna förskolan idag, hjälper ju till med sopplunch. Förändringar på G även där. I morgon har hon stickcafe i Skyttorp med dom hon jobbar med där.
Funderar på semlor eftersom det är riktiga fastlagstisdan i morgon, har bullar i frysen. Men hon där och C har kör. Får kanske ta det på torsd ist.
Till helgen kommer J med familj. Veckorna går så fort.

Nu ska jag stoppa ner mig och min onda axel under duntäcket, värme är bra. Hoppas få sova ordentligt sen utan för många dräneringar i natt.
Sov gott ni med!

Av Neta - 26 februari 2017 18:18

Sov länge idag och åt sen frukost framför nyhetsmorgon.
C gjorde sallad till lunch innan hon åkte till jobbet. Hon har ett mastodontdygn framför sig, jobba natt direkt in till skolan och göra en tenta sen ha föreläsningar och plugg hela em. Hon vet nog att hon lever i morgon kväll.

Jag har betalt räkningar och gjort en matsedel i den andra bloggen. Gick igenom lite tidningar och skrev in några nya recept. Ska snart göra nåt med en bit torskrygg åt mig och L.

L har hållt på leta strumpor i tvättstugan. Dom gömmer sig tydligen.

Hade köpt en klänning och en spetstop från Cellbes som fick gå tillbaka, alldeles för stora. Har inte lärt mig att jag har gått ner en strl, hoppas det finns kvar i rätt strl.

Funderar över det här med husläkare, dom kunde ju inte ge mig nån tid och hade en tidbok som bara gick 5 v bort. Så hon sa att hon skulle ge en lapp till diabetessköterskan så hon skulle höra av sig, det är 14 dar sen nu. Inte har jag hört nåt. Får nog stöta på.
A kom med nyheten igår att min husläkare som jag haft i 30 år och som gick i pension i maj hade gått bort. Hon dog tydligen i nov. Vet att hon hade problem med lederna och hon var lite svullen i ansiktet på slutet. Man märkte också att hon inte hade samma gaist som tidigare. Men att hon var så sjuk anade man ju inte.
Känns märkligt. Hon och hennes man var mkt i Borneo, dom älskade att resa. Hoppas hon hann dit igen, hon gick ju tidigare för hon ville resa.

Fick bekräftelse från Visby och dom ska ha 2000kr i deposition förutom hyran. Så jag vet inte om vi klarar det nu, det får man ju inte tillbaka förrän efteråt. Känns för djävligt, och vi ska kolla med skattepengarna innan vi avbokar men lutar nog åt att vi måste göra det. Både E och L fick ju restskatt förra året. Ls kunde vi ju fixa med husräntorna så jag fick mindre. E däremot fick lägga undan pengar under ett halvår för att kunna betala det. Hoppas verkligen hon slipper det i år.

Ska bli skitväder nu dom närmaste dagarna ser jag just på nyheterna. Nåja det finns saker och göra inomhus..... men längtar efter värme. En kompis neråt landet hade hängt ut tvätt idag. Nu är ju sportlovet slut så nu finns det ingen anledning till vinter o rusk tycker jag. ;-)

Av Neta - 26 februari 2017 00:28

Annika kom och hade aldrig ätit knäckepizza så det blev succe. Kommer nog att göras i det Sjöbergska köket också. Var ju ett tag sen vi sågs så vi hade en del att prata om. Dom har varit på kryss nyligen och vi har några planerade så vi ska försöka komma iväg allihop. Det som krånglar till det lite är ju att A jobbar, den enda av oss som gör det nu.

Hon kom med presenter till Elle, dom kunde ju inte vara med på hennes fest. Hon fick 2 stora fyllda ljuslyktor med repkant och nån insekt på. Blir bra ute sen, och när dom brunnit ut kan hon ha stora värmeljus i dom ist.

Vi kollade mellon men ingen av oss blev speciellt impade. Som vanligt var underhållningen mellan akterna bäst. Loreens var bara konstig.

En trevlig kväll som avslutades med lite tårtfika.

Av Neta - 25 februari 2017 15:15

Ni vet ju att jag skrev för ett tag sen om ljuden jag hört i sovrummet. Lät som nån var under golvet och rev kartong samtidigt som det knakade i golvplankorna som nån ville lyfta upp dom.

Nu har vi hört andra underligheter 3 ggr bakom bänken som TVn står på i vardrummet. Låter som något springer fort som attan där, i väggen eller ute på / under altanen. Låter nära.
Första gången tog jag för givet att det var kaninen som körde ett race. Andra gången satt hon i hallen och tanken blev, attans va fort hon kom dit.
Men igår hade vi precis stängt in henne. Så vad tror man? Det är iaf inte inomhus, och det är jag väldigt glad över. :-D
Altanen är stängd så här års, dörrarna låsta med kraftiga skjutreglar, alla fönsterhål utom ett har ramar med byggplast i sig och den är hel överallt. Hålet som är öppet har en båge i sig som är upp till 1/2 m hög på mitten. Ligger dessutom ca 2 m upp. Är ju springor i golvet men dom är bara några mm, och detta låter inte som ett litet djur. Kan det låta så här av 2 katter som jagar varann? Under ett golv? Det är ju betongvägg en bra bit upp till panelen och grus på marken. Inga spår i snön utanför idag.
Är det ungar som drar nåt där under utan att det blir spår av dom i snön? Inget djur är instängt därute.
Eller är det vår gamla kanin som "hälsar på"? Fattar ingenting.

Igår var vi in till Stenhagen och Maxi, fyllde frysen med mkt kött, oxbringa, lövbiff, kassler, picnicbog och fläskytterfile'. Bra priser. Åt lunch påUpplandsköket precis bredvid. Köpte sushi på St Persgatan på hemvägen. Lugn em o kväll sen.

Ikväll kommer Annika och vi tänker göra knäckepizza, ska strax förbereda tillbehören. Sen blir det väl mellon.
Nu ska vi först ladda med en hamburgare.

Av Neta - 23 februari 2017 23:13

Hittade ett boende på Snäck idag. Vet egentligen inte om vi har råd men på nåt sätt får det gå. Får väl jaga en sponsor.
Det är iaf en 3a på 5e våningen med en stor inglasad balkong ut mot havet och solnedgången. Både soffgrupp och mathörna på den, tror den var större än vår altan.
Fullt utrustad till o med tvättmaskin. Ingår 2 cyklar. Gick bara att hyra en hel vecka.

Känner att vi är värda en riktig semester efter den här vintern med all oro och allt elände som varit.

Och vi åker när skolorna börjar, det är min favorittid på ön. Inte så mkt turister, det kan hända att de flesta nattklubbar och sommarrestauranger stängt men det skiter jag högaktningsfullt i. Har mina ställen och dom är öppna året runt.
Har också några favoritplatser som inte många känner till, riktiga pärlor. På den balkongen skulle jag nöja mig med billig korv med, bara jag får kommma till ön en gång till i livet.
Ja så är det nån som vill sponsra så har jag swish ;-D ska verkligen göra allt jag kan för att vi ska kunna åka. Prelbokade och har till juli på mig att avboka kostnadsfritt.

Soligt och fint men väldigt blåsigt idag. Småfixat lite, E var kvar till hon och L skulle på släktforskningen. C har jobbat dygn och var lite trött, tog en paus i pluggandet men slutspurt under helgen med avbrott för en dans. Tenta på måndag!

Vännen från grannbyn är gräsänka så jag bjöd hit henne på lörd. Tänkte på Mi o Ma också men har sett att deras granne ska ha 60-talsfest så dom ska nog dit. Bra med Fb ibland :-)

I morrn kommer arbetsterapeuten och ska kolla varför min rullstol gnisslar, vi håller på bli tokiga på ljudet. Efter det ska vi nog in och handla lite, sen ville E köpa sushi till kvällen. Antar att vi ska äta den här. Hon hade nån kupong kvar som går ut snart på Uppsalas bästa sushiställe.

I Björklingetråden varnar dom för att det är folk som smygit runt husen på vår gata natten som var och kikat in. Är ju sportlov och alla kanske inte är hemma. Setts en bil i sammanhanget med. Faktum är att Skruttan stampade i natt, det brukar hon göra om hon hör någon. Skönt att ha källare så dom iaf inte bara kan se in. C har ingen insyn heller. Dom måste föra ett visst oväsen för att komma upp eller ha verktyg för att komma in på altanen. Drar nog ner persiennerna i natt.

Nu ska jag betala räkningarna och sen sova!






Snäck, det är i huset till vä om sutteränghusen. Högst upp.

Av Neta - 23 februari 2017 02:08

Varit flera olyckor runt Uppsala idag p.g.a halkan. Borti Rimbotrakten krockade en bil med en brandbil under utryckning. Även här i byn har det smällt 2 ggr som tur är bara med plåtskador. För andra gick det sämre.
Snön dämpar ljudet av både bilar och bussen med. Inte för jag nånsin tänker på ljuden, förrän jag inte hör dom då ? va skillnad för några år sedan då E4 gick här. Då kom vi inte ut på vägen ibland om det var skollov för 08-folket.
Läste just en blogg om hur någon åkt efter en bil in till stan härifrån och funderat om dom haft ett rattfyllo framför sig. Fått tvärbromsa då den nästan missat att svänga och till slut kört om för det var läskigt att ligga bakom. I det läget upptäckt att föraren satt med mobilen och kollade film.
Hur tänker folk? Om man inte är rädd om sig för egen del kan man väl tänka på andra iaf.
Man ser ju en och annan vansinnig omkörning med. Heldragna linjer verkar ingen bry sig i längre. Sen hastigheten, varför ska den vara så svår att hålla?

E kom idag och käkade kroppkakor. C jobbar. Jag har inte varit ut ens på tomten, blåste snålt på fm.
E är kvar för att L skulle slippa ut och köra. Jag har inte gjort ett skapandes grann idag. Skäms nästan. Ligger och lyssnar på hur dom plogar ute. Funderar lite på livet.....och nu är det sängdax?

Av Neta - 22 februari 2017 01:27

Det skomärket som mina sandaler är i och som har så mycket fina skor är tyskt. Det heter Rieker och har en svensk hemsida med .se efter namnet. Bara damskor var 30 sidor och dom fina perforerade dom hade på Thuns är på slutet. Fanns mkt bra vinterkängor och stövlar med, även på reasidan.
Butiker fanns bl.a i Örebro och på Hammarö. Och så i Faringe då.... L är faktiskt född i den byn, uppväxt i Vedyxa sen.

Idag har skitungarna i byn utmärkt sig igen, en ung mamma fick alla däck på bilen förstörda. Hon såg hur några killar i 12- årsåldern slängde en lång planka framför bilen då hon skulle köra in i det nya bostadsområdet på åsen mot badet. Den hade vari full med splk dom lagt uppåt. Hon hann inte stanna utan körde på den. Dom har gjort samma sak på fler ställen. Vet inte om det var fler som inte hann stanna.
Skitkul för en ung barnfamilj som nyss köpt hus att behöva köpa 4 nya vinterdäck!

L var ju på gubbdagiset idag. Plockade upp E när han kom hem så hon var kvar till sena kvällen. Dom var iväg på ett möte på förkvällen inne i stan men hon var med tillbaka efter det med. C hade ju kören så jag var själv ett par timmar, det är lyx på hög nivå det. :-D

Imorgon har dom lovat oväder, vet inte om det är därför eller sviter från gårdagen, men axeln har inte varit snäll idag.

Så nu ska jag bädda in den i duntäcket och försöka somna från värken.

Av Neta - 21 februari 2017 01:06

Stora flingor, kul för barna men jag var glad åt att allt försvunnit nu, även på norrsidan.

Idag åkte vi ju till Thuns, ett varuhus som ligger mitt ute i ingenstans som mest har kläder, väskor och skor. Men det finns även lite heminredning och köksprylar. Det finns ett fik som även har ett par lunchrätter och har budskap på väggarna på små griffeltavlor. Vad sägs om "Vi ska ta tag i världsproblemen - men vi äter först" ;-)

Snodde bilderna av Elle.
Dom hade massor av skor i samma märke som sandalerna och även flera modeller av sandaler. Provade några skor men jag behöver ju övergångsskor och lite av det märkets grej verkar vara "mjukt skinn vi perforerar."
Kändes mer sommar så jag ska absolut åka dit igen då det är dags för sånna.

Nu föll jag för dom här, också märkesskor med uppbyggd sula. Kändes himla sköna och det finns lite "svällmån" köpte skosnören i resår till så jag kan kliva i dom bara.

Den här satt uppe och var så fin, väldigt " tunn och sommarskir" Till sovrummet eller hallfönstret, vi får se. Och ni ser ju att priset inte var så mkt att bråka om.

Vi shoppade det här och lite krafs, E fyndade ett par handskar m.m Avslutade med lunch och åkte in till stan igen. MM är ju också en lågprisaffär och där hittade jag den här att ha bredvid TVn i vardrummet.



Har alltid haft en klocka där men den vi har nu har varit med ett tag och drog sig.

Fyllde på förråden från Willys och åkte hem. Tog det lugnt en stund då barnbarnet ringde och var på väg med lite kakor och knäckebröd vi köpt av henne. Öppnade knäckebrödsburken och hittade de här recepten.

Sjöbodsröra hade jag aldrig hört om. Måste ju testas nån gång.

Lite mat och TV ikväll och så gick den dan med.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards