Mina ord och tankar

Alla inlägg under december 2014

Av Neta - 30 december 2014 23:54

Sen vilken ålder det egentligen är kan man ju undra när det smäller kl 1.45, tredje gången på 2 år vi får en smällare i postlådan, tidningen hade brunnit och det var nog bara tur det hade självslocknat. Förra gången var det en hemmagjord smällare i natt "bara" en fyrverkeripjäs.

Hände på 3 ställen till på vår gata men polisen hade fått in 8 anmälningar. Då anmäler ju säkert inte alla, tror inte vi gjort det heller om inte Roffe gått runt och fotat och sen åkt in till polisen. Anmälde allt på en gång men vi ska tydligen få avlägga nåt skriftligt var och en ändå.

Polisen har ju varit här ovanligt mycket nu ett tag p.g.a buskörningarna. Sa till honom att dom skulle vara uppmärksamma även på det här.


En postlåda kostar ju inte så mycket men för en som målat av en av sina rabatter på sin är det ju en massa jobb och känslor som påverkas. Jag skulle bli vansinnig tror jag.


Vi har ju pratat om en veckopostlåda, en sån man kan ställa om botten på och låsa. Men dom får ju i en smällare i en sån med. Fast dom är ju iaf i plåt. Men skönt att slippa leja nån för posten när man är iväg några dygn. Jag har bara inte haft råd än.


Trött på min s.k man också, vi har silverbröllop idag, men inte ett ljud om det, inte fixat med nåt. Ja inte jag heller mer än att jag köpte lite finmat som tjejerna gjorde i ordning. Han måste ju vart medveten om varför och varför vi drack vin, men jag tänkte inte säga nåt.


 

Christine kom hem med den här från henne och Elle men inte ens då sa han nåt. När han och Elle va och handla så tvinga hon honom att köpa en silversprayad krukros, men den ställde han bara i köket han gav den aldrig till mig. Och jag hade ju köksförbud så jag såg den inte förrän nyss, men sa inget eftersom jag inte fått den. Nu har han gått ner och lagt sig.

Dom bröllopsdagar vi verkligen gjort nåt är det ungarna som ordnat och jag som betalt. Nu var det ändå silverbröllop så på nåt sätt hade han väl kunnat uppmärksamma det. Inte bara med en blomma för 30 spänn som han inte ens gav mig.

Men den mannen har aldrig nånsin köpt en juklapp till mig eller tjejerna, det får jag fixa och betala. Slutade efter några år och skrev från bara mig.

Nån födelsedag har jag fått blommor då tjejerna varit med och styrt men han har aldrig nånsin köpt en present. I början fick jag en kristallskål en gång, men för att han slagit sönder en för mig. :D

När jag fyllde 50 så samlade ungarna till en ring och för skams skull hade han väl lämnat lite pengar. J var väl med då med.

Då hade jag önskat och få bo på hotell, men fick betala själv. Lika showen vi åkte på, den fick jag av Mona o Leffe som var med då. Tror inte han betalade till dom heller.

Minns inte om jag fick nåt då jag fyllde 60, han var iaf inte med och fixade festen mer än att han hjälpte till där och så. Värd var ju Jonny. Gissa vem som betalade?

Men han pratade gärna om den, VI som hade P-H o allt där. Det berättade han gärna.


Kontraster mot t.ex Mi o Ma som hade stor fest på sitt silverbröllop, det är ju mer jag, och inte tror jag det var bara en av dom som betalade eller fixade allt praktiskt heller.


Så ni som så hurtigt önskat oss 25 år till idag, er måste jag göra besvikna. Det blir så många år till som det dröjer tills jag får en hyrestrea där jag vill bo. Om jag inte hamnar på hemmet innan.


På lörd ska vi iaf försöka åka på Rosella igen (gissa vem som får betala?) så lite kul har jag och se fram mot. Hoppas det är många som åker då.


Nyårsafton i morrn, vi blir själva Bosse är sämre igen och jag har inte hört av nån annan. Köpt lite olika skaldjur och vi ska göra snittar och krustader. C försvinner så det blir E och jag som fixar, och det är vi som handlat. Hon har faktiskt betalt lite med.


Vi har iaf blivit med nytt kök, Bosses brors lägenhet ska renoveras till deras dotter och vi fick stommar och dörrar från det köket, står på altan nu. Vi lär ju ta ner det gamla och måla om väggar och tak innan vi sätter upp det. Kakla där vi idag har nån konstig matta kanske. 50 % på ett köp på Flugger ur kuponghäftet ska utnyttjas. Så nu ska jag jaga nån hjälp till det för annars blir det inte gjort. C kan göra mycket men inte allt. Om L orkar är osäkert. Ska leta ny fläkt också, ny spis har vi ju o kylen får duga så länge. Gör väl kåken lite mer lättsåld iaf. Det som är där nu är nog orginal från -62 och det enda jag vill ha av det är de svarta Perstorpsbänkarna. Samma som badrumsväggarna vi tog fram.

Tänk om man kunde hitta ett lika köksbord. :)


Ja lite bittert inlägg idag men det har gått över när jag vaknar.

Sov gott!   





Av Neta - 28 december 2014 00:24

 

Godafton, eller vad man skriver så här på gränsen mellan två dagar. Har ni haft en bra jul?

Vår blev inte fullt så slö som vi trodde men det gick bra det också.

Minus 14 gr ute nu, kylan har oss i ett grepp men soliga och fina dagar. Tänt en massa ljus vid datorn men känner av kalldraget från ytterdörrn på ryggen. Blir så när det är mer än 10 minus och jag har inte satt upp vinterdraperiet, har ju inte varit så kallt. Tur det finna sjalar.


Går inte ut i kylan, scootern ska inte användas vid minus och sitta still i rullen lockar inte. Lederna känns av ändå, vaknade i natt och hade så himla ont i ett knä. Vet inte att jag överbelastat det alls men värkte gjorde det. Blir lite avis när jag ser alla promenadbilder i solsken på fejjan.


Vi började väl fira jul så smått redan i tisdags med Lasse Kronérs uppesittarkväll, urbra va den och vi skrattade högt flera gånger. Han är lite galen den mannen.

Julafton var vi själva och tog det lugnt, tjejerna hade pyamas på sig hela dan och bara mös. Christine sjöng ju på midnattsmässan så hon var ju tvungen att klä på sig då men myskläderna åkte på när hon kom hem igen.

 

Här är en av mina julklappar, en tavla med värmeljus med lågor som rör sig. Går på batteri men ett väldigt behagligt ljus till skillnad från den vi köpte på Rusta förra året som var väl skarp. Den har vi uppe nu med men tänder den inte.

Fick även lite blått glas, en veckad vas. En vit vasskål eller vad jag ska kalla det som är som en tillskrynklad papperspåse, lite rolig. Presentkort på Ikea, örhängen och kort på barnbarna.

Tjejerna var nöjda med sina klappar, allt passade med.

L fick bl.a en samlingsskiva med Jonny Casch (stavas det så?) så den har man hört till leda nu   


 

Juldagen kom sonen med familj på dan, alltid mysigt när dom kommer allihop annars är väl inte farmor prio 1 för en snart 16-åring precis. 11-åringen har ju mycket med sina idrotter också så det blir ju vid storhelger och födelsedagar man ses när det är en bit emellan. Fick finfina tulpaner.


Annandan kom mamma & Rune och Affe & Tina också på dan, så vi har haft lugna kvällar. Skönast när dom kommer så tycker jag. Vi hade lite julklappsutdelning där med, mamma har också börjat dela ut lite grejer efter äldre släktingar till barnbarna. Rena nostalgin blev det. Fick en amaryllis av syrran, knoppen sprack upp idag så den blir fin över nyår tror jag.


Idag hade vi planer på rean men kylan gjorde att vi avstod, alla är mer eller mindre hängiga med. E har haft huvudvärk, jag täppt i en näsborre o C lite småsnorig. L är väldigt trött och vilar mycket. Bryter väl ut nåt snart kanske. L och E var iaf upp och handlade lite mjölk och annat som behövdes.


Vet att det hänt saker ute i stora världen ja till o med i lilla Sverige idag men jag har inte orkat bry mig än. Lever som i en bubbla.


Våra kompisar i grannbyn blev ofrivilligt hemma, han har varit dålig under hösten och orkade inte när dom väl skulle åka till Götet. Ville vi skulle komma över så ska försöka orka det i morgon. Ev blir vi med dom på nyår med.


Mi o Ma som firat jul på Teneriffa kommer hem i natt, tror jag det är iaf dom åkte förra lördan. Blir lite skillnad för dom från att gå i shorts i värmen till att komma hem till denna kyla. Hua...


 

Skruttan blir lite påverkad av kylan också, hon brukar ju ligga vid elementet under ena köksfönstret men nu hittade hon ett nytt ställe under vår serveringsvagn som fungerar som en liten köksö här. Där ligger hon med rumpan mot murstocken som ju är varm och skön nu när vi eldar en del.


Ja nu är det snart nytt år med och sen är det strax vardag igen och då ska alla julsaker bort igen. Jag tänkte ju hålla igen lite i år, strunta i att byta gardiner och så men se det gick inte Christine med på, det skulle vara som hon är van   så har hon också fixat det mesta. Hoppas hon är lika alert när det ska bort sen ...


 

Önskar er en god fortsättning med min favoritjulkula.





Av Neta - 21 december 2014 22:58

 

Igår tog vi en paus i stöket och åkte på en dagskryss. Soligt och fint på vägen mot Kapellskär. Som en vårdag nästan och lika fint var det här idag.


 

Dom här spelade, Micke ska ju sluta så nu vill man åka så länge han är kvar. Ska bli spännande och se vem som kommer sen, det går rykte om att det är en yngre förmåga härifrån men rykten stämmer ju inte alltid. Vem det än är så måste det väl vara en som kan ta över Mickes låtar och göra dom lika bra som han   en svår uppgift.

Var iaf en sån kryss igår med en massa dansfolk och hur många som helst som man kände igen. Vi träffade en vän vi inte sett på år tror jag, iaf inte sen förra sommaren. Men en sån härligt go människa som man tycker det bara var häromdan när man väl ses sen. Man bara tar upp tråden liksom. Vi pratar ju för all del ibland på fejjan men det blir ju inte samma sak ändå.

Tog max 5 sekunder så var golvet välfyllt igår, och så var det hela tiden sen. Måste ju vara kul att spela då med. Tror dom tog i från tårna igår med för attans va bra dom var.


Var nån som frågade mig idag hur jag klarar åka på dans nu när jag inte kan dansa längre, men det är ju den världen jag funnits i. Dans är ju inte bara ett fritidsintresse det är ett sätt att leva. Jag har ju mina vänner där och vill jag träffa dom får jag ju åka ut, inte skippar ju dom en dans för att komma till mig, skulle inte jag heller ha gjort. Dessutom måste ju L få dansa, och Stina dansar ju. E har varit med jämt utan att dansa. Vi skrattade åt henne igår då hon tog fram stickningen, men hon hade några varv hon ville göra klar så hon satt där och stickade en stund.   


Vi njöt iaf av stämningen, skön musik och härliga människor.

På hemvägen sen så njöt vi av alla fina utebelysningar. I en del byar efter 77an verkar dom ha värsta tävlingen. Fint så länge det är enfärgat och helst vitt tycker jag, färgade går an om dom verkligen är solitära på en buske eller så men när det blandas är det bara fult. Slingor med blå,grönt och rött eller om det är gult också går fetbort. Sååå fult!

Vi såg en trädgård i Rimbo med ett blått och ett grönt träd, säkert fint var och en för sig men bredvid varandra blev det bara för mycket.

Det här nya hårda som är som gnistrande frost kan också vara fint, men då ska det vara bara det. Finast är ändå bara det gammeldags vita eller om det är ljusgult, varmt, fint sken är det iaf.

Kul också när man ser att folk ansträngt sig lite, inte bara slängt ut det och satt i kontakten typ.


Haft ont idag så klart, och det berodde nog inte bara på gårdagen, blir ju mycket i och ur bilen och med det automatiskt lite kryckgång ibland.

Idag har jag också jobbat lite med högern även om jag mest varit arbetsledare. Men jag kan ju inte bara sitta och rulla tummarna när dom andra jobbar häcken av sig. Stängde in mig vid datorn och slog in alla julklappar så nu är det gjort iaf.

Stina har bytt gardiner i vardagsrummet, jag hade inte tänkt göra det i år men det gick inte! Så nu sitter mina vita uppe med röda julklockskappan. Hon städade där medans L bytte i burarna, tog badrummet och skötte tvätten. Elle har gjort kexchoklad, tryffel, maten och nu gör dom knäck alla tre. C gjorde julmustkola innan med.


 

Nu står granen där med tomteparet på sin soffa under. Klapparna får vi ha på bordet, annars lär dom inte vara hela länge. Ska upp lite tomtar men det är en dag i morgon också.


Nu ska jag gå och grava laxen sen är det inte mycket mer vi kan förbereda. Baka lite knäcke men det är tjejernas jobb också.


Ha det gott så länge!



Av Neta - 16 december 2014 01:06

Tittade på dokumentären om bl.a en överlevande tös i Christines ålder från Tsunamin ikväll.

Hon miste föräldrarna och hade 11 år gammal fått resa hem helt själv.

Hon hade spolats iväg flera km av vågen och hamnat uppe i ett träd, hittats av en bonde som tog hand om henne. I kvällens program träffades dom igen.

Hon hade tagits om hand av sin faster då hon kom hem och nu när det var dags att flytta hemifrån flyttade hon tillbaka till barndomshemmet som varit uthyrt.

En otroligt stark berättelse om en lika stark tjej. Det handlade även om en mamma som mist sina döttrar 12 och 14 år, och som nu levde och verkade i Thailand. Dom här två träffades även dom i kvällens program och man såg den omedelbara kontakten mellan dom. Där behövs nog inga ord, jag känner ju igen det så väl.


Ångesten kommer också, hur skulle mina tjejer klara sig om jag gick bort? Vem skulle strida för Elle? Skulle J gå in där? Jag hoppas ju det men är långt ifrån säker på att han skulle klara det.

Vem ska prata med C om det som hon och jag pratar om som hon kanske inte gör med kompisarna?


Man är inte så kaxig då man är 21, man behöver sin mamma många år till och den här tjejen fick klara hela sin tonårstid utan sin. Jag mår illa. Hon är ju inte ensam heller och inte alla hade väl "fastrar" att komma till.

Såg ni inte programmet så gör det!


Vi skulle kryssat över dan i morgon men avstår, det är klass 1 varning för Ålands hav med vindar upp till 14 meter/sek. Rosella är ju inte så stabil som Cinderella och Birka heller. Där hade jag inte tvekat att åka. Men den här lilla båten. Nej vi försöker åka på lörd. ist. Ska bli betydligt lugnare då.

Tur i oturen att inte Lena är här, men då hade vi väl kanske åkt ändå. Nu har vi ett val att låta bli.


Blev inte så mkt gjort idag, jag är ju inne i en period då jag somnar men vaknar efter ett par timmar och inte kan somna om. Inte så länge det är natt iaf och det gör ju att jag är medvetslös på fm. Kommer mig liksom inte för att börja med något. Idag orkade jag inte ens gå upp. Sov väldigt länge.

Jaja men kylen är klar iaf nu. Nu vet jag vad jag har och vad jag behöver fylla på av sånt med, rödbetor, gurka i burk, senap och andra smaksättare m.m


Har medvetet varit uppe nu för att kanske kunna sova till det blir morgon iaf, skitsamma om jag vaknar 6, då kan man ju iaf gå upp men inte om man vaknar vid den här tiden, 2-3 så där.


Så sov gott alla ni som också är vakna eller Godmorgon om ni läser till frukost.

    







Av Neta - 15 december 2014 01:15

Den här helgen försvann vill jag lova men så har det varit mycket också.

Elle kom och vi har bakat lite mer kakor, hör ju som julen till det.

Konsert och luciatåg i en fullsatt kyrka, 405 pers dom fick t.o.m öppna läktaren.

Luciamys på kvällen med lutfisk och julskinka, mot mina principer gjorde jag en nu.


Idag har vi äntligen frostat av alla frysar, dom häruppe blev det väldigt luftigt i då vi stuvade om lite.

Upptäckte att jag har hur mkt bär som helst men även 11 fl saft av olika sorter. Får väl bli smoothies t frukost o mellis.

Nu skrev jag ner allt jag har i de stora lite snabbt bara så ska göra det i ordning med blyerts sen så man kan stryka och lägga till.

Blev lite full i skratt åt han som inte fixar ordning, han hävdade ju häromdan att det inte fanns kantareller, leta som 17 och rev ut en massa grejer

Jag hävdade att det fanns och det gjorde det, 11 påsar    till o med samlade i en ziplock precis som jag sa.

Så blir det när man bara häver in där det finns plats trots märkta hyllor   men så blev han utan med....


Fanns dill med långt in på en hylla, har ju varit svårt få tag på färsk o fin i höst, men nu är laxen räddad, bara grava på.


Ja så nu kan vi göra köttbullarna när vi vill. E har paxat det för hon vill spritsa dom, som Ernst gjorde i torsdags.


I morrn tar vi kylen och lillfrysen vi har på den. Ska även plocka in från altankylen och stänga av den, går ju att ställa in ändå där om det håller sig så här.

Har ju lådan med tunga eklocket till kakor o så med.

Tjejerna tog kryddhyllan idag, å vilket teamwork dom hade, en torka burkar och en hyllorna, gick med en farlig fart.

Micron ska få sig en omgång med trasan i morrn och lika väggen bakom den o spisen.


Tisd far vi iväg så då blir det nog inte mkt gjort men ska baka det sista på onsd sen. Kanske blir det köttbullar då med.


Sen är det inte så mkt kvar mer än klä granen o sånt roligt. Lite matfix som inte kunnat göras innan och handla. Slå in paket. Knäcken...


Handlar det sista på fred, ska försöka hänga på låset då...men blir nog i stan hela dan iaf.


E flyttar hem på fred för jul o nyår, hon är här nu med men åker hem i morrn e jobbet.

Hon har förresten chans till sitt livs första anställning om Fk och Af går med på det.

Halvtid på Handikappförbundet som Webdesigner, det hon faktiskt är utbildad till.

Vågar nästan inte tro.... håll tummar o tår.


Nu ska jag skriva ner lite planering för dagarna fram till jul, vi har några turer till släkt o så med. Gäller o komma ihåg allt och alla. Lite blommor ska väl iväg med.


Ha det gott i stöket alla!

 



Av Neta - 12 december 2014 23:00

 


Har ni strukit linnet, klätt kronan och köpt glitter? Ni kanske varit och sett något luciatåg redan idag? Facebook har svämmat över av sådana bilder idag tycker jag. Mysigt att se   


Så här års saknar jag jobbet, allt pysslande, pepparkaksbakande och Lucias föräldrafika då inte ett öga var torrt. Nu är det ju många förskolor som har börjat ha luciafirandet ute och jag förstår inte vitsen med det egentligen. Det luktar lite lathet och bekvämlighet.

Att få göra förskolan fin med allt vi pysslat med och sen duka och låta barnen bjuda på peppisar dom varit med och bakat sen dom lussat och sjungit för sina anhöriga var ju bara mysigt. Varför ska man stå ute och frysa? Tycker vi ska hålla på våra traditioner att ha det inne.


 

Vi var in och tittade på Uppsalas lucia med sina tärnor idag. I Citygrossgallerian. Handlade lite också och fick spela på ett hjul utanför kassorna, vann en fika för alla 4 och ett 2 timmar långt filmtittande hos Viasat.


 

Innan var vi en sväng på GC och kollade runt lite, blev nyårsservetter och lite fint att pynta, kort, brev och julgrupperna med, så söta glittriga hjärtan.


Trivs hur bra som helst med nya spisen, och fick också sålt den gamla för 200 så jag gick plus, minus, noll där.  Ugnen tar lite längre tid på sig tycker jag, märkte det då vi gjorde kakor häromdan men det vänjer man sig väl snart med.


 

Häromdagen fick jag min första vinst på trisskalendern med. Men idag fick jag en tvåa till så vi väntar på fler, ska ju kunna vinna upp till 5 ggr på den. Helst vill jag ha fler tomtar så klart eller annan högvinst, då ska jag ta med alla barn o barnbarn till värmen tror jag.


I morgon är det julkonsert och luciatåg här i kyrkan. Christine ska sjunga, hon har ju precis börjat i "stora kören". Hon jobbar till 30 min innan dom ska samlas så hon har hållt på förbereda här, Elle kommer nog i morgon med, vi har lite kvar o baka. Sen funderar jag på att fixa den första skinkan i morgon. L och jag ska äta lutfisk men tjejerna är inte så förtjusta i det så tror dom får äta skinka ist.


Känner mig fortf lite duvven emellanåt, särskilt på morgnarna. Blir bättre då man kommer upp och igång.


Fick senaste Brickenboken av Vibeke Olsson idag så ska strax krypa ner och läsa lite.

Tills vi hörs igen får ni ha det så bra!



Av Neta - 10 december 2014 00:01

Undrar om det är det jag känner av eller om det är nåt skit i min kropp. Ont i kroppen på ett difust sätt, fryser och känner mig allmänt "duvven"

Ska bli mulet, vinden ska friska i och blötsnö komma från väster. Jag är glad att jag inte måste ut, L ska på julbord på jobbet på lunchen i morgon men han kanske klarar sig från blötsnön iaf.


Vi åkte in och handlade nu på kvällningen iaf så vi klarar resten av veckan om jag skulle bli dålig. Hittade till o med vacumpackad lutfisk.

På Maxi så har dom en sån adventskalender med särskilt billiga saker varje dag till jul, idag var det en traktörpanna som var nersatt 100 spänn och jag kan inte använda min gamla på hällen.

Fanns inte tillstymmelse till en sån kvar. Nåja det skiljde inte så mkt upp till en annan som så smart hade 2 grythandtag ist för ett långt. Den fanns men var så satans tung, så jag blev utan. Får väl åka till hovleverantören och köpa en 365+   Eller gå ut och hämta den i husvagnen, där kan jag ju ha den jag haft inne kom jag på nu.

Va in en sväng på ÖB också innan vi gick över till Maxi, köpte det där rengöringsmedlet till hällen som alla pratar om, sen var det billigare på Maxi   . Fick bli lite mer lampolja med och så lite ris och buljong. Halva priset där ju. Julpapper köpte jag också, börjar ju bli dags.


Blev latmat sen, fryst soppa man gör i micron och ostkaka m hallon isf för fisk, men den simmar ingenstans så den tar vi i morrn.

Ni måste gå in i min matblogg och kolla nåt ovanligt. Jansson på strips.    skrattade högt först men det kanske inte är så dumt. Ska prova iaf vid lämpligt tillfälle.


Musikhjälpen har slagit ner sina pålar på Stora torget i stan. Måste väl in och titta nån dag om jag hinner innan det är över. Mycket folk är det som står där ser man på nyheter och i tidningen. Hoppas dom får in en massa pengar iaf HIV är en jäkla sjukdom och alla länder har inte så bra mediciner som vi.


Idag har dom börjat gräva för fiber på vår gata, dom har fräst upp asfalten och jädrans vad det vibrerade i kåken. Gör det på motsatt sida och det är jag ganska glad för, då behöver dom bara över vägen vid vår södra tomtgräns. Synd om Stina bara som bor nere. Blir ju värst där. Hoppas dom inte börjar jobba vid 6......


Nu ska jag iaf förse min värkande kropp med ett piller och ett duntäcke, försöka sova lite.

Godnatt!   





Av Neta - 8 december 2014 23:14

Men är det inte egentligen bara sunt förnuft och empati? Man måste kunna sätta sig in i andra människors sits.

Något annat som jag tror diskuteras friskt runt om o landet är ju Romernas situation.

Vi har en Maria som sitter och tigger här också.

Finns även en familj med 6 barn som bor i en minibuss på Katedralskolans parkering inne i stan. Även de större barnen tigger.

Idag stod en man i centrala Uppsala utan byxor och tiggde, ja han var inte oanständig på något sätt han hade bara inga långbyxor.

Hur fruktansvärt måste det inte vara att ha det så illa i sitt hemland att tillvaron som byxlös tiggare i Sverige är bättre.

Här tycker jag faktiskt att alla vi EU-länder skulle gå ihop om ett bistånd i deras hemländer. Humanitär hjälp helt enkelt. Alla i EU ska få ta samma ansvar för dom. Dom kan inte vara kvar här, ockupera parkeringar, rastplatser och andra ställen.


Mina gamla dagbarns mamma som bl.a drivit Grottan här i Uppsala och som fortf hjälper Uppsalas hemlösa säger att alla dom sover ute numera för alla härbergen är upptagna av Romerna. Värmestugan vid Mikaelskyrkan hjälper bara Romer nu. Det är nästan bara hon som hjälper de hemlösa Uppsalaborna med nåt varmt i magen och en äggmacka hon och hennes kompisar fixar på nätterna. Så får det inte vara! Alla som behöver måste få hjälp.


Vi har ju redan betalt åtskilliga Romers bussresa hem, men dom är ju som dom där ding-donggubbarna ungarna hade när dom var små, dom kommer upp hit igen och igen och igen.

Dom borde få en chans till en dräglig tillvaro hemma hos sig. Den här 6-barnsfamiljen bor i en buss, hur har dom råd med den? Dom äter frukost på McDonalds i Forumgallerian för pengar dom lyckas tigga ihop. Är det inte att leva ur hand i mun? Hur ska det leda till en bättre tillvaro?

Dom vill ha jobb och lägenhet, ja bostad vill jag också ha.


Det vill Carola som är ensamstående med 8 hemmavarande barn och som snart står på bar backe också ha.

Där är det pappan som till varje pris ska ha sin del av huset och ställer sina barn utan bostad. Barn som han har 3.5 timmar varannan torsd för han har int tid att ha dom mer. Då åker han till lekland med barna. Hur mkt umgänge är det?

Carola behöver ha minst 6 rum och kök, 3 tonåringar, en treklöver med småtjejer och 2 små killar och så ett eget krypin också och så stora hyresrätter finns inte, inte får hon en bostad i Uppsala för 500 000kr heller. Mer är inte det dom får i var för sitt hus.


Ska romerna gå före oss i bokön? Hur ska dom ha råd att betala hyran? Jag får inte hop det där.

Det är klart vi ska hjälpa dom men inte du och jag som enskilda personer utan våra länder som ett EU-land till ett annat. Här är det ju inte fråga om trauman som för krigsflyktingarna. Vi kan dela med oss av vår mat och filtar m.m men det tackar dom ju oftast nej till. "Money please!"

Jag har aldrig mått så dåligt som när jag förra julen såg ett ensamt barn sitta och tigga utanför Willys. Ringde socialjouren men dom kan inget göra, dom är ju inte skrivna här.

Låt dom få bo hemma hos sig och leva på existensminimum iaf.


Ja ni det var ju inte alls det här jag skulle blogga om idag utan om min nya spis.   


 

En Cylinda som inte verkar mycket använd, plåtarna var oanvända. Den bredd jag behöver.

Det är inget fel på min 60 cm Elektroheliosspis mer än att en av plattorna är lite långsammare än andra. Men plattor kan man byta o det var väl det vi tänkt innan den här dök upp igår. 200 kr om jag hämtade den idag. Så klart vi gjorde, eller iaf Leif och Mi.

Har aldrig haft häll innan men det verkar ju bra. Har både lagat mat på den och bakat bröd nu ikväll. Om vi bara kunde hitta en lika bra beg fläkt nu så.

Är det någon som behöver mitt gamla kylskåp så får ni det för samma peng jag gav för det här. Till landet kanske? Sjöboden? Mekargaraget? På jobbet? I studion? I stellet? 3-fas och bara att plugga in.

 

Den är ca 10 cm smalare, alltså 60 cm bred. Vet ni nån så hojta till.


Har någon stommar och luckor till ett kök? 5 dubbla överskåp, ett högskåp, 2 överskåp, 2 lådhurtsar, diskbänksskåp och 3 enkla underskåp. Så hojta till då med.   


 

Årets första julgodis är gjort och uppätet, 7-min kola. Den var god, smakar som Rivalkola om ni minns den.


Nu ska jag bädda ner mig! Godnatt!!   













Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards