Mina ord och tankar

Alla inlägg under november 2014

Av Neta - 28 november 2014 01:11

Micke slutar i P-H, så jäkla trist. Men han har ju små barn och behöver kanske jobba dagistider, vad vet jag.

Han kommer att bli saknad iaf det är då ett som är säkert. Lika var han när han slutade i Sannex. Men den rösten.... tur man har skivorna. Å han kommer igen det vet man ju, frågan är bara var. Till dess ska han visst snickra igen.

Men än är han kvar ett tag så man får väl se till att åka mycket på dom nu då.

Spännande att se vem som kommer efter honom. Sånt brukar ju vara lite halvhemligt till det sker. Men det blir nog bra, Pelle vet nog vad han gör.


Nu är allt uppe utomhus här, alla dukar till advent är strukna och de ljusstakar som behövde nya lampor har fått det. Sätter väl upp en del i morrn och en del på lörd.


 

Den här stackarn står iaf på bron nu men lyser inte än, måste vi ju fixa i morgon. Knut fyller 15 i år, är lika gammal som äldsta barnbarnet, inköpt i Norrtälje i en järnaffär på Knutby torg på vår 10-åriga bröllopsdag. Vi var på Marholmen över det nyåret och alla ungar var med och firade på restaurang, även Emilia som bara var halvåret.

Hade tänkt att pensionera honom nu när det inte finns några småbarn i familjen längre. Men så pratade jag med en dagispersonal, vi har ett litet dagis några hus från oss i en vanlig villa, och hon berättade att barnen pratade om vår snögubbe. Är ju inte alla år dom kan göra nån före jul så då får han vara kvar. Jag har ju sett och hört att en del går in och kramar han också, så mysigt. Och med den här nya belysningen kostar det ju inte mycket heller.


Blev bra med vår som vi kallar den, vattenfallsbelysning på baksidan, är som trådar som hänger ner med lampor i olika höjd. Vi har ju bara en solcellslampa där och den lyser inte mycket så här års. Men nu är det lite lyse där med.

Mi o Ma var här o fika en snabbis på väg till dansen och dom tyckte vi hade så fint, Ma blev nog förtjust i vår nya snökristallslinga. Fick en liten pik av grannen att det lyste här för tidigt men det struntar jag högaktningsfullt i. Älskar den här tiden som kommer nu och tjuvstartar så gärna.


C strök juldukarna idag, jag kan ju sitta och stryka de små men hon tog alla när hon ändå måste hjälpa mig med de stora. Hon gör mycket här hemma nu, hellre det än tjata på L som tror att allt händer automatiskt. Tomten blir nog snäll mot henne i år.     


Hon var in till stan ikväll, på puben med "sina pojkar" hon gick på Engelskan med. Hon har inte alls lika mycket kompisar på etnologin. Anneli var med in också, och dom kom hem med sista bussen. Skönt att dom är två nu när det figurerar mysko bilar härute om det nu stämmer. Är ett himla hallibaloo om det i skolorna tydligen. Ungar som inte törs gå själva på morgonen.


I natt var det en stackare som inte kunde hålla sig kvar på vägen här, vaknade av smällen när han eller om det nu var en hon körde in i ett träd. Orkade inte gå upp men såg ju att det kom blåljus sen. Gick tydligen bra iaf. Var en till som åkte av 600an längre norrut på morgonsidan också såg jag på Twitter. Är väl halt kan jag tro. 0-gradigt nu.


I morgon ska L o jag en snabbis till Ikea medans Elle badar, sen handla lite. Blir ju ett litet julbord här på sönd efter vi varit in och sett fyrverkeriet. Lite glögg med kanske ;) och sen årets första julmust. Jag är stenhård där, ingen must härhemma innan advent. Själv klarar jag inte att dricka det som det är, brukar blanda med öl, är ju så sliskigt.


Nu ska jag iaf avveckla den här dagen som slutade med lite tråkiga besked men men huvudsaken är ju att han får må bra med sina telningar, den tiden kommer ju inte igen precis. Det är nog mer slitsamt än man tror att vara dansbandsmusiker med. Vi ser ju bara det glammiga men det är nog så lagom glammigt att packa bussen i minusgrader och köra 50-60 mil hem. Dom är beundransvärda alla som orkar det.


Sov så gott alla nattsuddare därute.   



Av Neta - 26 november 2014 23:53

Idag började L sätta upp grejerna ute, och tände det han fick upp också. En stjärna på altan och nya slingan.


 

Stjärnan ni ser därute på altan (strax under hö fönsterlampa) blir vi lika förvånade för varenda år den lyser. Vi köpte två en gång i världen och den andra gav upp för flera år sen. Mamma köpte en ett par år efter mig och hennes gav upp först. Men vi är glada så länge den vill vara med, gillar den och den finns inte längre.

Som ni ser står ljusstaken i fönstret också, men tänds inte före fred. Kollade alla idag och den där ställdes på plats de andra står på matbordet där inne.

Amaryllisen är så fin, har fler på G och även hyacinter som ska stå på borden. Men jag byter dukar till advent också så vill göra det innan jag börjar.


 

Ute är det sommar än   har väl aldrig haft blommande lobelia så här sent. Märkligt att ha dom samtidigt som julslingan. Få se om dom går åt i natt för det är 0-gradigt redan.

Har Stjärnöga i lådan utanför dörren som är lika fina men dom är ju härdiga till minus 5-6 gr.


 

Har lagt på nya hallmattorna, dom ser mörkare ut på bilden än dom är, fotade i elljus, blev bra och Skruttan har redan invigt dörrmattan där hon ligger och väntar då vi är borta.


 

Min nya blå väska har också kommit, den är stor 55 x 42 och ska has som kryssväska bl.a den jag har är så somrig. Blommig med motiv av Lena Linderholm. Den här funkar på rullstolen så jag kan ha den själv och kan ju dessutom torkas av med trasa om den blir skitig. Roligt avlångt dragkedjefack på framsidan uppifrån och ner. Kan va menat för paraply men det får vara kort isf. Fler ytterfack på baksidan och tre invändiga. Från Haléns, finns som ljus med.


Börjat med lite julklappar med, ger ju bara paket till tjejerna för dom ger oss. B-barna har mest fått kuvert hittills. Skickat efter lite, traderat lite med. Men det hör ju till att trängas på Gränby också, så nåt mer blir det väl.

Kollat på nyårsresor, C åker ju till västkusten över nyår. Började kolla på kryssningar men är lite tveksam, kanske är världens röj då. Har ju E att ta hänsyn till med. Lika dyrt som en utlandsresa blir det också så kanske blir hotell i Tällberg eller nåt, blev bara halva priset mot Birka iaf. Vi firar ju visst silverbröllop dan innan med. Finns bra utbud iaf och mycket ledigt fortf. Men har inte bestämt oss än.


Idag ringde det en karl från Fk apropå min skrivelse, han kunde ju inte ta några detaljer med mig eftersom E är myndig men ska skriva en sammanfattning till henne. Han lovade också att spåra dom pengar hon ännu inte fått. Jag sa som det var att vi också är pensionärer med låga inkomster och att om hon inte haft sin bror hade hon stått på gatan idag. Ja han beklagade det så klart men brydde han sig? Nä troligen inte.

Det här med att aktivitetsersättningen ska förnyas varje år är regeringsbeslut och inget dom styr över. Då tycker ju jag att vi i föreningarna ska gå ihop och få dom att ändra på det beslutet när det gäller kroniska diagnoser. Finns ju fler än Elle, tänk en ryggmärgsskadad t.ex


Nu ska jag avsluta den här dan. Sov gott alla!   





Av Neta - 24 november 2014 13:47

Idag är vi i blåsväder här   vet inte om det är storm precis men attans va det blåser. Vaknade i natt av en smäll mot ytterväggen, vågade inte gå ut och titta så väckte Leffe som iaf gick upp men såg inget. Lät ungefär som när man sätter upp stegen så bara väntade att få se nån utanför fönstret. Kollade också att alla träd stod kvar och det gjorde dom. Vet ännu inte vad det var, regnar och blåser, grått som 17 så att gå ut har ingen prio.


 

Igår kom hon hem från London och nog hade hon shoppat alltså, det här är ändå inte allt. Pengarna hade räckt, hon hade till o med några hundra kvar. Bra gjort med tanke på att dom inte bara räckt till shoppingberget utan även till busskort, mat och inträden till museer + en utekväll. En hel del julklappar och lite presenter åt oss också. Hur mycket hade hon med sig då? Ja strax under 5000. Dom som påstår att det är dyrt i London har nog inte varit där. Nu var dom väl mest på Primark och inte så mycket i märkesaffärer. Lite underkläder från Victoria Seecret hade hon dock unnat sig.

Hon hade annars köpt en kavaj, ett par guldglittriga finskor, en kjol, en festoverall, (ja jag vet att det kallas nåt annat men det är ju det det är) 200 (nåja) tröjor och 3 pyamasar, en mugg, 2 nyckelringar, 3 halsband, många trosor, strumpbyxor med "tatueringar" på, och en handväska. Plus presenterna alltså.

Tyckte dom var smarta som köpte busskort, dom åkte på tunnelbanan med det också. Men i veckan hade dom mest åkt dubbeldäckare för att få se så mkt som möjligt av stan.


Ni matar väl fåglarna nu ni som bor så att ni kan det? Här är det precis fullt i fågelrestaurangen nu, och idag såg jag den första domherren.

Talgbollar kan man göra själv av att smälta cocosfett med havre o fågelfrön, gärna med lite brödsmulor i. Jag gör i engångsmuggar sen när dom stelnat river jag bort muggen, sen lägger jag dom i spiralerna som är till för talgbollar.
Hänger också girlanger av jordnötter med skal o russin i fågelbusken, o gärna lite äpplen till koltrasten, både fint o nyttigt.

När jag jobbade på förskolan så gjorde vi en mesklocka av ovanstående cocosfettblandning. En lerkruka av lämplig storlek ställs över en kaffekopp så hålet kommer fritt, man kör i en pinne i hålet uppifrån gärna med nån liten utstående kvist som kommer över krukkanten upptill. Under krukan ser man till att pinnen kommer genom hålet, tätar om det böhövs, borrar genom pinnen och sätter i ett snöre, så den kan hänga upp o ner. Häll sedan i blandningen lite avsvalnad, låt stelna ordentligt och häng krukan i ett träd.
Vi matade fåglarna under vintern och hade ett matschema över dagisgårdsfåglarnas älsklingsmat som jag återger.

Grönfink och Domherre - hampfrön, solrosfrön, havre, vildfågelfrön

Gråsparv - färskt bröd, hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, nötter

Koltrast - russin, äppelskrutt, kokt potatis

Talgoxe - hampfrön, solrosfrön, vildfågelblandning, kokosfett, talg, mild ost, nötter

Duvor, kråkor, skator och måsar äter allt som bjuds.

Nästan alla fåglar gillar kokosnöt, häng upp halverad

Farligt för fåglarna är möglig, kryddad o salt mat.


Det är ett kul pyssel att göra fågelmat, när fröna kommer i blandningen så blir den inte så varm heller och även små barn kan hjälpa till att ösa i muggarna. Bra sätt att ta vara på utgågna gryn, frön och nötter på med.

Nu drar det ju hop sig till advent och jul. Saknar jobbet så här års, där tog man ju verkligen vara på traditionerna. Här vill ingen pyssla eller baka peppisar längre, så det köper jag numera. Men det blev ett himla liv i fjol när jag inte gjorde nåt pepparkakshus, ojoj katastrofen var nära   

Rasmus o Emilia är ju också lite för stora för att vilja julpyssla nu.


När man jobbat så många år på förskola som jag gjort är det vissa grejer jag bara inte kan med, för min del är jag sjukt less på julgranskarameller och papperslyktor. Mina barn fick inte ens hänga julgranskaramellerna i granen utan fick dekorera sina rum med dom. Nej jag är mer för pyssel man kan ha kvar.

Att sy en liten julduk med bara "upp och nerstygn" klarar de flesta små barn också. Man kan rita upp något dom får sy efter på grov aidaväv.


Det finns små blomkrukor i lera 3-4 cm höga. Måla dom med hobbylack 2-3 ggr, (vatten bara på penseln) vid sista målningen strör man på lite glitter innan färgen torkar. Glitter finns idag i ströburkar och håller du till på en papperstallrik är det enkelt att vika den sen så du kan hälla tillbaka överblivet glitter i burken.

Även små barn kan måla här.

Sen tar man en träpärla med hål i och målar den också. Trär igenom ett fint band i pärlan då den torkat, ser till att pärlan hamnar på mitten av bandet. Mäter insidan på krukan, knipsar av en bit av en grillpinne och knyter om bandet på den så pärlan hamnar som en kläpp i den upp o nervända krukan. Trär sen bandet inifrån krukan ut genom hålet, då bildar ju pinnen ett stopp och pärlan hamnar rätt.

Knyt ihop bandet upptill så du kan hänga klockan, ta en bit band till och knyt en rosett om bandet där den kommer från krukan, ev kan du knyta in en liten kvist också.

Vill man inte ha glitter på kan man ju t.ex göra prickar med ett knappnålshuvud eller en liten spik. Skaka burken och använd färgen i locket att doppa i. Prickarna blir på det här sättet lika stora.

Vi har gjort så med tandpetarburkar, målat röda med guldprickar som barna fick ge bort i julklapp. Går att måla både dom i trä och plast.

Vill man göra en lite större julklocka att hänga t.ex i en dörröppning så tar man så klart den strl på blomkruka man vill ha, men gör på samma sätt.


Har man tomma barnmatsburkar eller andra lite mindre burkar kan man ju måla med hobbylack också. Såg att både Uppsala färg och Panduro hade julset av hobbylack med 5 julfärger. Men rekommenderar att man köper en normalstor med rött också, för det gick mest här iaf, rött och guld. Glitter hade vi guld, silver och blått.

Vill man göra en frostad lykta av en glasburk kan man måla den med lim och rulla/strö den i socker med glitter i. Det blir jättefint. En paljett i form av en snöstjärna på burken innan rullningen blir fint med, måla inte på paljetten då.

Om man vill ha en burk som glaslykta men den är lite välvd i botten kan man ha i lite guld/silversand så värmeljuset står stadigt. Guldsand finns på bl.a Blomsterlandet.


Vill man ha lite fina kvistar i sin burk, eller kanske i en julgrupp så köp er ett paket sagogryn. Ut i skogen och plocka blåbärsris eller andra småkvistar. Torka till dem inomhus och doppa sen i lim och rulla i sagogrynen på en engångstallrik ni bara kan slänga sen. Ser på riktigt ut som frost.


Små barn som inte kan måla och klippa kan man låta "kladda" på en kartongbit med t.ex en röd och en grön krita. Sen ser man ut en bit av klottret man tycker är fint och lägger en mall eller ett pepparkaksmått på och skär eller klipper ut. Kan man sen skicka som julkort.


Ja sen har vi ju klassikern, nejlikor i en apelsin som hängs i fönstret i röda band. Hjälper man till att göra hålen med en provsticka eller tandpetare kan ganska små barn göra det också.


En förenklad variant av flätade pappershjärtan kan man göra av 2 rundlar i olika färg. Använd glanspapper. Vik rundlarna på mitten och lägg dom omlott i varandra, vrid ner båda rundlarna så det bildas ett hjärta, limma dem så. Limma på en hank rakt över.


Till sist måste jag tipsa om det här


 

Smart sätt att få ett naturligt hål för ljuset i en islykta. OM ni har plats i frysen i jul, eller kanske rent av kallt så ni kan göra den ute.









Av Neta - 23 november 2014 01:20

Var ju rätt möra i fredags fm, men insåg att jag måste få hem lite mjölk och grönsaker iaf. Fick sprutan häruppe vid 14 och hämtade E sen o for mot stan.

Åkte först till Lidl, tänkte att där är det inte så mkt folk, jo tjena glömde ju att det var barnbidrag i torsd och dom hade mycket barngrejer så det var folk överallt.

Inte hade dom allt jag ville ha heller så fortsatte till Willys, där vi först tog en korv innan vi handlade. Men innan det var jag in på MM och köpte hallmattan jag sett där. Den känns faktiskt hyfsad i kvalité och det fanns en lika dörrmatta. Så nu blev det blått i hallen också. Hade ju tänkt nåt med orange i eftersom väggarna är aprikos. Men det blir inte alltid som man vill och det har varit svårt ändå att hitta 80 cm breda mattor som finns i 350 cm.

Köpte även en Trisskalender så nu ska jag bli miljonär.


Mycket folk på W också, var ju fred em. Försöker undvika dom annars, jag kan ju handla när jag vill.

Ja sen hem och fixade lite plock till TVn, tinade en halv påse räkor, hade lite smördegskuddar med feta och spenat i frysen, hade köpt Bresola som vi lindade in sparris i. Fyllde några champinjoner med, och plockade fram lite ost.


Kollade Doobodoo, det sista med Lasse Kronér, lite tråkigt att han slutar. Elle var med hit men åkte hem och sov.


Kl 4 i morse var jag upp och såg att det snöade, ett sånt fint snöfall när flingorna bara dalar ner, glittrade som silver i utebelysningen. Vaknade vid 8.30 och då syntes inte ett spår av det. Så det är 58 nyanser av grått och sen kolsvart som gäller.


Min dotter och jag hade gärna åkt Rosella idag men L hade ingen lust, tyckte det skulle kännas tungt att köra hem i det här mörkret och det har han ju faktiskt rätt i. Den vägen är dryg i normala fall och i den här svärtan förmodligen ännu värre.


Elle ville in till Ö&B idag, så vi skippade Ulva och åkte till Stenhagen. Köpte mer lampolja, spolarvätska, hittade lite julklappar, tvätt och sköljmedel, Torky. Ja allt sånt som bara ska finnas. Kryddor behövde vi också, och köpte upp mig på mandel och saffran.


Sen in till Maxi


 

Köpte snöstjärneslingan, så nu ska stjärnfallet flytta till baksidan och sättas upp vid den uteplatsen.

En julgran i LED som jag tänkte ha vid pepparkakshuset. Nya underlägg till köksbordet och silvriga till nyår.


Handlade även upp mig på "burkar" tomater, kokosmjölk, bönor m.m sånt som också bara ska finnas ;)

Elle ville att vi skulle göra Sushi så handlade lite gröns till det, rättika, avocado o sånt.

Så hem, paketerade köttfärs och gjorde biffar på en halv sats till L som inte ville ha sushi. Gjorde en 4-5 norirullar med rimmad lax och krabbsticks förutom grönsaker. Gjorde med svensk pepparrot och tänkte att den är ju inte så stark. La en sträng i 2 av rullarna, men satan så starkt det blev. Tur jag inte la i alla.

"Så mycket bättre" på TV och sen satt Elle och jag och pratade om jul o nyår. Tror vi gör som förra året att vi är hemma, det är skönast ändå. Nyår håller vi lite öppet.


I morrn kommer C hem, veckan har gått fort. L ska hämta på Arlanda i morgon kväll. Dom har varit lite missnöjda med hotellet och C har varit allergisk mot nåt på rummet, förmodligen heltäckningsmattan. Men dom har haft en galet kul vecka. Ni kan läsa om hennes vecka här.


Slapparsöndag i morgon, det enda som händer är väl att det kommer ägg. Så himla skönt o få direkt till dörren. Missade ju "Downton" idag eftersom "Så mycket bättre" var förlängt. Missat en del i veckan också som jag ska se. Brukar också kolla repriserna på "112", inte så att jag följer dom slaviskt, men tycker det är kul att se andra folks elände.    Nejdå jag bara skojar men man kan ju tro det.

Har lärt mig mycket om blåljusarbetarna i de programmen.

Missade ju Bönderna men det tror jag ja skiter i nu, är bara dravvel där nu ju. "Dessertmästarna" ska jag iaf se, börjar dra ihop sig där nu.


Börjar dra ihop sig här också nu. Mitt i natten som vanligt!

Godnatt!   




Av Neta - 20 november 2014 22:46

Tisdagen började relativt tidigt om man ser det ur kryssningssynpunkt, vi brukar ju åka hemifrån vid 15, men nu åkte vi redan 11 då L hade EKG och återbesök på kardiologen efter hjärtinfarkten. Provtagning 12.30 och läkartid 13, men han ville ha tid på sig och inte komma stressad till ett EKG. Vi visste ju inte heller om det skulle finnas parkering vid sjukhuset eller om han måste åka ner och parkera vid Studenternas eller uppe vid Grindstugan.

Jag hade lite grejer och hämta på apoteket så vi for fram till 70, och tanken var väl att han skulle hjälpa mig in, Elle skulle hänga med mig och han åka och parkera.

Men plötsligt händer det ni vet   det fanns lediga platser i 70-garaget! Hur ofta händer det en vardag på dan? Då blev ju allt så mkt enklare direkt och han kunde hänga med oss till apoteket innan han gick över till kardiologen. Slapp dom där 20 min promenad till o från bilen.


När han gick tog Elle o jag en fika och beredde oss på att sitta där till ca 14. Satt där och kollade på folk. Det är lite intressant och kolla in folk på ett ställe så där, personalen som kom ner och antingen köpte med sig lunch eller satt där. Sen alla "patienter" en del ser man ju direkt på vad dom ska om dom har gips eller lapp för ögat eller så. När vi kom var vi glada att vi fick platser för det var lång kö då vid 12 och massa folk men efter 30-40 min va det nästan ödsligt.   då hade ju personalen haft sina raster. Men man behöver inte ha långtråkigt när man sitter o fikar på sjukhuset, det händer ju saker hela tiden.

Ja men sen dök L upp redan strax efter 13, då hade han haft "sin" doktor på EKG med, o så klart fixade dom allt på en gång då, så han var klar innan han hade tid. Hur ofta händer det? Allt var bara bra och hjärtat hade också klarat sig bra. Mycket för vi kom in så snabbt.

Han tog en fika också och sen rullade vi, stannade i Väsby och tog en varm panini på Shell, eller rättare sagt handlade på Shell och åt i bilen.

 

Den här lunchutsikten med tågen till Arlanda och inflygningen ovanför bilen. Vet ni att tågen låter mer än flyget? Är inte det lite otippat?   


Eftersom vi åkte så tidigt va det knappt några köer före Karolinska heller.


 

Vi kom ner till Stdsgårdskajen precis när båten kom in. Den var julpyntad och fin för det var ju första julbordskryssningen i tisdags, förstora bilden genom att klicka på den så får ni se "stjärnregnet" över 3 däck i de stora fönstren.

 

Här är det på andra bilden uppe, fotat inifrån. Var lite imponerad över deras granar också, så fina. Och hur varenda räcke på båten var smyckat med girlabger med rosetter och kulor. Var uppsättningar med blommor och tomtar vid kassor och i receptionen med. Men just inget juligt mer än lite roliga glöggsorter i taxfree.


Ja vi hamnade först i kön, såg att PH var på plats och väntade på att få köra ombord. Såg att Birka kom också och visste ju att Gittan och Lotta var med där så vinkade via Facebook, hade långtråkigt o gjorde lite larviga inlägg men tog bort dom värsta sen   

Fick åka ombord tidigt och först av bilarna eftersom vi hade bokat handikappplats och det gick ganska smidigt med hissen med så var i hytten redan 17.40 Men hade fått en hytt längst in på 7an.

När dom ändå ska veta att man har rollator eller rullstol så varför inte placera oss nära en hiss då? Det kan väl inte vara så svårt. Jag fattar ju att dom måste veta vilka som är handikappade om det skulle hända något men skulle inte det i ett sånt läge underlätta för dom också om man bor nära utgången?


Vi gjorde oss i ordning och gick och åt.

 

Det här, KarlJohanspanerad Hälleflundra med potatispuré, marsalasås och grillad Radicchio. Ni vet vad det sista är va? Det visste inte jag men det såg ut som en kvartad salladskål, smakade lite bittert men väldigt gott till fisken.

 

Ja men när jag googlade på det nu så var det ju det, men av rosétyp. Har nog aldrig sett det innan bara de små runda rosésalladhuvudena. Jag kan verkligen rekommendera er att äta det på Bottegan.

Vi har nån gång lagt vanlig salladskål i 4-delar på grillen men det smakar inte lika bra.


Sen gick vi en sväng på taxfree och var och lyssnade lite på Humle i vinbaren innan dom öppnade nattklubben.

P-H spelade med Claes Lövgrens och det var ganska länge sen vi hörde dom på båt, i våras nån gång och sen i Malung. Fattar inte varför vi inte kommer iväg oftare, dom är ju så himla bra. Många band kan man ledsna på efter ett tag men det gör man inte på dom. Det är så härligt att se Classes energi på scen med, tänkte extra på det på dagspelningen. Va nog inte många timmars sömn emellan, då dom ju satt uppe när vi gick o la oss. Hur orkar karln? Dessutom orka vara så trevlig jämt. Räknade ut att det nog börjar bli 10-12 år nu som jag haft dom som favoriter.

Var ju någon månad sen vi var på P-H också men dom, iaf Pelle o Björn stöter man ju ibland på i stan med.


Var ju en del bekanta på båten, blir ju så när man gillar samma band. Men en del människors beteende funderar man ju över.Svårt att hälsa eller?

Fick dessutom höra lite tråkigheter som jag egentligen inte ska lägga nån energi på men jag snackar tydligen skit tycker nån.

Det gör jag INTE!! Inte en chans, det är det värsta jag vet. Jag har dessutom inga problem med att prata direkt med folk. Gör det också.

Så varför inte ta det med mig istället eller ta det när vi är på båten samtidigt iaf. Budbäraren ville inte ens säga vem det var. Men man märker ju när relationer förändras så jag kan ha mina aningar.

Funderar man över något så är det väl hur enkelt som helst att prata med mig ist för att dra egna slutsatser om något man inte behärskar.

Ibland skulle jag vilja vara karl ist, dom är ju mer direkta och håller inte på som vissa kärringar. Blir så trött!


Förutom det då så var kryss 1 väldigt trevlig och nattamaten var god och det var trevligt att slänga lite ord här och var. Tog ett glas vin där på natten vilket jag nästan aldrig brukar göra men jag hade sovit dåligt natten innan så det var lite baktanke att det där glaset kunde hjälpa till och det gjorde det, sov som en stock sen.


 

Många frågar oss om det inte blir trångt i hytten med både rollator och rullstol, och ni ser allt lite fundersamma ut när jag säger att dom står i duschen, men så här ser det ut. Vill ju inte ha dom i korridoren på natten men ställer ut dom på fm när vi vaknar så vi kan duscha så klart. Går ju att fälla hop båda och dynan står under klädhyllan. Oftast bor inte Elle och jag i samma hytt heller men det funkar ju som ni ser det med.

På morgonen skulle vi som vanligt gå och äta frukost (nåja, frunch då) i cafét men där fanns inte ett bord så vi handlade med oss varsin baugett och gick upp till Etage där det var musikfrågesport.

Hamnade längst akterut men satt ganska bra där. Fin utsikt över både dansgolv och scen.


Ja en kryss är snart över men vi skulle ju åka en till. Tullreglerna gör att man inte får vara kvar på båten mellan två kryssningar längre förklarade Per Nyberg för oss och innan ni nu ens tänker att det får man ju på Birka så är det så att dom 2 rederierna inte verkar under samma flagg. Det var förklaringen vi fick.

Men man får ha bagaget kvar på egen risk i ett speciellt utrymme så det gick rätt smidigt för oss ändå som ju bara tar hissen ner till bilen.


Mellan kryssningarna åt jag den godaste cheesburgaren jag ätit på länge. Den fanns efter Folkungagatan på söder nedanför Ersta. En liten oansenlig kiosk mella Renstjärnas och Erstagatan, så himla god och vilken service. När L bad o få dom i en påse och han hörde att vi skulle äta dom i bilen slog han in varje i folie för dom skulle hålla sig varma. Det där lilla extra som man uppskattar. La i en servett i mitt foliepaket så vi skulle veta vilken det inte var ketchup i. Så hade han så bra hamburgerpåsar i kraftig plast ist för papper som dom flesta är i. Man blev inte ett dugg kladdig på slutet. Där ska vi handla fler ggr. Perfekt för er med barn ju.


Ja kryss nr 2 då, betydligt rörigare men det är tydligt att Streaplers drar mycket folk också. Ryktet gick att båten var full och att det fattades hytter. Men när L frågade var det kanske bara 300 fler än kryss1, (ca 1500 ist för 1200 och båten tar 2 500) men mer dansfolk, så de flesta var ju i Etage. Nu kom också fler vi kände på.

 

Eftersom vi åt den där burgaren, vi hade ju bara ätit en macka på dan, så tog vi bara en sallad i cafét. Man blir rätt mätt på den också för dom snålar inte på räkorna precis.

Handlade det jag skulle ha med hem på taxfree efter det, + lite muta till grannen som vaktat huset och tagit hand om posten.

Efter det gick vi upp till vinbaren för att ta en kaffe på maten. Jag tog en Amaretto coffee och gud så gott det var då. Ska minsann göra det här hemma med. Humle spelade och hade lite allsång med betoning på lite. Träffade en karl vi är bekanta med och satt och pratade. E hade varit i hytten en sväng och anslöt där.

Upp till danssalongen igen och nu provade vi sitta på P-H sida men tyckte inte man satt så bra där. Sen satt man precis vid dansgolvet och där var det rörigt. Vi såg 3 som ramlade, en karl som slog bakskallen i ett räcke och det såg inte bra ut alls. Men han var snabbt uppe igen iof med lite hjälp men envis o skulle fortsätta dansa.

 

Elisabeth fick ett cortisonras och var tvungen gå ner i hytten o ladda på o vila. Sen gick vi med henne till Cafét där det var lite lugnare o satt där till dom slutade spela så hon fick komma igen lite. Barrabazz hette dom o var bra dom med. Här syns det att hon är låg, hon blir så röd i ansiktet och väldigt varm då. Cortisonet följer ju blodsockret, så gäller att hon tankar på både medicin, mat och dryck när hon rasar. Det här är ju int samma cortison man får som läkemedel ibland utan det livsuppehållande hormon som hon ju inte kan producera längre. Man ser det på henne genom att hon blir rödblommig, trött och ofta kommer tårar också.

Här kom vi också på att hon ju hade namnsdag, var väl en kvart kvar då iaf.


Ja sen satt vi lite längre ner i Etage med henne, utanför lilla baren, till jag såg att hon var helt ok.  Träffade massor av folk vi kände. Var tydligen där man skulle sitta. En tjej som var ute i den vevan jag träffade Leif och Lena som jag jobbat med för 100 år sen. En annan tjej som bodde grannar med oss i Årsta. Anders kom också. Tidigare hade vi ju sett Uffe, Ola och Robban visste jag skulle komma. Tommy slet sig från Birka och kom också.


L o jag flyttade fram lite senare och där hände också en lustig grej på temat "lägg dig inte i"

En tjej som vi pratar med nästan jämt satt på ett räcke, gjorde en hastig rörelse och ramlade bakåt varpå hennes glas gick sönder och vi som satt där blev lite nerstänkta.

Inte farligt alls men jag satt ju där i rullstolen och en tjej, lite äldre som jag inte sett förut vad jag vet, gick fram till den här stackaren som ramlat och skällde ut henne för hon hade blött ner mig.

Tyvärr uppfattade inte jag det då, men hon som ramlat kom ju fram till mig och undrade. Jag sa ju så klart att jag inte ett ögonblick trodde hon gjort det med flit och det mesta kom ju på skor och byxor. Jag va ju för farao inte ens sur (bara lite fuktig   ) utan undrade väl mest om hon slog sig. Men vi enades iaf om att vi sket i den där kärringen med stora näsan. Hon var ju inte helt nykter heller och visste inte hur väl hon ville sen.

Ja sen blev jag presenterad för två killar, far o son från Jontes och då förstod jag att jag hört talas om junior där tidigare   men sa inte att jag var Cs mamma.


Christine ja, hon är ju i London den här veckan. Jag vet inte hur många som kom fram och undrade igår. Ja jag erkänner att jag är hönsig med ungarna men jag har inga som helst problem med att släppa iväg henne så. Är nog mer hönsig med Elle faktiskt men det är ju också hon som är sjuk.

Men så många Londonhistorier som jag fick höra igår har jag nog aldrig hört.  

Men hon har involverat mig i planeringen hela tiden och jag vet ju var hon bor så klart så det är lugnt.


Nu ska dom till Svenska kyrkan på julmarknad i morgon, eller om dom var där idag. C har ju lite funderingar att göra ett volontärsjobb där för att få praktik. Församlingspedagog står som möjligt yrke nämligen.

Kan ju vara bra att ha träffat dom då. Hon har ju jobbat med Kyrkans Unga, varit konfirmationsledare och har en del uppdrag i vår församlings utlandsarbete, hon har ju bl.a varit i Estland flera gånger och träffat ungdomarna i vår vänorts kyrka. Anneli som hon åker med nu är ju en av hennes gamla konfirmander. Fast det skiljer bara två år på dom. Men hon är också aktiv i kyrkan och dom sjunger ju i kören båda två.

Nu tror väl alla att vi är superreligiösa men det är nog inte riktigt så. Tror C är mest troende av oss. Jag tror nog mer på det goda och det onda ödet på något vis. Någon form av högre makt finns det säkert, men vad?

Kyrkans verksamhet härute är inte heller jättestrikt, utan mer som en vanlig träffpunkt. Jag gillar de saker dom har och har inte haft några problem med att låta tjejerna vara med där. "Alla" är det här. Tror det lätt blir det på små orter. Gillar också kyrkliga sånger och så. 


På fredag ska dom iafgå ut på nån tjusig lokal där i London. (Om hon har råd med det efter Harrods och Primark   ) Tjejer kommer tydligen in gratis, är nog en liten annan kultur där.


L pratade iaf med Streaplers om Guldsladden, (apropå C) och dom var väldigt hedrade. Ja, var stolt över er publik. Kerstin berättade sen att Kjettil, som ju har en egen Guldsladd också hade skrivit om det på deras hemsida och länkat till Guldsladden.


Ja men även den här kvällen avslutades så klart, då med en nattwrap som inte var god nånstans, men vi la oss inte hungriga iaf.


 

Dom har en julshow på båten nu, 4 ungdomar som både dansar och sjunger, stora shown som är på kvällen är kanske inte så julig, mer nostalgiskt amerikansk med många goa låtar men en av killarna börjar iaf med Helga Natt.

På dan är det däremot mer juligt. Julsånger till ett fantastiskt bildspel.


I morse skickade vi ut L till cafét och åt frukost i hytten, bara en baugett då med , men E hade köpt juice i taxfree och så hade vi bananer med oss.

Så vi gick direkt upp till Etage och var med på en musikfrågesport, Ola satt med oss så vi var fler som kunde. Han är ju i vår ålder också tror jag det märktes om inte annat på att vi kunde samma saker.

Vi hade 8 rätt av 10 iaf.

Ja sen drog dansen igång igen då, Streaplers först. Brukar ju kunna vara lite halvsegt på golvet i början på emdansen men inte idag inte.


 

P-H avslutade, Björn i sitt nummer med öppen skjorta och allt. Julshowen efter dom och sen var det dags att säga tack och hej och gå till hytten och packa ihop.

Så tack alla inblandade, orkestrar, nya vänner och gamla vänner. Tvåan var väl mer fartfylld men ettan med CL är svårslaget. P-H på det sen. Kan ju inte bli annat än bra.

P-H får vi nog vänta till dec med att höra, såg att Tur-Åke skulle komma den veckan också. Men bara 3½ vecka dit.


Idag när vi åkte hem så åkte vi upp till Linnes Hammarby och skulle hämta djuren som varit på "Spa", då precis vid några stora vedtravar upp mot Fäboden så kom det en älgkalv framför bilen. Hade inte L reagerat så snabbt hade vi klippt den. Det var mm från bilen. Förmodligen hade mamman gått över före för dom stod där och käkade bark såg vi sen på tillbakavägen. Kalv som den var så var den stor ändå alltså. Fy farao för att klippa en sån, rådjur har vi kört på en gång och det var fullt tillräckligt.


 

Åkte sen in vid Chopchop och köpte thaimat med oss hem, jag tog både Cashewkyckling och apelsinkyckling med stekt ris. Hälften kvar till lunch i morrn, perfekt det. Ska upp och få B-vitamin i morrn med.

Kom hem till ett kallt hus, bara knappt 20 gr inne, lite för kallt för mina leder ska må bra. Där ser man ändå vilken värme som alstras av folk, lampor, spis o diskmaskinen mm, när det känns så utkylt i ett hus som varit tomt.

Blir nog lugnt i morgonkväll, sen får vi se om vi kanske åker Rosella på lörd, julbordet var fullbokat men det går väl bra ändå. Micke A spelar. Annars är det julmarknad i Ulva såg jag.

Sen kommer C hem på söndag och L ska hämta dom sent på Arlanda. Sen lär man ju ha skavsår i öronen ett tag när hon ska berätta allt, eller ja kanske inte allt då men ni fattar   


Nu är det nån som skjuter här, nån som fyller jämt kanske. Mina värmeljus har brunnit ut och det känns inte så utkylt längre, L snarkar redan.

Ska lägga mig jag med. Nattinatt   









Av Neta - 16 november 2014 23:44

 

Fy farao vad jag längtar till advent nu, det är så himla grått och trist. Vill se ljusstakar i fönstren och belysningar ute. Just den här tiden då man får tända lamporna fast det är mitt på dan, så himla tråkigt. Nu vill jag ha ljus och glitter och för mig får det gärna bli snö snart. Då blir det ju inte så svart på kvällarna heller. Ser ju att de flesta städer "ljusar upp" för fullt men härute har vi inga girlanger över vägarna eller belysning i träden vid centrum. Många kallar det vinterbelysning har jag sett, så smart då är det ju liksom legalt att sätta upp det i nov.


Vi har firat Leffe i helgen, hade en liten lunch i lördags för släkten o lite fika m.m på kvällen för andra.


I morgon åker Christine till London några dar, ja nästan en hel vecka. Hon har packat och donat idag, vägt väskan o sett till att hon inte har alltför mkt med så hon kan handla också. Så himla skönt att bara få dra iväg så där och bo på hotell.

Ja jag sticker ju också några dar :) men inte till London, det får vänta till våren.


Idag har det varit lugnt annars, Elle var här och hjälpte mig lite med garderoberna, finns mkt där som ska bort. Man spar alldeles för mkt. Ja E och Kiwi kom redan i fredags. Vi har ju fixat med mat och tårtor och idag gjorde hon också lite fröknäcke åt mig innan hon for hem. Hon jobbar ju i morgon och ska upp tidigt.


Upptäckte också idag att kläderna börjar sitta lösare, jag har krymt en strl utan att jag riktigt vet hur det gått till. Bloggade om viktnedgång i den andra bloggen i veckan men så enkelt är det väl knappt. Arbetsterapeuten sa det till mig också i veckan men jag trodde bara hon ville va snäll.   

Ja jag har då inte gjort nåt iaf och träna får jag ju inte för "farbror Landstinget" längre, jag kostar för mycket pengar då tydligen. Kan ju va det här med vätskan men å andra sidan är fötterna åt 52or igen nu.


Nä nu måste jag dona med lite annat innan jag kryper ner, vill inte va vaken för länge för då kanske jag inte vaknar till C åker i morgon fm   

Av Neta - 16 november 2014 01:13

 


Guldsladden är ett pris som instiftades av min dotter Christine då hon var en ung tonåring.

Hon tyckte att det var dom som var ute och dansade som skulle få tycka vilka band och musiker som var bäst. Därför kom det att bli publikens pris till dansbanden.

I början hade hon med sig listor ut och frågade sina kompisar och publiken på ställena vilka hon skulle nominera.

Men så fick hon lite sponsorhjälp av ett band som tyckte idén var kul så hon kunde göra en hemsida och skaffa sig ett mobilabbonnemang så folk kunde sms-rösta. Då nådde hon ju också fler och priset blev mer på riktigt.

Hon har försökt gjort priset lite roligt och förutom dom "vanliga" kategorierna har hon haft t.ex "Årets snyggaste buss" (utsida då så klart) och lite mer, med varierande mottagande.


Det hon är själv om nu är väl "Årets (ut)strålande musiker)"

Hon har också fått mycket skit under åren, hon var inte seriös, hon nominerade bara sina egna favoriter m.m Men hon har stått över sånt och fortsätter. Det är väl den berömda Jantelagen.


Från början hade hon också riktiga priser som hon gjorde med sin pappa. Men det blev för dyrt för henne som ju lever bara på studiebidrag. Vissa priser måste hon ju skicka och både det och matriel blev lite för mycket, så idag får vinnarna ett Diplom och Äran förstås att ha en publik som nominerar just det bandet eller den personen, och röstar.


Men trägen vinner och idag är priset acceppterat på ett annat sätt och ingen, iaf inte som märks konkret, klankar ner på henne eller priset längre.

Hon äger ju priset och har det så som hon under åren upptäckt fungerar bäst. Vissa band går in för det till 100% och marknadsför sina nomineringar mycket mednans andra inte gör det lika mycket, och det märks alltid på resultatet.


Lite synd kan jag tycka om så många i bandests publik gör sig "besväret" att nominera, att man inte är mer mån om att få det då.

Det jag tycker är kul också är att det verkligen är de band som spelar mycket och som är populära hos dansarna som nomineras mest, inte så mycket dom stora som vinner andra priser år efter år. Även om dom också föreslås så klart och är populära på sitt sätt, men dom får inte flest nomineringar, inte hittills iaf.

Men det har ju märkts om man säger så att "Årets dansband" verkligen är det i år, då dom tog en trippel i Guldsladden också.


Jag är allt lite stolt över Christine också att hon fortsatt, idag med facebooksida också sköts ju allt genom datorn och hon har ett riktigt röstningssystem, hon måste ju kunna redovisa röstningen om det skulle behövas.

Jag tror ingen anar hur mycket jobb hon faktiskt lägger ner under perioden nominering-röstning- vinnare redovisas. Det är många timmar. Inte alla år hon har hjälp heller.

Idag har hon inte längre någon som hjälper till ekonomiskt tyvärr, så det går ju lite slantar med. Hade hon en riktig sponsor kunde hon ju också kanske låta tillverka priserna igen.

Men det är svårt att veta var man skulle leta sponsorer också som inte blir involverade på annat sätt, alltså om det skulle vara ett band som "riskerar" att nån gång bli nominerade. Det ska ju helst ha anknytning till dans.


Drömmen hon har är ju det hon tänkte från början att kunna dela ut priset där dom som nominerat är med också. Hon gör det när hon kan, men det fungerar inte alltid så idag skickas en del diplom.

En arrangör här i närheten var lite på om en tillställning där det skulle ske en gång om året men det rann ut i sanden. Är väl svårt att få till det också så ingen skugga över.


Jag som ju varit med och arrangerat lite välgörenhetsevenemang genom åren hade också en idé om att ha en dansgala där vinnarna spelade, en nonstopdans på flera banor, men var hittar man det datumet? Ska det komma folk ska det ju vara en helg och då jobbar dom ju, bokade sen länge. Skulle bli för långt ifrån vinnardatum.


Men priset blir ju större och större för varje år så vem vet vad som händer i framtiden. Tills dess kan vi bara Gratulera dom musiker som nominerats av sin publik, dom som faktiskt gör att dom kan hålla på med det här. Jag hoppas ni är glada och stolta över att dom faktiskt gjort detta.

Lite extra Gratulerar vi så klart dom som vann.


Stort Grattis till er!! För att ni är så bra på det ni gör och för att ni har en sån fantastisk publik!


Vinnare av Guldsladden 2014!


Årets Sångare; Andreas Olsson – Sannex

Årets sångerska; Sandra Estberg – Martinez

Årets gitarrist; Tommy Begtsson – Martinez

Årets basist; Jörgen Sandström – Jannez

Årets Keybordist; Patrich Rundström – Sannex

Årets trummis; Conny Falk – Kindbergs

Årets modernband; Perikles

Årets mogenband; Streaplers

Årets (ut)strålande musiker; Andreas Olsson – Sannex


 

Rosor till er!




Av Neta - 12 november 2014 22:52

Oj, inte bara jag som ogillar Herbalifes marknadsföring. Här ligger pappren i lådan när vi tar in tidningen så där vid 01.30, L brukar läsa den innan han somnar   

Därför vet jag att det inte kommer med reklamen. Har kollat distrubitörer och återförsäljare i byn och det är några stycken.

Nytt nu är väl att dom värvar offren till sina pyramidspel med träning också. Publicerar dock inga kommentarer om ni inte absolut vill det.


E skulle till ortopedteknikern idag och hämta en ny skena. En hudfärgad. Hon har ju en svart sen innan men den syns ju mycket om man går barbent på sommaren så hon vill ha två.

Solen sken så jag åkte med in, jag och L gick på Röda korset och Återbruket medans. Hann dock inte gå så mycket på Återbruket innan hon ringde, men attans vilken skillnad i Boländerna mot på Portalgatan.

Mycket kul julsaker ställde dom fram men det har jag ju ingen brist på precis   men titta är ju kul och dessutom gratis.


Hämtade E och åkte till Ikea, åt lite lunch Rimmad oxbringa med morots och pepparrotscreme och någon varm sallad på strimlade gula och orange morötter och blomkål. Gott men som vanligt där inte riktigt varmt.

Men stärkta av det och en kaffe gick vi sen in i varuhuset. Skulle kolla in ny matta till hallen, den andra har torkat, men deras längsta var 2 m, vi behöver minst 1 m till, helst 1.30

Har kollat i katalogerna men deras är bara 67 breda, känns för smalt.


 

Dom här har jag tittat på länge, och när vi nu bara hade 6 kvar av dom gamla och dom dessutom ska utgå, så köpte jag inte bara 6 st som det var tänkt utan 12. Styckpriset var den hiskeliga summan av 9 kr. Skoja heter dom och finns i turkost och lila också. Ska köpa fler för det går åt lite glas här, L kan ju inte riktigt greppa ibland.

   

I år gav jag mig 17 på att jag ville ha röda värmeljus till jul, förra året när jag skulle köpa det och Dunis röda Christinaljus var dom slut, fick varken det ena eller det andra men hade lite kvar då som tur var.

Nu köpte jag 2 förpackningar, 96 st så det ska väl räcka några jular.   Köpte även servetter med en tomte och en häst.


 

Dreglade över denna, men dels var den rätt dyr och sen vete 17 om den skulle få sitta kvar här. Då ska jag ha den inne nånstans då, funkar ju även på bordet med ett ljus i eller på insidan av ytterdörren, den syns ju utifrån också. Ja vi får se. Har ju en fin i fusktall med kottar och äpplen.


 

Det här är en blå dörrmatta och den kostar 4 kr, ja ni läste rätt   

Vi köper flera st om året till kaninen, skär sönder den och har den på hennes hustak. Det är ju där hon ligger och sover.

När vi äter ligger hon bredvid oss på en dörrmatta in till ett litet rum vi kallar för förrådet. Vi har det som förråd och mitt syrum och har även extrafrysarna där. Den mattan som legat där var lite uppkäkad i hörnen (jodå, hon får visst mat) och inte så fräsch så nu la vi dit en där också. Dessutom bytte jag ut mattan bredvid hennes bur ovanför trappen till en sån här.

Kostar dom 4 kr är det ju bara slänga och byta om det händer nåt på den.


Efter det gjorde vi ett snabbstopp på Willys men gick först in på M&M, där såg jag faktiskt en lång matta till hallen som var 80 bred med för bara 339, den kändes bra men man vet ju inte. Fanns i blått med som skulle matcha dörrisen. Ska kolla lite på nätet först bara, men det är klart köper man en så billig kan man ju byta lite då och då. M&M är verkligen en bra lågprisaffär, dom har ju allt. Köpte även en liten rektangulär teflonform med bara nån cm hög kant för 30 kr där. Tänkte den kunde va bra till julkolan. Och lite annat med så klart, ½ sats rulltårta t.ex varför man nu skulle göra det   


Ja men det är väl ungefär vad vi gjort idag förutom att stekt fläsk, värmt bruna bönor och kollat in bönderna. Jag satt kvar även under Efterlyst men jag blir så illa berörd. Helst av tonårsgänget som slagit ner en 7-åring och sparkat honom i skallen. Hur är man funtad då? Dom tror samma gäng var inblandat i en liknande händelse mot en 11-åring också och dom bär masker dom asen. Hoppas dom får tag på drägget.


Det är skönt iaf och få komma ut från huset ibland, lite för kallt för att åka scooter eller permobil som det sägs heta nu. Så åka till stan och äta lunch och få göra av med lite pengar bryter ju det iaf.

Jag har och göra så det är inte så att jag sitter och tittar in i väggen, men ändå.


C är på väg hem, hon och kompisen har varit på konsert på Globen, Ed Sharon, han va med på Idol i fredags. Hon börjar få lite resfeber nu, spännande med London.


Jag ska väl sova så småningom här, ska bara svara på lite mail först.

Nattinatt   








Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards