Mina ord och tankar

Alla inlägg den 5 november 2014

Av Neta - 5 november 2014 22:53

 

Det är alltså korrekt att låta en handikappad ung människa vänta 4 månader på ett beslut

Vara helt utan pengar i 2 månader

Utan bostadstillägg i 3 månader (kom idag)

Reseersättningen som var beviljad till aug och där hon skickade in om april och  maj tidigt i juni har hon fortf inte fått. Tur i oturen att hon inte kunde jobba i somras.

Det under ett pågående ärende där det finns åtskilliga intyg på att inget kommer att förändras till det bättre. Att hon inte får utsättas för stress och att man måste ha klara rutiner.

Detta för att handläggaren blev först sjskr och sen omplacerad.

Jag hade hoppats att JO skulle granska rutinerna runt handläggares sjukskrivningar, men det gör hon inte, hon uttalar sig inte ens.

Hur farao kan det få gå till så här? Ingen ska bli behandlad så här!

Mitt förtroende för denna s.k myndighet och för JO i synnerhet är från och med nu lika med noll.

Försäkringskassan är verkligen förtjänt av sitt öknamn, förnedringskassan.


Det som hade hänt här om hon inte hade haft oss eller sin bror är ju att hon idag hade varit bostadslös, haft betalningsanmärkningar och förmodligen funnits hos kronofogden.

Hon som inte får utsättas för stress.....

Här kan ni läsa mitt första inlägg om detta, finns lite stycken här o var i andra inlägg efter detta också. Och reseersättningen har som sagt inte ens kommit idag 5 november, ganska exakt 5 månader sen den skickades in under en period som hon haft ett beslut om att få en sån.


Nu skickar jag pappren direkt till socialministern och ber också om ett möte med den personen där jag tänker ha E med mig. Blev också tipsad av en jurist att skriva till EU-domstolen om det inte hjälper.


Jag ger mig aldrig, dom har gjort fel och ska erkänna det och E ska ha någon form av kompensation.


Annars är det grått och trist, satt igår och kollade upp reseförsäkringen i vår hemförsäkring inför Cs Londontripp och det visade sig att vi till och med har ett tillägg på den.

 

Fick ett kort från dom idag också som hon ska ha med sig där hon kan skriva in försäkringsnumret och där det telenr till SOS Internationell står som hon ska ringa om det händer något. Inget hon ska ha i väska eller plånbok för det kan ju bli stulet men väl på hotellrummet.

Det där pappret man ska ha från Fk har hon redan och det gäller ju 5 år.

Gjorde också ett dokument med ambassaden och svenska kyrkans kontaktuppgifter. Till Kyrkan ska dom dessutom en dag.

Helikoptermorsa? Ja jag vet men jag är stolt över det.   Har man gått igenom det vi som familj gjort då blir man nog lite så.

C sa häromdan att kompisen hon åker med är förvånad över att hon har en mamma som bryr sig och att hon C alltså är glad att jag gör det, åtminstonde för det mesta.  

Jag undrar i mitt stilla sinne hur man inte kan göra det. Skulle något hända är jag där fortare än blixten också trots att jag missar en dubbelkryss isf.


Pratade i luren med kompisen i O-hamn idag. Hon har varit med sin man på en arbetsresa till San Fransisco och Las Vegas, ja hon får ju betala sitt så klart men ändå.

Hon och en annan av fruarna hade varit och ätit lunch på en av Gordon Ramseys krogar och mött Rod Stewart i dörren. "Hej" sa Eva men han glodde bara   Han borde väl förstå svenska?? Den krogen hade legat på ett hotell som hade hela Venedig uppbyggt på bottenvåningen, men kanaler, broar, gondoler med rorsmän och hela köret. Där låg också ett affärscentra med affärer och krogar bl.a GRs då. Hon tyckte det var synd att dom inte bott på det hotellet.

En annan dag hade dom varit på en restaurang som var som ett torn där dom fått bord på 23e våningen, lite ovanför den våningen på plan 52 fanns ett nöjesfält där vissa av attraktionerna var på utsidan av tornet. Bl.a ett slags bungyjump fast där man hade en sele på sig och hoppade med fötterna först, så när dom satt där på 23an och åt kom en människa förbi deras fönster, först neråt och sen på väg upp. Och hon hade bara smuttat på vinet då hon såg det, de visste hon bestämt.   

Dom gjorde ingen av attraktionerna..... dom hade inte riktigt den plånboken heller.

Ja hon får vara med om mycket, lite annat än när hon travar runt som parkeringsvakt.   


Arbetsterapeuten var här idag, vi ska fixa lite med min rulle och så ska hon ligga på sjgymn lite så jag kanske äntligen kan få börja träna. Inget bad tyvärr eftersom C snart slutar, men nån form av gym utifrån mina förutsättningar och så får jag duscha hemma helt enkelt.


 

Dom här rackarna låg på posten idag, de bakre är 30 cm höga, gjorda av en Catherine och sålda på hemslöjden här i stan. Med grötfat, halmbock och havrekärvar som tyvärr skadats lite i transporten men det är ju lätt att byta ut de stråna. Klädda i korrekta dräkter är dom också och handstickade luvor och tovade koftor. Hår av lin. Betalade 12 kr + frakt. Älskar tradera. Bara att göra den där lilla halmbocken är ju imponerande.

Ska få hedersplatsen i den belysta hörnhyllan i jul tillsammans med renen som är gjord av äkta renskinn och delar av en ren. Så nu ska 4 andra tomtar bort....


Var in till nya Maxi idag och handlade lite, hittade 200 g skivad rimmad lax för 15 kr, visserligen kort datum men jag har frys. Rimmad lax funkar i sushi och är gott i laxpudding.

Bananer för 5.90 kg, va tvungen att titta 2 ggr   ja o så lite annat som fattades i skåpen.

Sen en snabbis till ÖB för E hade slut på bubbelkuvert, men fy satan vad dom höjt priset på dom, från 4.90 till 9.90, inte bra nånstans.


Kokade fläskkorv och gjorde rotmos idag, så gott! Sen halv 8, bönderna och Uggla. Konstiga program i bönderna den här säsongen där tjejerna lämnar på löpande band.


I morrn ska vi visst få snö sägs det, ska komma söderifrån?? Ur led är tiden!   

Men nu ska jag sova   Nattinatt!









Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards