Mina ord och tankar

Alla inlägg den 10 november 2014

Av Neta - 10 november 2014 12:43

För nåt år sedan försökte en bekants dotter lura med en av mina tjejer i nåt Herbalife-program.

Jag fick dåliga vibbar direkt. Det är nån som går hit och lägger broschyrer i postlådan då och då om detta, utan att ha namn eller telenr på så vi kan be henna sluta. Vad är det då om man inte ens kan stå för att man säljer detta?

Har ju läst om bluffen och även sett i plus på TV att det är ett oseriöst företag.


Nu såg jag på facebook att en annans bekant också börjat och ifrågasatte det och fick då till svar att jag inte skulle uttala mig om något jag inte provat.

Nej det har jag verkligen inte, jag äger både ett sunt förnuft och är läskunnig, så jag går inte på sånt. Dessutom är jag rädd om min hälsa.


Såg sen att det var samma person som försökte lura in min tjej som var inblandad här också och var himla glad att vi då gjorde så mkt koll på företaget då att hon insåg att det inte var något för henne.


Så här skriver Wikipedia


"Herbalife är ett nätverksförsäljningsföretag som grundades februari 1980 av Mark hughes. Företaget säljer näringsprodukter, kosttillskott och kroppsvårdsprodukter, men har också kritiserats för att främst tjäna pengar genom ett pyramidspelsliknande upplägg, något företagets dömts för i Belgien. Företaget startade i USA men är sedan 2013 verksamt i 88 länder. Herbalife tillämpar multi level marketing (MLM) och deras försäljare får betalt för de produkter som de säljer men också royalty på den omsättning som organisationen producerar.


En studie från 2007 utförd av University Hospital of Bern, Schweiz, och Hadassah-Hebrew University Medical Center, Israel, ser ett samband mellan konsumtion av Herbalifes produkter och uppkomst av leverinflammation. Herbalife har ifrågasatt studiens resultat.

I november 2011 konstaterade Handelsdomstolen i Bryssel i Belgien att Herbalife var ett olagligt pyramidspel

Den 20 december 2012 presenterade Bill Ackmann (från Pehrsing Square Capital) en serie argument gällande varför det är hans övertygelse att Herbalife ägnar sig åt ett bedrägligt pyramidspel. Enligt Ackmans ett år långa undersökning uppskattar han att typiska distributörer av Herbalife tjänar endast USD$5 om månaden genom försäljning, chansen för att nå den inkomst som påstås är ungefär en på fem tusen, och företaget medvetet överdriver den möjliga inkomsten från försäljning och underdriver de fördelar man får av rekrytering till den punkt att han drar slutsatsen att företaget är ett pyramidspel.

Enligt Ackman tjänar Herbalifes distributörer majoriteten av sina pengar genom att rekrytera försäljare, som får betala en avgift för att börja sälja, snarare än att sälja faktiska produkter. Ackmans firma uppskattar att detta pyramidspel lett till att mer än 3,5 miljarder amerikanska dollar överförts från distributörer till kedjans topp.

Herbalife är föremål för utredningar av Federal Trade Comission, Federal Bureau of Investigation samt attorney general i Illinoisoch New York"


Så här kan man läsa om folks erfarenheter av Herbalife, mycket bittra sådana.


Så här skriver Caroline om sina erfarenheter:

"Sanningen om Herbalife

Akta er för Herbalife.

För er som inte vet vad det är så säljer de hälsoprodukter, typ Nutrilett, och även hudvårdsprodukter. Företaget i sig är väl varken bu eller bä, produkterna likaså. Jag blev i och för sig sjuk av dom men då åt jag väldigt mycket, kanske ett mål vanlig mat om dagen och resten produkter. Min moster flagnade i hela ansiktet efter att ha använt en av hudkrämerna, men annars så märks ingen större skillnad när man använder deras produkter. Sen tycker ju jag att vitaminer, mineraler och livsmedel i allmänhet ska intas naturligt, d v s genom naturliga råvaror och inte från pulver i en plastburk.

I alla fall, det är människorna som jobbar med organisationen som man ska passa sig för. När jag var drygt 20 år ringde en man och frågade om jag ville tjäna pengar. Och ung och dum som jag var, inte på en gång men efter en tid, gick jag på det. först behövde man ca tusen kr för att starta. Sen behövde man en hemsida, en skrivare, en scanner, och ett stort lager var ju inte fel förstås. Han tjänade ju pengar på allt jag köpte. De lovade guld och gröna skogar och jag gick på det.

En dag vaknade jag upp och insåg vad jag höll på med. De här människorna ville ju bara lura av mig pengar. De hade dom gjort också. Hade jag tjänat några pengar då? Inte mycket, ett par tusen, medan jag hade lagt ut minst 50 tusen. Så människorna som arbetar inom organisationen är riktiga ormar som bara vill luras.

Jag har sett så många stackars tjejer som fortfarande är sålda på idén och kämpar och kämpar. Jag tycker så synd om dom! De har hållit på i flera år och tänker: snart så, snart lossnar det. Men lilla gumman om det nu är så fantastiskt, hade du då inte varit stenrik vid det här laget?

Om ni inte vill sluta: öppna en Webshop och sälj skiten där. Men det strider ju mot företagets policy?
Ja det gör det, men det är inte emot reglerna. Tror ni Herbalife bryr sig om hur produkterna säljs? Policyn har ju supervisorn hittat på för att ni ska göra allt genom honom.

Sedan är det sättet att jobba på. De tvingar på produkterna som en riktigt jobbig säljare, ni har säkert alla råkat ut för såna, som säljer produkter till dig som du inte vill ha. Så alltihop är för mig rent lurendrejeri. Så varning varning! Gå inte på deras skitsnack, de är bara ute efter dina pengar.

Så därför har jag idag två starka principer vad gäller företagande och försäljning:
1. Lägg aldrig ut onödiga pengar på en rörelse innan den visar sig vara lönsam. Tjäna först- spendera sen

2. Låt kunden komma till dig och inte tvärtom. Säljer du doftljus och en person vill ha doftljus så går de in i din affär. Knuffar du in en person i butiken som inte alls vill ha några ljus, ja då kan det aldrig sluta bra.

Så tack för de principerna, Herbalife ;)"


Karin 20

"Jag har provat Herbalife i tre omgångar, senast för ca ett år sedan. I tron att jag kanske gjorde nåt fel förra gången. Jag fick oerhört ont i magen, förstoppad så till den milda grad att jag fick gå till distriktssköterskan för att med hjälp av handkraft få ut de hårda golfbollar som satt i vägen. Dessutom gick jag faktiskt inte ned ett hekto, dvs första veckan - 3 kg, nästkommande veckorna när kroppen vant sig, gick jag upp alltsammans. Så summasummarum inget som helst resultat. Min kontakt anklagade mig i princip för att ljuga, eller inte följa reglerna, men så var det inte.

Jag har kvar burkarna och nu när jag läser på dem innehåller de massor av kolhydrater, främst socker. Deras iofs goda örtteer är massor av socker också. Som mellanmål rekommenderar de jättegoda rostade sojabönor, jättemycket kolhydrater. Dessutom är det hela jättedyrt, de vill väldigt gärna tjäna pengar på oss runda människors dåliga självkänsla."


Så sent som i juli i år skrevs det här i Avanza


"ACKMAN VARNAR FÖR ENRON-BLUFF I HERBALIFE, HAR NYA BEVIS (Direkt)

2014-07-22 10:13

STOCKHOLM (Direkt) Turerna kring hedgefondmiljardären Bill Ackman och hälsokostbolaget Herbalife fortsätter efter att den förstnämnda under måndagen menat att hans fond vigt 50 miljoner dollar av investerarnas kapital för att bevisa att bolaget är en "Enron-liknande bluff".

"Tro mig, när du ser vad vi har så kommer du slå fast att det är välinvesterade pengar", sade Bill Ackman i en intervju i programmet Market Makers, rapporterar Bloomberg News.

På tisdagen, kring klockan 16 svensk tid, ska Bill Ackmans hedgefond släppa ny information om Herbalife. Bill Ackman själv betecknar det som den viktigaste presentation han har hållit i sin karriär och i tv-kanalen CNBC utlovade han bevis som gör att Herbalife kollapsar.

Grunden till Bill Ackmans anklagelser ligger i den metod av direktförsäljning som Herbalife använder, som likt Tupperware går ut på att skapa ett brett nätverk av individuella distributörer genom så kallad multi-level marketing. Under 2012 beräknades Herbalife ha ett nätverk om ungefär 3,2 miljoner distributörer.

Försäljningen, som i Herbalifes fall ofta sker genom privatarrangerade hälsoklubbar, anser Bill Ackman liknar de falska mäklarrum som Enron lät bygga innan bolaget försattes i konkurs 2001.

"En djupgående analys och granskning av dessa klubbar - som Herbalife menar i själva verket är sociala möten inriktade mot kost och hälsa - avslöjar att dessa är kärnan i Herbalifes pyramidspel", skrev Ackmans hedgefond Pershing Square Capital Management i ett pressmeddelande.

Bill Ackman annonserade i slutet av 2012 att hans hedgefond tagit en kort position om en miljard dollar i Herbalife. Runt samma period ska Ackman enligt Wall Street Journal under en tre timmar lång investerarträff, och med över 340 presentationsbilder, försökt övertyga lyssnarna om att hans pyramidspelsanklagelser gällande Herbalife stämmer.

Positionen slog hårt med Pershing Squares avkastning under 2013, då Herbalife steg hela 130 procent. Under 2014 har Ackman lyckats desto bättre.

Kursen i Herbalife föll på måndagen direkt efter Bill Ackmans nya anklagelser. I och med måndagens kursfall om 11 procent har Herbalife-aktien nu tappat runt 30 procent sedan årsskiftet.


Patrik Alenfalk +46 8 5191 7910
Nyhetsbyrån Direkt"


Så gott folk säg ett vänligt men bestämt NEJ TACK till detta blufföretag och dess produkter. Investera inte era pengar i det här, ni får ingen avkastning egentligen och inte tillbaka pengarna heller.


Det finns inga genvägar med kost att gå ner i vikt, inte LCHF, inte GI och ingen ananasmetod. Inte ens viktväktarna funkar i längden, och du ska aldrig betala pengar till annat än sjukvård och idrottsanläggningen.  Det enda som hjälper är att äta vanlig mat med måtta, dela det på 6 ggr om dagen, varav 3 mellanmål.

Sen måste man röra på sig och inte stoppa i sig mer än man gör av med.

Simma, gymma, cykla, dansa, spring eller promenera. Gör det ca 1 timme varannan dag, behövs inte mer, allt annat är bonus! Promenader, cykling och simning är mest skonsamt för kroppen.


Så ät frukost, 2 dl gröt + 1 dl mjölk eller 2 dl mjölkprodukt, gärna mager, 50 g frukt eller bär, skinksmörgås och te eller kaffe.Vatten

Lunch och middag, 150 g protein och 100 g kolhydrater + minst 2 dl grönsaker till dom större målen iaf. Vatten i glaset!

Fm-fika, em-fika och kvällsmål, 2 av dom här ska bara vara frukt och vatten. Det tredje, förslagsvis på em, lite naturell yoghurt eller keso med bär i kanske.

Drick mycket vatten och efter allt te och kaffe, drick lika mycket vatten också.

Mjölkprodukter bara till frukost och ett mellis.

Hoppa inte över ett enda av dom här 6 näringsintagen.

Strunta i godis, läsk, chips och kaffebröd, eller tillåt dig det 1 ggr/vecka men ta en extra promenad då.


Då händer det grejer!

Ovanstående råd från Metabola enhetens dietister vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Personer som är utbildade på det här.

Du behöver inte stoppa i dig ett dugg mer än mat, du kan skippa alla produkter, oftast dyra som säljs på gymmen t.ex


Nu blev jag lite inspirerad, kan ju inte röra mig så mkt men kosten kan jag defenitivt göra nåt åt.

Hänger du på?



Av Neta - 10 november 2014 00:00

Nu är det bara en vecka till Christine åker till London, den veckan ska vi dubbelkryssa. P-H i 2 dar och sen både CL och Streaplers på det. A har lovat vara husvakt men djuren får åka på "SPA".


Igår var vi i Sthlm hela dan på Älvsjömässan "Mitt Kök" skrev ett inlägg om det i matbloggen där nu också veckans matsedel finns.

Vi skulle åka tidigt hade vi bestämt men som vanligt när jag ska upp tidigare än vanligt så sov jag oroligt och vaknade "stup i kvarten". Vi skulle gå upp 7 och åka senast 8 var det sagt, vaknade till och tittade på kl 7.25 och tänkte "en halvtimma kvar" vadå hjärnsläpp?   

Som tur var dundrade C upp för trappen strax efter så det var bara kasta sig upp. Snabb frukost och vi var iväg strax efter 8 iaf.

I rullstolen hela dan då och trodde jag skulle dö i bilen på hemvägen, kändes som det var en spik i stövlarna som stack som 17. Ut i Väsby och kollade medans L tankade men kände inget.

Hemma strax före 19 och då var det turbomatlagning av C för att kunna käka framför TVn till "Så Mycket Bättre" men jag vet inte om jag blev nåt klokare på Kajsa Grytt. Vissa låtar var väl bra kanske men inte min musik.

När det var slut så bestämde vi oss för att strunta i Downton och se reprisen idag ist. Var ju så trött så jag bara gick i säng, Leffe körde ner Elle. Hann inte mer än lägga mig och precis slumra till så vaknade jag av sendrag. Va bara upp och smörja med krämen jag har, sen sov jag till 2.30 då jag vaknade och måste upp o kissa men sen sov jag till 9 iaf. Hyfsat utsövd idag då.


L sov däremot länge så blev väl nån slags frunch vid 11. Sen hämta han Elle och då hade jag redan lagt lite fläskfilé i marinad. Hon hade med sig present till L så klart, en ny liten termos och av C fick han en ny hårtrimmer.

Såg reprisen av Downton, men jag vet inte tycker den serien börjar spåra ur. Såg sen förra veckans Gunde med innan vi käkade förrätten som en sen lunch, räkor, rom och rödlök med gräddfil i avocado.

Förberedde middagen gjorde "basselhackare" och rödvinsås till köttet som vi ju kaffe & och kakaomarinerat. Gjorde tomatsallad till på våra sista egna gula tomater och rödlök.

En Buddapestrulle slängde vi hop till fikat och jag undrar varför för nästan hela är kvar.   Får skrämma hit någon på fika i morrn tror jag.

Kollade på "Allt För Sverige" som ju var från Uppsala idag, dom bodde i familjer ett gäng hos en ensamstående tjej uppe i Eriksberg och ett gäng hos en 15-barnsfamilj ute på landet nånstans. Han som är gay blev utslagen.

L körde ner E igen, C kollade på nån MTV-gala och jag försökte få lite ordning till i morrn medans L fyllde diskmaskinen.

Nu är det nog kväll eller rättare sagt natt och idag ska jag smörja mina senor i förebyggande syfte så kanske jag slipper helvetet. Vore skönt att en enda gång få sova utan störning.


Så Godnatt mina små sockerpullor, ses i morrn.   

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards