Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 november 2014

Av Neta - 7 november 2014 00:18

Nu tänder vi mycket ljus, bara jag kan tända upp mot 25 värmeljus varje kväll. Men det är ju lite oroligt att ha det lysa i hall och badrum som man kanske inte ser hela tiden.

Just i badrummet har vi lite kalldrag så där vill jag ha för värmens skull med när det blir mot minus 20-25.

Har fått övertändning på värmeljus några ggr, billiga värmeljus innehåller ju fotogen. Och det blir läskigt stora lågor då man får det. Jag har fått det på Ikeas små men aldrig på de stora, även små jag köpt på ÖB har brunnit.


 

Men så kom jag tänka på den här, en oljelampa jag har på altan. Bra mycket säkrare än värmeljus och glömmer man dom, vilket jag inte gör men om brinner dom ju till oljan är slut. Får flytta in på hallbyrån nu tror jag. Köpt på Blomsterlandet för en del år sen.

Så jag började kolla på loppis och tradera och nu har jag ett gäng. Ville inte ha sånns som ser ut som fotogenlampor men har hittat fina.

 

Den här som står på en liten fot, finns numera i badrummet. Hittades på Återbruket i Tierp och kostade 15 kr. SEA glasbruk.

 

Den här på köksbordet, lite dyrare på Tradera. SEA glasbruk R Stock

 

Den här har jag ett isberg för 3 värmeljus till också är i vardrummet nu men ska bo köket då jag har blåa gardinerna uppe. Funkar i sovrummet med. SEA glasbruk R Stock

 

Vill även ha den här i par som är lika den ovan, lika höga som riktiga ljus. Missade den dock på tradera och har inte sett den på loppis. Ska finnas i både rosa o vitt också.

   

Dom här är också i vardagsrummet, en på köpmandisken och den med Kungsängsliljor på bordet. Från Skruf glasbruk


Fast min familj tycker det räcker nu   förstår inte det... jo jag får köpa de höga om jag hittar dom.


 

Sen tidigare har jag haft denna också ute på altan, den sitter i en hög smidesställning och kommer från ÖB, jag har även en liten i grå i stengods från Höganäs där, men den får man fylla så ofta så tänder den sällan. Vi har haft nån som ser ut som en glödlampa också men den står nog långt inne i ett skåp om den ens finns kvar.

Dom kommer från lite olika glasbruk och jag söker på dom med jämna mellanrum på tradera. De blå-gröna och den rödvita har Renate Stock designat så jag kan söka på henne också.

1 liter lampolja kostar 30 kr på ÖB och det räcker länge.


Sen har jag värmeljus också men ogärna där jag inte är längre då. Det här känns säkrare.

Vi köper vekar här och L har en speciell spruta i plast (tror från apoteket) han har och fyller dom med, är små hål på en del. Han häller upp olja i en engångsmugg i papp och drar upp med sprutan som rymmer hyfsat mycket, 200 ml tror jag. Muggen slänger han i pannan sen.


Idag har vi sett årets första snöflingor, iaf i luften. Inget som har lagt sig dock så fortf lika svart ute. Mer än vanligt i kväll då vi inte ens har gatlysen på 600:an. För mig kan snön gärna få avvakta till 1a advent men då vill jag ha lite för stämningens skull. Å gärna en vit jul så klart. Men så räcker det för mig tack!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards