Mina ord och tankar

Alla inlägg under september 2020

Av Neta - 28 september 2020 23:33

Fortsatt dimmigt i natt och på morgonsidan men också fortsatt grått men lite högre i tak. Antydan av sol på dan. För att nu ikväll bli dimmigt igen.
Ja hösten är här, okt på fred.

Men det är fantastiskt vackert i naturen nu, riktigt färgsprakande. Lite tidigare än normalt dock. Vi brukar nog hamna i okt innan träden skiftar annars.

C kom i morse, hon hade tidig tid hos sjukgymn. Och kom hit och åt en tidig frukost, om man nu kan kalla ett flatbröd och ett glas juice för frukost Haha! Mysigt att få lite sällskap iaf.

Jag hade tid för att mangla tuttarna Haha! Därför hon kom. Men det gick ju fort. Sen for vi till GC.

Jag skulle upp till Clas i sjön och köpa en till digital timer, ett skymningsrelä, och några buntband. Blev en ny nypgalge med eftersom den gamla inte har alla nypor kvar. C köpte en ny klocka, ett par joggingbyxor, en kalender och en pincett.Vi gick och kollade i lite fler butiker, men blev inte så mkt mer köpt.

Jag fick hem en poncho i fuskpäls idag. Det här med jackor i rullstol och på scootern är lite speciellt. Dom vill gärna åka upp i ryggen. Har en dunjacka som fungerar men den är inte gjord för nån vargavinter. Tänkte att jag kan använda dom tillsammans.
Har en supervarm jacka som jag kan sitta på, men jag liksom halkar ner när jag har den.

C och jag åt lunch på Fågelsången, lax i vitvinsås med pasta och spenat beställde vi men laxen hade tagit slut så blev räkor ist. C som inte äter skaldjur tog korv stroganoff ist.

2 ggr idag var vi på teliabutiken, C ville kolla upp pris mm för förlängning sv abbonnemang och ny telefon.



Vi fikade med den här läckerheten. Sen gick vi tbx och hon bestämde sig. Tog sin tid båda gångerna. Men nu har hon nytt, med både skärmskydd och skal. Hon fick hjälp med att sätta på det utan kostnad.

Vi hade bestämt att köpa med sushi hem, även till Elle som jobbat idag och var hemma. Strulade, blev för mkt men det upptäckte vi inte förrän hemma sen. Tog lång tid iaf, sen hade vi bara Blomsterlandet kvar där jag skulle köpa lite lökar.

Hade inte tänkt köpa nån ljung eftersom jag har så fin på baksidan, men kunde inte motstå den här höstplanteringen. Står höstmys på skylten och den sitter i en fin mattsvart hink med trähandtag man ju kan använda till annat sen.

Sen blev det, både till fram och baksidan.

Väl hemma sen kom E när C åkte hem, började bli mer dimma och då ville hon inte köra i mörkret.
Eoch jag åt och kollade på Det sitter i väggarna och nåt kockprogram vi startade om. Men hon var trött och gick in sen.

Jag borde hänga tvätt men den får vänta till i morgon. Trött nu!

Av Neta - 27 september 2020 20:07

Dimman lättade liksom inte här idag. Sett nästan regnsjukt ut men tror inte vi haft nåt sånt. Lite blomspruteregn mot kvällningen möjligen men svårt att se skillnad på det och dimma.

Bara 9 mil söderut har det varit strålande sol och sensommarväder. I vår huvudstad. Inte varit där sen i januari. Skulle vilja dit, har ju hänt lite kul där.

Guldbron skulle man ju vilja se. Man kan tydligen både åka på och under den. Skulle va kul att se lite från ovan.

Sen det här på Drottninggatan, så häftigt. Hoppas jag kan få åka dit innan det tas ner.

Kommer att vara en del krysser med bra orkestrar framöver men utan dans. Vet inte riktigt hur det ska gå till men jag är ju iaf van att bara lyssna. Läste just nu om coronasäkerheten och det låter iaf bra. Tar inte ombord så många som vanligt, ingen buffé (äter vi iofs sällan) + en massa andra åtgärder. vi fårväl se om vi kommer iväg.
Funkade ju väldigt bra på Gotlandsfärjan, antar att dom gör nåt liknande.

Längtar efter en del andra saker med, gå på loppis, gå ut och ?göra stan?. Sen så klart få träffa pappa R som är väldigt sjuk nu. Men just nu får bara mamma åka dit. Upptäcktes stora C där som inte går att behandla, upptäcktes sent. Trodde hans kvot var uppfylld, 88 år iofs men ändå. Vi är ledsna nu.

Men nu ska jag ta lite fika och sen se lite tv.

Av Neta - 26 september 2020 20:59



Lövbiffsrullader

8 skivor lövbiff
salt & grovm. sv.peppar
½ brk pesto rosso
8 st cm-tjocka mozzarellastavar
4 stora halverade champinjonhattar
timjan, 1 liten kvist/rullad
smörolja
1 dl rödvin
1 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 rejäla timjanskvist
salt o peppar
3 msk mörk maizenaredning

Lägg ut köttskivorna på en skärbräda
Salta, peppra och bred på peston
Lägg på timjan, en mozzarellastav och en champinjonhalva på köttet och rulla ihop, fäst med tandpetare.
Fräs dom hastigt runtom i smöroljan
Häll på vin, vatten, fond och grädde
Lägg i timjanskvisten och låt det puttra minst 20 min tills köttet känns mört
Ta upp rulladerna, ta bort tandpetarna och håll dem varma
Sila såsen och red av den, smaka av
Lägg tillbaka köttet i såsen och servera t.ex med potatisgratäng eller pressad potatis, gelé och sallad.

Av Neta - 25 september 2020 00:59

Man kan tänka, ja men snart kommer hen då kan jag få hjälp, men det kan man inte alltid räkna med. Just den dan kanske hen inte har lust.

Jag skulle behöva bo utan överskåp och höga hyllor för det som står där har jag ju inte en chans att nå utan hjälp. Samtidigt är det ju bra att kunna ställa upp sånt man vill ha kvar men kanske inte använder så ofta.
Tog t.ex bort en stor låda med väskor, tänkte om jag använder några små mindre lådor jag fått tomma så kan dom stå på varann och jag kan ha handväskor i ett par, skiljer på ljusa o mörka och sen kassar och bagar i en. Tar bara upp halva platsen mot tidigare iom att dom kan stå på varann.
Men innan jag hunnit gjort så var utrymmet upptaget. Kan ju ta lite tid innan jag kan hålla på med sånt själv, måste ju va en bra dag.
Jamen säger tjejerna, då får vi börja om. Jamen när då? Får ju ha den där stora lådan kvar på sovrumsgolvet då. Och det kan bli flera veckor det.
Tar man saker ur en låda till nånting, kan det också ta flera veckor innan jag kan lägga tbx det sen eftersom jag inte når.

Har tokrensat och jag har mkt bra och låg förvaring men det räcker inte till allt ändå.

Funderar på om vi ska ta bort hurtsen med en massa lådor jag har saker i i klädkammaren eftersom det måste stå så mkt grejor som inte kan vara på hyllor i vägen.
Men samtidigt, var ska jag då ha verktyg, glödlampor o sånt jag har där? Och dammsugaren, spegeln, (som ska upp på en garderobsdörr, men inte får hjälp med) resväskan och torkställningen som står i vägen måste jag ju ha där. Jag har en rätt liten klädkammare. Men vill ju kunna hämta en glödlampa utan att plocka ur en massa saker. Kan ju inte stå och hålla på så länge.
Och badrummet är också litet så kan inte ha en torkställning där. Torkar ju kläderna i vardrummet. Det går bra men vill ju ställa undan torkställningen sen.
Finns en liten smal sak i badrummet, ca 30-35 cm bred så ska jag hänga annat än småtvätt där får jag vika det dubbelt eller tredubbelt om det är lakan.

Vill få till en struktur och få lite ordning. Men kan inte rensa ur mer där än jag gjort. Vill ju kunna bo med mina saker med. Men min stressade kropp i kombo med dåliga ben fixar det inte utan hjälp.
Uteförrådet här är inte isolerat, så där är det lika kallt som ute i vinter, så där får man tänka sig för vad man har, är också litet.

Lika ute, vill ju göra i ordning, flytta det som ska till framsidan, kanske sätta lite scilla och snödroppar nu. Vill ju sätta en fläder på baksidan med. Fixa klart m lökar, rosor och perenner så man inte behöver bry sig i nåt annat än att dra upp ogräs sen.
Jag tänker inte bli din trädgårdsmästare sa en bekant jag frågade om hjälp. Då frågar man inget mer sen, jag lovar.
Överlever väl utan vårblommor men det är fan så trist när man har rabatterna redan. Trivsel är ju också viktigt. Och eftersom jag inte kommer ut så mkt vore det ju kul att ha fint.
C är ju allergisk och kan inte hålla på med växter.

Hon är ju den som hjälper mig mest annars men hon måste ju jobba också, kanske behöver vara hemma ibland med. Träffa kompisar.
Sonen har ju en bra bit att åka så där frågar jag bara om stora saker som ingen annan klarar.
Anlita någon kostar för mkt, handlar om tusenlappar.

Jaja skulle kunna skriva massor om det här, om små vardagliga saker, bagateller för en icke handikappad men som blir krångligt som 17 för mig. Vänjer mig aldrig.

Av Neta - 23 september 2020 12:04

Bärkaka


2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
75 gr smält smör

bär eller klyftad frukt

Sätt ugnen på 200 gr
Vispa ägg o socker pösigt
Rör i mjöl o smör
Häll i smord rektangulär form
Lägg på bär
Grädda 25-30 min
Skär i rutor

3-dubbel sats i långpanna


 

 

dagens lunch blev en pytt på halloumi, svamp, rödlök, paprika och tomater. Åts med mörk krämig balsamico.

Av Neta - 23 september 2020 01:06

Är det viktigt? Nej inte ett dugg! Jag har haft en bonuspappa som varit mer pappa åt mig än min egen nånsin varit. Då var jag vuxen då han kom in i våra liv.
Min egen var jag nästan alltid rädd för iaf så långt tillbaka jag minns. Han ville heller aldrig ha mig fick jag veta. Han blev tvungen att gifta sig med mamma, va ju så på den tiden.
Vet inte när han började supa, har gjort det så länge jag minns iaf. Blev till slut grav alkolist. Det gick nog utför ännu mer sen när dom skilde sig.

Min bonuspappa är också den som varit morfar till mina barn. Dom vet nog inte om nån annan, jo kanske den äldsta.
Självklart gick han in i rollen.

Precis lika gjorde Leif när vi träffades med J. Gick på föräldramöten, dom åkte på gokart ja gjorde killgrejer helt enkelt. Lika Ls mamma, där räknades han självklart in i barnbarnsskaran. Hon har aldrig gjort skillnad.

Så nej blodsband är inte viktiga, det handlar om anknytning och att kunna ge och ta förtroendet att få finnas i ett barns liv. Eller vuxnas liv med för den delen. Vissa kan det medans andra inte kan det alls ens med sina biologiska.

Av Neta - 21 september 2020 23:18

Den båten var ju unik, går inte att jämföra med Cinderella som väl också kan va bra på sitt sätt. Men på en skala där Birka va 10 är Cindy 5-6 kanske. En helt annan klass på Birka.
Går många rykten nu om att den kommer tbx nu när den inte blir såld. Och ingen skulle bli lyckligare än jag. Men vi kan bara vänta och se.

Blev så vansinnigt sugen på omelett idag så gjorde en i micron. Gillar att göra den så för micron gör den så fluffig. Dock vätskar den sig en del men jag brukar lägga upp den först sen, väntar en stund och suger sen upp vätskan med h-papper.
Vispar hop 4 ägg med 3 dl mjölk, 1/2 tsk salt och 1/2 krm peppar.
Smörjer både form och lockets insida. Jag gör i en tupperware microform, den stora gulvita med brunt genomskinligt lock. Gammal som gatan.
Kör den på full effekt 750 w i 9 min och låter den sen stå kvar i micron i 5 min. Öppnar inte ens micron.

Till den champinjonstuvning och stekt korv. Det bästa är att halva omeletten och hälften av stuvningen är kvar till i morrn. Få se vad jag hittar på.

Nu ikväll gjorde jag en kesokaka. Vispade hop 5 ägg med 2 1/2 msk råsocker. Rörde i 1 st 500 g burk med keso och 2 1/2 dl mjölk. Till sist 1 1/4 dl mandelmjöl och ett par droppar bittermandelolja.
Ni vet väl att mandelmjöl är finmald mandel så köp inte det dyra färdiga mjölet utan mixa mandel i stället. Ni behöver inte ens skålla om ni inte vill.
Har aldrig gjort den med råsocker innan men det blev jättebra. Grädda i 225 gr ca 30-35 min. I smord form.
Elle och jag åt med hemgjord hallonsylt, jag köper ett 225 g paket med frysta hallon (G) och kokar med 1 1/2 dl syltsocker i 3 min. Blir 2 honungsburkar sylt.

Vi kollade på Det sitter i väggarna som i dag var från Lundby vid Husby Ärlinghundra. Strax söder om Uppsala. Älskar det programmet. Sen startade vi om Decenniets Mästerkock. Vinnarna från de senaste 10 åren. Snacka om duktiga. Kul att höra hur vinsten gett allihop chansen att på nåt sätt jobba med mat. Dom flesta lagade också mat på youtube.

Börjar känna att lusten för matlagning börjar komma tillbaka. Tänker om jag lagar iaf varannan dag och tänker också att jag ju kan dela med mig lite till han som hjälper mig ibland.
Kommer kanske igång med matbloggandet snart igen med.

Av Neta - 21 september 2020 00:04

En sak jag har lite svårt att göra är ju att arbeta med hö arm utan stöd. Och en sak som då kan bli lite tung pga värk är att ta reda på tvätt, både hänga och vika och plocka in sen det torkat. Men idag har jag iaf gjort det senare och även tömt resväska och en annan väska på sommarsaker. Har lite grejer ligger i väskorna jämt som laddare, skohorn och sånt men även solskydd, badgrejer m.m

Nu ska dom packas för vinterns äventyr om det nu blir några sådana. Viking flaggar iaf för kryssningar igen och jag gillar ju att åka på sådana, mest med familjen. Vi varken super eller så men att få en ?hotellnatt? på en båt med god mat i lugn och ro (aldrig buffe alltså) och lite gott vin sen lyssna på fin musik det gillar vi. Är ju inte bara dansband som underhåller. Sen få allt i lite repris dan efter.
Båtarna har ju ofta hög standard både på mat och restaurangerna och vi åker både över dan och 22-timmars. Med ålderns rätt sover jag dock gärna hemma numera. Men ibland är det kul att åka en längre och kanske rent av en dubbel om det är något särskilt.


Har läst färdig triologin om Pensionat Pomona. Handlar om relationer mellan tre kvinnor i tre generationer varav en vuxit upp i fosterhem och på barnhem. Lite intressant då jag stött på det lite i jobbet genom åren, önskar att jag hade läst dom här då. Och att jag hade haft dom att rekommendera till de jag stött på.
Inte så lätt att få barn själv utan att ha egna föräldrar som ett slags referenser om man bott på barnhem som barn.
Gillar Anna Fredriksson som författare också, har ju tidigare läst Sommarhuset och har nu några andra pocket ligger att sätta tänderna i när höstrusket kommer.

Just nu har jag för säkerhets skull tappat upp vatten i flaskor i kylen och fyllt vattenkokaren. Dom ska gräva upp utanför våra hus jag kommer förmodligen inte ens ut då det ska läggas landgångar. Osäker på om dom funkar med scootern. Bilar kommer inte att kunna köra ner heller. Men dom börjar i morgon och ska hålla på till jul så vi får väl se när dom kommer hit. Dom har iaf varit och målat på marken så man kan ju hoppas att dom börjar här.

Nu börjar det dock bli dags att krypa ner i bädden, nyduschad och renbäddat.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards