Mina ord och tankar

Alla inlägg under november 2017

Av Neta - 29 november 2017 23:37

23 :-)

På fm åkte vi in till stan i ett skyfall jag inte upplevt på länge, herrejösses va det regnade. Tyckte riktigt synd om L när han tankade i Högsta. Är ju tak över pumparna men va hjälper det när det öser ner åt alla håll. Läste om snö i Dalarna, hade hellre velat ha det.

När vi kom till Lövstalöt såg vi dock att det var lite ljusare mot stan och vi såg faktiskt blå himmel i några min när vi stannade till vid K-Rauta. Men det regnade ändå, nu betydligt mindre dock.
Sen upp till Maxi, handlade och efter det fikade vi på nya fiket, Maxis eget. Inget 5-stjärnigt ställe kanske men ganska ok ändå.

Nåt som var bra var det här vid varje bord. Uppe i bordshöjd så du kan ladda och använda luren medans du fikar.
Var in en sväng till Nelins och iväg till MM efter lampolja för det var slut på Maxi. Hittade även nån julklapp och skumtomtar från Dahls, gillar inte Cloettas.
Var helt slut då vi kom hem sen. Var kanske inte så smart att åka in med en infektion i kroppen. Men tänkte att jag sitter ju ändå bara, så i med alvedon och iväg.

Käkade och sen gick jag igenom alla ljusstakar, bytte lampor i 3 och fixade med batterier i lite slingor. L plockade undan på matbordet i vardrummet samtidigt. Hade samlats lite loppisgrejer m.m där.
I morgon ska vi väl våttorka fönsterbrädor o bänkarna. Damma resten med och sätta upp röda gardiner i köket och vita med stjärnor på i stora vard.rumsfönstret Sätta alla stakar på plats o hänga upp lite annat.
Plantera hyacinter i småkrukor och fixa adventsstaken med lite mossa o så. Stryka och byta dukar.
Vill att det ska vara klart på fred. Ska bara dammsuga då. Återstår att se om det blir så Haha!

Köpte en sån här idag med så det blir frukostskrap i dec. Blev den mindre varianten i år. Få se om jag vinner nåt.

Vad tycker ni om Pressbyråns senaste då? Jo det är på riktigt! Kan säga att det vände sig lite i magen på mig. Haha!
Gillar både korv m bröd och lusdekatter, men tillsammans? Nej tack!
Pressbyråns bild.

Idag har C fått tillbaka sina pengar som ett flygbolag därnere drog utan att hon fick nån biljett. Dubbelt dessutom. Det tog en hel månad och krävdes både ambassadbesök, polisanmälan både där och här och en himla massa frustration förutom att dom blev blåsta på Victoriafallen. Hade det varit här hade man ju kunnat kräva kompensation men det är nog stort nog att hon fick tillbaka dom där. Skönt iaf att det kommer stt funka med automatdragningar o så, blir ju lite krångel annars.

Har ni börjat julpynta? Tror aldrig jag sett så många ljusstakar som redan lyser och till o med julgranar uppe som i år. Både här och i stan.

L har också börjat Haha! Hängde upp ett nyförvärv i taket, jag är inte så säker på att den ska hänga just där dock. Få se hur det ser ut med andra gardiner.

Nu ska jag gå och betala Cs räkningar och sen bums i säng.

Av Neta - 29 november 2017 00:11

24 :-)

Har inte gjort så mkt idag. L var på gubbdagiset i morse och jag vaknar alltid när han går upp. Smyga vet han inte vad det är. Jag tog det lugnt i soffan och försökte kurera halsen med te.

På hemvägen skulle han iaf till Gränby så då fick han handla lampor till hallkronan som har blivit där permanent. Så bra nattbelysning iom att den sitter ovanför trappen. Byter manchetter på den till jul bara. Men nu är det LED där med.

Matta lampor som ser ut som lågor. Köpte den kronan på loppis för många år sedan. Tror jag ska kosta på den en våttorkning. Ser lite grå ut.
Byter till LED-lampor i dom ljusstakar jag inte har det i nu med. Har även köpt en sån belysning till granen, utan sladdar, så skönt.
Ute finns det redan LED överallt och stjärnor och lyktan har vi redan det i med. Det märks ju verkligen på elräkningen med, förr om åren var den dubbel, om det räckte, för december. Hade väl mer grejer då med när barna var små.
Har mkt nu med, älskar ju att pynta, men inte som då.

Elle kom med hem då han kom så hon har hjälpt mig lite idag. Slapp laga mat, skönt o slippa det när man är hängig. Har sån halsspray så ska använda den till natten. Hoppas jag är lite bättre i morgon. Gjort en hög med juldukar och gamla julgardinerna till vard.rummet jag tänkte skänka till loppis men E tar hem och provar hos sig först. Även gått igenom andra gardinlådor idag. Skönt med sånt man kan sitta i soffan och göra. Känns dock i armarna.

Nu ska jag krypa i säng. Hoppas få sova både bättre och längre i natt än den förra.




Av Neta - 28 november 2017 01:05

25 dar kvar ;-)

En man i 30-årsåldern hittades skjuten i skogen vid Sandbo efter det som vi kallar Ärentunavägen. Om man åker gamla E4 från stan så är det vid första grustaget i höjd med Drälinge mitt emot där man åker in till trädgårdsmästaren. Ca 1/2 mil s om kyrkan. Nära men hör tydligen till grannbyn Storvreta.
Han har skjutits med flera skott och hade turen att överleva och hittades av en privatperson.
Tagen till skogen för att tystas eller? Spekulationerna är många! Otäckt är det iaf och dom som bor nära har fått rådet att hålla sig inomhus.

För övrigt så är alla fönster på kåken rena på utsidan. Leif tog den elektriska fönstertvättmaskinen och gjorde det på dan. Jag byter ju inte gardiner mer än i köket och vard.rummet numera så iaf där blir dom ordentligt rengjorda nu. Resten lite närmare jul kanske.

Har rensat ut lite gardiner o dukar, C fick välja först om hon ville ha nåt av det och E kommer i morgon. C valde några smådukar.
Det är svårt med sånt man haft länge, har lite som mammas faster och min mormor sytt och även om jag inte använder det så vill jag ju inte göra mig av med det.
En som nån av dom gjort är gräsligt ful, ljusgrön med röda kanter. Hela Goder Afton är broderat runt med fönster, luciatåg, tomtar, barn, stjärnor o julblommor. Figurernas kläder är tygbitar som hon broderat fast runt kanterna. Ett enormt jobb och jag har aldrig sett nåt liknande.

Men en dag kanske... Ser ett J där nu, så då är det kanske mormors då. Häftig är den iaf.

Köpte en massa, eller iaf 5 st plastkorvar m tomtegröt idag. 5 kr st så jag tog grötlunch idag. Så gott med sirap och kanel. Det här med sirap på risgrynsgröt är en gammal uppländsk tradition. Kvällen före bröllopet bjöd bruden sin brudgum på det. Det sades att det skulle ge kraft och styrka till bröllopsnatten. Farmor berättade det för mig och efter det provade vi och nu äter vi det så varje jul. L var också van vid det från sin familj. Så det blev nåt vi hade gemensamt med oss när vi träffades. Vi är ju urupplänningar båda två.



Lovade ju er en bild på Domherren på bågen igår. Blir fint när båda lyser sen. Orkade inte resa mig från soffan när jag tog bilden Haha. Armarna värkte efter sorteringen.
Satt också i batterier i den sladdlösa julgransbelysningen så den är klar sen.

Min hals värker, känner mig svälld. Har ju precis haft en sväng med hosta så jag är inte så glad åt det men jag har ju varit bland folk. Inte blivit av att vaccinera mig mot flunsan heller trots att jag får det gratis. Så hoppas det inte är den.

Nu ska jag iaf gå isäng så får vi se hur det är i morgon.

Av Neta - 27 november 2017 01:30

26 dar kvar

Nu är all belysning ute uppe men inte tänd än iaf. Satte lilla Domherren jag fick av J på bågen, ska fota i morgon. Sitt och ryggdynsfodral till den andra soffan är nerburet till tvättstugan. Är lite borstjobb på dom med. Mörka noppor efter mina tights tror jag och lite fläckar.
Den andra soffan är klar och påklädd. Fick sitt rosa överkast på och det blev en helt annan känsla i rummet.

Kan inte förklara hur, det bara blev så.

E åkte hem på em, åt lunch här men inte middag. L följde med och satt upp hennes stjärna på framsidan och tände slingan på baksidan.
Jag har betalt dom sista räkningarna åt både mig och C och gjort en ny matsedel. Hade ambitionen att städa skrivbordet men hade lite ont efter gårdagens knådande så jag sköt på det. Tog ett korsord ist.

L värmde en gryta och hade i lite rå potatis då den blivit väl salt, och det funkade faktiskt. Bekvämt att ha den i med.
Vi såg Allt för Sverige och Helenius. Sen stängde jag av och njöt av tystnaden. Vi hade sett nyheterna innan. Mycket skit nu både i stan och i landet. Ett riktigt stolpskott fick vi höra med Haha, ja lika bra att skratta åt skiten. Han avgick sen och som nån skrev, han kunde inte skilja på det man säger internt och externt. Ja är väl så där.

Nu ligger jag i sängen och ska snart släcka. I morgon ska jag gå igenom juldukar, köpte ju några nya så rensar ut lika många. Minst! Ska nog gå igenom alla duklådor tror jag, finns nog lite som aldrig används.
Få se om det är väder så vi kan ta nåt fönster med, nackdelen med att bo vid en större väg är att dom blir så skitiga.

Hörs i morrn! Godnatt!

Av Neta - 26 november 2017 00:29

27 dar till Christine kommer hem.

Idag har vi tvättat ena soffan. Vita soffor är som magneter till smuts och trycksvärta eftersom någon fortf envisas med att ha papperstidningen.

Närmaste dagarna ska vi ta den andra också. Där ska vi inte bara tvätta överdraget utan även dyn och kuddfodral. Det gjorde vi på den första i somras, sen har jag haft ett överkast på den till vardags. Det har skyddat soffan bra men inte armstöden. Nu har jag köpt 2 lika överkast som ska få ligga i jämt. Blir jag rik ska jag köpa nya överdrag men dom går på 4 000 kr styck. Men finns grå som är ursnygga. Köpte ju dom här på blocket och trodde det var bomullsöverdrag men det är knottrigt möbeltyg. Går inte att tvätta står det på dom men det gick utmärkt.

Sen har L tömt alla krukor ute utom 2 som börjat blomma nu, en minipetunia o så murklockan. Vi tog in dom under tak.
Han har också varit upp på vinden efter bågen och snögubben Knut. Den senare behöver en makeover. Blåser omkull ibland och har blivit lite avskavd. Även tagit upp övriga saker som ska lysa ute. Så i morgon åker grejerna ute upp men inget tänds förrän på fred.

Jag satte en saffransdeg som E bakade ut och L gräddade. Sen har vi nog inte gjort så mkt mer.

Åt sen lunch, sushi som blev kvar igår och gjorde en plocktallrik ikväll. Några spenatfyllda smördegskuddar, crostini m rom o rödlök, mozarella o tomat i kallrökt skinka och lite rökt lax m pepparrotsvisp o rödlök. Sen gurka, morot och rättika vi kört i grönsakssvarven. Tog ett glas vin till det.

E är kvar till i morgon. L ska även sätta upp hennes stjärna på framsidan. Belysningen runt hennes altan blev kvar uppe så där är det bara att sätta i kontakten hoppas jag.

Nu ska vi dock sova, godnatt!

Av Neta - 25 november 2017 00:04

Jag vet inte hur många sms och mail om Black friday jag tagit bort. Vissa företag har skickat 2-3 st om dan. Inte intresserad i år, inte sett nåt jag behöver eller vill ha. Föredrar loppis.

1 vecka till advent och 1 månad till jul. Vad hände? Var tog tiden vägen, det var ju sommar nyss?
Stressad? Ja över fönstren men dom ska L få ta i veckan. I morgon medans vi bakar ska han få tömma krukor, man får ge upp uteblommor nu va? Sen ska han få kaffe o nybakt och då hoppas jag han kan kolla alla slingor o ljusstakar. Är ju bra att veta om man måste handla nåt.

Idag köpte jag faktiskt all ansjovis, inläggnsill och matjesill + lutfisk som vi brukar äta på Lucia. La ut det i altankylen. Skinkor har jag 3 st nu och köttfärs i frysen och tror det finns prinskorv där med. L kom hem med 10 kg potatis i veckan.
Känns som vi har koll över det vi vill ha. Tror jag ska koka lite tomtegröt nån dag, varit sugen på det så länge. Bra lunch ju.

Vi gjorde en massa sushi ikväll, räcker till lunch i morgon med. Bra att ha nåt och bara ta om vi ska stöka lite.
Vi har glott på burken ikväll, jag med ett öga i korsordet. Nu ska jag småplocka lite, E är kvar i natt iaf. Sen blir det sängen.

Av Neta - 24 november 2017 19:08

Åkte till Östervåla idag på julmarknad på Solrosen, en second hand som i ett socialt projekt låter folk få arbetsträna bland annat. Den mest välskötta loppis jag varit på, det är rent, snyggt och välstruket. Varorna exploaterade så att det är lätt överskådligt. Dessutom ett cafe? med både lunch och fika, sommartid även med uteservering i en superfin trädgård med både perenner och bärbuskar.

Vi åkte dit i fint väder och fläckvis halka,

Tyvärr fick vi bevittna två st halkolyckor, den första på väg 600 strax före Månkarbo, vi kom dom andra bil till en bil med hästsläp som kanat ner i diket. En lastbil med 2 killar hade stannat så vi stannade inte, men då L skulle bromsa in var det så halt att han inte fick stopp på bilen. Otäckt!
Jag vet inte om det var nån häst i släpet eller hur det gick för försren men släpet stod på en bärgare vid affären då vi kom hem ca 5 timmar senare. Inte sett nån nyhetsnotis om den olyckan.

När vi svängt i Månkarbo mot Våla och passerat badet hade nästa olycka precis hänt.

Lastbil med släp fullastat med virke i diket. Detta är räddningstjänstens bild. Vet inte om ni ser elledningen den drog med sig som ligger över bakre delen på släpet. Den här bilden är tagen ungefär då vi åkte tbx 2-3 timmar senare. Även här var det folk som stannat och dom höll på att ringa räddningstjänsten då vi kom så vi fortsatte. Föraren blev inte skadad.

Här åker man kors o tvärs över landet och ser sällan en olycka. Idag såg vi 2.

Vi fortsatte fram till Solrosen som består av 2 butiker med ca 50 m emellan. Vi parkerade vid möbelbutiken som idag även hade lite julpynt, bjöd på glögg och sålde korv.
Min önskan idag var att hitta juliga dukar som passar till våra endast 20 cm breda bänkar i vardagsrummet, vi har 4 st som står 2 och 2 och på ena har vi dessutom en förhöjning med TVn på.


Runt TVn vill jag ju ha 4 lika och hittade 4 st av dom här

Men först hittade jag dom här 2 och en äppelboll

Till andra sidan. Ja bollen hänger jag upp nånstans så klart.
Vi köpte korv och drack glögg innan vi gick bort till den andra butiken. Hittade lite annat med.

Ni vet jag och snögubbar :-), kunde ju inte gå förbi

En söt liten stake till Cs rum tänkte jag, om hon vill ha den. Annars är jag inte omöjlig. Haha.

Dom här 2 är också smala, den med granen en liten löpare med gran i varje sida.

Sen en Frösö, samlar ju på dom, framför allt signerade av Mia L och det är den här.

Sen till våra vardagsbestick.

Även ett fat till de.



Höll på glömma detta, ett ovalt lite större fat i samma serie som jag har 2 i redan, ett runt, och ett lite mindre runt på fot.

Allt detta för strax under 300 kr.

Elle hittade dom här, 2 lika, änglar som både kan stå och sitta på väggen. Så avis på dom. Är ca 25 cm.

Kom hem och hade fått 2 saker från Wish

Värt 10 kr +lika mkt i frakt eller?

Väskkrokar att sätta på nackstödet. Gratis, betalade bara frakt.

Vi åt lite mer lunch på Solrosen

Julsmörgås o kaffe för 65 kr i en underbar miljö. Träffade dessutom på Annie och Caroline så satt med dom och beundrade varandras fynd.

Fotade det här då jag gick ut, så gulligt. Skickade bilden till C som satt på bussen till Masvingo ovh höll på krevera i hettan. Köp skylten! Fick jag till svar men det var för sent.

Sen åkte vi till Tierp och Lidl och handlade lite, sen hem. Nu är sushiriset klart och vi ska börja göra lite kvällsmys.

Av Neta - 24 november 2017 00:29

Vi har 3 stadsdelar i Uppsala där kriminaliteten är stor. I särskilt en av dom har polis m.fl gjort speciella insatser med väldigt bra resultat. Men som ett brev på posten kommer det en hämnd efter en insats, ofta i form av bränder för att få dit räddningstjänsten som när dom kommer utsätts för stenkastning.
Igår struntade räddningstjänsten i att åka dit förrän dom hade ett stort antal poliser med sig så det dröjde ett bra tag. Jag känner spontant att dom kanske inte alls ska åka dit så länge det inte brinner i bostäder. Hade det varit sjukdoms eller olycksfall hade dom så klart åkt ändå.
Det här är generation 2 och 3 av invandrade familjer. Igår samlades ett stort gäng mammor och skulle försöka hjälpa till när rtj äntligen kom. Dom hade dock missat att kommunicera med polisen innan som inte fattade vad dom var där för. När nån polischef fick det klart för sig idag tog han genast tag i det. Så hoppas dom alla tillsammans kan få ordning där ute igen. Dom ska iaf ha ett möte och då hoppas jag att flera pappor går ut med.
För dom som gör det här är så unga så dom är inte straffmyndiga, men inte på egna initiativ utan dom lejs av äldre kriminella som vill hämnas för att dom blir störda.
Det här måste ju få ett slut och vi måste nog börja se om vilka vi tar in i det här landet. Men samtidigt också ta in dom som är här och sköter sig i vårt samhälle. Utanförskap skapar oro och i gruppåverkan kan det gå överstyr, det har vi ju sett nu.

Idag har vi plockat lite med utebelysningarna och sett över dom lite. Vi har lite på vinden som ska ner också.
L har även tagit fram ljusstakarna och ska gå igenom dom i helgen. Blev en kort dag idag för vi sov länge haha.
Men vi hann ju det iaf sen var E och L på kundkortsdag på affären. Lite speciella dar när dom mellan 13-19 sänker priser på en del varor och så brukar det vara lite provsmakning och så. Man köper säkert en del som man inte skulle köpa annars, men idag fick vi hem t.ex tvättmedel, frukt och räkor och det behövde vi. (Sushi i morgon) Och är det billigt så tackar man ju och tar emot, iaf vi. Utöver det fick vi hem grejer så vi kan baka saffran i helgen. Nu börjar det <3
I morgon tänds också julbelysningen inne i stan med lite jippon runt torget. Tror inte vi åker in, men man kan se på web- tv. Man får inte åka in i centrum med dubbdäck, och det finns så dåligt med parkeringar utanför. Centern som styr den här stan vill att alla ska åka kollektivt men för oss funkar ju inte det.

Vi åker kanske däremot på en julmarknad i en by lite längre bort. Är en återbruksbutik som har den.

Imorgon åker Christine tillbaka till Zimbabve efter nästan 1 v semester i sydafrika. Dom har haft en toppenvecka. Nu hoppas jag det funkar så dom kan vara kvar den tid det är sagt så dom i lugn och ro kan avsluta allt och hinna med det som är planerat. Fick ett mess idag där hon skrev att idag är det 1 månad tills jag kommer hem. Bara hoppas att det inte är snökaos den dagen så vi inte kan hämta henne. Arlanda är ju nästan i 08, haha!






Fick den här bilden på goungen idag med nya örhängen minsann. <3<3<3

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27 28 29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards