Mina ord och tankar

Alla inlägg under november 2016

Av Neta - 30 november 2016 23:41

Jag gillar julen och vill gärna ha lite som lyser både inne och ute. Men det får inte bli för grilligt eller gå till överdrift.

 

Så hamnade jag framför julkampen på 5an ikväll, såg det nyss då jag kollade på bönderna när det var. Skulle nog inte vilja ha så mycket men gillade ett träd där jättemycket. Det är snyggt när man sätter belysningen i samma form som trädet är. Lindar både stam och grenar.

 

 

Lånad bild

Det här hade dom dessutom satt röda bollar i. Juligt så det förslår.

 

Hade mer när tjejerna var små, ren med släde och tomte på baksidan som vi ställde på deras gungbräda så det såg ut som den flög iväg. L kortade till o med en slinga om tomten höll i som töm.

Tomten som legat på sida  med hakan i handen på ett trappsteg i många år har inte satts ut ännu, brukar göra det senare. I år har vi ju gjort lite julgrejer på ett bord inne på altan och har bara slinga och Knut ute. Förstörs och stjäls så mycket i byn nu.

 

Knut fick jag av tjejerna på vår 10-åriga bröllopsdag -99, han har fått lite makeover i målningsförbättring då och då och det är nog dags igen nu, men stått på bron varenda år sen dess.

 

 

Bågen gjorde L stommen till första julen vi bodde här. Sitter i det fönsterhål på altanen som är öppet även vintertid. Lindad med en konstgirlang av tall med 2 utebelysningar i från början, nu med granrisgirlang med belysning i.

På utbyggnaden till altan har belysningen varierat precis som i fönstren därute. Allt från ljusslang, vattenfall, volanger till nuvarande snöstjärnor ute.

 

Den här slingan som vi köpte ny häromdan   men har en till av nånstans.....

I fönstren på altan från början snöstjärnor i ljusslang och 2 röda hjärtan också, har 7 fönster därute. Numera bara snöstjärnor och nu är ju allt i LED. Förr snurrade mätarn på rätt bra numera märks det knappt. Saknar hjärtanen för dom satt kvar när vi tog bort det andra och tändes på Alla Hjärtans Dag sen med. Vet inte ens om stommarna är kvar.

 

Elle har haft vår gamla snöstjärna i ljusslang, sitter ovanför hennes ytterdörr, fastsatt mellan förrådet och väggen, fastsatt loftgången ovanför. Hon har ju som en smyg utanför ytterdörren under tak. Har tyvärr ingen bild då stjärnan satt uppe.

I år hade den delvis slocknat så hon ville ha något nytt.

 

 

Hon hittade den här på Rusta, stor som 17 och med lite struktur och inte slät som ljusslang. Så otroligt fin för bara 199 kr. blev lite sugen på den med men vi har ju.

 

 

Jag skulle inte ha nåt men hittade gardiner på MM, tunna vita med silverstjärnor. I dagsljus anas dom bara men i kvällsljuset syntes dom lite mer. Det var kärlek vid första ögonkastet och dom var bara mina. Smolket i bägaren är bara att det är öljetter, tycker det är lika fult som jag tycker panelgardiner är. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska ha kvar den här spetskappan eller om jag ska ha en röd bomullskappa.

Dom kostade 199, men när vi kom ut till bilen så såg jag att jag betalt 269 så L gick in igen. Då höll dom på sätta ner dom till 149 så han fick 120 kr i handen. Gjorde inte ont alls, varken på honom eller mig.

Turen fortsatte på CG sen då vi skulle handla lite frukt, fikasugna och lite lunchsugna så tog vi kaffe och en jullandgång för 59 kr i fiket, men fick det till halva priset då dom var gjorda igår. Så lunch för 30 kr.

 

Elle hängde med hem och hjälpte L med isterband o stuvad vitkål, jag har så svullna fingrar och handleder + ont nu så jag klarar inte mycket vispande och rörande.

Christine var i Sthlm på nån VIP konsert med ett utländskt tjejband med sin kusin. Hon är 6 år yngre men dom hade haft vansinnigt kul ihop. Kul när det funkar iaf.

 

E blev kvar ett tag och C kom vid 21.30 så dom hann ses med. Hon hängde upp mina gardiner så det är gjort. Dom är för långa bara men tror jag har sånt stryka på band jag kan fålla med eller om jag kanske rent av klipper bort dom där fula öljetterna upptill och syr kanal och rynkhuvud.

 

Nu ska jag göra lite nytta några min och sen lägga mig.

 

Av Neta - 30 november 2016 09:32

Ja de flesta av oss tycker det blir lite mer julstämning med en vit jul. Vi blir glada om det kommer snö. Men en vit jul har också en annan innerbörd. En jul utan alkohol. Det borde vara självklart att inget barn ska behöva uppleva en jul med berusade personer men så ser inte verkligheten ut tyvärr. Ett barn borde aldrig behöva komma i kontakt med berusade personer inte nån gång, inte någonstans. Den verkligheten finns inte heller.

Jag pratar av erfarenhet, är uppväxt med en pappa som skötte sig exemplariskt i veckorna från början men där alla helger och högtider präglades av hans drickande. Sett det gå från det till total missär. Jag har, visserligen bara en gång, men iaf också sett honom med fyllona på Vaksala Torg. De s.k A-lagarna. Den känslan kan ingen som inte upplevt den förstå.

Just julen var vi lite förskonade då vi alltid firade med mammas släkt och han var lite övervakad men efter skilsmässan var det just en julafton som jag bestämde mig för att helt bryta med honom. Min son var då 6 år och jag bestämde mig också för att han aldrig skulle behöva uppleva det jag gjort. Jag vet inte hur mkt han förstod egentligen men den dan har gett mig ett minne jag gärna sluppit. Sen dess har lättöl varit det starkaste som funnits på mitt julbord, även nu sen barnen är vuxna faktiskt.
Då är jag långt ifrån absolutist, tar gärna ett glas vin till maten eller en helgkväll annars men det stannar gärna där. Efter den här julaftonen var jag själv vit i många år också. Livrädd för arvsgenerna.

Nu ska jag vakna till och göra något bra av den här dagen. Börja med att gratulera en Anders kanske, sen ville E till stan och kolla på julbelysning och jag hänger gärna på. ;-)

Av Neta - 29 november 2016 02:24

Vaknade med huvudvärk och halsont i morse. Tillbringade dagen i soffan mest sovandes. Lite småsnorig men inte farligt alls. Nu har jag ont i ett öra ist.
Orkade iaf damma lite på min byrå sittandes på en stol. Satt upp örhängen i ramen jag har sånna på ett nät och sorterade lådorna. Slängde en massa trosor, strumpor och sorterade ur linnen. De senare och några strumpor, raggsockor m.m hamnade i en kartong L ska få ta med till stadsmissionen i morgon innan han åker hem från Gubbdagiset ( kamratklubben för pensionerad personal på F16)

Hittade ett kuvert i en av lådorna med gamla foton jag fått av mamma. Såg ett foto på mormor som ung och såg ju vem jag är lik. Ett med 4 generationer när jag var bebis. Även ett med mammas gammelmormor och gammelmorfar utanför detas hus i Månkarbo. Minns faktiskt dom och en vikingafest vi hade där när mormor var viking. Undrar om det huset finns kvar?
Fanns även ett kort på mamma och hennes faster Ester i mormors kök i Svartbäcken. Väcktes många minnen till liv.
Snart är det jul och dom jularna hos mormor o morfar i Svartis och senare i lägenheten är nog bland de bästa barn, ungdoms och sen vuxenminnen jag har. Ska vara somrarna på Gräsö då......

Har en massa foton på pappas sida med jag fick efter faster. Borde gå igenom och skriva på baksidan till kommande generationer. Medans mitt minne är med mig.

Får bli nästa projekt. Närmaste projektet nu är sova. Godnatt!

Av Neta - 28 november 2016 01:44

Ja ni i eftermiddags invigdes bocken i Gävle med stor baluns eftersom det var 50-årsjubileum. Nu är den nedbränd igen.
Vi hade planer på att åka upp, men storm och kyla gjorde att vi avstod. Man blir mållös, så mkt pengar som går upp i rök för något som blivit "en grej"

Igår blev det ingen blogg för jag var så frustrerad.
Vi plockade upp det vi brukar ha på altanen och ute men vår snöflingeslinga vi brukar ha på altanens utbyggnad fanns inte. C och L har letat i källaren, i garaget, på vinden, i bastun ( som är förråd här) ja överallt men inte hittat den.
Vi släcker ju ner utebelysningen något senare än 20a Knut då vi avjular inne. Kan ta nån dag till innan den plockas ner med. Men vi packar in i kartongen och har en låda för dom grejerna. Inga konstigheter kan man tycka.
Men ordning är ju inte Franze'ns bästa precis så först blev jag bara arg igår. Argare ju mer dagen förflöt och inget annat blev gjort.
Så i morse vaknade vi till en advent när flera saker, bl.a Stjärnor och lykta som inte kommit upp. Disk i hela hon och allmänt rörigt. Jag gjorde det jag kunde och hann, men det blir ju inte mkt.
Elle kom till frukosten och sen satt dom upp grejerna med en farlig fart. Så här ser det ut nu.

Köket var så bökigt så det fotar jag en annan dag.

Ja så idag var det bara åka in och köpa en ny slinga, gick ju inte att sätta upp den idag men nu har vi iaf en ny.
Hade sett en silverkottsslinga på batteri på Plantagen och det var 50% på all julbelysning.vi var inne ganska sent på em så gjorde mig ingen förhoppning. Såg i guld men det ville jag inte ha. Fanns en dom skyltade med och det visade sig vara den sista, men jag fick köpa den för halva priset och fick batterierna på köpet. Alla LED lampor även vanliga var det också halva priset på så L köpte upp sig lite.
C ville till Rusta och där minsann hade dom fått in röda värmeljus i metallkoppar. Köpte ju med plastkoppar på ÖB. Hittade också en God Jul text i rött trä.

Sen hem och göra lite julmat som traditionen är här. Äta och lite TV så gick den dagen med.

Av Neta - 26 november 2016 01:43

Värre än vanligt, hade så ont att jag vaknade av det och mådde illa, fick ta ett dunder där på morgonsidan.

Satt på sängkanten och såg det här. Jag har en plats i mitt hjärta för trädsiluetter mot en soluppgångs eller solnedgångshimmel. Lika vackert ju.
Somnade väl iaf så småningom igen och sov till halv 10. Seg start sen, skallen va liksom inte med. L satt upp lite grejer ute men hittade inte snöflingeslingan. Har ni hört det förut?

C tog in vaxdukarna och gjorde ren dom, så la vi på en julig vaxduk därute på altan. Ljuskronan jag fick då jag fyllde förra året lyser över det nu och vi satt dit lilla vita ljusslangsgranen och korgen med ljung och silvertrassel. Tomten ska ju vara där sen med men tar inte ut den förrän närmare jul.

Var till svärdotterns jobb och hämtade en tomteflicka i granris hon gjort, med flätor av garn, tomteluva och en julgranskula till näsa. Ska fota i morgon. Hade tänkt hon skulle få sitta på altantrappen men C tyckte vi skulle ha den inne på altan så vi ser henne från vsrdagsrummet. Har ju varit en del stölder och förstörelse på tomter nyligen här.

Hade börjat med blommorna på fm, men det saknades 2 röda krukor, tror dom åkte till loppis förra året för jag gillade inte modellen. Men Elle hade sett att Nelins hade 30 % på krukor och dessutom bananer för 5kr kg så vi åkte dit och jag hittade 2 fina.

Va kanske lite stora men jag satt lite guldtrassel runt. Snögubben hittade jag på ÖoB sen, dom hade 50% på alla elljusstakar på Gränby och E ville köpa en till. Fikade på CG strax bredvid och jag skickade in C där för att köpa lutfisk.
Sen hem och fixade lite till

Fixade adventsljusstaken medans tjejerna gjorde knäckepizza, sen kolla vi på Svt:s jubileumsprogram.
Efter det packade jag ner allt jag ville ha bort på köpmandisk och hyllan över de svarta.

Nya snögubben hamnade där och lite ljus. Ser tomt ut men kommer ju tomtar sen. Bytte lite ljusmanchetter och gjorde i ordning ljusstaken till köksbänken. L satt LED-lampor i köksljusstakarna mm.

Ja det var väl i stort vad vi gjorde idag.

Av Neta - 25 november 2016 01:02

Idag kom det upp lite ljusstakar, är så bökigt med alla kartonger kvar så jag fotade bara en

Den här såg jag i Lineahomes katalog först men tyckte 350kr var för dyrt. Så kommer vi till Ullared och där kostar den 149kr, det var ju bara att slå till!

Den här sötnosen fick flytta ut på altanen med idag. Den har belysning men det såg helt groteskt ut så den får stå utan.

Bänken bredvid soffan är klar, har suttit och packat upp lite grejer ikväll. Hade tänkt hinna fixa blommorna med men det gjorde jag inte. Hamnade ist i köket och försöker bringa lite ordning där. Eller rättare sagt i förrådet, började ju men avslutade aldrig.

Nu ska jag iaf försöka ta mig till sängen, fötterna har svullnat ikväll och jag fattar inte varför. Blir lite högläge i natt.

Av Neta - 23 november 2016 23:09

Det är stort i staterna, nästan större än julen. En väldigt vettig högtid tycker jag. Vi har mycket att vara tacksamma för. Är ju i morgon torsd.
Stina uttryckte önskemål om en Thanksgivingmiddag i morgon, bara vi. Och varför inte? Hade inte riktigt råd att köpa en hel kalkon idag. Den billigaste vi såg skulle gå på ca 300. Men krut på matlagningen kan man ju lägga ändå. Hade lovat att hon skulle få köpa några sötpotatisar idag, men det glömde både hon och jag. Finns säkert här uppe med. Jag äter det inte men hon får gärna göra det.
Elle lär ju komma med. Tror vår Thanksgiving i år får bli oxbringa, har en färdig i frysen. Lite ugnsrostade rotfrukter, brysselkål och kanske slår till på en coleslaw. Ni får höra mer i morgon.

C hade tid hos doktorn 9 i morse för allergiutredning. Vi hade tänkt åka in då allihop för att sen åka och handla. 40 min innan vi ska åka känner L att nej det går inte. Mådde inte riktigt 100, så C fick ta bussen in och jag kröp ner i sängen igen. Då började C messa, från bussen först, sen skickade hon fina bilder från promenaden mellan bussen och doktorn.

När hon slutade kom nästa från svärdottern som håller på gör en granrisflicka åt oss. En med luva och flätor. Ska hämta på fred.

Ja sen var C klar hos doktorn och då började hon skriva och berätta. Hon var ju snart hemma då med så var bara gå upp och äta frukost med henne. Hon hade bara tryckt i sig en snabb macka innan.

Småfixade lite och sen vid halv 5 tyckte L att vi kunde åka in till Maxi. Fanns nog en mening med att han inte orkade i morse för med posten sen kom kuponger med gratis ädelost, en stor och en påse saffran. Ja tack! Fick köpa röda servetter och vita antikljus för halva priset med. Sen hade dom färdigkokt svensk julskinka för 27.90 kg. Så nu har jag två stora. Köpte även 2 ringar rå julkorv. Brukar inte ha det på julafton men det är ju fler dagar. Så gott med hemstampat mos och rödkål. Must för 5kr, har dom härute med så vi samlar på oss. Jag dricker det blandat med mörk öl, blir för sött annars. Och bara på första advent och julen.

Vidare till Blomsterlandet och Ö o B

Hade sett den här raringen i Blomsterlandets blad. Tyckte den var lite lagom. Letade förra året efter en sån värmeljushållare till grupper, nu har jag en iaf. Blir fin bredvid nya guldstjärnan på svarta bänken. 129kr

Kunde inte motstå den här på Ö o B sen heller, vet inte riktigt var den ska få stå, tänds förmodligen inte. ;-) 12kr.

Köpte några vita doftfria hyacinter på Maxi 2/30kr och lite grön och vit mossa på Blomsterlandet. Mossa 2/ 25kr va mkt billigare än jag sett annars, och att man kunde ta en av var. Har kvar lite med. Ska fixa med blommorna i morgon. Har ju amaryllisar som ska julpimpas lite också. Älskar att hålla på med detta.

Ska fixa på altanbordet i morgon med. Köpte röda marchaller men röda värmeljus finns bara i små glaskoppar eller som doftljus i år. Jättekonstigt men har för mig jag har några kvar i adventslådan. Första advent och julafton vill jag ha röda i min stora glasstjärna, däremellan duger vita.

Från förra året.

Nu ska jag göra lite annat en stund innan jag ropar på JB. Ha det!

Av Neta - 23 november 2016 13:57

Nu börjar tiden då vi vill tända många ljus, tänker ge er tips på en lykta du kan göra själv

Du behöver
2 glasrutor 18x20 cm, klara eller lätt tonade
2 spegelglasrutor med samma mått
1 spegelglasruta 18x18 cm = botten
Glaslim
4 mässingskulor
9 transparanta värmeljushållare
Om så önskas
Smal eldtålig aluminiumtape, finns tyvärr inte mässingstape.
Färg i mässingkulör

Lägg ut ett av spegelglaset som botten på ett underlag du inte är så rädd om
Limma dom andra spegelglasen bredvid varandra på bottens sidor
Lägg även en limsträng uppåt så dom limmas ihop
Gör samma med de andra glasrutorna
Alla tre skarvar limmas också
Låt det torka ordentligt
Limma kulorna i hörnorna på bottens undersida
Limma fast värmeljushållare 3x3 med jämna avstånd
Sätt tape på skarvarnas utsida
Måla den om så önskas

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards