Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 november 2016

Av Neta - 20 november 2016 23:09

I flera veckor har jag sett fram mot morgondagen av 2 orsaker. Dels för Elles skull att vi eller hon äntligen får göra den där magneten, nu i en öppen kamera. Att vi kan komma vidare i processen.

Men vi hade ju också bestämt oss för att göra Sthlm lite, käka och kanske gå i lite affärer. Kanske ta vägen om Brisak hem.
Nu blir det nog kanske inte så. C är inte 100 och orkar inte följa med, E har mått sämre senaste tiden och tror inte hon orkar gå i stan därnere.
Vi skulle nog egentligen behöva ha en rullstol till henne också vid sånna här tillfällen, hon får allt mindre ork. Men det kräver 2 dragare och en större bil. Bilar är dyrt och vi vill ju inte gärna ta fler lån. Men vi kanske måste det ändå, om dom nu ger det till fattigpensionärer.

I morgon blir det ju bara en dragare och jag vet inte om man på så kort varsel får låna en rulle heller om vi nu skulle kunna få någon med oss med så kort varsel.
Vi får väl ta ett varv med bilen och titta på de fina juldekorationerna ist och kanske dyker vi på nån restaurang nära Sabbatsberg. Mat måste vi ju ha och vi har fått några tips.

Idag bestämde vi oss för att skippa julklappar helt, till alla. Mamma ringde och sa så, det har vi tjatat på henne i många år om. Dom kommer ju inte ut på samma sätt längre. Jag pratade med sonen och det verkade ok för deras del med. Dom börjar ju bli stora nu. Dom kommer iaf hem i jul och idag bestämde sig min väninna för att komma också. Ser mkt fram mot det då hon blir här några dar. Kommer den 23 e.
Jag kanske ger en liten slant till tjejerna så dom kan kolla på rean. Båda hjälper mig ju så mkt och kan vara ett sätt att tacka för det, men nån stor slant lär det inte bli. Finns ju mindre resurser nu.

Avundas Mi o Ma lite som åker till värmen på onsd. Hade varit skönt att slippa det här ett tag. Har sett på fejjan att hon haft lite adventsbak med sina små i helgen, kan tro att hon njöt. Hade tänkt att dom skulle komma o fika nån kväll innan dom åker men vill ju inte riskera att dom blir smittade. Sjuk på semestern är ingen höjdare.

Nu ska jag sätta mig och göra en lista på vad jag vill göra till advent. Hoppas dom repar sig härhemma så vi kan få upp grejerna både ute och inne.

Av Neta - 20 november 2016 00:13

Vi ställde in dagskryssningen idag, orsaken var flera.
Dels hur låg E blev igår, om det skulle hända idag också är det svårt att hantera det på en båt på havet. Jag ville inte ta risken. Hon måste klara Sthlm-resan på månd med allt vad det innebär.
Alla är lite rossliga, förkylningar på väg bort men inte helt bra.
Vi var trötta efter igår.
Det blåste rätt rejält och Rosella är en liten båt.
Vi ska kryssa till Martinez som spelade om bara 3 veckor.

Så vi har tagit det ganska lugnt hemma, började fylla på torrvarorna men armen bråkade så har en del kvar. Vi slängde ju en hel del av det som stått dom där 2 månaderna vi inte hade köket riktigt i ordning. Har dessutom beställt lite " konserver" (allt är ju inte i burkar längre) från matsmart så skulle vilja organisera lite på storköpshyllan i förrådet. Köpt låga korgar att ha sånt i. Vill få bättre överblick. Det man använder mest är ju burktomater, bönor, kokosmjölk och lite grönsaker som bambuskott o sånt. Några burkar med frukt brukar finnas där också. Tänkte ha det i varsin korg + en med kryddor man inte använder så ofta. Paket och påsar får stå som dom är, mjöl, ströbröd o sånt som jag ibland köper mer än en av. I synnerhet nu då man kanske kommer att baka lite mer. Men behöver få bättre ordning.
Matsmart är himla bra, vi är några som går ihop. Det är ju ofta 3 för 3-5 kr st av en del. Man måste kolla bäst före bara. Jag köper bara sånt som har ungefär 3 månader kvar i rekommenderad hållbarhet. Frakten är 49kr upp till 20 kg och man ser på ordern vad det är för vikt. Men det blir mkt på 20 kg. Man kan ta hemkörning för 49kr till per 20 kg. Men är man 3-4 st blir det ju inte mkt per man. Köper konserver, olja, vinäger och en del bakprodukter som t.ex Sirap. Nyss köpte jag en platta med Loka cruch för 3 kr st med.

Skickade upp L efter en tårta då han hämtade E som ville komma hem idag, hon har/hade namnsdag och C har nyligen haft en så tänkte vi kunde fira lite. Dom hade fina amaryllis på hemköp så han fick köpa 6 st, gav tjejerna varsin, sen ska jag ha 2 i köket och 2 i vardagsrummet. Kraftiga och fina 2-stänglade för 49kr.

Gjorde en gratäng med ris och kyckling som jag just la ut receptet på i den andra bloggen. Fikade med tårta 2 ggr så dricker citronvatten nu. Varit lite mkt fusk sen jag blev normal i sockret men man får ju passa sig ändå. Blir stenhårt nu i veckorna.

Blir nog en lugn söndag med fortsatt småfix. Kommer ägg i morgon med. En lokal bonde och uppfödare som har hemleverans. Så guld värt. Aldrig fått ett dåligt och gulorna är så fina, ibland nästan orange. Tycker dom smakar bättre än köptas med, men det kanske är inbillning. ;-)

Hoppas kunna gå igenom lite juldukar med se om det är nån som behöver manglas om. Dom har ju legat i lådan ett år. Veckan som kommer är det ju helt legalt att börja adventsfixa med. Älskar advent mer än själva julen som bara svissar förbi. Hoppas C piggar på sig så jag kan få lite hjälp bara.
Ska leta efter glittrig guldspray att " måla om" en vas med. Har några kvistar av julros (fusk) som ska få bo i den. Det är guld och rött som gäller här. Till nyår byts det till gnistrande och glittrigt vitt, silver och mörkblått. Men bara i vardrummet.

Nu ska jag ta hand om C som kom upp och mår lite illa. Hoppas det inte är kräksjukan.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards