Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 december 2014

Av Neta - 1 december 2014 01:19

 

Ja Gott Nytt År på er då! Är ju nytt kyrkoår nu. På den tiden C jobbade med Kyrkans Ungdom vet jag att dom nåt år var på läger med ungdomarna på Undersvik första Advent och hade Nyårsbal på lördagskvällen.   


Här är det mesta klart sånär som på nån girlang över dörren, nån matta och att det fattas ljusmanchetter på nåt. Men det är inte undanplockat och nerburet än. Fixar ju allt utom gran, tomtar och skinka nu. Vi åt lite julmat idag men väntar med skinkan trots att jag har 2 redan. Det är en speciell känsla att ta den där första skinkmackan kvällen före julafton.


 

Lite att packa upp ur sin "plupplast" är det allt. Men jag fick en glögg mitt i stöket ur mina fina grå glöggmuggar, bara älskar dom. Finns en kanna till med och det är mycket mer praktiskt än dessa glöggrytor. Bara värma i micron ju. Sen är det nästomtar på dom, bara en sån sak o att jag fått dom av Elle så klart.

     

Blev lite ordning till slut med stjärnan från Våmhus och stjärnljusstaken, sen lekte jag lite i den där glasgrejen jag köpte på Ikea. Ska sätta i lite tomtar sen ist för stjärnorna. Gillar iaf ljusen jag fick av Christine förra året men inte nändes tända få se om jag gör det i år. Isen är av glas och köpt på Blomsterlandet för många år sedan.

   

Har ju fått upp snökristallerna på altanutbyggnaden med, gillar dom jättemycket och så lyckat att det blev två i varje hål + en mot grannen.

Flustret har fått sin tomteluva också, vet inte vad det vita är men det röda är en stor pressenning.


Christine har sjungit i kyrkan idag och även på vårt äldreboende. Hon kom hem senare och när vi ätit så landade vi på rygg allihop i nån sorts matkoma och vi orkade bara inte åka in utan såg fyrverkeriet på vår lokala TV-kanal. Hade börjat bli lite dimma med så det var inte så frestande att köra.

Åt lite apelsinris och myste i soffan ist med första ljuset tänt.


Elle har varit här sen igår, L åkte ner och fixade åt henne först o så kom både hon och odjuret (Kiwi) hit sen.  Hon har bara sin uteslinga och ljusstaken i köksfönstret än. Hon är ju här eller iaf med oss över jul och nyår och tycker väl inte det är nån idé o fixa så mkt, det gjorde hon första åren sen hon flyttat. Det är roligare att vara med här som nu i helgen då.


Vi brukar ju baka, fixa godis och laga maten tillsammans. Vi började till o med prata nyårsmat häromdan, är vi hemma eller i nån stuga får vi ju fixa.

Numera firar vi ju nyår själva, Mi vill kunna dricka skumpa så dom har väl varit själva hemma också eller varit med barnbarna rakt över dungen och Gävleborna umgås vi ju inte med längre, dom hörs aldrig av ens utom nån enstaka kommentar på Fb.

Bosse o Annika ska fira med släkten i Götet, hon behöver nog all avlastning hon kan få nu och Eva o Danne far norrut till hans släkt.

Det är väl dom och Eva & Kalle vi firat med sista 10 åren. Eva vill ju komma men Kalle som reser så mkt i jobbet vill vara hemma. Men vi kände väl det allihop när vi var där när han fyllde nu att vi borde träffas längre än en kväll snart. Frågan är bara hur man ska få hop det, 40 mil är ju inte nästgårds precis. Annars är ju det rätt avslappnat när vi ses, problemet är bara att då är vi tre som vill laga mat   vi får ta varsin rätt isf....


Sen har ju var och en sina nyårstraditioner inom vår släkt också, Mamma o Rune tycker det är besvärligt med taxi och vill inte sova borta. Dom har också varit själva några år nu tror jag. Jag kan ju numera inte åka dit heller om dom inte ska lyfta in rullstolen och det är jag inte så hågad av.

Syrran har vi firat med nån gång när barna var små men numera går dom in till Affes brorsa tror jag. Visst är det kul med fest och glamm men ska jag vara ärlig så är det rätt skönt att bara vara hemma med. Opretantiöst på nåt sätt. Så vi får väl se om vi far iväg eller inte, C är iaf inte hemma det vet jag, det var många år sen nu det. Vi gör som vi gjort de senaste åren, satsar på lite lyxigare mat men om det blir här eller "där" det visar sig.


Mi o Ma åker ju utomlands över jul med pojkarna och visst blev man lite sugen först, men jag tror inte jag skulle vilja fira jul utomlands ändå. Nyår skulle nog gå bra men julen, då vill jag ha mina traditioner. Iaf så länge vi inte behöver sitta ensamma utan tjejerna hemma. Samtidigt är jag ju medveten om att tjejerna kan fira med respektives varannan så småningom, så blev det ju med Mi o Mas äldsta. Men det är ju fler dar på julen så det fixar sig nog om dom inte flyttar jättelångt bort. Så har vi ju hittills träffat Johnny med familj vid storhelgerna.


Julklappar o så har jag koll på nu känns det som, vi var ju till Ikea i fredags när E badade och C o jag ska dit med syrran på onsd. + att vi skulle till Rusta och CG-gallerian. Har skickat efter mycket med, det är ju så himla bekvämt.


Nä nu får det vara slutkladdat i bloggen för denna gång.

Sov gott om ni ska det nu.    




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards