Mina ord och tankar

Alla inlägg den 2 juni 2020

Av Neta - 2 juni 2020 21:42

När det är varmt är det här en höjdare.


Gurksoppa

1 liter hönsbuljong, kyld & silad, den ska vara klar
2 grovt rivna gurkor, ev. skalade
4 skållade och urkärnade tomater, tärnade
1röd & 1 grön paprika, tärnade
1 msk finhack. lök
1-2 kross. vitlöksklyftor
1dl vitt vin eller 1msk press lime
Salt & kryddpeppar

1 skiva vitt bröd/person
1-2 msk smör
1-2 pr vitlöksklyfta

Blanda i alla gröns. i den kylda buljongen, smaka av med kryddorna.
Kantskär och tärna brödet
Smält 1-2 msk smör i stekpannan och pressa i vitlök
Stek brödtärningarna frasiga och gyllengula
Servera soppan med brödkrutongerna på i tallriken.

Av Neta - 2 juni 2020 06:13

Välkommen juni!
Igår var väl en härligt somrig dag. Jag kunde inte gå ner till sjön tyvärr eftersom jag hade städ. Hon var här mellan 12-17 inkl vår sedvanliga fikapaus.
Men jag älskar mina uteplatser. Igår var jag mest på baksidan, satt och läste medans hon jobbade.
Sen känslan när hon går och hela lägenheten bara gnistrar så fint är det. Så glad att hon ville följa med hit och fortsätta hos mig trots resan. Kostar mig en slant till i månaden men jag prioriterar det. Undviker kommunal hemtjänst så länge det går.

Hade kommit överens med Elle om att vi skulle äta hos mig, vi köpte ju sushi i söndags så Mors dags middagen blev kvar. Stekt lax med vit o grön sparris, färskpotatis och en röra på citronmajjo och gräddfil med rom, avocado och kräftstjärtar i. Lite jordgubbar på det sen. Satt sen på framsidan och njöt av lite svalka.

Fick en sticka i foten av golvet på baksidan. Satt illa till för mig att nå och E fick bara ut halva. Men vi gjorde rent och satt på ett plåster så hoppas vi den kryper ut så småningom. Jag går ju helst barfota inne så här års och även på uteplatsen, men nu blir det skor på därute.

Idag ska det väl bli lika fint men inte fullt så varmt. Kyrkans sommarkafé har börjat och E jobbar ju där så ska dit och fika lite idag. I år är det utomhus och med bordsservering. Passar mig bra det!

Men först ska jag tvätta lite, så härligt nu när man kan torka tvätten ute.




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards