Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 september 2022

Av Neta - 16 september 2022 01:42

Fick ett ryck mitt i natten och rev fram en fransyska jag hade i frysen. La in den fryst i gallerförsedd form på 75 gr i ugnen. Gjorde lagen och gick och lade mig. Så nu är den klar att stoppas i en stekpåse om 10 timmar ungefär. Lagen på och så ska den stå i kylen i minst 5 timmar. Vila kallt några timmar och sen skivas tunt på skärmaskinen.
Så blir nog en potatisgratäng i airfryern i morgon. Få se hur det blir!

Örtkryddad tjälknul

1-1,5 kg fryst kött av nöt eller vilt
1 l vatten
½ dl salt
1 gul lök i 8 klyftor
2 skivade vitlöksklyftor
½ msk grovmalen svartpeppar
1 msk torkat av:
basilika
dragon
timjan
rosmarin
persilja


Lägg köttet fruset på galler i 75 gr ugn över natten eller ca 10-12 timmar Innetemp på köttet ska vara 58 gr
Koka upp vattnet och lös upp saltet däri
Tillsätt övriga ingredienser och låt det dra gärna över natten
Lägg köttet varmt direkt i en stekpåse, häll över lagen, försök få ur så mycket luft som möjligt.
Låt det ligga minst 5 timmar i lagen, det går också att frysa köttet i lagen.
Låt köttbiten vila nån timme i kylen innan den skivas tunt.
Lägger sen portioner på gladpack och rullar ihop. Lägger rullarna i en ziplockpåse i frysen så är det bara ta fram så många rullar som man är personer som ska äta.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards