Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 september 2022

Av Neta - 3 september 2022 23:30


Enligt min arbetsterapeut har kommunen här slutat anpassa kök för dom anser att det finns så bra hjälpmedel nu.
Det enda dom gör är att ta bort hyllan i skåpet under diskhon så man kommer fram med rullstol eller arbetsstol. Å det är ju jättebra, förutom att det är skitfult att man under skåpet ser det som står där direkt på golvet. Sopkorgen t.ex

Men spisen är ju oftast på sidan av vasken och det finns inga stolar som går i sidled. Det glömde dom.

Så jag får iaf med sidan av arbetsstolen mot diskbänken ta kastrullen från spisen till hö och lyfta bort den till vasken om man ska hälla av nåt. Då är det lätt att om man har svaga armmuskler, liksom vicka till så det rinner ut lite, vilket det gjorde idag över både diskbänk och mig. Och det är inte första gången. Det blir ju också mer ostadigt om man sitter.

Nu tog knät det värsta men nån dag får jag väl allt över hela högersidan.

Pga trångt kök får jag också ha bordet förskjutet åt vä så jag kommer fram med arbetsstolen framför diskbänken, det i sin tur gör att man måste flytta bordet varje gång man behöver sitta på båda sidor.




Det blev mat till slut iaf. Lax o potatis med blomkål och svamp.



Det här är Almers hus i Varberg. Vi fick åka dit 2 ggr under den tuffa behandlingstiden med Elle. Man är där en vecka, man bor gratis och får resan dit betald. Det finns cyklar, skidor, skridskor att låna och man får även använda bassängen på kurhotellet gratis. Den har 28-gradigt saltvatten. Man bor som i en etta med kokskåp men man får även en hylla i frys, kyl o skafferi i köket där all matlagning ska ske. Sen äter man i matsalen eller i det inglasade uterummet.
Tyvärr är det bara för familjer med barn under 18 år och ägs av barncancerfonden. De familjer som var där samtidigt med oss har vi fortfarande kontakt med. Man är 6 familjer som är där samtidigt.

Huset tror jag var dr Almers bostad nära det sanatorium som fanns där och där han var överläkare. I närheten finns en liten kyrkogård där patienter som inte överlevde finns men även dr Almers grav.

Varför skriver jag då om det idag. Jo jag gillar ju feelgoodböcker och hade i min bokhylla en serie om Herta. En historisk berättelse med verklighetsförankring om unga Herta som kommer till sanatoriet för att arbeta som sjukvakt. Ett stycke kvinnohistoria som jag är mkt intresserad av.


Det finns 13 delar av serien men var och ett är bara ca 3 timmar långt. Allt som det skrivs om sanatoriet ska ha hänt, men alla namn utom dr Almers och vissa ställen i staden är utbytta. Är ni det minsta intresserade av sjukvårds och kvinnohistoria eller om ni råkar bo i Varberg tycker jag ni ska läsa eller lyssna på böckerna som är skrivna av Anna Sundbeck Klav. Jag har lyssnat på de första 3 idag.





Det här har hänt idag också. Rekordtidigt men är ju graderna på termometern som styr. Strumpor brukar aldrig användas före oktober annars.

Nu ska jag ta mig en kvällsmacka innan jag kryper i säng.

Av Neta - 3 september 2022 01:13

Jag har ju jättesvårt att ha koll på hyllor långt ner och högt upp. Överskåp är inte heller ultimat. Så idag försökte jag organisera om lite. Tänka till på vad jag använder mest, samtidigt som jag inte har en aning om vad som är överst längst in i skafferiet. Vet att jag har 2 urbra stora glasburkar jag haft majs resp mandelmjöl i som jag skulle vilja fylla med annat och ställa fram. Å pasta behöver jag inte köpa så snart.

Har undre delen kvar, den är ju svårare för mig och jag är lite feg sen jag gled av stolen. Men fick iaf in allting från lådan + det som kom från Delitea. Ska städa kryddlådan iaf.

Ni som tyckte det lät som jag hade mkt konserver, det är en smal hylla jag har konserver i, tror det får plats 2 brk i bredd och den är 40 djup. Men 60 hög och dessutom ben på. Så rätt lagom.
Har nåt där med längst in o längst ner jag inte når. Är 4 hyllfack totalt. Är väl egentligen en vinhylla, finns nåt kors man ska ha så man får plats med 4 fl per hylla. Men jag har ju min vinkyl. Och altanen, är 4 gr ute nu. Lite orolig för stora Dahlian.


Vagnen bredvid ska också städas.

Kokade färsk tortellini idag, gjorde ostsås till åt idag och räcker till ett mål till.


Riktig skogshuggarmat. Ska göra lite sån mat och frysa in nån dag, bruna bönor, ärtsoppa och sånt. Har det hemma upptäckte jag idag. Skönt i vinter sen. Måste köpa så jag har paltbröd o fläsk hemma med.

Nu ikväll var jag inte så hungrig mest sugen på nåt salt så åt lite kex med rom och gräddfil. Hade tyvärr ingen rödlök.


Är råkallt härinne mrd, suttit o löst korsord ett tag med pläden om mig. 17 gr inne, dom sätter ju inte på värmen förns 1 okt. Sängen var iskall och tog fram ett hellångt nattlinne med ärm. Himlars va sommaren tog slut tvärt!

Men nu ska jag sätta paddan åt sidan och försöka sova.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards