Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 9 maj 2022

Matsedel v 19

Av Neta - 9 maj 2022 00:02


Veckans Vego:

Morotsbiffar

400 g morötter
200 g rotselleri
1 purjo, liten
1 msk smörolja
2 tsk curry
1 tsk spiskummin, mald
½ dl vatten
1 tsk salt
2 ägg
0.5 dl vetemjöl
ströbröd

Sätt ugnen på 225 gr
Skala och riv rotsakerna grovt.
Skölj purjon väl och skär i tunna strimlor.
Fräs curryn i i smöroljan en stund, tillsätt grönsakerna, rör om
Strö över spiskummin och häll på vatten.
Låt koka till allt bli mjukt. Salta.
Lägg över de frästa ingredienserna i en skål och mixa med ägg samt vetemjöl
Sikta ströbröd i ett jämt lager på papperskädd långpanna
Forma till biffar som läggs på
Sikta ströbröd på varje biff.
Stektiden i ugnen är totalt cirka 20 minuter och biffarna vänds försiktigt med stekspade efter halva tiden.

Pepparrotssås

1 msk smör
2 msk mjöl
4 dl mjölk eller gräddmjölk
Salt & vitpeppar
riven pepparrot efter smak

Fräs smör och mjöl
Späd med vätskan och vispa bort ev. klumpar
Koka upp under omrörning och koka 3 min, rör då och då.
Smaksätt.

Veckans sallad:

Majssallad

2 morötter, rivna
½ huvud kinakål, strimlat
100 g purjo strimlad
1 paprika, tärnad
10 cm gurka, tärnad
3 dl majs

Blandas i en skål

Vispa hop
2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk rapsolja
2 tsk hackad persilja
2 krm salt
½ krm grov sv.peppar

Rör i, låt dra svalt en stund

Veckans bröd:

Rostbröd
2 st.

1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
1-2 msk honung
2 msk rapsolja
2 tsk salt
10-12 dl vetemjöl
Ev ett uppvispat ägg till pensling, vallmofrön.

Smula jästen i en bunke och häll på vattnet. Rör till jästen löst sej.
Tillsätt honung, olja och salt.
Arbeta in hälften av mjölet, sedan lite i taget. Känn på degen med fingertopparna, den ska kännas "stunsig" men inte kladdig.
Arbeta den i 10 minuter i maskin, 15 för hand.
Ta ut degen på bakbord.
Knåda den lätt och dela den i 2 delar och forma till limpor.
Lägg limpor i brödformar , klädda med bakplåtspapper och låt jäsa 30-40 minuter.
Sätt ugnen på 225 gr
Pensla med ägg och strö på vallmofrön.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter

Mycket grill denna vecka eftersom vädret ska vara fortsatt varmt!


Månd:

Grillade isterband med potatis och rödbetssallad.

Grilla isterbanden hela

Rödbetssallad

4 dl kokta, avsvalnade tärnade rödbetor
1 tärnat syrligt äpple
1 finhackad rödlök
1 finskuren ättiksgurka
1 dl gräddfil, fraiche eller turkisk yoghurt
1-2 msk rödbetslag
salt och peppar

Blanda rödbetor, äpple, rödlök och gurka i en skål
Rör ihop gräddfil, rödbetslag och kryddor
Blanda alltsammans och smaka av.

Tisd:

Grillad lax med dillsås, potatis, sallad

500 g lax i 4 portionsbitar

Blanda i en kryddkvarn, rosé, grön, svart och vitpeppar
riv skalet av en citron, skiva sen
Salta och krydda laxen på båda sidor med pepparblandningen och citroncest
Låt den ligga minst 30 min
Grilla ca 3 min på var sida

1 brk creme fraiche
2 msk citronmajonnäs
½ dl hackad dill
salt, sv.peppar
rivet skal av ½ citron

Blanda och ställ kallt en stund

Onsd:

Grillade hamburgare med potatis, bön och mangosallad

Grilla hamburgare enligt anvisning på förpackningen
Om du föredrar att göra dom själv så blanda färsen med 1 ägg och kryddor.

Potatis-, bön och mangosallad
4 personer


1 kg färskpotatis eller delikatesspotatis
150 g tärnad mango
2 avokado
1 msk citronsaft
1 rödlök
2 dl vita bönor
salt, peppar
3 msk dill, finhackad

Garnering: dill

Koka potatisen och dela i mindre bitar.
Tärna avokadorna och pressa citronsaft över.
Strimla löken tunt.
Skölj bönorna och låt dem rinna av.
Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.
Garnera med dillvippa och servera.

Torsd:

Dilldoftande fisksoppa med halloumi
4 portioner


1 gul lök
2 stjälkar selleri
2 morötter
10 cm purjolök
1/2 fänkål
en rejäl klick smör
6 dl vatten
2 msk fiskfond
2 msk tomatpuré
0,5 tsk honung
fiskkrydda (välj någon sort du gillar)
1 msk sesamfrön
1/2 msk djupfryst dill
200 g vit fisk (exempelvis torsk, fryst går fint)
200 g småtomater , halverade
250 g halloumi, tärnad
salt och peppar


Skölj, skala och skär alla grönsakerna i mindre bitar.
Fräs dem mjuka i lite smör i samma kastrull som soppan ska lagas i.
Tillsätt vatten, buljong, tomatpuré och honung.
Låt koka upp och lägg i frö och kryddorna.
Koka 20 min eller till morötterna är al dente
Skär under tiden fisken i mindre bitar och lägg ner i soppan
Lägg i halloumi och tomater.
Låt stå på eftervärme tills fisken är färdig och halloumin blivit varm, ca 10 min.
Smaka av med salt & peppar.
Servera med bröd. Kan ätas kall

Nektarinpaj

Deg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
½ citron, rivet skal
2 msk strösocker
1 äggula

150 g mandelmassa
½ dl pistaschmandlar
2 stora ägg
½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
½ dl matlagningsgrädde
2 msk persikolikör, kan uteslutas
3 mogna nektariner

Florsocker
Vispgrädde

Sätt ugnen på 225 gr
Lägg ingredienserna till pajen i matberedaren och kör med kniven tills det blir en boll
Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm
Ställ i kyl ca 30 min
Nagga och förgrädda i nedre delen av ugnen ca 10 min
Riv mandelmassan fint
Hacka pistaschmandeln
Vispa samman mandelmassa och mandel med resten av ingredienserna utom nektariner
Häll i formen
Kärna ur och klyfta nektarinerna tunt
Lägg i smeten i ett fint mönster
Grädda i nedre delan av ugnen i ca 25 min
Sikta över florsocker vid servering och servera med vispad grädde.

Fred:

Räkor
sallad

Chilicheese ca 25 st

2 dl riven hushållsost
4 skivor hamburgercheddar
60g philadelphia
3 msk inlagd jalapeno
Några droppar tabasco
2 dl vetemjöl
Ostbågar
Panko
2 ägg

Blanda samman ost, cheddar, philadelphia, japapeno och tabasco till en jämn smet.
Rulla små bollar och lägg i frysen en liten stund så blir dom lättare att panera.
Knäck äggen i en skål, vispa
Lägg ostbågarna i en skål och krossa med en kavel el liknande
Blanda lika delar ostbågar och panko
Panera, först i mjöl, sen panko/ostbågsblandninng, sedan ägg och panko/ostbågsblandning igen
Fritera på 180 grader någon minut eller tills fin färg.


Puffad brieost

President brieost

Sätt ugnen på 225 gr
Skär till lagom bitar av den trekantiga brieosten president!
Med lr utan det vita skalet
lägg bitarna på ett bakplåtspapper på en plåt och kör i ugnen i 6-8min,
man ser när dom bubblat till sig och blivit puffiga

Taco- baconbollar


500g nötfärs
1 dl majs
1 dl röd paprika
Ett knippe koriander
200g riven ost
2 gula lökar
1 påse Santa Maria Tex-mex mix
3 paket bacon

Blanda köttfärs med majs och paprika, forma till bollar.
Tryck ut i handen och lägg i riven ost. Forma till en boll igen.
Ta två lökhalvor tryck runt bollen.
Lägg ut tre skivor bacon och klä bollen.
Sätt i en tandpetare för att hålla allt på plats.
Baka i ugnen 30 min på 200 grader.
Servera och njut!

Lörd:

Inkokt lax utan socker med kall räksås och färskpotatis
Till 4

1-11/4 kg lax

Lag:
3 l vatten
3 msk salt
1 liten gul lök
1 morot
1 kn persilja
1 kn dill
10-15 vitpepparkorn
3 citronskivor

Mät upp ingredienserna till lagen i en kastrull
Koka upp och lägg i laxen
Sjud 15-25 min
Låt svalna i lagen

Kall räksås


2 dl gräddfil
2 msk majonnäs
1 msk chilisås
ca 2 msk rödlök, hackad
2-3 msk dill
200 gram skalade räkor
salt och peppar

Rör samman gräddfil, majonnäs, chilisås, rödlök och dill.
Smaka av med salt och peppar.
Rör ner ungefär lite mer än hälften av räkorna i såsen.
Ställ kallt till servering.
Strö över resten av räkorna

God till fisk med några citronklyftor

Sönd:

Paneng red curry


400 g kycklingfilé, tunt skivad
1 påse Asian Spices Paneng Red Curry
1 burk kokosmjölk
1 röd paprika, strimlad
20 g sockerärtor, strimlade
1 morot, strimlad
0.5 dl grovt hackade jordnötter
1 kvist thaibasilika
nudlar eller ris till servering

Strimla och bryn kycklingfilén i olja.
Tillsätt kryddmix och kokosmjölk.
Låt koka ihop ett par minuter.
Tillsätt de strimlade grönsakerna och låt dem bli varma i grytan.
Toppa med grovt hackade jordnötter och servera med nudlar eller ris.
Garnera med hackad thaibasilika.
Tips! Variera grönsakerna efter säsong.

Frasiga chokladrullar

10 st små smördegskvadrater
1 ägg till pensling
2 msk vatten
100 g mörk choklad
Ev lite socker

Sätt ugnen på 225 gr
Kavla ut varje smördegskvadrat något på längden
Lägg dem på pappersklädd plåt
Vispa hop ägg och vatten, pensla degen
Skär chokladen i stavar och lägg mitt på varje smördegsbit, nån cm från kortändan
Rulla hop degen runt chokladen och pensla med äggvattnet
Strö ev över lite socker
Grädda ca 15 min

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Lördag 18 maj 23:08

Igår på dan ringde min kompis från grannbyn och funderade vad jag skulle göra i helgen. Jag hade försökt bjuda på spontanmiddag tidigare i veckan eftersom hon fyllde förra helgen men då var son och sonhustru där. Jag har svårt att ta mig in i henne...

Av Neta - Fredag 17 maj 04:42


Kl är 4 på morgonen. Jag vaknade av nånting och kan inte somna om. Undrar över himlen, den är kritvit som om det vore molnigt. Kan det var så att det kommer en mellandag? Tyckte jag bara såg solar på vädret. Annars är det skönt nu, jag älskar ju si...

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards