Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 6 september 2023

Kungen 50 år på tronen

Av Neta - 6 september 2023 01:42

Igår var det ett 1-timmesprogram i 3 kanaler angående 50 årsjubileet. Kanal 1,3 och fyra. Trean hade dessutom program 2 av 4 redan idag. Kanal 3 och 4 hade sina samtidigt igår. Jag har sett dom 4 som sänts hittills och dom är inte jättelika som man kan tro. Idag t.ex hade 3an om kungens vänner.
Både kul och intressanta program om man gillar att vi har ett kungahus och det gör jag.

Sov väldigt länge idag efter att ha varit vaken runt 7-snåret. Åt nog frukost när ni åt lunch. Varit ute en kortis men ingen granne var ute och det var 7000 mygg så jag gick snart in igen. Går inte ens att vädra. Thermacellen får man inte ha inomhus.

Soligt och fint vädrr sen mulnade det på och växlade lite men 22-23 grader. I morgon kan det bli 24. Sen är det så över helgen. Bra för kulturnatten och mysigt om man kan sitta ute på nån servering utan lovikavantar och termobrallor.




Idag testade jag att göra stuvade grönsaker till korven med en stuvning 50/50 på oatly imat och vatten. Mjöl också. 3/4 dl vätska av varje och 1/2 msk idealmjöl. Sockerärtorna fick koka med stuvningen som jag alltid kokar i 3 min och blev perfekta. Morötterna gick med potatisen i micron, 10 min. Kunde gått nån minut till.
Imat har 150kcal per dl mot 340 som *riktig* grädde har, men samma konsistens och smak fast den är växtbaserad. Vanlig matlagningsgrädde är ungefär lika kcalmässigt men eftersom jag är känslig mot komjölk är den här perfekt då. Lite mer som vispgrädde, därav vattnet. Imat är dessutom 10-12 kr billigare.

Va så gott med stekt korv, det var 800 g och jag delar den i 8 bitar. Blir 4-5 skivor. Idag var det Garants och den är helt ok. Den slår dock inte Andrrsson o Tillmans raka falukorv.


Alltid i min kyl nu.

I morgon kommer C och ska låna termosar och hjälpa mig lite med kalufsen. Ingen aning om vad jag ska göra för mat då.

Nu vet jag åtminstonde vad jag ska göra. Godnatt!


 
 
Daniel

Daniel

6 september 2023 08:32

Äh, de kan lika gärna avskaffa kungahuset. De kostar bara pengar & gör inte något vettigt. Dessutom kommer vi ju inte ha nån kung när CG går bort.

http://https://friadiskussioner.freeforums.net

Neta

6 september 2023 08:55

Det var det dummaste och mest okunniga jag läst på länge

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Torsdag 16 maj 20:17

Kan ju varna för han som står och säljer vid svandammen i Uppsala. Jag tänkte swisha de 35kr jag handlat för men blev ombedd att betala med kort. Det är draget 80kr såg jag idag från Bärprinsen (utan prickar). Min kompis köpte jordgubbar för...

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11

Gurk & Avokadosoppa 1 gurka 2 avokado 1 hönsbuljongtärning 4 dl vatten 3 msk press citron 3-4 msk olivolja Salt, sv.peppar & lite cayenne 3 msk finhackad dill 1 kn gräslök, hackat Krutonger Skala gurkan och skär den i bitar H...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards