Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 28 september 2014

20 år har gått

Av Neta - 28 september 2014 23:03

20 år sedan den där hemska natten på Östersjön då 27 pers från vårt område aldrig kom hem, 3 av Leifs vänner försvann och en tjej som dansade folkdans med oss, hennes man klarade sig men dog senare i Tsunamin i Thailand. Var ett reportage om just honom eller rättare sagt dom intervjuade dottern i tidningen häromdan. Vilket öde! Mista båda föräldrarna en i varje katastrof.

Tidningarna idag skriver ju också om Estonia så klart men jag tycker att även om det gått 20 år, så river det nog upp mycket hos dom anhöriga när tidningarna lägger ut bilder på döda personer i flottar. Var finns respekten?

1994 skulle jag själv gärna satt inom parentes, då skulle Sten kanske fortfarande levt, Elle varit frisk och det här med Estonia aldrig hänt.


Satt uppe och väntade på tjejerna igår så vi sov länge idag, låg efter med lite sömn också. Var så fint ute men en blåst från h-e, så jag var bara ut på altanen.


Duschade alla växter idag och torkade fönsterträt, C strök och bytte gardiner i kök och sovrum medans L tog sista sidan utifrån. Attans va bra den är den där fönstertvätten, nu slipper han klättra på stegar, kan stå på marken tack vare teleskopskaften. Ville inte sätta upp de vanliga blå jag brukar ha i köket


   

Det fick bli röda, satt upp dom här hösten för ett par år sedan också och då behöver jag inte byta förrän tomtegardinerna ska upp. Är ju så löjlig att jag vill ha rött från advent eftersom ljusstakarna är röda och gröna.   Lyser upp lite mer än dom blå iaf. Ostädat men dom satt igång direkt innan disk o så.


 

Hittade några gamla alltiett i naturvit tät spets till sovrummet också, tror jag hade dom redan på Körvelgatan så dom har åtskilliga år på nacken. Är ju 27 år sen vi flyttade och bodde där i 13, tror jag köpte dom i början med. Även här tänkte vi framåt, bara byta ut omtagen mot röda sen så kan dom också sitta kvar över jul.   


 

Vi skalade av lite hår igår också, började till o med locka sig så det var dags. Skönt till kryssningen med.

Lekte ett tag med tanken på slingor, slutade ju färga när jag fyllt 60 men vi får väl se hur jag gör. Kanske skulle matcha glasögonen ;)


Ikväll spelade vi bingolotto, var evigheter sist. Jag fick en femma men på 2 Sverigelotter, 50 kr alltså. Hade väl kunnat få vara några nollor till.


I morrn ska syrran, jag och C gå på Gränby, börja med lunch och sen shoppa loss lite. Tänkte kolla efter nån fin löpare till köksbordet, rensade ut rejält för ett tag sen då dom hade blivit så urblekta av sol och tvätt.

Behöver ha steps till kryssningen också om jag får på mig några skor, börjar bli svällda nu, så typiskt.

I morrn får man väl sätta snurr på tvättmaskinen också och köra det som ska med. Det är inte så uppklätt på de där kryssningarna mitt i veckan men tror jag ska ha med mig klänningen iaf o sen behöver man ju nåt dan efter som man samtidigt kan åka hem i, ska regna som 17 den dan såg jag på vädret. Skönt att vi har bilen ombord då så man slipper ut i det, ja får ju gå ur här hemma men ändå   ni fattar.


Om vädret är bra sen så drar L, jag och Elle till Rättvik på lördag men vi har skippat övernattning. Det är ju inte längre än att man kan åka över dan och man kan handla mycket på marknaden för dom där 1200 som boendet skulle kosta. Åker tidigt och käkar frukost efter vägen så har vi ju hela dan där uppe.

Är lite annorlunda marknad där än här, mer underhållning och mer gediget hantverk. Dags att börja kolla efter fler snögubbar också kanske, men jag är kräsen på dom, det duger inte med vad som helst   


Se där ja nu har det blivit i morgon idag också, kanske ska masa mig mot sängen då, L har redan börjat dra timmerstockar.   






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Av Neta - Måndag 22 april 23:21

Hemköp har sin färs, Ica sin. Icas består av 30% ärtor och HKs av 50% broccolli och blomkål. Den har fått godkänt både av mig och dom som ätit den här. Gjorde ju biffar, det blev 15 st av 500 g, kostade då 30kr. Nu har dom den igen och den här veck...

Av Neta - Söndag 21 april 22:01


Problemet när man sitter som jag är ju att man kanske inte alltid känner hur kall man blir. Jag frös om överkroppen igår och hade tagit med en kofta. Men fötterna blir ofta väldigt kalla utan att jag känner det. I en danslokal är det inte så mkt värm...

Av Neta - Söndag 21 april 01:24

Hängde med L till Fyris ikväll och satt och lyssnade till Micke Ahlgrens. Träffade på 2 gamla kompisar, Gertrud och Kerstin. Så kul att få " prata ikapp lite" Har aldrig hängt med nån lörd innan men visste att våra gamla husvagnsgrannar jobbade där ...

Av Neta - Lördag 20 april 15:03

Sitter och slöar i soffan medans L duschar. Tänker tillbaka på en kul dag igår. Den började tidigt. Hämtade Annika vid 8 och for iväg mot Sörmland. Ett snabbt men välbehövligt kaffe & mackastopp i Strängnäs hamn. Har ju svårt att äta direkt på morg...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards