Mina ord och tankar

Alla inlägg den 13 maj 2024

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11



Gurk & Avokadosoppa


1 gurka
2 avokado
1 hönsbuljongtärning
4 dl vatten
3 msk press citron
3-4 msk olivolja
Salt, sv.peppar & lite cayenne
3 msk finhackad dill
1 kn gräslök, hackat
Krutonger

Skala gurkan och skär den i bitar
Halvera och kärna ur avokadon
Kör gurka, avokado och smulad buljongtärning i en matberedare, späd med vattnet
Blanda ner citronsaft, olja och kryddor
Ställ svalt i kylen minst 15 min
Häll upp soppan och strö över dill, gräslök och krutonger.

En utan vatten, heter lika fast tvärtom

Avokado & gurksoppa


1 gurka
2 avocado
½ rödlök
1 press lime
2 msk olivolja
2 msk honung
Lite cayenne
Salt
Flyt. Honung

Dela gurka, avokado och rödlök i bitar
Mixa med lime och olivolja till en slät soppa
Smaka av, häll upp i skålar och ringla över lite honung.

Gazpacho med vattenmelon


1 vattenmelon ca 1.3 kg
1 gul paprika
½ gurka
2 små färska lökar
1 vitlöksklyfta
1 burk hela tomater
6 dl tomatjuice
Ca ½ dl rödvinsvinäger
3 msk rapsolja
Salt & sv.peppar
¼ kruka färsk mynta

Skala, ansa och kärna ur melon och paprika
Dela alla gröns o melon i mindre bitar
Krossa vitlöken och ta bort skalet
Mixa grovt med tomater, juice, vinäger, oljan och ca 1 tsk salt
Smaka av
Lägg i myntan och mixa helt kort
Ställ i kylen minst 1 timme före servering och servera riktigt kall.

Kall rödbetssoppa


600 g rödbetor
1 l buljong, 2 tärningar lr motsvarande
Salt & peppar

100 g fetaost, tärnad
1 granatäpple
1 äpple, skalat och tärnat

Skala och tärna rödbetorna, koka dem mjuka i buljongen ca 20 min.
Häll av buljongen men spar den
Mixa rödbetorna släta och späd till lagon konsistens med buljongen.
Ställ kallt

Eller om du har färska kokta i frysen, ta 5 dl rödbetstärningar och mixa med 2 buljongtärningar och ca 8 dl kallt vatten

Servera soppan, gärna i glas, med tärnat äpple, granatäppelkärnor och tärnad fetaost.


Purjo och ärtsoppa


10 cm purjo
smör
½ l vatten
2 kycklingbuljongtärningar
500 g gröna ärtor
2 msk fraiche eller grädde
Salt
chiliflingor
2 kv mynta

Skiva purjon och låt den bli glansig i lite smör
Tillsätt vatten och buljong, koka upp
Tillsätt ärtorna och låt det koka i 10 min
Mixa och häll tillbaka i kastrullen
Tillsätt fraiche o smaka av med salt
Fördela i 6-8 små glas och ställ kallt några timmar
Strö över chili o lägg på myntablad vid servering

Gurksoppa



1 liter hönsbuljong, kyld & silad, den ska vara klar
2 grovt rivna gurkor, ev. skalade
4 skållade och urkärnade tomater, tärnade
1röd & 1 grön paprika, tärnade
1 msk finhack. lök
1-2 kross. vitlöksklyftor
1dl vitt vin eller 1msk press lime
Salt & kryddpeppar



1 skiva vitt bröd/person
1-2 msk smör
1-2 pr vitlöksklyfta



Blanda i alla gröns. i den kylda buljongen, smaka av med kryddorna.
Kantskär och tärna brödet
Smält 1-2 msk smör i stekpannan och pressa i vitlök
Stek brödtärningarna frasiga och gyllengula
Servera soppan med brödkrutongerna på i tallriken.

Av Neta - Måndag 13 maj 00:14

Ja Den stora älgvandringen alltså. 87 älgar har summit över. L tror det är rekord.
Det roliga tycker jag också är alla andra djur man får se liksom på köpet. Järv, björn, lo, ren, grodor, örnar, orrar, svanar, änder, ejder och en massa andra fåglar. Däremot inga tranor i år, jag har iaf inte sett nån. Så häftigt annars då dom dansar. Det är iofs rätt tranrikt häromkring. Kul också att se vintern övergår i vår däruppe dom här veckorna.

Så nu blir det andra rutiner igen. Frukost i köket t.ex och inga höjdpunkter kl 21.30 Men å andra sidan fick vi 3 timmar av det ikväll. Höjdpunkter alltså, ingen långfrukost. Haha!

Försommar ute och jag hade tänkt bära ut blommorna Haha! Som om jag skulle klara det. Är rädd för att jag måste ha hjälp där iaf med större krukor. Måste kunna ha en arm fri ju. Kom också på att när jag får dom nya lådorna måste jag ju ha plats för en bänk till. Den som idag står i spaljéhörnan. Nu är iofs grillen borta, den var ju ett stort schabrak och jag ska nog göra en andra utrensning. Måste ut och fundera.

Har inte gjort så mkt idag heller. Är så fruktansvärt trött. Sov väl lite längre idag men kan inte påstå att jag blev utsövd. Fötterna bråkar fortf och jag har inte fixat med iläggen eftersom jag inte varit ut idag.
Jo ute på baksidan men inte utut.


Åt en massa rester idag, kallt. Tacos, grösaksröra och bönsallad. Och nu ikväll


Det finns ju äntligen smörgåsrån i butikerna igen. Dom hyllorna har gapat tomma länge. Så lagom med ett par dubbla med ost till medicinen på kvällen. Vi köpte aldrig smörgåsrån när jag var liten, men farmor gjorde. Så jag fick det hos henne och var vi sjuka så kom hon med några. Hon kom alltid om vi var sjuka. Ändå var ju mamma hemma med oss länge. Osäker men tror inte hon började jobba förrän Tina började skolan och då först bara ett par timmar om dan. Började på Wallenberglabbet.

Ska bli sommar hela veckan iaf. Björkarna har slagit ut med. Man får väl gräva fram klänningar, 3/4 brallor och annat somrigt.
Nu ska jag iaf gräva ner mig i sängen.



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards