Mina ord och tankar

Alla inlägg den 21 maj 2024

Av Neta - Tisdag 21 maj 01:26

Det är tydligt att det är vi som redan har det besvärligt ska ta en stor del av de besparingar som behövs i samhället. Lagen är inte längre lika för alla oss med rörelsehindrr. Det är olika i kommunerna det har jag förstått sen jag gick med i en grupp på Fb för oss som har en permobil, dit min scooter hör också.

En kommun börjar och dom andra följer efter. Har ju tidigare berättat om riksfärdtjänsten här. Väldigt krånglig numera med ett beslut och nytt intyg á 700 spänn för varje adr man vill åka till och individuell bedömning med luskoll på hur man kan åka dit. Taxi beviljas bara i undantagsfall. Man ska så långt det bara är möjligt åka med allmänna färdmedel. Besluten gäller i ett år sen ska dom sökas på nytt med intyg ā 700kr. Då är man inte ens säker på att det beviljas.

Vidare får man ju inte längre garaget med laddningsstation till permobilscootern, tidigare och det hann jag få fick man ju det som bostadsanpassning vilket då innebar att garaget är mitt.
Numera får man inte det, men är tvungen att ha inomhusförvaring och möjlighet att ladda för att få den. Det har ju gjort att många har den i hallen och laddar den där.
Det fick man inte göra för brandmyndighet och tillverkare förr. Pga av brandrisken men den tycks mirakulöst ha försvunnit.

Det senaste som jag läste om där idag är att man nu i vissa kommuner bara ska få ha ett mobilt hjälpmedel. Nån hade lämnat sin permobil för reparation och får inte tillbaka den för att hon har en rullstol.
Jag har ju också både ock men kan ju inte dra mig själv så det skulle ju bli katastrof för mig. Isf måste jag få behålla scootern. Och blir tvungen att köpa en rullstol själv eftersom jag inte kan transportera scootern i en bil t.ex

Vissa kommuner, bl.a Uppsala är nu också indragna i sjuksköterskornas övertidsblockad, alltså inte bara regionen utan även kommunala verksamheter. Det drabbar bl.a hemtjänsten. Uskorna är tvungna att ta över vissa sysslor som måste utföras och som görs av syrrorna annars.
Är en syrra borta får hon inte ersättas i blockaden.

Jag har ingen hemtjänst men mitt trygghetslarm är en hemtjänstverksamhet. Fick ett samtal ikväll som sa att vissa nätter kommer dom inte att kunna hjälpa oss om vi t.ex ramlar mellan 21.30 - 7.30
Dom gånger jag har ramlat har jag gjort det sent på kvällen, nån gång på natten. Har ju långt till toan då sovrum och toa ligger i varsin ände av lägenheten och går man så taffligt som jag händer det att jag ramlar. Att ha kryckorna inomhus innebär för mig bara en extra snubbelrisk. Särskilt på natten. Har ist möblerat så jag har möbler, en stol, dörrkarmarna m.m att hålla mig i.

Så låt säga att jag ramlar runt midnatt och ingen kan komma förrän på morgonen. Bara försöka få ner täcke och kudde och lägga sig nedanför sängen då.

Och mitt största problem blir då hur ska jag t.ex kunna kissa? Går ju upp 1-3 ggr per natt.
Golvbrunnen i badrummet är i duschen som har en vass kant där dörrarna till kabinen dras igen. Så kissa i den går bort. Är ju annars enda stället där man kan spola ner urinen.
Jag kan ? gå på/med rumpan? på platta golvet men över den kanten skulle jag aldrig ta mig. Trösklarna är tillräckligt svåra att ta sig över i det läget och det gör ont hur jag än går så. Då har jag anpassade trösklar som bara är en planka i golvet.
Kan inte ta i med knäna alls då jag ska resa mig utan måste lyftas upp, oftast av 2 personal.
Sa jag att jag betalar för mitt trygghetslarm? 257kr i månaden vare sig det utnyttjas eller inte. Oftast inte som tur är.

Vi rörelsehindrade ska kunna leva samma liv som en gående sas det till bara nåt år sen , det ska inte kosta oss mer att åka färdtjänst än vad bussbiljetten kostar. Här har dom sänkt busspriserna medans färdtjänsttaxan är intakt. 80kr enkel in till stan. Kostar 39 in med bussen har jag för mig.
Hur likställt är det? Och det där med samma lika gäller ju inte längre det är ju solklart.

Så gott folk se till att inte bara pensionsspara utan pensionärsspara också så ni kan köpa er de hjälpmedel och de tjänster ni kommer att behöva. Snart avskedar dom väl arbetsterapeuterna också så ingen har koll på oss.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards