Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

Ja det blir nog påsk i år också

Av Neta - 24 mars 2013 14:34

Nästan klar med pyntandet men har fått ta det i omgångar. Igår strök jag alla dukar och satt på altan och klippte påskris från sly, det gillade inte mina leder. Var helt slut igårkväll då vi skulle fixa mat men som tur var följde Elle med Leffe hem efter att han satt upp ett vitrinskåp hos henne så jag fick hjälp både av henne och Stina.

Elle skulle också äta kycklingfilé som vi skulle, så hon tog med sin hit. Så gjorde och bjöd hon på "Falska sniglar" som är champinjonhattar med vitlöksmojs i, sååå gott. Mer om det i matbloggen sen.


Ska fota sen när jag köpt blommor också så ni får se påsken hos oss. Ni kan få se lite nu också.


       


Ställde en gammal mjölkkruka med ris i inne på altanen med några plastägg i. Funderar på om jag iaf ska göra i ordning blomkorgen och ställa där bredvid men utan påskliljor, men med ranunklar och pärlhyacinter eller andra vårblommor kanske. Satt dit en lykta för levande ljus ist för den elektriska + ett ljusglas och 2 små påskkärringar i plast. Det där bordet är brorsans gamla köksbord som Elle haft ett tag och det är inget som ska stå kvar sen tror jag. Men det står mitt på altan nu, precis i blickfånget från vardagsrummet, så då kan jag ju pimpa det lite. Altanen är ju inplastad så här års så kan ju bli att man vill sätta sig därute med en fika och en .....


  sillmacka eller två, det blev iaf min lunch därute igår mitt i solgasset. Då kan man slå ner häcken vid det bordet. Vi har ju ett oplastat hål så man kan sitta där i vårsolen om man vill.


Ja sen den lilla björken vid trappen till utbyggnaden på altanen, som en liten balkong utan tak. Utan den björken blir det ingen påsk   


Den tryckta duken gjorde jag med tjejerna en påsk när dom var små, dom fick trycka egna påsktröjor det året också som dom hade till påskkärringkläderna men dom är nog borta för länge sen dom   

Är så glad för mina Mia L-dukar också. Har inte någon med direkt påskmotiv men med lite olika vårblommor iaf.


Christine hade vilodag från dans igår trots att många av hennes "stjärngossar" från bl.a Göteborg och Jönköping var uppe på Gävlemaran. Hon kom hem med ett svullet knä i fredags men arrangören däruppe som vi känner, hade stoppat i henne en värktablett och gett henne ett knästöd så hon kunde iaf foxa på slutet, och sen hade det ju så klart blivit en o annan låt man inte kunde låta bli att bugga till. Jaja man är bara ung en gång.    Känner igen mig så otroligt mycket i henne ...

Ikväll ska hon iaf upp igen då det är Sannex och Expanders.

Tycker det är så roligt för Wibrons skull att det faktiskt kommer dansare från hela Sverige på marorna.


Pratade med Mi igår och han ville gärna ses över en middag i påsk, visste inte annat än att dom ev åker upp till Iggesund över någon av dagarna. Men sen har väl inte han samma koll på tillvaron som sin fru, så vi får väl se. ;)

Dom hade iaf också bokat Per-Håkanskryssningen på annandagen så nu blev vi plötsligt 6 från gamla dansgänget + A-B o B, ska bli riktigt roligt. Kommer några fler vi känner också.  Per-Håkans spelade ju i Kalmar nonstop med MA igår och min bloggkompis Lena var där. Här kan ni ju läsa vad hon tyckte om P-H, smått lyrisk och det visste jag att hon skulle bli  


Kollade 10-dygnsprognosen på SMHI:s sida igår och nu är det faktiskt +-grader på dagarna, inte många mellan 1-4 alla dagar utom en då det var på nollan. Hoppas det stämmer, vi får iaf en hel del sol och annandagen såg riktigt lovande ut. På helgerna är ju dagskryssningarna bara som en vanlig danskväll 15-19.40 mot 12-17.30 på vardagarna så det är ju snudd på ljust hela tiden även då.

Efter påsk sen skulle det ju bli "långsamt varmare" sa TV-meterologen häromdan.

Vi åker upp till Norrtälje lite tidigare på annandan. Elle uttryckte önskemål om det, det är ju länge sen vi var där nu och hon minns ju det från hon var liten. Är väl inte så mycket öppet men en promenad i   och en lunch blir det där iaf, så tar vi en paj eller liknande på båten sen. Vet inte än om dom andra som också åker bil kanske hänger på. Blir långt mellan matintagen annars om man ska äta på båten vid 17-tiden. Vi är ju inte hemma förrän vid 21 och då är det skönt att slippa hålla på med mat.


Tråkigt nog fick jag ringa och skjuta upp leveransen av min scooter, det är fortf mycket is i vår garagenerfart, det går inte ens att öppna garagedörrarna och ett skåp i plåt som står där har frusit fast. Vi har ju garaget under huset och det rinner ju ner vatten så fort det är regn eller tö. Vi trodde ju när vi provkörde den att det skulle vara mer vår nu. Nu ska vi höras veckan efter påsk igen så jag hoppas dom som levererar inte har för långa köer innan dom kan sen. Vill ju ha den så fort det går.


I veckan som kommer blir det väl mycket fix med handling och mat. Åker väl in och fixar blommor på tisdag kanske, borde väl handla mat på samma resa men med Elles badväska, rollator och min rullstol blir det inte mkt utrymme så tror vi mathandlar på onsdag. Då får jag dessutom nya pengar.

Åker vi in tidigt på fm så är det ju snart gjort, ska till systemet också för det vita är slut. Köper ju mest rött på båtarna så här års.


  Det här har varit mitt favoritvin, kassavin från Vikingbåtarna, under 50 kr. Så mjukt och lite fruktigt på något sätt. Nästan lite Riojakänsla.


Ja så med dagens vintips slutar jag för idag och beger mig strax mot spisen.   










 
 
EwaEwa

EwaEwa

24 mars 2013 22:12

Oh va fint du gjort till Påsk!Inte kommit så långt jag... har iaf fixat ris och letat på lite "påsk" i källarn....hoppas få tid o lust o göra lite Påsk här hemma imorgonkväll.
Kramkram från
Ewa

http://www.hemmahosewa.blogspot.com

Neta

25 mars 2013 00:19

Du hinner ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Av Neta - Måndag 22 april 23:21

Hemköp har sin färs, Ica sin. Icas består av 30% ärtor och HKs av 50% broccolli och blomkål. Den har fått godkänt både av mig och dom som ätit den här. Gjorde ju biffar, det blev 15 st av 500 g, kostade då 30kr. Nu har dom den igen och den här veck...

Av Neta - Söndag 21 april 22:01


Problemet när man sitter som jag är ju att man kanske inte alltid känner hur kall man blir. Jag frös om överkroppen igår och hade tagit med en kofta. Men fötterna blir ofta väldigt kalla utan att jag känner det. I en danslokal är det inte så mkt värm...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards