Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 2 juli 2013

Uvi m.m.

Av Neta - 2 juli 2013 22:20

I måndags morse vaknade jag tidigt och kände att det verkligen var något i kroppen som inte stämde. Ont som 17 på ena sidan i ryggen och mådde illa. Tog ett "dunder" och somnade om ända till 8.30

Ringde Husläkargruppen som ringde tillbaka efter 3 minutet och gav mig en tid 2 timmar senare. Min doktor var i tjänst också. Visste väl med mig att det var UVI och det stämde också, första gången på 3 år som jag måste äta penicillin för det igen. Hade det ganska ofta förr. Vi vet inte än om det gått för långt upp, vi tar en sak i taget och provar en kur nu först. Men så illa så jag måste in o få pencillindropp igen hoppas jag inte det blir.

Tröttare än vanligt är jag iaf men det funkar ändå. Man får helt enkelt lyssna på kroppen och vila när det behövs.


     

Hade en mysig kväll med Christine igår, hon sprang ner till Sandviken och jag åkte bredvid med scootern. Det blir ju en bra löptur, först upp för backen mot Nordstigen, så hela den och över stora vägen så cykelvägen från Pr.gårdshöjden ner till skolan och så 2 km till på Sätunavägen, allt på asfalt. Väl där sänkte hon sin svettiga kropp i sjön och simmade några längder mellan bryggorna.

Var en del tappra kvällsbadare där och även en barnfamilj som grillade korv, dom hade säkert badat dom också. Blev lite badsugen och när hon är med kan jag ju bada, för då går jag i med kryckorna tills jag kan simma sen tar hon dom. Lika kommer hon ner i vattnet med dom sen. Funkar urbra. Men jag får väl tåla mig lite.


Blåste och blev fort svalare igår så jag var glad åt min kofta. Tänkte inte ta den först då det var 25 gr då vi startade. Promenad hem i rask takt och vi kom hem precis när "Lotta på Liseberg" slutade och då hade L fika klart. Fler sånna sommarkvällar tack!

Går nästan hellre ner dit än till vår brygga för vi har ju så stenigt och dom blir hala. Numera måste vi ju också vada en bit för att gå upp på bryggan.

Vi tänkte oss ut en sväng ikväll också men det är svalt ikväll också, bara 13 gr nu.


Idag var jag med ute och kunde väl göra lite nytta iaf, tog bort lite ogräs, ryckte lite astrar som jag försöker utplåna och plockade lite smultron till frukostyoghurten.


  Nu är den vilda miniängen ett minne blott och rabatten äntligen fixad. Så fint nu med alla toppklockor som blommar och både den röda astillben och tremastarblomman håller på slå ut.

L har planterat krusbäret där på gräset och ska flytta dit svarta vinbäret i höst också, då har jag lättare kunna gå ut och plocka själv. Mer sol där än nere i trädgården också. C klippte bort alla utblommade blommor på nävorna idag så har vi tur nu får vi en blomning till.

Jag bytte blommor i Välkommenlådan och lådan på väggen utanför dörren också, lila, rosa o vita petunior. Bellisen fick plats i rabatten, sen sådde vi tuvor med blå Aklejor så det blir som en häck efter gången in. Lådan med tobaksplantorna flyttade vi upp på 2 plattor på gräsmattan så det ska bli mer svängradie när scootergaraget kommer. Det efterlyser jag snart, skulle ju komma midsommarveckan, men dom hann väl inte innan semestern.

Skulle behöva fixa både rabatten vid köket och den utanför växthuset mot Jessica också, har en stor buske gullris där som jag skulle vilja förminska och så dessa höstastrar, snacka om att dom tar över. Har både lavendel och aklejor där sen alla liljor som behöver utrymme också. Kanske att jag kan sitta på rullatorn och rycka lite om L samtidigt luckrar. Brudslöjor och flox börjar bli i knopp nu också, den rosa-vita flox vi tog från Ls föräldrahem är säkert dryga metern nu. Växer så fint precis vid baktrappan.


Nu ska jag ta kvällsdosen, ska tas med mat så jag sparde lite från middagen att ta med. Tar 11, 17 och 23. Äter ju sällan nåt före 11, vill vakna till först   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Måndag 22 april 23:21

Hemköp har sin färs, Ica sin. Icas består av 30% ärtor och HKs av 50% broccolli och blomkål. Den har fått godkänt både av mig och dom som ätit den här. Gjorde ju biffar, det blev 15 st av 500 g, kostade då 30kr. Nu har dom den igen och den här veck...

Av Neta - Söndag 21 april 22:01


Problemet när man sitter som jag är ju att man kanske inte alltid känner hur kall man blir. Jag frös om överkroppen igår och hade tagit med en kofta. Men fötterna blir ofta väldigt kalla utan att jag känner det. I en danslokal är det inte så mkt värm...

Av Neta - Söndag 21 april 01:24

Hängde med L till Fyris ikväll och satt och lyssnade till Micke Ahlgrens. Träffade på 2 gamla kompisar, Gertrud och Kerstin. Så kul att få " prata ikapp lite" Har aldrig hängt med nån lörd innan men visste att våra gamla husvagnsgrannar jobbade där ...

Av Neta - Lördag 20 april 15:03

Sitter och slöar i soffan medans L duschar. Tänker tillbaka på en kul dag igår. Den började tidigt. Hämtade Annika vid 8 och for iväg mot Sörmland. Ett snabbt men välbehövligt kaffe & mackastopp i Strängnäs hamn. Har ju svårt att äta direkt på morg...

Av Neta - Fredag 19 april 00:50


Idag har jag gjort köttfärslimpor, 2 st. Jag får jämt så mkt skrogg på dom bara, använder ju blandfärs. Men vet inte varför det blir så. Letade ett nytt recept men blev att jag gjorde ungefär som jag brukar ändå. Gjorde var och en på 500 g färs. Sväl...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards