Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Hej där

Av Neta - 27 januari 2016 22:51

Är lite less på allt möjligt idag, så tänker skriva av mig lite och släppa det sen.


Kuvert som det står STIM på ger mig numera en olustkänsla. Jag arrangerade ett event på Liljekonvaljeholmen i juni 2013 och sen dess tror dom att jag arrangerar dylika saker flera ggr om året. Eventet var till förmån för Ronald McDonald Hus som då öppnade i Uppsala. Vi hade en familjedag och en dans på kvällen och allt redovisades korrekt till det här bolaget eller vad man ska kalla det för.

Nu kommer dom där breven 2 ggr om året trots att jag förklarat varje gång jag skickat in underskrivet och med bara personuppgifterna att det var en engångsgrej och att jag troligen inte kommer att vara arrangör igen. Varför då? Varför inte bara ta bort mig ur registren.


Jag är med i Bonniers bokklubb men handlar inte varje gång. Senast så avbeställde jag periodens bok 9 jan och fick en bekräftelse på det också. Sista avbeställningsdag var 14 jan så jag var inte ens sen. Idag fick jag boken ändå. Svarade på bekräftelsen att så skett så nu ska dom skicka en etikett som jag ska skicka tillbaka den med. Har ju lite svårt att ta mig till posten så här års. Varför ska jag behöva göra det, dom har ju gjort fel? Gör jag fel får jag stå mitt kast.


Skickade in överklagan på neddragna ledsagartimmar den 2 dec till Uppsala kommun. Det var bråttom hade bara 10 dar på mig. Men det är inte lika bråttom tillbaka, nu har det strax gått 2 månader och jag har inte hört ett ljud. Grrrr.... Missat starter på en del aktiviteter p.g.a det. Prioriterar det sociala nu med bara 10 timmar ist för 40/månad. Annars sitter jag ju mest här.


Vår bytråd spårar ur ibland, idag gick vågorna höga om sandning. Är det ingen trottoar utanför din tomt är du ändå skyldig att sanda och snöröja och vill det sig riktigt illa kan man bli skadeståndsskyldig om nån ramlar och skadar sig.

Själva gatan är vägföreningens ansvar men vid ditt staket, postlåda och så är du ansvarig för att folk inte halkar. Post och tidningar måste kunna delas ut och sopor tömmas riskfritt.

Om det kommer gäster vill man ju inte att dom ska halka heller. Gör dom det inne på din tomt blir du skadeståndsskyldig också.

Dom här yngre villaägarna tycker inte dom ska behöva det. det är nån annans ansvar alltid.

Själv tycker jag det är rätt självklart att man skottar, tar bort modd och sandar. Man går ju där själv också.


Mamma halkade i stan och bröt benet för några år sedan, då var det på en trottoar utanför en tomt. Hon fick skadestånd för sveda och värk och ersättning för inkomstbortfall. Hennes försäkringsbolag tog det med villaägarens.


Jag skickade en länk i tråden där allt det här står men inte ens då tyckte en del folk att dom ska behöva skotta och sanda vid sina postlådor eller utanför sitt staket. Folk är så himla bekväma idag.


Såja det var allt gnäll tror jag.   


Vi hade en Ernadag igår, blev 2 tisdagar efter varann nu eftersom hennes mamma varit sjuk och hon måst åka till henne. Jag känner ju igen känslan där med R nu. Där är det stabilt men oförändrat.


Vi åkte till Gottsunda centrum, ville kolla in om dom fortf hade en utställning där men den var slut. I stället hade stadsmissionen öppnat en Second hand. Ja inte bara det för det fanns nya väskor och nya böcker med som förmodligen skänkts. Stort, fräscht och luftigt och förmodligen rätt nyöppnat.

Vi fyndade


         

En oljelampa från Ulven, alltså Ulva glasbruk såg helt oanvänd ut och kostade 20 kr. Ett skalfat, köpte ett jag tänkt ha till det förut men det ville inte familjen ha. 2 rosa ljuslyktor för 8 kr st, dom glittrar i guld när dom lyser. Fanns 4 men jag köpte bara 2. En mjuk och skön rakduk till L. Han hyvelrakar sig ibland, sen ett gäng fina dukar, både med hardangersöm och broderat men även fina andra som en tryckt och signerad duk från Jobs, alla 5 kr styck.

Deichmann måste man in på om man är där, nu i nya fina lokaler. Jag köpte inget men stod och nöp i en sak C ska få, inga skor och ingen väska dock. Tog den inte men ångrade mig idag och beställde från hemsidan. Där var priset billigare och det är fraktfritt. Positiv upplevelse. Är det så på skor med kan man ju prova där och beställa då.....

Lunch blev sushi och dumplings, stället där mitt på torget hade kanonfin mat och äter man där bjuder dom på Misosoppa medans man väntar. Dom gör maten då man beställer.

Kapp-Ahl och Lindex fick ett besök men vi handlade inget. Thrillers fika var välbehövligt innan vi handlade på Willys och åkte hem.

Trodde nog inte att vi skulle vara där i 5 timmar men tiden går så fort och så härligt att få komma ut och se lite annat och glo på folk. Nja glor gör vi nog inte men ni fattar..... men vi får nog försöka göra annat än bara springa på affärer och loppisar. Fast igår var det ju inte meningen från början.

Lite sugen på badet där men har ju badförbud så ännu. Billigt annars 55 kr mot Fyrishovs 100.


Idag kom Elles TV-box äntligen och hon förberedde för att åka hem. L var ner med ett lass och hämtade boxen. Så var inte sladdarna med, då stod det så tydligt att dom måste skickas tillbaka med boxen så hon gjorde ju det så klart. Nu blev hon kvar en natt till då eller till dom kommer. Vill inte vara hemma utan Tv och jag förstår henne. Så snopet!


I morgon ville E till Ikea, tror jag ska hänga med. Vill ha skorpor   älskar deras kardemummaskorpor, älskar priset också.   







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Fredag 19 april 00:50


Idag har jag gjort köttfärslimpor, 2 st. Jag får jämt så mkt skrogg på dom bara, använder ju blandfärs. Men vet inte varför det blir så. Letade ett nytt recept men blev att jag gjorde ungefär som jag brukar ändå. Gjorde var och en på 500 g färs. Sväl...

Av Neta - Onsdag 17 april 22:58

Idag flexade C ut nån timme tidigare, åkte och handlade åt mig på Maxi. Köpte lite take away på Pong och kom hit. Jag åt 4 sushi, lite miisosoppa, och en 1/2 port kyckling med ananas m ris. Har kvar 4 sushi och halva portionen, som nog var mer en h...

Av Neta - Tisdag 16 april 23:03


Det här är ett gammalt recept, vi gjorde det som nattmat varje nyår på 70-talet. Frasig, ostig gratäng som äts med sallad. Förbereds ju dygnet innan och var lätt att bara grädda av till 12-slaget. Men kan ju serveras till en som inte äter kött om den...

Av Neta - Måndag 15 april 23:22

Hade mailat Karin vår arbetsterapeut om en grej med scootern. Armstöden var olika höga. Hon är ledig så det kom en annan som fällde upp armstöden och visade en rulle man skulle vrida på för att ställa in höjden. Hade jag kollat i pappren till scooter...

Av Neta - Måndag 15 april 01:11

Känns nästan lite overkligt stt jag faktiskt såg ett lodjur igår. Skrev om det i vår bygrupp och sist jag titta hade jag fått 119 likes och en massa kommentarer. De flesta gratulerar och några är lite avis. Men jag har också fått veta att Uppsala...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards