Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 5 juni 2016

Rabattflytt

Av Neta - 5 juni 2016 00:54

Trodde inte jag skulle få L att göra det men idag grävde han en ny rabatt på framsidan. Vi flyttade perennerna från baksidan dit. Haft en vinkelrabatt från björnbärsbuskarna med perenner men nu ska vi sätta blåbär och hallon där. Då får vi björnbär, hallon och blåbär på samma ställe vid grillgolvet. Har idag hallonen vid den andra husgaveln, dom satt där när vi kom för 30 år sen, planterade direkt i gräsmattan. Nu blir det ett riktigt hallonland med kantsten runt. Ska införskaffa lite hösthallon med för att förlänga den säsongen.
Dom perenner jag nu har precis framför bänken nedanför altanen är

Rosa och röda Stjärnflocka, min absoluta perennfavorit

Tremastarblomma, har vit och blå

Bolltistel, fin att torka, vilket man kan göra med Stjärnflocka med.

Salvia

Vit och röd Astillbe

Alunrot

Hel planta Alunrot

Sådde i lite rosa vallmo i en mixad påse jag hade, både enkla, dubbla och trippla i rosavita nyanser. Kommer när det andra blommat ut så sådde som en tuva mellan varje växt. Ska ha i nåt blått som kommer på höstkanten med. Har ni förslag så hit me.
Stjärnflockan hade blommor på G redan men tror det gick bra ändå, grävde ur ca 30 cm djupt och tog med rotklumpen med lite jord från gamla stället. Delade tremastarn och astillbe i flera plantor och ska sätta lite lök där i höst sen.

Ja det är vad vi gjort idag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards