Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 24 januari 2018

Gårdagens Kalla fakta

Av Neta - 24 januari 2018 00:37

Har inte sett en enda politiker som har bemött det idag mer än nån Liberal som lovar ändring. Jag tycker någon i den regering som är ansvarig hade kunnat göra det.
Vad händer med alla som mist sin assistans? Det blir väl så att anhöriga, vänner och personal vrider sig själv i spiraler och rätt som det är orkar dom inte längre.
Sen det här snacket om bedrägerier. Es gamla habläkare skrev så bra på Fb idag, bedrägerier ska aldrig accepteras men det förekommer. Stölder sker t.ex på varuhus varje dag men inte läggs dom ner för det. Men assistenter och ledsagare tas bara bort och inte hjälper hennes intyg, då är det hon som kan något om de diagnoser hennes patienter har. Ändå blir hon överkörd av skrivbordsläkarna på t.ex FK.
Jag fuskar inte tror inte så många andra funktionshindrade gör det heller.

Ska inte en förälder få orka vara det till alla sina barn? Ska inte en dotter få vara just det? Visst hjälps man åt men det får ju aldrig bli ett jobb. Jag hade ju C som hjälp på vattengympan i början, mest för jag kände att jag inte ville att nån jag inte kände skulle hjälpa mig. Till slut kände jag ändå att det var svårt att ha en dotter som ledsagare, när var det jobb och när var det bara hjälp?
Lika med L, han kunde ju inte gärna trava med in på damernas omklädningsrum. När vi t.ex åkte och handlade tyckte jag vi kunde hjälpas åt ändå och så har vi ju gjort också.

Jag klarar väldigt mkt själv, men när muskler värker och stelnar som dom gör värre på mig än en frisk person efter ett pass, då orkar jag inte. Det går bra i duschen så länge varmvattnet rinner om det finns en duschstol så jag kan sitta. Men jag vill gärna och behöver gå med någon därifrån över det våta golvet.
Jag behöver hjälp med fötter och ben. Sitter jag kan jag både smörja och torka själv och få på mig kläderna med. Men nertill måste jag ha hjälp på badhus och gym. Nån måste också komma nära med rullstolen. Hjälpa mig med skorna. Tänka åt mig när jag är helt slut för det blir jag där, och då,pratar vi inte om dålig kondis.

Hemma däremot klarar jag mig helt själv, där blir ju badrumsgolvet aldrig blött och jag har mina hjälpmedel och på sängen klarar jag även strumpor. Där kan det ju också få ta tid. Går inomhus hemma för det är ordnat så att jag alltid kan ta i någonstans. Likaså på altanen på sommaren. I trädgården går jag med rollatorn och kan slå ner häcken lite överallt.
Jag har min scooter så jag kan åka ut själv. Har alltid kryckorna med mig. Behövs om jag ska gå in nånstans. Tar mig inte upp själv om jag ramlar, det gör att jag helst har sällskap ute, men jag klarar mig annars.

Jag blev påpropsad 40 tim i månaden från början men inte alltid jag hann utnyttja det. Jag hade sökt 25. Handläggaren som tyckte jag skulle ha mer för det var viktigt att jag fick komma ut och göra kul saker. Inte bara träna.
Sen tog dom bort 30 tim med 2 dagars varsel när det skulle förnyas. Då blev jag utan helt ett tag för ledsagaren kunde inte jobba bara 10 timmar utan fick sluta.

Nu har vi prioriterat det sociala ist och ses varannan vecka ist för att stressa med träning 2.5 timmar. Det när jag inte fick fortsätta på vattengympan. Gym är ju inte bra för mig egentligen.

Jag är ju medveten om att jag har det lindrigt ändå, saknar dock vattengympan. Jag behöver ju den, men måste ju vara i den varmaste bassängen. Kan inte bara åka till simhallen som andra kan. Är ju lite vinglig med så vill inte vara bland barn heller, rädd att skuffa till nåt.

Vi kan däremot hålla på lite med gummiband och så, och borde bli bättre på det när vi är ute den varma årstiden. Jobbar ju med det hemma.
Men det blev ju ändå kännbart för mig med, och i viss mån för familjen med. Jag har inga vänner som hör av sig längre heller än mindre kommer och hänger eller hjälper till. Alla jobbar ju och jag kan ju inte längre hänga med dom på dans och aktiviteter utan hjälp. Det som var så viktigt att jag skulle kunna. Lite ironiskt är det.

Nu vill jag ju också flytta från L, han klarar inte att jag är så här. När han inte orkar blir han bara elak.
Han är ju inte heller frisk och ingen ungdom precis. Jag klarar mig nog bäst själv efter en himla massa hjälp vid flytt men där får ju J och C hjälpa till så är det bara och det gör dom ju. Men jag måste ju få en lägenhet, står kvar som 4a på den jag vill ha och den är inte uthyrd än. Rikshem jobbar nog lite annorlunda än Uppsalahem. Måste ju samtidigt kolla på andra. Men med min låga inkomst klarar jag inte hyra på 10 000, är så begränsad.
Prata som hastigast med en annan kompis som separerat idag och hon håller redan på flytta. Men kan man ta vad som helst och dessutom har jobb, bil och körkort blir ju allt så mkt enklare.

Jag vill inte gnälla men visst ställde allt det här med indragningar till det. Men det blir nog bra till slut, det måste man ju tro ändå, bara.......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Onsdag 27 mars 01:06

Med den här jäkla tröttheten märker jag hur min mobilitet försämras också. I synnerhet direkt på morgonen då jag går jäkligt illa. Ont satan då också. Går dåligt jämt och måste alltid hålla i mig nu. Att bära nåt samtidigt försämrar också balansen om...

Av Neta - Måndag 25 mars 22:39


Kom inte receptet med, blir så trött

Av Neta - Måndag 25 mars 22:37


Jag hade spart Chokladvåfflorna Så,dags nu men iaf. Haha! ...

Av Neta - Måndag 25 mars 19:32

Känns som något är fel. Inatt sov jag dåligt men gick inte upp i morse utan sov till 11. Har som ett tryck över huvud och ögon men det är tydligen vanligt vid extrem trötthet. Ringde vc men dom har ingen tid förns i slutet av maj. Fick prata med en ...

Av Neta - Lördag 23 mars 23:33


Stavas det så? Hur som helst så glömde jag bort det totalt. Satt och lyssnade på den här. Jag har inte haft så mkt vallningar, inte alls faktiskt men vet ju hur det kan vara. Spröda och torra slemhinnor dock, inte bara på så känsliga ställen ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards