Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 december 2013

Av Neta - 12 december 2013 23:45

 


Är det något jag minns från mina tidiga tonår så är det hur vi cyklade runt och tjuvlyssnade på alla popband som övade. Det område jag är uppväxt i var "rikt" på band och där bodde även en del "popidoler" men även i nära områden till "mitt" så vi hade våra spaningsturer.

Nashmen, Blue Beats, Les Vagabonds, St Michael sect är några av dom.

Popgalorna på Tennishallen och på Arken, hänget på Nybron och på Ringbaren, ungdomsgårdarna Borgen, Kajan och Hornet var våra nöjesställen, ibland liftade vi till Enköping också för det fanns en snygg kille där på en ungdomsgård nära torget nånstans. Conny Mellingsäter hette han   otroligt att man minns namnet för jag minns knappt vad kompisarna på stan och ungdomsgårdarna hette, jo Eva & Maud va syskon och bodde i Ultuna, en tjej hette som jag "Agge" (hatade och hatar fortf det smeknamnet) hade långt rött hår och bodde uppåt Eriksberg likaså Lena. En tjej jag minns men inte namnet på var en som bodde i Luthagen och hade föräldrar som var missionärer. Sen lilla Ludde som var en tjej och Eva Lundevall som bodde nånstans vid Dalgatan.

På popgalorna och på ungdomsgårdarna minns jag Ove så klart som sjöng i Blue Beats, Royne som sen blev politiker och senare berättade att han varit dökär i mig på den tiden   Jag såg ju bara Ove som tyvärr träffade den han sen gifte sig med då. Dicken som var nån slags ledare. Han har jag på fejjan. Håkan och Tomas också, som var skolkamrater och Tomas brorsa "blyga Kjelle"


Sen dom hemifrån Kina, Sylvia, Ninna, Maud, Eva-Marie, dom har jag kontakt med än idag, mest på facebook dock vi är ju utspridda. Var dock inte så mkt med klasskompisarna från Brantan men minns att en kille som hette Pelle Olsson var mkt på Borgen samtidigt som mig sen tror jag dom flesta höll till i Sala Backar eftersom flertalet bodde där. Där var jag inte jättemycket mer än när det var bra musik på Arken och nån enstaka gång på Brantingsgården, hade roligare nere på stan med kompisarna, kan bero på att alla mina kompisar gick i Vaksalaskolan och jag i Brantan, varenda år försökte mamma byta skola åt mig men inte förrän i 9an gick dom med på det.

Där hängde jag sen mycket hop med Mona och det var då i 9an jag fick smak för bilburna killar :D Mycket p.g.a att Monas syrra Britten hade en kille som hette Ove och bodde nere i Tullgarn och ibland fick Mona och jag åka med honom i hans Impala. Killarna i hans krets var snälla mot oss småtjejer och lät oss åka med, skjutsade hem oss till kl 20 då både Mona o jag skulle va hemma.   Oskyldigt som 17 alltså men då var man ju stentuff när man fick sitta där fram o spela skivor. Vi sydde kjolar av madrassvar som satt långt nere på höften och var så korta att mamma nästan fick hjärtinfarkt, ändå var dom väldigt sedesamma om man ser till dagens korta kjolar....(tror jag)


Men för att återgå till mina tidiga tonår så var det ju spännande som 17, Kina och jag träffade 2 killar, Uffe o Janne, Uffe hade Uppsalas längsta hår och Janne var lillebror till Leffe i Nashmen, det var stoooort   Kina tog Uffe o jag Janne men det var nog väldigt oskyldigt, vi satt hemma hos Uffe på Verkmästargatan nästan varje kväll och jag tror aldrig vi pussades ens, det var liksom inte på den nivån. Vi spelade skivor, drack choklad m.m Jo en gång på "Hippa" hemma hos Sylvia som jag bodde tomt i tomt med lekte vi "sanning & konka" å då fick jag en puss, varade väl så där en millisekund   


Det där rann väl ut i sanden så småningom och vi tyckte det var roligare på Kajan, vi ställde cyklarna vid Sivia, gick runt Vaksala torg och jättesakta förbi Kubbens hus (trummis i Nashmen) på St Persgatan innan vi gick ner till Kajan. Sen samma väg hem, man kunde ju aldrig veta....  Ekan som var sångare busringde vi till, bara för att få höra rösten... Förlåt om du läser det här.

Leffe hade sin tjej Margot i kvarteret bredvid Kinas hus och lite längre ner på den gatan bodde också Christer i Vagabonds (skötte långt senare om hans pappa i just det huset som medhjälp till distriktan) och så på väg till affärn, den sötaste av alla, Ludde (så småningom i Sectarna men tror det var nåt annat först) på Syréngatan har väl aldrg handlat så mkt åt mamma som då... Och skulle hon till sybehörsaffärn var det jackpott, då följde man med för den låg bara några hus ifrån.


Vi lugnade väl ner oss så småningom men utnötningsmetoden hade väl gjort att vi blev igenkända och dom började hälsa på oss på bron och på stan. Där kom det ju fler kandidater också, jag var väldigt förtjust i en lång blond popmusiker som hette Gunnar Kullenberg ett tag också. Vet inte ens om han såg mig mer än då han sa hej, men attans va man svävade på moln då han iaf hejade.  Vi var väl med och lyssnade då iaf Nashmen repade för vi hade blivit lite kompisar med, Kubbens och Egons tjejer, tror nästan dom var syrror eller kusiner eller nåt, eller också bara urbra kompisar hängde jämt ihop iaf. Vi var livrädda för Tomas som var deras manager, för ibland sa han åt oss gå därifrån, vi hörde ju liksom inte till "familjen"


Många av dom här söta idolerna kunde man ju råka på så där av en händelse på Rulfs eller Hagströms också. Så där hängde vi ofta, Sune på Hagströms var jättesnäll o sa inte så mycket men på Rulfs tyckte dom vi hade lyssnat på alla skivor ibland.

Jag köpte faktiskt en begagnad bas av Sune, en blårutig, klädd med nån galon, för vi fick för oss att bilda ett tjejband, kunde Plommons så kunde vi. Å då kunde man ju gå omkring med basen i fodralet på stan....

Det var jag, Lena och Sylvia, 2 till som jag inte minns vilka dom var. Pappa var ju basist i ordenssällskapet Qriphs orkester så han lärde mig spela lite men hade inte mycket till övers för elbas, han spelade ju kontrabas. Å dom där långhåriga sakerna som kallade sig musiker trots att dom bara kunde 3 ackord, nä det var inget han gillade.

Vårt tjejband skulle heta Les Bonbons bestämde Lena, vi andra hade inte mycket att säga till om så både jag och Sylvia ledsnade snart, men tror hon fick hop andra så dom började repa iaf men hörde aldrig talas om nån spelning. Pappa insåg väl också att min basistkarriär inte skulle bli så lång så en dag hade han helt sonika sålt tillbaka den till Hagströms, det var ju egentligen hans, jag hade ju inte den enorma summa nav 50 kr som den kostade.   Men va ilsken jag var nu kunde jag ju inte gå med den på stan   


På Ringbaren där vi hängde rätt mkt, kostade en räkmacka och en ananasjuice 7 kr och där behövde man ju vara för att synas för alla söta killar. Jag började packa kassar på Tempos livs efter skolan för att tjäna lite egna pengar, köpte en militärjacka, som alla jag kände klottrade på med svart tuch o så klart såg jag till att alla idoler skrev på den, ett par pepitarutiga elastabyxor, ett ljusblått vonnelset (jumper o kofta) och ett par svarta basketdojor. Mamma svimmade nästan..... Efter mycket tjat fick jag henne att köpa en blå täckjacka också, minns inte om det var Kitzbul eller Bogner det var iaf den näst bästa.....skitdyr då. Tror också det var i den vevan men kan ha fel, som jag hade en illgrön Beirutväska.


Innan den här tiden och t.o.m årskurs 7 eller möjligen 8 tävlingssimmade jag, åkte till badhuset på morgnarna och tränade innan skolan, tillbaka direkt efter sen ner på stan då när det intresset kom, badhuset var ju Centralbadet så det låg ju på stan. Mamma o pappa trodde så klart att jag tränade till 9 varje kväll.... så jag gick ner på toan vid Fyristorg och blötte håret när jag skulle hem... Cykeln stod vid badet och så cyklade Kina o jag St Persgatan ner förbi, ja ni vet vem    på hemvägen. På vintern gick vi samma väg och håret frös.

När den sommaren kom och vi skulle börja träna på Fyrisbadet la jag av, hade inte "tid." (Fyris låg ju urlångt från stan hehe) Min tränare Evert Sandberg var vansinnig, hans dotter Ann-Sofie hade också börjat va på stan så han visste nog. Men jag hann simma ungdoms-EM och i lagkappen ta hem en 4e plats iaf. Jag sam fjärilsim. Innan hade jag väl några individuella DM bara.

Tänker även på det här ibland, minns aldrig att vi hade några föräldrar där på tävlingarna, själva har vi ju farit land o rike runt med våra och lika gör ju sonen med sina nu, men det var inte så då.


Jaja tänk va tankar en bok om Nashmen kan framkalla och vilka minnen, vad gör alla idag? Ja en del föll ju för haschet och tyngre grejer senare och försvann. Jag kan ärligt säga att jag aldrig provade det ens, rökte ju aldrig heller men det var väl tack vare simningen annars rökte ju "alla". Försökte väl smaka nån gång men det var ju jätteäckligt. Minns 2 killar mest, Hasse Stjärna och Sigge, köpte korv åt dom en gång och hade livvakter plötsligt   i flera veckor, tror dom var riktigt illa nere ett tag iaf. Undrar om dom lever ens? En klasskompis till mig från Brantan dog i missbruk några år senare, men där hade jag ingen aning, han måste skött det "snyggt" kom ju iofs ifrån dom i 9an. Jobbade på posten och skötte sig.


Ja ni vilka tider, men så oskyldigt ändå på nåt vis mot nu.


 

St Michael Sect. Ja vad hette han som sitter på trappen då, Roffe??? Sen är det iaf Tomas min skolkompis, Tomas Frisk och söta Ludde på muren.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards