Mina ord och tankar

Alla inlägg den 20 april 2021

Av Neta - 20 april 2021 20:52


Lungört, både blå,och rosa. Bor med vårkrage, kärleksört, alunrot och astillbe på ena sidan. Nejlikrot, stjärnflocka, fler alunrot, prästkrage på den andra. Ska bli en ros i hörnet.


Julros, ska ev flyttas till framsidan


Kom scillalökar då vi redan planterat klart i höstas så jag tryckte ner dom i pallkragen med julrosorna. Dom ska flyttas.


Svarta vinbäret gav skörd redan förra året. Bladen hamnade i sommargurkan.


Hallon, ska få en kompis.


Jag vet inte riktigt vad det här är. Dom är lika stora och samma växtsätt som porslinshyacinten. Men helblå. Platerades i fjol.


Förgätmigej ska ner i gräset och få sprida sig.


Det här är min finaste blomma. En liten ynklig planta (strax över 1600 g) men med en otrolig livsvilja och växtkraft. Enveten och så duktig, positiv blomma.
Så började hon sloka, ja rent av vissna. Livsgnistan försvann, näring och vatten hjälpte inte. Visade sig att hon fått lite ohyra under knoppen. Ogräsmedel var inte aktuellt utan vi fick ta till sekatören. Bort med ohyran. Då hände nåt, blomman ändrade färg, blev sig inte riktigt lik. Blev känsligare, fick mer ohyra, många ggr. Tendenser att vissna men reste sig ändå till slut. En känslig planta vi fick vårda ömt. Idag står hon stadigt i jorden på sin pålrot. Behöver besprutas med jämna mellanrum, vattnas med många olika sorters näring. Slokar ibland men reser sig alltid igen. En blomma att vara rädd om och hålla koll på.

Av Neta - 20 april 2021 16:13

Lika bra att passa på för på onsd-torsd blir det vinter igen och sen följer inga vårtemperaturer förrän på Sista april då det ska bli 2-siffrigt igen.

Började dagen som alla måndagar med att fylla dosetten för veckan. Gjorde även en lista över den medicin jag äter, även kosttillskott och annan receptfri, och la i lådan. Man kan ju i min ålder råka ut för nånting så man inte kan fylla den själv.

Elle och jag åkte upp och hämtade ut paket. En överraskning och bevis för att man ska lita på sig själv. Har ju letat efter en 5 lit flingburk, såg en annons på tradera om en modulett 2.9 lit men tyckte det såg ut som flingburken.



Och jodå det var den. Så nu behöver jag inte jaga längre. Dom här loppisgubbarna som säljer på tradera har inte alltid så bra koll. Haha! Tur jag chansade och fick med litet lock på den med, dom nyare är det ju inte det på. Verkar nästanoanvänd med, så fräsch.

Vi hämtade ett paket till




Säg hej till Leffe. Så klart jag stöttar Min Stora Dag, vi har ju själva kämpat med barn och cancer och det gjorde vi ju tillsammans så namnet var självklart. Vi hade en fantastisk Min dagsom vi aldrig kommer att glömma. Så den här organisationen ligger oss varmt om hjärtat. En av dom gosigaste nallarna jag haft. Köp den! Väl värd sina 400kr.

När vi kom hem satt tanterna i pergolan så vi stannade så klart. Blev prat om mer sittplatser och ett bord till så då ställde jag upp mitt vita som blev för stort för framsidan. Sen hade grannen ovanpåmig stolar hon inte behövde.


Så då löste det sig och vi kan nu sitta även ute i solen.

E kom inoch fikade en sväng, och sen var kvällen lugn.

Klippt lavendeln och torrt på framsidan det jag når. Så nu har jag en kruka med många sticklingar, ska sätta i rabatten men ska komma en tjej och gräva upp 2 nunneört, så sätter ner dom när det är gjort.

Suttit ute hela dan, ska byta till baksidan nu.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards