Mina ord och tankar

Alla inlägg den 1 april 2021

Av Neta - 1 april 2021 23:51

Har ni blivit lurade idag? Jag försökte lura familjen kl 5 i morse men det förstörde C på 10 sek med att fråga om källan.
Annars så ska Uppsala slott bli parkeringshus. Gudarna ska veta att det skulle behövas ett till i dom regionerna men slottet, nja...
Martinez ska köpa helikopter och flyga runt i landet och hjälpa till att vaccinera så danserna kommer igång fortare.... Haha in your dreams.


Ja det kan man undra!

Nu hänger det en påskampel med påsklilja och penseer därute som kan avnjutas från soffan. Kan ju inte ha påskliljor inne längre. Blir så kliigt i ögonen då.
Rätt lugnt idag annars, gjort en rödlöksost och E dekorerade vår middag.


Fick nästan inte i mig min. Fick verkligen kämpa. Men god var den. Egentligen ska den vara rund så man kan rulla den i ostbågskrosset. Men hon klarade ju det här med, kladd mellan lagren och ovanpå med rödlök, kaviar och räkor i. Majonnäs under krosset. Kräftstjärtar, ägg, rom och citron på. Gjorda på 3 kantskurna fullkornsrostbröd. Must till så nu är påsken officiellt invigd.

Imorrn är det väl lite mer förberedelser, en romtårta ska göras och en chokladpavlova ska gräddas sent och få ligga kvar i ugnen över natten.
En del saker ska fram ur frysen. Och det ska göras en omelett m svampstuvning att avnjutas till prinskörv. Kanske nån köttbulle med.

Leif åker upp till C i morgon och ska försöka laga hennes bil, bromsarna låter illa. Sen kommer han väl till E. C jobbar till 15 på påskafton men sen kommer hon också. Så blir sent påskbord.

Inte en påskkärring har vi sett idag. Lite tråkigt!

Men nu några sidor i boken och sen Godnatt!

Av Neta - 1 april 2021 17:00

För er som var nyfikna på den så ska man till en förp avrunnen 5- minsill ha.

Varva sill och några kvastar dill eller 1 tsk dillfrö i en burk

Lag:
4 msk hackad färsk dill
3 msk hackad lök, röd eller gul
1 msk vinäger
1/2 dl socker
1/2 dl olja, jag brukar ha kallpressad rapsolja men funkar med olivolja med
1 msk tomatpure

Rör ihop lagen, tar en stund att få den att gå ihop, den ska vara ganska tjock.
Häll den över dill och sill i burken och ställ kallt ett dygn.


Av Neta - 1 april 2021 00:44

Eftersom vi blir bara vi så gjorde jag det enkelt för mig. Jag köpte en förp 5- minsill men använde inte den lagen, gjorde 2 halvsatser och det blev 1 1/2 file per sats. Påsksillen blev ju mer primörer än sill trots att jag tog hälften av allt det med, sen gjorde jag en dill och tomatsill. Den är med 2 msk hackad dill + några kvastar eller några dillfrö, 1/2 hackad rödlök sen rör man hop en lag på olja, vinäger, socker, tomatpure och krossad svartpeppar. Den blir tjockflytande men det ordnar till sig sen. Smakar faktiskt kräftor. Ska lägga ut propotionerna i morgon.
Fixade hop laxröran och förberedde varsin smörgåsbakelse till i morgon kväll med. Ska bara rulla dom i krossade ostbågar och garnera dom i morgon. Skärtorsdagsmys.

Måste visa er nåt smart. Jag har ju en höj och sänkbar arbetsstol i köket. Men tycker det blir lite vingligt att höja den, säkert bara inbillning men det är den känslan jag har så har den alltid på lägsta. Kan kännas lite högt upp när man ska röra i grytorna och jag bara ser halva innehållet. Så tänkte att jag borde ta ner grytan jag ska röra i och sen sätta upp den igen.
Kom på att andra lådan uppifrån vore lagom men alla skärbrädor jag hade var för små för att ge ett stadigt och bra underlag. Frågade Leif om han hade nån träskiva och han sågade till nåt gammalt hyllplan i bok. Lackad o klar så lätt att hålla ren med. Får ju ha ett grytunderlägg på om jag ska ha ner en kastrull.


Idag använde jag den när vi fixade, perfekt att skära på för mig med. Och blir perfekt i höjd när jag sitter. Så glad för den. Små ideer som underlättar.

Haft både städ och fönsterputs idag med. En av dom tjejerna som jobbat länge och städ i Mariastil. Så nu är både hem och rutor rena. Så skönt och så värt hålet i plånboken och slippa hemtjänststäd. Får ju RUTavdrag med så fick tbx några tusenlappar.

Ligger i sängen så ska ta min bok och läsa några sidor. Så skönnt att allt är klart, ska bara bädda rent och köra den tvätten i morgon. Men först sova ut. Så jag vaknar väl 7 då. Haha!

Kör försiktigt om ni ska ut i påsktrafiken.


Glad Påsk!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards