Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 2 september 2023

Helg igen

Av Neta - 2 september 2023 01:35

Regnade när jag vaknade vid 10, sov dåligt i natt och svimmade av först på morgonsidan. Har väl i stort sätt regnat hela dagen och säkert kvällen med.
Jag hade tänkt åka upp o köpa vitkål, så sugen på kålpudding men åkte inte idag. Vete 17 vad jag har gjort egentligen.

Hade tagit fram köttfärs och ett pkt skivad rostbiff. Hade pasta kvar. Fräste hop purjo, röd paprika och champinjoner med köttfärsen. Hällde på ett pkt krossade tomater tillsammans med ett par msk vardera av tomatpuré och chilisås. Skar ner bandpastan och rörde i. Smakade av med salt o peppar.
Rostbiffen får iaf till en del bli pålägg. Kanske gör nån plocktallrik med.

Händer mkt runt omkring i helgen. Marknad i Ulva lö o sönd med 50% risk för regn i morgon. På gräs mestadels. Stor marknad som jag aldrig varit på, det är dessutom backigt där. Kan ju bli geggigt.

På sönd är det Botans dag, växtloppis försäljning av fröer, sticklingar av typ alla sorters växter, massor av handelsträdgårdar är där, odlare säljer grönsaker. Det säljs också direkt från Botans egna grönsaksodlingar. Pelargonsällskapet, fuchsiaföreningen och säkert fler av den typen klubbar. Mat, fika i mass. Hoppas det blir uppehåll. Vi brukar åka varje år Elle, jag och Leffe.
Om det inte regnar åker jag nog dit. Dom har en Dahliaavdelning mot slottet har jag sett på Fb. Nyfiken på den. Sen brukar jag handla vaxbönor, rödbetor och lite sånt av en gård från Enköpingstrakten.

Nästa helg är det kulturnatten. Frågade L om han vill komma. Vill som handikappad tjej inte åka omkring på det själv. Brukar vara rätt trivsamt redan på em. Massa kul dans av olika slag att titta på. Sen har vi ju en thaigata där thailändskor gör så mkt fin konst av mat. Kan skära ut fantastiska saker ur meloner, gurkor m.m Tornerspel i Odinslund när det börjar skymma är också kul att se. Tänker ha scootern isf. Tyvärr brukar det bli en del fylla på kvällen. Då vill jag åka hem. Blir som på Valborg. Man hittar nog nåt gott att köpa till kvällen. Augustas är ju på Fyris torg med sitt godis.

Såg också att *Allt ljus på Uppsala* kommer i år igen, brukar vara vartannat år annars. Är undrr hela november och byts av av julljusena sen.




Såg den här bilden om vad som är gratis på Fb, å visst stämmer det!



Sommaren är ju inte slut förrän 23 september, men nog är det lite höstkänsla redan. Iaf regniga dagar. Men nästa vecka ska det bli soligt o varmt igen. Bäst att ta chansen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Onsdag 15 maj 22:46

Då tog jag min B-vitaminspruta idag och jag känner redan kl 22 att jag är piggare. Det där med B-vitaminbrist är ju en hel vetenskap. Tar ju dom eftersom jag är överviktsopererad, GBP en op som inte hjälpte mig ett dugg. Gick ner mer under året jag...

Av Neta - Tisdag 14 maj 22:47

Rätt nere nu. Är väl den stora vårdeppen. Ska det vara så omöjligt att bara få må bra, vara glad och slippa fundera över saker som blir typ *konstiga* Kanske är jag något bättre i fötterna, vi får väl se, men jag törs inte ta ut nåt i förskott. F...

Av Neta - Tisdag 14 maj 19:08


Kall avocadosoppa 1 lit vatten + fond eller kycklingbulj.tärn 2-3 mogna avocado beroende på strl 1 kn salladslök, finskuren 1 brk creme fraiche 1 msk torkad dill Salt & sv.peppar En doft cayenne om så önskas 100 g fetaost Servera med...

Av Neta - Måndag 13 maj 16:11

Gurk & Avokadosoppa 1 gurka 2 avokado 1 hönsbuljongtärning 4 dl vatten 3 msk press citron 3-4 msk olivolja Salt, sv.peppar & lite cayenne 3 msk finhackad dill 1 kn gräslök, hackat Krutonger Skala gurkan och skär den i bitar H...

Av Neta - Måndag 13 maj 00:14

Ja Den stora älgvandringen alltså. 87 älgar har summit över. L tror det är rekord. Det roliga tycker jag också är alla andra djur man får se liksom på köpet. Järv, björn, lo, ren, grodor, örnar, orrar, svanar, änder, ejder och en massa andra fåglar...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards