Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 10 februari 2014

Vad beror det på?

Av Neta - 10 februari 2014 22:50

Beror det på oss vuxna att barn & ungdomar idag inte lär sig skillnad på rätt & fel eller ditt & mitt?


Har föräldrar idag så hektiska liv att när man väl är ledig så tycker man det är skönt att ungdomarna försvinner ut och man får vara i fred? Orkar man inte bry sig i vad dom gör eller var dom är?

Jag bor i ett samhälle där utbildningsnivån på föräldrar är hög, en av dom högsta i vår kommun. Borde man då inte fatta att ungar som får fara "vind för våg" kanske inte har det så bra?


Är det lättare att rycka på axlarna och tänka "Det där går över" eller "Så där har ungar i alla tider gjort och det är inget att bry sig i" än att faktiskt tala om vad som är rätt eller fel? Ja så klart det är men är det så smart?


Hur kan man gå och lägga sig, åka bort, supa till eller vad det nu är man gör utan att veta var eller vad avkomman är och gör?

Det här gäller ju så klart inte bara orten där jag bor utan generellt överallt, kolla bara t.ex i städerna under en festival eller i Uppsala på Valborg.


Upphör ansvaret hos dig för att ungen fyller 18? Ja kanske i lagens mening men moraliskt då om hen fortfarande bor hemma hos dig, blir försörjd av dig och faktiskt går i skolan fortfarande?

Skiter man i sin unge och tänker att konsekvensen av sitt handlande får hen ta själv?


Var går gränsen mellan busstreck och skadegörelse? Polisen på twitter där jag följer både Uppsalapolisen och Sthlmpolisen skriver ibland "ofog" för ett ärende. Vad är ofog rent juridiskt? Är det det nya namnet för busstreck?


Är det "bara ofog" att sparka sönder eller spränga postlådor för folk? (Hänt lite här o var, vid 2 tillfällen här o för grannar)

Stjäla en hund för en äldre dam och ha lite kul med innan man släpper den långt ute i skogen bland vilda djur? (Den kom aldrig hem)

Klippa upp ett lås på en rollator i ett cykelställ och åka med den i slalombacken tills den inte håller ihop längre o då bara lämna den där? (En 82-årig dam blev låst till sin lägenhet och kunde inte ens gå ut för att slänga sopor eller handla sin mat)

Panga rutor med äppelskrutt mitt i natten? (Hänt även oss)

Köra och sladda med sin Epa eller bil som man fixat ljuddämparen på, (låter alltså mer än en vanlig bil) till 3-4-tiden på morgonen mitt bland hus och folk bara för att det är kul?

Lika med mopeder, köra på trottoarer och gärna stå och varva utanför hus efter midnatt? (vardagsmat här)


Ja det här är bara en bråkdel av det folk (inte föräldrarna då va?) klagar på i de forum som finns för orterna runt vår stad.

Dom modiga vuxna som verkligen vågar sig ut och försöker prata vett i ungarna möts av svordomar, könsord och direkta hot, i nåt fall har det också förekommit misshandel. Gör man om det då? Nej knappast!


Var är föräldrarna? Kan man alltid skylla på grupptryck? Ska man inte kunna kräva av en högstadie eller gymnasieelev att hen ska kunna tänka själv? Se konsekvenser av sitt handlande?


Jag har på riktigt hört föräldrar säga "Nej inte min XXXXXX hen är med sina kompisar, dom far inte på byn o busar" och då har både vuxna och barn sett just den ungen "in action" och många jämnåriga säger sig också vara "rädda för att möta hen"

Hur mår hen? Har hen ett tryggt hem?

eller en pappa säga "Ja men sprängt brevlådor har ungar gjort i alla tider, det är inget att hänga upp sig på" Får hans barn lära sig rätt o fel? Vad sänder den föräldern för signaler? Är den pappan en bra förebild?


Vad hände liksom? Är det konstigt att världen idag ser ut som den gör?

Vad slutar det med? Ja förmodligen och förhoppningsvis mognar dom här ungarna också eller är det de som inte sker?

Vad händer med vuxna som inte haft förebilder som barn, en trygg uppväxt eller närvarande föräldrar?


Ja det här var lite tankar efter att ha läst lite olika s.k "gnällsighter" , där det för övrigt även gnälls på lösspringande katter, okopplade hundar och folk som inte tar upp hundskit.

Även det handlar väl om den här frågeställningen eller?


Känner mig unik som har sett till att jag vet vart mina ungar varit eller gjort, (tjatmorsa om ni frågar dom) tagit kontakt med och konspirerat med kompisars föräldrar mer än en gång. Dom skulle bara veta   Uppmuntrat intressen och lärt dom rätt & fel, ditt & mitt.

Därmed inte sagt att dom alltid varit eller är små änglar, men nära nog   och jag har iaf de få gånger incidenter skett som kommit till min kännedom sett till att dom fått ta ansvar för den handlingen och ställa till rätta då det gått eller bett om ursäkt.


Så gammalmodig och töntig är jag! Vet att en del tycker jag hållt väl hårt i dom men kolla resultatet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Av Neta - Tisdag 23 april 17:25


Den tär på min SLE tärda kropp. I morse var det full sol och blå himmel men 0-gradigt. Det kämpade sig upp till 7 gr. Ser så skönt ut men det är det inte. Fick ett medelande i Bjkl gruppen om att det är rådjur som härjar på kyrkogården, precis som ...

Av Neta - Måndag 22 april 23:21

Hemköp har sin färs, Ica sin. Icas består av 30% ärtor och HKs av 50% broccolli och blomkål. Den har fått godkänt både av mig och dom som ätit den här. Gjorde ju biffar, det blev 15 st av 500 g, kostade då 30kr. Nu har dom den igen och den här veck...

Av Neta - Söndag 21 april 22:01


Problemet när man sitter som jag är ju att man kanske inte alltid känner hur kall man blir. Jag frös om överkroppen igår och hade tagit med en kofta. Men fötterna blir ofta väldigt kalla utan att jag känner det. I en danslokal är det inte så mkt värm...

Av Neta - Söndag 21 april 01:24

Hängde med L till Fyris ikväll och satt och lyssnade till Micke Ahlgrens. Träffade på 2 gamla kompisar, Gertrud och Kerstin. Så kul att få " prata ikapp lite" Har aldrig hängt med nån lörd innan men visste att våra gamla husvagnsgrannar jobbade där ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards