Mina ord och tankar

Alla inlägg under maj 2013

Av Neta - 30 maj 2013 16:50

Vi brukar för det meste bara fira Mors o Fars dag med att käka en 3-rätters och att jag får en blomma eller nåt.


  I år fick jag detta + en hudlotion, jag samlar lite på koboltblått glas och detta fat som är nästan halvmetern i diameter får jag ställa på en annan hylla en denna. ;)

  har blå saker på alla tre dom idag men det hjälper ju inte.   


Ja så for vi då till Ullared, i sonens volvo kombi, inte så mkt mer lastutrymme än i vår men betydligt mer benutrymme i baksätet och framförallt bredare bil.

Kom iväg strax före 6.30 i måndags morse och första stopp ett par mil utanför Örebro för frukost. Hade med oss mackor, te/kaffe och lite frukt.

Fantastiskt fint att färdas genom Sverige den här årstiden då syrénerna blommar och allting är så fint grönt. Inte så stor skillnad mot häruppe mer än att flädern blommar för fullt vid västkusten. Vår är precis på väg.


    Åkte till Mariestad och fixade så Cs första lön från Knivsta skulle gå in på hennes konto, träffade fina Mona och åt en god räksalladslunch. Va så skönt ute o så mysigt att jag knappt ville åka därifrån.


Jobbigt att åka så långt som ända ner till Ullared härifrån på en dag, vi hade bestämt att åka den kortaste vägen som inte var så mkt motorväg för vi ville se åkrar, hus o ängar men borde nog haft en övernattning. Den tog nog längst tid också men var sagolikt fin i synnerhet då vi åkte efter Ätran långa bitar. Från Mariestad åkte vi Skara-Skövde-Ullricehamn-Falköping-Svenljunga och neråt. Va så mycket härligt gröna dalar så det tog andan ur mig nästan.


    Lånade bilder. (klicka för förstoring)

Väl framme fick man åka till en incheckning på en parkeringsplats en bit från Gekås sen in till Motellet där man behövde passerkort in på parkeringen, förstod det då vi såg hur nära det var. Varje rum hade sin parkering. Inte så stora rum men gulligt på nåt sätt. En hörnsoffa med sängar över, 1 bord och 4 stolar, helkroppsspegel, (genomtänkt)   kyl, kaffebryggare och micro. Dusch o toa, utemöbler på egen uteplats med kundvagnsparkering ;) Vindskydd på båda sidor. Centraldammsugare och allt städmatriel, diskmedel och toapapper fanns.

645 kr/natt för hela rummet. 161.25 per pers. Klart prisvärt då det var ca 100-150 m till Gekås. Harrys låg precis intill och en massa butiker mellan Gekås och motellet.

Vi packade ur bilen och gick sen upp till varuhuset för att handla lite frukost och kollade lite allmänt.

Köpte en sån marknadskorv till pålägg, ½ m lång, 23 kr. Ja men där låg ju prisnivån, bara skrattade när vi såg en del priser.

Över huvudtaget var det väldigt välordnat överallt på området. Så himla bra service och trevlig, hjälpsam personal.

Vi gick ett varv utomhus, köpte med oss lite thaimat som kostade halva priset mot härikring och åt i rummet. Trötta eftersom vi gått upp tidigt så vi bäddade och la oss runt 23.


Alla ev fördomar jag haft om Ullared efter TV-serien är nu borta. Det var inte bara billigt utan ordentligt genomtänkt hur saker låg, det som sålde mest hade egna låga montrar som gick att gå runt t.ex

Verkade bra kvalité på det mesta och mer märkesgrejer än jag trott. Deras egna märke fanns i allt tror jag. Av kläder som av nån anledning var nedsatta såg vi inget plagg över 29.90 Å det var inga sekunda varor. Annars låg klädpriser för dam runt hundringen och nedåt. Det dyraste jag såg förutom skinnjackor för runt 1000-lappen var 149 kr för en jacka.

Hygien och sanitet låg 10-15 kr under "Rusta-Ö&B-priser" och engångsgrejer som jag köpte till eventet kostade 50 tallrikar 14.95, 50 bestick 12.95 och kaffemuggar i kraftig papp 7.95 kr för 25 st á 24 cl. Jämför med Clas Olssons liknande kaffemuggar som kostar 39 kr för 25 st á 23 cl. (Varför köpte jag inga åt oss själva?)


Fasadflagga med riktigt sydd flagga i tyg, 29 kr. Finns billiga här också men då är dom oftast tryckta eller i plast. Ja listan kan göras lång, jag skulle ha en ny lampett till vardagsrummet och hittade en med trädsiluetter (159 kr) och ni som känner mig vet ju att jag gillar det :)

     

En handväska i skinn för 129 kr och en mobilväska med plånbok för 69 kr.

         

Hittade för en tid sen en kul kylklamp på Clas Olsson där man kunde ställa glas eller flaska/burk i, så när jag såg denna för liggande flaskor (9.95) måste jag så klart ha den också.

Hjärtat i vit metall (19.90) ska få hänga i hallfönstret, grön sommarklocka (69.90) glasunderlägg (9.90) och ett fodral med putsduk för solglasögon (4.95) stod inte på min lapp men...  Däremot köpte jag inga kläder, va absolut inget fel varken på kläder eller priser, tog en tunika i linnemodell för 69 men ångrade mig, så då tog E den i stället.


Provrummen var i en klass för sig, så välordnade. Dom scannade av hur många plagg man hade och man fick numret på en ledig provhytt direkt. När man var klar scannade dom av igen och de plagg man inte ville ha åkte ner på en stång på lagret och kom upp i butik efter en stund prydligt upphängda.

Elle var också imponerad över att det fanns en handikappprovhytt.


Resturangen och kaffebaren var otroligt fräscha, det gick fort o få maten och den var varm. 48 kr för en Wallenbergare, 59 kr för en räksallad med färska handskalade räkor och 15 kr för tårta och kaffe.

Potatisen var kokt som hemma (och det är ett bra betyg) och Wallenbergarna var inte industrigjorda. Såsen kändes inte heller som pulversås.


Personalen var otroligt trevlig och tillmötesgående, märktes att dom var väl utbildade.


  Både Morgan och Ola-Conny var i tjänst och O-C som var den enda vi såg i butiken var väldigt artig och trevlig. Tog i hand och frågade varifrån vi kom när vi frågade om vi fick fota han. Han pratade också engelska med en kund utan de konstiga ord man hört i reseprogrammen. Kan det ha varit regisserat?


     

På tisdagskvällen for vi till Falkenberg och Varberg, ut till havet så klart. Sen skulle vi äta på Max hade vi bestämt och så blev det. Medans vi satt där öppnade sig himlen och det blev världens åskskur.

Åkte kustvägen upp till Varberg och såg den tjusigaste solnedgången ever i havet, var ju lite mörkt och regnigt emellanåt så vi fotade inget.

Blev lite förvirrade i Varberg, attans va nya områden dom byggt där och campingar har poppat upp som svampar ur jorden bl.a en helt ny vid Träslövsläge.

Vi hittade iaf fram till kurorten och Almers hus så småningom.


Hemma igen vid midnatt sen upp vid 7 för städning och frukost, man skulle vara ute vid 11 redan.


 

Lite mer shopping och mat i magen innan vi med skohorn packade bilen och for hemåt. En lååång och jobbig resa, mina fötter toksvällde, trodde jag skulle spränga skorna.


   

Vacker hemresa med rast vid Brahehus, hemma 01.30 och jag lovar att tog ungefär 3 min för mig från det bilen stannade tills jag låg i sängen.


Haft urmycket att jobba med idag och en del personalluckor att fylla som gick hur smidigt som helst då Ma ringde och sa att hon kunde komma tidigt på em och en volontär som Lotta hade.

Det ska regna på sönd fm och komma skurar med sol emellan på em, är lite stressad över det. Men men vädret kan vi inte göra något åt.





Av Neta - 25 maj 2013 01:53

Har nog inte fattat hur kort tid det är kvar till eventet egentligen. Att jag faktiskt är borta 3 dar nästa vecka.

Upptäckte en liten felformulering i annonsen och att det lilla ordet Mc hade försvunnit på vägen.

Rörigt överlag i min skalle nu också, måste verkligen sätta mig ner o kolla allt i morgon. För sjuttioelfte gången och ändå hittar man skavanker.


Fötterna börjar svälla igen så mina nya sandaler kan jag bara glömma just nu, men det har ju varit varmt så det är väl det.


Nu är kaninen och marsvinet på pensionat, men lik förbenat hör jag Skruttan prassla i höet och tassa omkring.   


Åkte in till stan i morse för Elle skulle ta prover, åkte förbi Ronald McDonald och kikade på lekplatsen som fått gräs nu, ser så fint ut. Sen for vi runt och satt upp lite affischer. Var på Granngården och köpte lite kryddörter, citrontimjan, vanlig timjan, citronmeliss, rosmarin och oregano. Har, men dom börjar bli så risiga så tänker göra en nystart.

Köpte även några lobelior till på Plantagen, en blå till lilla lådan och 2 vita att ha i amplar bredvid dom blå. Vill ha rosa också men har inte sett det i krukor ännu, bara i stora amplar och det tycker jag är onödigt, lite kärlek och vatten så växer dom ju. Köpte en krusbärsbuske också, en grön. Hoppas vi slipper mjöldagg bara för nu ser jag fram mot krusbärspajer och sylt av dom. Va redan 5 st bär på den men i år lär vi inte ha så stor nytta av det.   


I morgon står Elle på Örbyhusdagen så hon och L försvinner hela dan. L är inte poppis just nu då han haft sönder kryckhållaren på min scooter. Finns ju inte en chans att jag åker en meter utan kryckorna med. Måste ju ha dom om jag blir tvungen att gå av.

Inte har han försökt lösa det heller. Så där försvann mina scooterturer i morgon, hur vi ska lösa det till eventet då vi är hemma 2 vardagar före och är rätt maxade då det fattar inte jag. Får ringa Karin arb.terapeuth på telesvararen och hoppas på det bästa.

Han pratade om spännrem men den är ju inte på långa vägar samma sak som den kraftiga gummistropp som ska sitta där, och inte visste han var dom var heller. Fixar han inte det innan dom åker i morrn kommer jag alltså ingenstans.

Vet inte hur mkt grejer han har haft sönder för mig p.g.a oaktsamhet, allt från fina grejer jag ärvt till detta. Han är som en 6-åring med för långa armar, det bara händer. Hade fastnat i med tröjan idag och slitit till. Den gick ju så klart av. Jag är så himla arg, framförallt på hans sätt att bara strunta i det och helt oförstående till att jag blev ledsen. "Klart att grejer kan gå sönder så är det ju bara" säger han. I helsicke heller.

Jag har iaf lärt mig att man är rädd om grejer och ersätter om man har sönder nåt för någon men det finns inte i hans värld. Så less!!!!


Nu är det mitt i natten och jag ska försöka sova, lär ju bli väckt då han åker i morgon.



Av Neta - 24 maj 2013 00:10

Planterat idag


       


Köpte en samplanterad ampel för första gången med vit snöflinga, mörkrosa million bells och verbena plus en rosa vit Verbena twister.

4 blå hänglobelia, 4 rosa tobaksblommor, 2 mörkt cerisa milion bells och 4 vita margueriter varav tre i en ny sort med dubbla kronblad som kan vara en ampelvariant. Så den blå som jag aldrig lär mig vad den heter men nåt åt brudslöjehållet.


       


Ja sen var min dag förstörd  


Scootrade ut ett tag och hamnade som oftast hos Elle en stund, sen hängde hon med ut och vi hamnade här. Fikade och sen åkte hon och L och hämtade lite saker som Fullerö sponsrat till eventet. Så henns scooter blev kvar.

Christine har jobbat med "knivsta" idag, dom hade spelat badmintone men först deltog hon i ett möte på kommunen där. Så hon åkte 9 och kom hem vid 19 med världens huvudvärk.


Hon och jag kollade en dokumentär om kidnappningarna i Cleveland som jag tyckte var väldigt vinklad och så typisk amerikansk. Sen hängde jag kvar och såg ett "England bakar" bröllopsspecial och slogs av hur olika bröllopstårtor vi har mot dom.


Retar mig också på alla dessa vandaler som härjar i Sthlms förorter nu, det ryktas om att det är unga invandrare men kan man vara säker på att det är bara dom?

Läste iaf det här på facebook i morse och måste medge att det ligger något i vad h*n skriver OM det är så.


"Det här med polisens brutalitet verkar inte vara mer än myt, fantasi och vänsterpropaganda. Har det inte fallit er in att jämföra den svenska polisen och deras agerande med hur polisen i våldsverkarnas hemländer skulle ha hanterat motsvarande situation? Tror ni att polisen i Mogadishu, Addis Abeba, Bagdad, Kabul och Libanon är lika sensitivitetstränade som den svenska polisen? Skulle de vara lika rädda som den svenska polisen för att råka fälla yttranden under stridens hetta som skulle kunna uppfattas som kränkande av de kriminella marodörerna? Jag har inte läst eller hört att någon blivit allvarligt tilltygad av polisens batonger under de senaste tre nätternas händelser. Trots att de utsätts för livsfara har vår polis silkesvantarna på och agerar knappt ens i självförsvar. Tror ni att polisen i tredje världens huvudstäder hade hållit tillbaka på samma sätt?


Nej, ni vet mycket väl hur det ligger till. I deras hemländer hade svaret från polismaktens sida handlat betydligt mer om baseball än om silkesvantar. Därför är det så ynkligt och svagt att gnälla över den svenska polisens brutalitet. Ni vet också att tillgången på fritidsgårdar här i Stockholm är nästan oändligt större än i Teheran, Kampala och Karachi. Och inte bara fritidsgårdar, för den delen. Högst lärartäthet. Gratis iPad. Bidrag. Sjukvård. Tandvård. Mångmiljonsatsningar. Guldregn. Och så vidare.


Men gratis är gott, och mycket vill ha mer. Finns det överhuvudtaget någon gräns för de ”utsatta områdenas” krav på det övriga samhället?"



 

Sen detta som jag tycker är klockrent

 

"Och vad vinner man på att elda upp grannens bil, eller syskonens dagis, eller stena brandmän som försöker släcka elden? Ni snackar om en tuff uppväxt i ett land som har det mesta fritt. Ni snackar om en tuff miljö i ett egentligen ganska lugnt och i vanliga fall stillsamt område där man har alla möjligheter att blomstra om man vill. Hade varenda kotte tagit sig tid och arbeta sig vidare istället för att motarbeta allt som har med lag och ordning att göra, om man hade vänt all hat och skit man tydligen står ut med och gör något vettigt åt det, bygger sig själv starkare så hade man kommit någonstans.


Men istället så ska man tycka synd om sig själv, och tro att man inte kan få jobb eller utbildning pga att man är invandrare eller bor i ett visst område. Hade gladeligen anställd varenda kotte, oavsett ursprung om jag sett att individen har potential och vill utvecklas. Kommer man in med en hoodie med en halvtaskig attityd eller bara skickar CV över mejl så kan man inte räkna med något annat än nej, OAVSETT vart fan du bor någonstans.


Så trött på allt snack om att man inte har några möjligheter och alternativ. Är uppvuxen utkanten av Göteborg, förlorare min pappa innan han såg min 18-årsdag, har använt de flesta droger man kan använda och mått därefter. Men inte fan har jag lagt mig ner. Ställ er upp och gör någonting åt ert såkallade elände istället för att tro att Mr. Svensson på Sahlgrenska ska komma med ett läkardiplom i handen på er.


Var en förebild för nästkommande generation, visa hur man går till väga. Visa era föräldrar att ni kan komma ifrån områden ni en gång ogillat så mycket. Sluta skyll på alla andra."

 

Sen det öppna brevet från igår, skrivet av en branman i Märsta. Såg att kvällstidningarna uppmärksammat det idag också.

 

"Till dig som kastade stenar på oss i natt.


I natt kastade du stenar på oss! Tack och lov var det bara en av ungefär 20 stenar som gick igenom rutan. Som tur var hade jag min hjälm på huvudet så stenen lämnade bara ett stort ärr i min hjälm. Som tur var träffade du inte vår chaufför, han kunde köra oss där ifrån och han kunde lämna sin son på dagis i morse. Själv fick jag krama om min flickvän när jag kom hem, overklig omfamning! Som tur var skadades ingen annan fysiskt av de stenar du kastade på oss. Men du har påverkat mitt och mina vänners yrkesliv för all framtid!


Jag är här om din pappa behöver hjälp om han krockar med sin bil, jag hjälper din syster om det börjar brinna i hennes kök. Jag kommer att simma i iskallt vatten för att hjälpa din lillebror om han trillat ur en båt även fast det är iskallt i vattnet. Jag kommer att hjälpa din mormor om hon får hjärtstillestånd och jag kommer även att hjälpa DIG om du går igenom isen en solig dag i mars. Varför gör du då så här mot mig? Jag har också en familj som vill träffa mig igen, precis som du!"

 

Ja många varför finns det i huvudet nu! Men nu   vi på saken och hoppas det blir en lugn natt.

Av Neta - 22 maj 2013 00:51

Idag kom det, brevet från jobbet d.v.s Uppsala kommun "Enl beslut från Fk har du beviljats hel sjukersättning från 1 juni erhåller du härmed besked om att din anställning upphör" plus 1100 kr i friskvårdskuponger jag förmodligen inte kan utnyttja.

Några tryckta ord på ett papper och 38 års tjänstgöring är slut. Efter all skatt jag betalt både på den tjänsten i alla år och gm helt vårdbidrag för Elle i 11 år ska jag nu leva på drygt 16 000 i månaden före skattavdrag.

Vad hände liksom? Inte för jag nånsin varit högavlönad men lite bättre än så har det varit iaf.


När jag blir ålderspensionär sen blir det ännu sämre. Är det då jag ska börja köpa kattmat? Tack gode Gud att jag betalt alla lån iaf.


Fördelarna är inte många men en av dom är väl att jag aldrig mer behöver gå upp kl 05.45   för en nattmänniska som jag har det ibland varit det jobbigaste i vardagen. Nu tänker jag sova till 9 varje dag så det så....


Sen önskar jag mig ett nytt, billigt boende i markplan med stor altan och lite närmare stan alt närmare Johnny. Den kombon är inte lätt att hitta för dom pengarna vi får för det här. Första utmaningen är väl att få Leif gå med på att sälja. Bäst vore ju att hitta nåt hyres och köpa en husbil för pengarna vi får för det här, men undrar om vi kommer ha råd att åka med den   finns det elhusbilar??


Ja det är tur man kan skratta åt eländet men passa er för här kommer en "pensionärsdjävul" till   




Av Neta - 21 maj 2013 11:52

I lördags åkte vi först in och handlade lite med Elle


  sen ut till Kungsängarna där alla Kungsängsliljor blommar nu. Lite färre i år än det brukar kunna vara men fina dom som var förstås.


  Hittade en till sen i Stadsparken.   Vi hade packat med oss varmkorv i termos och potatissallad m.m och tog en picknick i parken med


  den här utsikten. Det var bl.a Swingkatten som ordnade dans på Stadsparkens nya dansbana som dom placerat i kvällssolen precis på andra sidan (parksidan) av nya cykelbron.

Det var väl i ärlighetens namn mest medlemmar ur de 2 föreningarna som dansade men ett och annat äldre foxtrottpar fanns också. Tycker absolut ni ska ta er dit dom dansade väl mest Lindyhop och boogiewoogie men det går ju utmärkt att bugga till också. Klicka på ordet "Swingkatten" häruppe så ser ni fler inplanerade kvällar där, men även bryggdanserna på Svartbäcksgatan vid ån.

Christine blev helt frälst när medlemmar från Studio-K  hade uppvisning i Zouk, en "långsam" dans (iaf om man jämför med buggen hon dansar) där man tar ut rörelserna och får svänga med kroppen och håret lite. Såg otroligt skönt och kul ut.

Många uppsalabor vad det iaf som kom ner, cyklandes eller flanerandes och tog en fika som dom sålde där och tittade på. Vi var också ett stort antal som hade egen picknick. Perfekt pingstafton, vi kommer att åka ner fler kvällar om vädret är som i lördags. Parkerar gör man ju gratis vid tullhuset efter 18, ska allt ta oss en titt på bryggdansen också.

C samlar nog hop ett gäng av sina kompisar också.


Dom skulle visa Melodifestivalen på storskärm i Parksnäckan och vi hade biljetter men valde ändå att åka hem till det började och med tanke på hur det drog ut på tiden så var vi glada åt det sen, även om det  tog emot lite att gå därifrån när det var en sån fin kväll.

Jag höll mest på Finland, Grekland och Island men tycker den som vann var bra också, som vanligt vinner de flesta av dom där låtarna i längden.


I söndags kom han som köpte våra vindskydd och hämtade dom, en kille från Månkarbo som hade samma men behövde fler och dessutom skulle måla dom. Det går ju inte att göra så bra på nya då dom är impregnerade men på våra går det ju.


       


Sen iväg till Hagby och fira sonen, Emilia och Matildas systers tjej hade gjort värsta proffsiga tårtan, men först grillade vi korv. En mysig eftermiddag som inte blev så lång eftersom Rasmus skulle spela match. Det obligatoriska syskon-syskonbarnbilden tog vi dock minus Elle och Emilia som inte var där just då. Det är inte det lättaste för mig att ta mig upp till deras hus med kryckor och inga räcken till trapporna men det går på sommaren iaf. Vintern avstår jag. Kunde inte låta bli att ta en bild på hans fina träd.

J erbjöd oss också att byta bil med oss när vi ska till Ullared, så glad jag blev för det innebär att Elle kan sitta bekvämare och så är det en kombi..... bra kombo när man ska dit    han gör mitt liv enkelt ibland min son.

Vi valde att avstå från Rs match då vi skulle kunnat vara där en kvart ungefär, den började 16 och vi skulle vara i Gävle 18. Får bli en annan gång.


Hem och göra lite mat fast man inte var ett dugg hungrig men vi åt lite iaf, tog med oss affischen om eventet och åkte på dans till dom som ska spela då, Per-Håkans.


  Här är på slutet och då var det lite glest på golvet, många åkte hem till matchen och det var inte jättemycket folk heller. Christine som dansar i shorts i förgrunden. Arrangör Wibron hjälpte oss sätta upp affischen på ett bra ställe och Pelle gjorde mycket reklam för dansen och allsången. Kul och träffa dom var ett tag sen nu. Nästa gång är det dagen D.


Ni har väl inte glömt   


 


Igår var det en så härlig sommardag, jag skulle ta min spruta så jag åkte scooter upp till distriktan på morgonen. E o L for till stan, E hade möte på Af och L skruvade möbler på Ronald McDonald.              c o jag levde altanliv och hon såg ut som en kokt kräfta på kvällen sen. Grillade och åkte in och handlade lite igårkväll sen. Så skönt på Gränby efter 20 då bara Coop o Kvantum är öppet.


    Tog bilderna igår, nu är finaste tiden.



Av Neta - 18 maj 2013 13:50

    Känner ni er hänryckta? Pingst med skir grönska blommande träd och alla blommor. Härligt! Bättre pingstväder kunde vi inte haft heller. Härligt för alla brudpar!

Vi gratulerar speciellt Andy och Malin som gifter sig i skåne idag.


I veckan har vi förberett lite för att mitt scootergarage ska komma, rev vinkelplanket på framsidan och återanvände hälften


  här. Sålde resten på blocket. Tänk vilken skillnad det blir bara av ett plank. När det blåser från norr är det ruggigt därnere. Nu kom också rodedenronen som stått här ynklig som få men envist överlevt alla 25 år vi bott här inom planket och sen vi började ta hand om den där plantan har den visat oss sin tacksamhet. Stolarna ska inte stå där sen.


Häromkvällen var C på möte i förs.hemmet och jag åkte ner och mötte henne, passade på att plocka lite körvel, i det som var prästgårdens trädgård en gång i tiden och idag är omgjort till grönområde. Är det nästan täckt av äkta körvel det som kallas spansk. Jag plockade en rejäl bukett med blad som jag lagt på torken.

När jag satt därnere fick jag bevis på att om man bara stannar upp och är i nuet, kan man få uppleva mycket fint. Det blåste utanför församlingshemmet så jag backade upp på gården till hembygdsmuséet. satt där i kvällssolen och bara njöt då jag fick syn på 2 små harar som for omkring och "lekte". Efter en stund kom en annan hare och satte sig en bit från dom andra och dom sprang då fram till den och så skutta dom iväg tillsammans. Såg ut ungefär som han kom och ropade in dom   


  Dom här finingarna kom hem till mig i veckan också, har hel bakkappa och dragkedja där och passade precis, ibland har man tur.


I morgon fyller sonen 38, inte klokt egentligen. Han föddes på pingsten så han är en riktig pingstgosse. Vi ska dit och ska ev se Rasmus spela fotboll också.


Igår var vi i Gävle, vi hade hittat ett takräcke till vår bil, har en takbox vi köpte till en Volvo 340 en gång. En liten men tänkte iaf ta med den till Ullared då vi ju ska ha lakan o grejer med oss så det blir mkt ändå i skuffen med rullstol och rullator också.

C hade presentkort hos en guldsmed där, så hon hittade en jättesöt ring hon köpte. Ja sen gick vi i affärer, strosade runt på stan där, åkte ut till Rusta och sen tilbaka in och käkade lite kinamat innan vi åkte hem vid 21-tiden.


Idag är det trädgårdsnatt inne i Uppsala och vi ska strax åka iväg, men mer om det senare idag eller i morgon.

Av Neta - 12 maj 2013 12:38

 


Så grönt o fint ute nu, igår kollade jag om jag kan ta mig via spåret till stora badet med scootern och det gick bra. Lite läskiga lutningar och lite rötter men det har väl ingen dött av.   

Fotade lite runt badet som jag ska skicka in till kommunen, det är så urbota dumt att ha en handikappparkering flera 100 m bort, är ju inte alla rörelsehindrade som åker stol, många går ju med kryckor och rollator.


 


När man kommer ner till röda längan har man lika långt kvar ner till stranden. Jag anser ju att hanikapparkeringen ska vara där nere.


Konstaterade också att jag aldrig mer kommer att få med mig Christine i spåret, vi mötte nämligen en orm och hon har en riktigt utvecklad ormfobi, jag gillar dom inte heller men hon blev helt hysterisk. Känns som vi skulle behöva ta tag i det där.


Ja efter det åkte vi vägen ner till Elle och blev bjudna på lunch, C tonade håret på henne också. Sen hem och fixa mat för lillskruttan skulle på fest och L o jag tillbringade lördagskvällen i varsitt rum. Han skruvade på nån dator och jag jobbade med eventet och satt o pratade med folk på fejjan. Rätt som det var va kl 01.30    La mig och C kom väl vid 02 nån gång.


  Idag tog vi bort vindskydden på framsidan, vi satte upp dom runt där vi har cyklarna nu när vi renoverade altanen men nu ska det bli ett förråd där till min scooter och Cs cykel, dom andra och cykelstället vete 17 var vi ska göra av. Ingen som använder. Ett av vindskydden kommer bli över också, dom andra ska upp mot norr på baksidan.


Idag har jag knappt 3 veckor till att jag blir sjukpensionär på heltid, känns jättekonstigt att efter 37 år på kommunen få sluta "så snöpligt", har inte mycket kontakt med jobbet för det är så många nya jag aldrig jobbat med. Så är inte läge att ha nån pensionsavslutning direkt. Av dom jag hade bäst kontakt med har en gått i pension, en flyttat och en dött i hjärtinfarkt. Bara chefen själv kvar och hon är så maxad så det är bara en tidsfråga innan hon springer in i den berömda. Nej jag pyser nog bara ut och... Ja vad? Väntar på döden?


Idag är det också precis 3 veckor till eventet, kommer på saker varenda dag som jag måste påpeka, skriva upp på nån lista, säga till om och fråga om.... Igår ringde också ännu en Lions och vill sponsra, ja tack! Men då ska det ordnas praktiskt och det är en del pyssel med spons också iaf när det handlar om rena pengar för då ska det skickas ut spec. sponsringsfakturor så dom kan dra av det. Ja ångrar att jag inte skrivit upp tiden jag jobbat med detta, för även om det handlar om en stund här och där under det senaste året så blir det nog några timmar. Mest på nätterna av nån anledning   

Låter som jag gnäller över det här men det gör jag så klart inte, tänkte nog bara inte på hur mkt det är så här på sluttampen.


Om 2 veckor åker vi till Ullared också, missar invigningsminglet i huset med div celebriteter. Fast dom klarar sig nog utan mig   men kanske blir en del läkare som kommer av våra och dom, spec Bosse skulle man ju vilja träffa men det blir väl fler chanser hoppas jag.



Åt lite sparrissoppa t lunch och gjorde lite krabbelurer till fikat. Känner att grädden i soppan inte var så bra, så ska vila ett tag.

Av Neta - 10 maj 2013 01:05

Ja så lät det nog när allt kom på en gång, björkarna slog ut, gullvivor och förgätmigej som knappt synts blommar om än på korta stjälkar än så länge. Liljekonvaljebladen vi spanat efter syns helt plötsligt och tulpanerna blommar. Grannens tidiga buskar Forsythia och rosenmandel blommar för fullt.        


 


Har haft min rosa fina pensépelargon i köksfönstret men idag planterade jag om den och satt ut den på altanbänken i penséhinken.

Elle och jag scootrade lite idag och jag plockade en bukett vitsippor till, så fint och doftar så fräscht.

Sen har vi firat Krisiti Flygare med grillmiddag och tigerpudding och bara haft det bra.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards