Mina ord och tankar

Alla inlägg den 29 augusti 2015

Av Neta - 29 augusti 2015 23:29

Först ber jag om ursäkt för konstiga meningar och kommateringar i förra inlägget, paddan är så känslig, man behöver inte ens komma åt tecknen för att dom ska skrivas ibland. Kan inte redigera med den heller.


Hemvägen från Ullared startade inte så tidigt som vi tänkt, mycket på grund av ett kraftigt regnväder vid 11-tiden.

Vi gick upp och åt lunch ist, gick ner och tog det vi skulle ha från matavdelningen. Hejade på både Ola-Conny och Morgan. Hörde ett samtal mellan Morgan och två tjejer och slogs av hur annorlunda han både lät och var mot hur man ser han i TV. Där ger han ett lite lojt intryck, lite sävlig, blyg och ensamvarg. Nästan lite dum.

Så var det inte nu, röstläget ett helt annat och nästan lite flirtig. Verkade glad och pigg och hur på som helst.

Jag har ju tidigare skrivit om hur chockad jag blev när O-C pratade perfekt engelska hur flytande som helst med en utländsk turist.

Varför "fördummas" dom i TV-programmen? Blir det bättre TV?


En av besvikelserna denna tripp var att det varken fanns tröjor eller örngott med någon av dom på. På Cs önskelista från U-red stod det nämligen "Ola-Conny" och eftersom karln numera är upptagen tänkte jag att hon får nöja sig med ett örngott eller en tröja och så finns inte det.   Jag som räknat ut det så kul ...


Vi träffade på en tjej från Odlaforumet där med som vi surrade med ett tag, så tror vi kom iväg först vid 14-tiden.

Då körde vi samma trista väg vi kom, det är så himla mycket skog i dom där trakterna, så ödsligt kompakt med träd i träd. Tog av på Nissastigen och åkte den norrut. Inte bättre där men iaf lite samhällen man åker igenom. Slogs t.ex av hur stort Smålandsstenar var.

Hade pratat om att åka på Hjosidan upp men det var så lågt i tak och kom lite regn så jag sa till L att bara kör närmaste vägen.

Så det blev den andra sidan och vi sträckkörde till Gränna, väl där så sög det rejält i kaffetarmen så in på rastplatsen vid Cabbens och fikade lite. Ner och köpte lite små polkagrisar till barnbarnen. Stora som dom är gillar dom det iaf. På Hjosidan såg vi regnvädren så denna gång valde vi rätt. På vår sida lyste solen sen.


Tog turistvägen norrut och innan Ödeshög konstaterade jag lite förvånad att jag var hungrig. Ja men en titt på klockan visade ju på 16.30, vi åt ju lunch 11 så fikat till trots var det nog inte så konstigt.

Beslöt oss för att äta på Rasta i Ödeshög, har ju läst några musikerkompisars hyllning av det stället.

Raggmunk med fläsk gjorde inte ont nånstans och mycket snyggt fanns det att titta på. Både bilar och dom som körde dom   Orkade inte äta upp så L fick en extra raggmunk o fläskbit. Var trots det så himla mätt när vi åkte därifrån. Gällde nog alla tre. Men himla trevligt ställe, rekommenderas.


Vi åkte norrut på nån villagata där och kom rätt trodde vi, ända till vi kom till Väderstad. Tyckte Ombergsåsen var långt borta och ett tag var jag orolig för att vi skulle hamna på fel sida om Tåkern. Men vi krånglade oss över via små vägar, ni vet sånna med mötesskyltar, och kom sen på rätt väg upp mot Vadstena. Passerade små gulliga byar och söta små hus.

Just sträckan mellan Ödeshög och Vadstena är så lik den mellan stan och oss, känner mig hemma där med det öppna landskapet och lång sikt. Lite bördigare där kanske. Såg en åker med dill, omgärdat av en krondill"häck". Men det är ju tätt mellan kräftkokerierna där med så det behövs kanske. Såg en självplock med. Dill & Solrosor.   


Vadstena går inte att åka förbi, så är det bara! Tog en liten tripp in där, så olikt mot när vi var där i juli, betydligt lugnare. Men en fin kväll.


Ja sen for vi uppåt, lite vätske och kisspaus söder om Örebro, på nån väg som leddes förbi E22, var vägarbeten där så vi leddes om vad som kändes vara flera mil. En Statoil och McDonalds mitt ute i ingenstans.

Nu började mina fötter svälla, E hade ont och vi var så himla less på bilen. Övervägde ett tag på att sova över i Öret men ville ju samtidigt hem. Så vi brände på tog en sista bensträckare och dräneringspaus mellan Västerås och Enköping. Fyllde på lite vätska och tog en bit fralla.

Drygt sista milen men strax efter 23 var vi hemma iaf.

Har väl aldrig varit så skönt att komma hem som då, sin egen säng och allt det där, då hade vi bara varit borta 3 nätter, eller 3½ då kanske eftersom vi åkte i ottan.

Men det blev lite för mycket Ullared p.g.a det dåliga vädret. Varberg står väl kvar men lite besviken att vi inte kom dit och att den planerade hemresan via kusten ner till E4 också "regnade bort" Va så länge sen jag såg Ängelholm och Båstad och jag hade velat besöka Pias grav.


Men det lär bli fler svängar så får väl ha det också kvar, glad jag kom till Skrea iaf. Även om det var från bilen vi såg det denna gång. Var även ner till parken där revyerna spelas så nu hittar vi dit med.


Seg dag igår och lite annorlunda väder än där i väst, iaf växlande moln och sol igår men en kort men intensiv regnskur på kvällen.


Idag har det varit kanonväder, vi åkte in till Botaniska på växt och matmarknad med pelargonutställning. Sett så mkt fint och handlat lite honung och grönsaker.

Fikade i skuggan och köpte lite kakor, for ut till sonen en sväng och fikade igen på deras altan. Sen hem via Maxi och tände grillen.

E åkte hem till sig ikväll, orkade inte igår, så nu känns det lite tomt efter att man varit tillsammans i 6 dygn. Den lilla ser man inte mycket av nu för tiden. Hon börjar nytt jobb på måndag och Elles jobb i kyrkan börjar igen då med. Alla andra aktiviteter för både oss och tjejerna är också igång igen.


Jag ska få en ny ledsagare och jag tror det blir Cs kompis mamma. Känns som vi kan ha kul ihop. Hade en till som ev delat timmarna men hon styr för mycket och lyssnar inte på vad jag säger. Har haft en magkänsla om att hon är fel från början. Vi hade ett inplanerat möte i fredags som jag redan på kvällen då vi kom hem kände att jag inte skulle orka med. Hade sagt det i luren men hon som låtsades inte höra det och sa bara att fred skulle passa henne. Jag tänkte då att det går väl bra då men orkade iaf inte sen.

Nu skrev jag ett mess till henne och ställde in fred, skrev att "jag ringer dig på månd" fick svar om att hon önskade trevlig helg och "du kan ringa mig senare idag" inget om att hon var upptagen på månd eller så utan bara ändrade (igen) på det jag skrev. Så då struntar jag i henne och klarar mig på en pers tills vidare iaf.

Om ingen annan lämplig dyker upp. Nån som har lust att knäcka extra ca 15 timmar/månad? Behöver ju ingen hjälp mer än att köras i rullen, bara komma ut. Enda kravet är att vi är någorlunda i fas och kan ha kul ihop.

Ska ringa handledaren det första jag gör månd morgon.


Nu ska jag göra mig i ordning för natten. Sov gott alla!   





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards