Mina ord och tankar

Alla inlägg den 19 augusti 2015

Av Neta - 19 augusti 2015 23:27

Blir ni också trötta då det är varmt? Det blir Leif och jag. Sen kvicknar man till på kvällen då det blir svalare. Skulle behöva en siesta ibland.
Idag körde vi en maskin på fm och hängde ut. Sen in med E till Af och Fk för ett möte. Dom vill att hon ska utöka sina jobbtimmar, se hur mkt hon orkar. Översatt se hur lite dom kan ge henne i sjukpension sen.

Under tiden gick Leif och jag in i Stadsparken. Vilken puls det är där trots en vardag mitt i veckan när skolorna börjat. Mycket äldre och inte så mkt barn och föräldralediga som jag trott. Iofs var kl 14 så dom kanske. Var hemma och "sov lunch", det är lika med siesta för barn.
Mycket pluggande ungdomar och flera st vuxna som satt och jobbade vid datorer. Vilken lyx att ha ett sånt jobb. Fint väder idag då jobbar jag ute.

Vi satt oss i skuggan av Gula Villan och tog en glass. Utsikten gick inte av för hackor heller.

Sen gick vi ner till Lycksalighetens ö och kollade in planteringarna vi inte gick till i lördags.
Satt folk på bänkarna överallt, en del med en bok eller tidning en del bara satt. Så skönt med den där oasen vid ån. Saknar nåt liknande härute och önskar att dom gör en park sen dom rivit husen där E bodde. Finns ju egentligen ingen allmän lekplats här heller. Men lite blommor och en vattenspegel närmast Björklingegården skulle nog uppskattas av dom med och sen en lekpark mot biblan. En glasskiosk i mitten kanske.
Skulle väl vandaliseras direkt kanske men önska kan man ju. Lite långtråkigt att alltid åka till badet även om det är fint där så är det alltid ett jäkla liv.

När E var liten var vi 11 st som kände varann mer eller mindre som fick barn jan-juni. Några av oss träffades då och då i Stadsparken. Tror det är så fortf såg ett gäng pappor med barn iaf som satt och fikade. Små barn i vagnar varav de flesta sov så säkert föräldralediga.

Satt oss sen på en bänk i skuggan vid ån. När E var klar möttes vi vid bilen och åkte till Maxi. Vi hade inte ätit lunch så blev en sallad där innan vi gick in och handlade. Vi hade slut på typ allt så jag handlade för 1500 spänn. Tur inte alla månader är så. Blev iofs en hel del mat och även maskdisk, torky, tvättmedel o toapapper. Sen var det ju till lörd med men inte så mkt ändå. Det tickar på.

När vi kom hem kom glassbilen precis så vi köpte varsin pizza. 2/125kr var ju bra pris men dom var som panpizzor, tjocka med vansinnigt mycket ost. Inte särskilt goda heller. Men vi slapp ju laga mat, trötta som vi var. Åt sent tror kl var 20.30 Tog ett tag och ta reda på " handlingen" med, dela storförp. mm.

Blir rätt tidig uppgång i morgon så ska nog dra mig mot fjäderholmarna nu.
Ha det bra och hoppas du får sova gott. Kram!

Av Neta - 19 augusti 2015 01:07

Vår granne, en tjej i 40-årsåldern, brandman och händig som en hel karl. Hon har både rivit och byggt på sin tomt och inne i huset, planerat tomten och kört grävare själv mm.
Ja jag försöker att inte ha fördomar :-D men håll med om att det är ovanligt. Duktig som 17 är hon och snyggt blir det.
Som brandman jobbar hon ju intensivt när hon jobbar men har ju rätt lång period ledigt efter det. Nu har hon utbildat sig till trädfällare och bildat egen firma. Vi stod och pratade vid häcken häromdan om träd i allmänhet, att man inte ska ta bort för snabbt så man ångrar sig sen om man flyttar till nytt o.s.v träd ger ju takkänsla tyckte hon.
Vi har en stor ek, några tallar, en rönn och en oxel på tomten förutom några fruktträd. Vad vi också har är en stor gran som blivit som en grön vägg. Den är dubbelt så hög som huset och 6-7 m bred, sa i förbigående att den skulle jag kunna ta bort varpå hon säger " men det kan jag göra" jag frågade vad det skulle kosta och fick ett bra pris.

Så nu äntligen, på torsd ska hon göra det. Kommer inte bara ge mer sjöutsikt utan det kommer ju också att bli så mkt ljusare, både inne och ute. Tallarna ger mer än väl den skugga vi behöver tidiga mornar så här års. Eken med för den delen som är ännu högre men såå pampig.
Skönt att få det gjort av en person som är utbildad och har riktiga försäkringar också.

Vi har haft två sånna granar till som L tog ner själv i yngre dar så jag vet vilken skillnad det blir. Han tog dom i etapper uppifrån med handsåg och Es hockeyhjälm på sig. Har aldrig varit så rädd nån gång. Men nu ger han sig inte på sånt längre som tur är.
Den här tas också ner bitvis men med elsåg och avkvistad. Blir mycket att ta reda på men är som sagt på baksidan på den del som är skogstomt så det kan ta tid utan att det gör nånting.
Lär bli lite ved med, gran är väl inte det bästa men räcker väl till lite varmvatten iaf :-D

Idag har jag varit själv och njutit av det. Vaknade långt innan L skulle upp vid 7 men somnade om och sov stenhårt till 10.20 Lite läskigt att jag inte ens hört att han gick upp och åkte. Han är inte så tyst när han gör frukost heller och vattenkokaren på diskbänken låter....
Jag är otroligt lättväckt annars.

Börjar annars kännas lite olustigt att bo här ute, i natt brände dom en bil på Elles parkering så en som stod bredvid också fick skador. Så där har det varit i stan i vissa områden i flera år, går inte en vecka utan att någon bil brinner. Sen såg jag nu ikväll en kille som skrev i vår bytråd att hans precis nyköpta mopedbil knuffats mot ett hinder på Björkis parkering medans han tränade. Fronten spräckt, repad och fylld med gräs. Så onödigt! Han kanske spart länge för att kunna köpa den och mopedbilar är inte billiga. Blir bara värre och värre här ute känns det som och Es område har ju visat sig vara det " gettot" som vi befarade. ( och visste sen innan) Nu bor hon inte där det händer, men det är lite läskigt när hon åker hem själv då det är sent, jag vill alltid att hon messar då hon kommer hem. Hon är ju rätt utsatt på sin eloped. Min fasa är nu att dom ska bränna ner eller på annat sätt förstöra hennes lilla " brödburk" till garage där hennes hjälpmedel finns.

I morgon har Elle ett möte i stan så då tänkte jag hänga med. Förråden behöver fyllas på och det ska handlas till lörd. Ska också kolla på en ljusslinga med vanliga glödlampor, fast lågenergi till altanen. Den är som ett svart hål om det inte är något som lyser där på kvällarna nu. Vi har haft en med smålampor som gått precis runt hela altanen, men nu är det bara nån sektion som lyser och det är inte lågenergi.

Nu ska jag avveckla den här dagen, tidningen kom nyss, kl 1.05, då är det morgon va? ;-)

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards