Mina ord och tankar

Alla inlägg under januari 2018

Av Neta - 22 januari 2018 01:52

Idag gick jag inte ut. Kände av kroppen som ju inte gillar kyla. Kämpat några dar nu men till sist går det inte.
Skönt att kunna lyssna på och lyda kroppen utan den där klumpen i magen. Den hade jag ofta innan jag fick diagnosen men inte orkade upp till jobbet. Tänk om jag visste då vad jag vet idag. Hade medicinerna hjälpt så jag kunnat jobba mer? Ja det får jag aldrig veta.Mycket frånvaro hade jag iaf.

Fint ute idag med, nu kan jag sitta i soffan och se isen med, nu när ingen grönska skymmer. Mest suttit där och läst idag.

Har haft namnsdag idag, både jag och Elle. Och minsann om jag inte fick presenter, brukar vi aldrig ge men det här hade hon beställt i okt. menat som julklapp, men det kom inte till jul.

Ett förkläde i samma tyg som hilkan jag fick. Ni minns den som L fick posera i Haha!

Sen en orange klocka, har velat haft en sån länge. Har massor av klockor i alla möjliga färger. Kul att dom nu är så billiga så man kan ha det. Men har även ett par lite finare smyckeklockor, problemet med stigande ålder är ju bara att det är svårt att se tiden på dom....haha! Har även en guldklocka jag fått av kommunen för lång och trogen tjänst.

Hon hade med sig bullar och wafers så namnsdagsfika blev det med. Och så hade hon köpt färska blåbär. Älskar dom.

Vi åt lite avokado och räkor med vitlökssås och ugnsrostat bröd, såg Så ska det låta och däremellan skrivit med C som är på båten.

Nu ikväll har jag gjort matbloggen, så gick den dagen med.

Av Neta - 20 januari 2018 23:44

Nu börjar vi bli bortskämda. Hela sjön var som ett vitt papper fullt med flugor. Man går, åker skidor, spark eller skridskor, eller så sitter man och pimplar. Det senare är ju lite mysigt.
Hela facebook är fyllt av folk som är ute, verkar som folk lever upp lite.

E har varit hemma hos sig idag. C har tvättat och packat till dansbandsveckan på båten. Hon drar iväg några dar och träffar dom dansvänner hon har spridda över landet.
L vete 17 vad han gjort, hållt på med nån dator tror jag och så har han gjort nytt bordssmör. jag har fixat lite runt skrivbordet, slängt 2012 års papper och gjort i ordning för 2018 års. Fick äntligen upp kalendern på anslagstavlan med. Så nu är jag med även där.




Gjorde en plocktallrik till lunch och Grekiska biffar till middag. Gjorde ju egen blandfärs så sparade lite framme.

Ryggen beror inte på varken uvi eller nåt värre. Snarare på taskig ställning när jag sitter m paddan i soffan. Kollade med sticka idag, inga bakterier och har ju ingen feber. Skönt att kunna släppa den oron. Det bästa jag gjort att se till att jag har egna stickor, även om dom är dyra.

Nu ska ryggen iaf få vila. Fick Vibeke Olsons senaste bok om Bricken ska börja kika i den.

Av Neta - 19 januari 2018 23:24

Vi har haft ett fantastiskt väder idag, så ovant att se solen och så fint ute när solen lyser på snö.
Välmåendet späddes på ytterligare när L fick för sig att prova fjärrkontrollen som jag har till bilen och det funkade. Det var alltså hans det var fel på och inte bilens centraldator som han trodde. Dom låg ju i min väska även igår men ingen av oss tänkte på att prova. Så det kan bli va! Haha!

Ungefär som när vi var i Göteborg för länge sen när J var liten och han låste in nyckeln i bilen och hade ett himla göra att komma in i den igen, fick låna handtag från färgburkar från en butik och försöka få upp dörrknappen. Tog ett par timmar.
När vi sen äntligen satt oss i bilen för att åka till lägenheten vi lånat av en kompis så öppnade jag väskan och vad tror ni låg där? Jo mina bilnycklar.... Jag stod inte så högt i kurs då för jag var ju övertygad om att dom låg kvar i lägenheten.....
Nu kan vi skratta åt det men det kan jag garantera att iaf han inte gjorde då.

På fm idag kom journalisten som skulle intervjua C, det tog ett par timmar och jag passade på att betala räkningarna och fixa lite under tiden, skönt att ha det gjort.
Vi får inga gäster i morgon heller, han trodde men hon hade grejer att fixa plus nåt mer. Få se när det blir för nu är det tjockt på helgerna ett tag.

Jag la ändå på min afrikanska duk när vi tog bort julduken igår, köpte vita tulpaner till det bordet, blev så fräscht. Den är aningens kort men täcker bordet + några cm iaf. Så fin. Brunt och guld blir fint till rosa gardinen med.

E kom med hem idag efter att vi besökt en relativt ny orientaffär i stan. Stort och med en fräsch frukt o grönsaksavdelning. Otroligt fint kött och superbilligt, 69 kr för biff t.ex men jag köper ju bara svenskt kött så jag avstod ändå, dumt kanske men dom kunde inte riktigt säga vad det kom från och hur det var slaktat, då får det vara. Orienta heter butiken och ligger i Kungshörnet. Allt var inte billigt men stort utbud av grönt och bra priser där. Lönar sig att handla där om man är i stan tror jag.

Vi käkade sen lunch på CG i Gränby, tog en av deras egna köttfärspiroger och värmde i micron dom har för att värma barnmat i. Jättegod! Handlade både fläsk o nötfärs och ska göra egen blandfärs som man köpte den förr 70/30. Har inte orkat det än men innan jag lägger mig iaf. Lite mer hamnade i korgen, kaffe och lite annat nödvändigt. Sen skickade jag in L på ÖB efter toapapper så nu kan vi både äta och ..... Haha!
Tjejerna gick till Chopchop och handlade mat till sig med hem. Vi käkade Wallenbergare. Sen har vi kollat på På Spåret och Talang.

Ska bli fint i morgon med, så härligt! Få se till att få lite sol på näsan.

Nu ska jag fixa lite innan sängen.

Av Neta - 18 januari 2018 23:50

Åkte till stan, behövde handla för typ allt var slut. Vi hade E med så kunde inte handla allt jag ville så ev åker vi in i morgon med.
Biljäkeln trilskas när det är kallt. Är nåt fel på elektroniken så det går inte att öppna bakluckan, inte ens m nyckeln. L är lagom glad för nu måste han starta om bilens dator.

Men allt går om man vill så idag lastade dom mig, E placerades på Ls stol, vek ner en av bakstolarna och in med rullstol, rollator och 5 kassar. Upp m sätet och in med tjejerna. Sen fick resten utom kassar ligga kvar. Han vill dock inte göra så i morgon. Men C ska ha Afrikansk middag på lörd tror vi, om gästerna kommer och hon ska handla till den.
Inte nog med det förresten, handskfacket går inte att stänga heller. Jo med gröntejp. Haha!
Man kan ju undra om vi ska ha nån kombi över huvudtaget.....

Ev får E vara hemma i morgon, så får han åka in extra m henne nästa vecka.

Ja det var väl det som hänt idag, nu sova för tidig uppgång i morgon. Kommer en journalist och ska prata med C.



Av Neta - 18 januari 2018 00:52

Mitt i natta som vanligt. Sett lite tv ikväll, Vägens hjältar, tycker om att se hur dom löser problem. Sen Ledin på Capri, rena nostalgin, var ju låtarna och banden som spelades i flickrummet på 60-talet.
Lerin, hade lite kluven åsikt om honom i början men han växer. Den respekten han visar sina elever och just det där att han verkligen ser alla. Han är nog en ovanligt fin människa. Sen härliga junior så mysig.
Avslutade med Mästerkocken, Jakob gick vidare och andra jag lagt märke till som duktiga med. Gotlandskillen och Luletjejen som Leif handplockade hänger med också. Så kul.

Något som också är kul är att det ringde en journalist till C idag och ville göra en intervju på fredag. Om hennes tid i Afrika så klart.

Inte gjort mer än lite matlagning idag, vi hjälps åt C o jag, en skär och donar och en kockar. Blir lite roligare då. Sen har jag löst korsord, fixat lite m papper och läst.
Blir lite inrutat med TV på em och så dom här dagarna man inte har så mkt annat. Samma program vid samma tid. Slötittar mest.

Vi har lite snö nu, så vintrigt och fint. Ligger som ett orört täcke i trädgården.

Bild tagen i natt, är lite mer nu.

Ska krypa ner i sängen, lite frusen och blev lite hungrig av att se matlagning, vansinnigt sugen på räkor blev jag med. Måste äta det i helgen. Orkar inte fixa nåt nu heller så hoppas jag somnar från hungern.

Måste visa den här, tycker den är så klockren. Självklart för oss som är lite äldre men inte för alla föräldrar tyvärr.

Av Neta - 17 januari 2018 00:30

Men vi har ju inte fått några mängder direkt, inte om man jämför med neråt Närke och Östergötland. Har iofs börjat fara lite i luften och knaka lite i rutorna igen. Tyckte det lugnade sig lite ikväll.
Det har varit skönt att slippa gå ut idag. Vet inte om jag hörde fel men tyckte metrologen sa nåt om sol till helgen. Kan det vara möjligt?

Jag fick iaf inte sänkt pension som en del andra tycks fått. KPA kom idag och jag får en liten höjning även där, 36 kr ut efter skatt. Inte mkt men iaf inte sänkt och med de andra 100-lapparna blir det ju lite mer pengar. Fondernas utdelning är väl lika skulle jag tro men skulle inte göra mig nåt alls med höjt där också. Haha!

C har hjälpt mig våttorka lite i vardagsrummet och lagt på nya dukar. Lika mysigt som det är att plocka fram julen lika mysigt är det att få plocka fram de vanliga sakerna igen. Ska handla på torsd och då ska jag unna mig lite tulpaner, såg dom hade 20-pack med blandade färger på Maxi. Gillar dom buketterna bäst. Skulle haft lite blåbärsris bara, så fint med tulpaner. Får väl plocka några andra kvistar i trädgården annars, om man inte kommer fram i skogen. Kan ju inte ta in björk och sälg tyvärr.

Ska byta lite lampskärmar med, såg att dom på köpmandisken börjar se schaviga ut, men dom har väl suttit där i 15 år eller nåt. Så sugen på nya gardiner till vardrummet också. Haft mina rosalila i linne hur många år som helst nu. Kanske ska jag ha en kappa i stora fönstret ist. Vi får se.

Blir nog en lugn dag inne i morgon med. Korsord, kaffe, lite tv och radio. Tog in radion i vardrummet idag, har nån liten kub från Clasi sjön. Dissad av L för den är inte stereo men se det struntar jag i, hör nog ändå jag. Den är lätt att flytta med sig ut också när den tiden kommer.

Verkar inte som jag fick lägenheten heller, stått som 4 i 2 v nu. Så synd då den var så perfekt i läge. Hoppas det kommer ut fler där snart.

Nu är det sovdags. Sov gott ni med.



Av Neta - 16 januari 2018 03:11

Blå,står för blue som är deppigt här. Idag är tydligen den måndag då det brukar vara tristast väder på året, folk mår som deppigast och är panka efter jul. Vidare är det långt tillnästa storhelg så folk misströstar väl lite så med. Nån har alltså räknat ut det här.

Men det är också Tulpanens dag och med den lite hopp om vår.
Fick du några? Inte jag, får nog köpa mina själv jag.
Ja hopp om vår även om det är i morgon som snön ska komma. Så dags nu Haha! Men vi lär väl inte slippa i år heller. Tycker annars att den cm vi haft varit alldeles lagom.

Jag tyckte jag hade lite dåligt med bröd och salladsrecept till bloggen. Matbloggen alltså. Bröd hittade jag på olika sidor och jag sökte på Sallad till mat och hamnade på Arlas sida. Där fanns det mycket godis. Så nu har jag bröd till påsk minst, hittade bl.a Lingongrova och sallader till midsommar ungefär Haha! Såg att Zeta har många salladsrecept med. Får väl kika där vad det lider. Men suttit och jobbat med det till mitti natta.
Upptäckte att påsk är redan v 13 i år, påsklovet här tydligen veckan efter påsk. Ja ni vi är snart där!

Det blåser så det knakar i rutorna och har så gjort hela dan. Ls gubbdagis börjar i morrn men han visste inte om han skulle åka. E har börjat jobba idag iaf och det hade varit fullt hus. C ska få besked om det jobb hon helst vill ha i mitten av denna vecka. Samtidigt har hon blivit erbjuden jobb som både assisstent och ledsagare men hon vill helst göra nåt annat. Håller alla dörrar öppna dock. Smart hon!

Nu är det avveckling som gäller, kl är redan äver 3.


Av Neta - 14 januari 2018 18:56

Avjulningen går framåt men långsamt, nu är iaf bara ljusstakarna kvar inne. Granen är nerburen och lådorna packade.

Börjar se ut som det ska däruppe iaf. Men jag är fortf så slut att jag somnar flera ggr om dan. Sänkan är urhög men jag tar mitt sista pencillin på tisd morgon och sen ska dom kolla igen. Orkar inte mkt.

Åkte iaf med till Österby igår på Knutmasso men det var lite där i år, Gimo körde ju samma kväll iom att det blev en lörd. Vi vardär nån timme bara men C tog lite bilder iaf. Men mörka o inte så bra så lägger inte ut dom.

Försökte få E att ha sitt födelsedagsfika hos sig idag eftersom jag inte orkar nåt men det gick inte. Bättre att vi får städa och diska och plocka undan. Dricks av vårt kaffe till ex, rejält trött på det. Hatar att bli utnyttjad men detta var sista gången. Sin bror får hon bjuda hem till sig iaf.
Hon kom iaf med en kaka och bjöd på hämtmiddag så alltid nåt.

Blir lugnt ikväll med, ska försöka få lite luft innan sängdags sen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards