Mina ord och tankar

Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av Neta - 6 oktober 2013 18:04

Har tittat på en repris av programmet idag och börjar fundera på gränserna. Är det skillnad på fanatism och stalking? Är stalking bara otrevlig? Finns det några som fått till en bra relation efter att nån dykt upp hela tiden?


Sökte på fanatism och på en psykologsida stod under "Fanatism är" bl.a det här: "Personer som har någon som sin idol kallas denna persons fanklubb."

Kommer alltså ordet "fans" av fanatism? Isf känns det ju inget bra att kalla sig "ett stort fan av" eller?


Om man ser till min/vår intressevärld som då är att lyssna på och dansa till bra band, är vi fanatiska om vi väljer ut ett eller ett fåtal man åker på? Hur ofta ska det bli innan det är sjukligt? Hor långt är "normalt" att åka? Den sista frågan poppade upp när jag minns Andreas f.d medlem i Highlights kommentar om dom som stalkade honom. Tror han sa nåt om "när dom dök upp i norrland, kände vi att det inte stämde"


Men det här husbilsfolket då som man t.ex ser utanför Fyris, vet att många åkte efter t.ex CL, kanske inte till norrland men väl häromkring, är det fanatism? Om jag åker på flera spelningar i rad är jag fanatiker då?


Skulle va intressant att veta om nåt band suckar om samma personer kommer igen och igen, min erfarenhet är ju inte den men.... Beror väl iofs på hur man är själv också, har ju också varit med om killar som kommer till oss ist för sätta sig hos tjejerna som hängt framför scen. Som par är man väl "mindre farlig"

Medans jag skriver det här minns jag en incident i en stad långt härifrån när C var prao, en av killarna hade fått bra kontakt med en tjej, inget "ragg" (tror jag) utan dom klickade helt enkelt. Så kom det en annan som han väl var lite irreterad på just för hon dök upp överallt, men hon hade åkt väldigt långt så han tyckte väl att han "måste" prata med henne. Det fick till följd att den andra gick. Han var inte glad. Då kände jag att det gick lite överstyr eller vad jag ska säga. Han skämtade så klart bort det o jag hoppas han träffade den första fler gånger. Han kanske kände henne så han hade nr o så det vet ju inte jag men då blev det lite påtagligt det där med orkesterbrudar om man säger så. Tror hon åkte 40 mil eller nåt, så hon var kanske fanatisk ändå.


Vet när vi var unga då for vi ju runt, då åkte man ju skitlångt om man åkte till Hedemora. En gång var vi hos en danskompis som flyttat till Falun, och en orkester vi brukade dansa till i Skultuna, tror dom hette Fredriks spelade i Borlänge så vi åkte dit och dom blev nästan chockade över att vi kom, men på ett positivt sätt ändå. Vi var ju ett gäng av idel par.


Ja det var den världen men stalkers då? Knyter an lite till förra inlägget om relationer. När en partner som får nobben inte kan släppa taget, till o med kan skada andra. På wikipedia står det att en stalker lider av förföljningssyndrom, ja det kan vi ju vara överens om. Men om ni klickar på länken så står det där att det finns 3 sorter eller kanske stadier. När övergår fanatism i stalking?

Har en bekants kompis som var utsatt av en f.d partner, som hittade henne vart hon än tog vägen. Tror hon hade all upptänkligt skydd som fanns. Men där var hans kompisar med också och "hjälpte till" Vad kallas en sån människa? Medstalker? Hur funkar man då? Försöker söka på "medstalker" men får bara upp "med stalker"

Vet inte hur hon har det idag men hon flyttade till en större ö och hittade en ny kille.


Ja det var lite funderingar som poppade upp när jag såg programmet, nu ska jag fixa mat fort som attan före Moreus   

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards