Mina ord och tankar

Alla inlägg den 12 oktober 2014

Av Neta - 12 oktober 2014 16:06

Sov länge idag också fast jag kom i säng hyfsat, iaf med mina mått. Men vaknade efter ett par timmar o kunde inte somna om förrän på morgonkvisten. Min kropp gillar inte hösten och strejkar på många sätt.
Idag har dom lovat regn och jag hör på bilarna att det är en våt asfalt dom kör på. Själv har jag parkerat mig i soffan. Såg ett program med Uppsalabon Ove Törnkvist vi missade igår. Han är 85 år nu, fantastiskt imponerande att han orkar vid så hög ålder även om det är inspelat för 3-4 år sen.
Hade inte sett Landgång heller och nu går veckans avsnitt av 112 som jag kollar på lite halvt om halvt samtidigt som jag svarar på mail m.m

Fick en fråga om de äppelpajer jag köpte på Lidl igår, om dom låg i frysdisken? Nej det är "lösviktsbröd" smördegsbullar och pirogaktiga. Man plockar alltså själv och dom kostar 5.90 st.
När ni ändå står där och plockar så ta några ostfrallor också, dom är urgoda dom med.

Vet att det är många som rynkar på näsan åt den affären men jag handlar mer och mer där. Deras falukorv och färdiga köttbullar av märke Enbacken är fantastiskt fina.
Dom har en apelsinjuice i flaska som vi upptäckte i somras, kan nästan inte dricka något annat nu.
Grönsaker är ofta billigt och på temaveckorna kan man hitta mkt kul. Igår hitta vi korianderpasta ?
Att det sen är billigt för övrigt också gör ju inget.

Vad gäller fackanslutning o sånt som kollektivavtal bryr jag mig inte, gick ju själv ur för många år sedan. Har aldrig haft en så förmånlig anställning sen jag började förhandla med arbetsgivaren själv, då jobbade jag ändå i kommunen. Förhandlade upp min lön och mina förmåner själv.
Kan rekommendera det!

L är lugn idag, tror han börjar få "min" förkylning, C är på bio med en kompis och E är hemma hos sig. Ganska lugnt här i soffan. Snudd på långtråkigt.

Magen börjar kurra ska kanske se vad som finns i skåpen. ?






Av Neta - 12 oktober 2014 00:15

Trots att jag kände mig så bra igår så så hostade jag en del i natt som var och så hade jag en ordentlig hostattack på morgonen som blev så pass att jag fick hjärtklappning och det svartnade för ögonen.

Kände mig också helt slut i kroppen. Blev himla orolig så messade tjejerna från sängen och sa som det var och C sa direkt att då är vi hemma. E blev kanske lite besviken men L förstod ju sen också.


Helt slut som jag var somnade jag om och vaknade av att C väckte mig 12.30, då är man ju inte frisk!


 

Då hade hon gullungen gjort brunch, så jag masade mig upp, tung i skallen som 17 och fick i mig lite iaf, det här är hennes bild på sin tallrik.


Solen sken och jag var egentligen helt slut men tänkte att vi måste göra någonting, och jag ville ha luft. Vi bestämde att vi skulle åka till Erikshjälpen, jag ville dels kolla efter en lampskärm till min läslampa i vardagsrummet, skärmen som är vit och i plast börjar bli gul och ofräsch.


 

Sen var jag på jakt efter en sån här oljelampa, en eller helts två som är lika höga som vanliga ljus. Missade den här på Tradera häromdan, hade den i minneslistan men glömde buda.

Hämtade Elle och for mot stan.


Den enda lampskärm jag hittade med den fattning jag ska ha var en lika min som också börjat gulna.


 

Och visst hittade jag en oljelampa men inte den jag skulle ha.   


 

Men den stod tillsammans med den här som går perfekt till mina gardiner, halvstor skål.

Har mer och mer börjat köpa lite handblåst glas och den här skålen var från Järvsö glas, började med att jag fick ärva lite Ulvaglas, en vas och en skål i kobolt. Sen var jag liksom fast.


   

Hittade en liten bok med lite goda mackor gjorda med färskost, var nog reklam för Bonjour, ett par helt oanvända ballerina i skinn och en hjärtformad plåtburk för 3 rör ballerina. Går nog få i kakor från andra märken också.


 

Sen ett riktigt fynd, en mapp med 13 bilder i Uppsalamiljöer, utgiven vid något spårvägsjubileum 1906. Så det är spårvagnar på alla bilder också. 40 kr.....

40 kr kostade både skorna och skålen också, 35 kr för oljelampan, 15 kr st för burken och boken så jag blev inte så fattig heller.

Konstglas stiger ju i värde så det får väl ungarna slåss om sen. Bilderna är nog attraktiva för en samlare också men jag tänker behålla dom iaf. Står tyvärr inte vilken som fotat men jag tror det är Lennart Dahlgren för jag tycker vissa bilder är lika som i boken "Sekelskiftets Uppsala" som jag har.


Jag började känna mig ok när vi kom in till stan och jag fick lite frisk luft innan också, men inne på Erikshjälpen hittade vi sen L i en soffa, blek och med värk i hela kroppen. Med tanke på det som varit blir man ju lite orolig då. Men nej, så kändes det inte. Risk för att jag smittat honom alltså.


Vi åkte och handlade lite smått på Lidl, men lämnade L kvar i bilen då. Elle skulle ha gurka till Kiwi och jag handlade lite grönsaker med. Varsin äppepaj, finns inga godare om man inte ska göra dom själv. Så sen åkte vi hem och kokade kaffe och fikade lite innan vi körde gång med maten. Gjorde en texmexlåda och både tjejerna hjälpte till, guld värt det.


Mat framför TVn, såg på det där amerikanska programmet där folk får skicka in sina hemvideor i brist på annat av intresse för oss. Sen började ju Downton ikväll så nu blir det julafton på lördagskvällarna ett tag. Ännu mer nästa lörd då "Så mycket bättre" börjar igen också.


Satt sen och pratade lite med Elle innan L körde ner henne och nu sitter jag här. C kom upp nyss och hade ont på örat. Legat tokigt trodde jag men sen kom hon upp igen o då var det "kanske" inne i örat också. Smittad? Troligen, det visar sig väl i morrn.


Få se nu då hur det blir med hosta i natt, fortsätter det får jag väl pallra mig till doktorn på månd. Märkligt hur man kan känna sig pigg ena dan o sen blir det så här igen. Hade ju vart läckert o kryssa idag i det här fina vädret o när det var Martinez o allt.


Nu ska jag iaf krypa ner, det är bara 5 gr ute nu så inatt får jag kanske stänga fönstret. Kanske dax att byta till vintertäckena också snart.





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards