Mina ord och tankar

Alla inlägg den 23 oktober 2014

Av Neta - 23 oktober 2014 23:56

Tänker ju på budgeten som dom presenterat idag. Det skälls ju över att sossarna inte kan hålla sina vallöften, men det är ju inte bara sossarna nu det är ju miljöpartiet också, så det är klart att dom inte kan hålla den strikt som dom gått ut med. Vi slapp ju vänstern iaf!


En av kvällstidningarna hade roat sig med att ta upp 6 saker från det här, 3 för vinnare och 3 för förlorare.


Vinnare var:

Arbetslösa som nu kunde få upp till 80% av lönen eller en höjning med 30 kr om dagen från 320 till 350 kr.

 

Tja 350 kr/ dagen är ju ca 7000 i månaden för man får ju bara ersättning för arbetsdagar. På dom kronorna får dom betala skatt också. Vem lever på det?

80% av lönen är ju bra mkt bättre isf. Men det är inte så många arbetslösa unga som haft någon lön idag.

 

Ensamstående föräldrar som uppbär underhållsstöd eller bidragsförskott, så hette det när jag hade det iaf. Dom får 1578 kr efter en höjning med 300 kr.

 

Är det här ett skämt? Min son fyller 40 i maj, jag hade 1173 kr för honom till och med gymnasiet, det gick han ut för 20 år sedan.

Om man tänker på vad priser på mat, kläder och bostäder höjts på samma tid. Då har det här bara höjts med 100 kr fram till nu.

Visserligen är det väl inte så många som behöver det här bidraget då föräldrar så klart betalar underhåll för barnen vid en separation, men dom finns därute dom som lik mig inte har/hade pappor som betalade.

Unnar dom så klart sina 300 men borde det inte varit mer?

 

Pensionärer får ca 180 kr mer i garantipension, samtidigt höjs bostadstillägget med ca 100 kr.

 

Oj! Vad ska dom göra med så mycket pengar? Kan ju bli hela 280 kr plus då. Ja bättre än minus så klart.

Sen gäller väl det här bara ålderspensionärer om det är garantipension. Ni vet dom som servade dom som jobbat och betalt skatt hela livet och byggt upp den välfärd vi knappt har längre. Oftast kvinnor!

 

Vad händer med sjukpensionärer, förtidspensionärer och de som har aktivitetsersättning?

 

Förlorarna då?

Höginkomsttagare får om dom tjänar 60 000 kr/ i månaden 220 kr mer i skatt, dom som ligger på 35 000 kr i månaden betalar 20 % på överstigande belopp.

 

Tror dom har råd med det!

 

Dom som pensionssparar får inte längre göra avdrag för det!


 

Där hade Elle en klockren kommentar. " Har dom råd att pensionsspara har dom väl det ändå utan avdrag" sagt av hon som tjänar 8 500 kr i månaden minus skatt. Hon som inte har en chans till varken sparande eller pensionssparande.

 

Nikotinberoende då, ja dom stackars människorna får betala hela 3 kr mer för en ask cigg och snusarna 4 kr mer för en dosa.

 

Borde varit minst en nolla till på dom summorna, eller varför inte två? Är man så dum att man håller på med det då kan man betala. Då kanske vi som är kloka nog att låta bli slipper röken utanför krogen, vid busshållplatsen och utanför dörrarna vid köpcentren. Vore rena drömmen om grannarna slutade röka på balkongen också. För röken är lika äcklig och farlig utomhus som inomhus.

 

Ovanstående saker tycker jag ändå är bra även om det känns som en vindpust i lä. Men något som gjorde mig skitförbannad var höjningen av skatten för bensinbilar!!!

 

Återigen slår dom på oss som bor utanför tätorterna eller är hindrade att åka buss av hälsoskäl. Alla kan inte åka kommunalt! Inte nog med att vi som är tvungna att ta bilen vintertid är avstängd från vissa gator, nu ska vi betala mer också.

Höj gärna bilskatten för friska människr i tätorterna men slå inte på oss som är beroende av den för att överhuvudtaget ta oss hemifrån!!

 

Ja det var bara lite tankar så här mitt i natten! Om jag vore stadsminister och om bara jag fick bestämma då såg det annorlunda ut!    Obs! Skojar!

Av Neta - 23 oktober 2014 00:12

Ang min åsikt om RMD och LB kampanj och det svar jag fick från RMD har jag gjort ett undantag och publicerat både hans svar till mig och mitt. Tack också ni som hört av er och tycker lika, men det är inte till mig ni ska säga det. Kampanjen är ju också igång så vi kan inte hindra den men sin åsikt får man ju uttrycka. Det är som sagt uttrycket "Mucka inte" som jag ogillar. Ett otrevligt uttryck jag skulle tillrättavisa både mina egna och barn på jobbet, om dom uttryckte det. Ett uttryck som startar bråk.


Idag har vi varit på invigning, det öppnade ett nytt Maxi på vår del av stan, där vi kommer in när vi åker motorvägen.

Åkte hemifrån när dom öppnade o var väl där 20 min senare. Då fick vi ingen parkering och ledsnade till slut.

Åkte iväg och gjorde en del andra ärenden och jag var helt inställd på att handla på ett annat ställe men L tyckte vi skulle åka tillbaka o då fick vi pparkering direkt.

Å jösses va folk, C som drog mig fick nästan panik ett tag. Det var svårt att bilda sig någon uppfattning om sortiment m.m man kom inte fram till allt utan fick koncentrera sig på det man behövde.

Gjorde vi några fynd då?

Vi har varit utan en vettig kaffebryggare ett tag, brödrosten har brunnit och man har suttit med sladden i handen och hjärtat i halsgropen och varit livrädd för att det skulle hända igen trots lagning. Vattenkokarn går inte kalka av riktigt längre så när dom sålde allt det här i samma stil för 99 kr/st så slog vi till.


   

Svart o rött går bra i vårt kök också. Hade en egen bild på vtnkokarn också men den har facebook sumpat. Lag upp 3 men det finns bara 2. Lika igår la upp 4 men det finns bara 3 hur man än bläddrar. Grr.. Orkar inte hålla på med sladd o tömma kamera o padda heller, tar sån tid.

Tog även en fika på deras café och Lithells stod utanför och bjöd på korv med bröd. Det fick bli dagens lunch, tog bara en fralla till kaffet hemma sen.


Har nu allt utom grönsaker hemma till helgen, var till o med på systemet idag. Bakat bottnar till smörgåsrullarna i kväll, hittat recept med lövbiff till kvällen och inte rostbiff som jag tänkt först. Gör rullader.

Fnular på en varm fördrink i höstmörkret. Ska man tjuvstarta med glögg? Punch? och vad serverar man för tilltugg till punch? Ärtsoppa i shotsglas? Glüwine o toddy har vi haft redan, vill komma med nåt nytt. Har ni förslag så "bring them on" vi har det mesta utom konjak hemma men har iofs Xanté.


I morrn ska jag göra tårtbottnar och på fred kommer E o vi gör klart allt utom garnering till lunchen o tårtan. Då har vi bara maten till kvällen o fixa när mamma o kompani åkt hem.

C o L har städat järnet i veckan, (mest C) värsta storstäden. Dukar är tvättade och ska "bara" manglas.

Känns som jag har koll!



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards