Mina ord och tankar

Alla inlägg den 4 februari 2015

Av Neta - 4 februari 2015 00:00

En dansklubb i Småland bestämmer sig för att ha en klubbkryss med buss till o från båten. Man väljer en kryssning då ett band som spelat på många av deras fester spelar på Cinderella.

Någon i en annan dansklubb får nys om detta och den klubben hänger på, det går som en budkavel. Fler klubbmedlemmar i andra föreningar får nys om det och frågar runt, allt praktiskt är kanske inte ordnat än men det kommer att åka många från varje klubb.

Jag och några till får frågan om vi kan sprida det. Jag i min tur frågar vänner på min lista, kollar samtidigt om det står på orkestrarnas sidor och då det inte gör det skriver jag där. En väninna till mig skriver på danssidor.

Pratar med sonen om vår klubb får order om att skriva på deras sida. Gör det och vilket gensvar överallt. Många gillningar trots sen kväll.


Lägg alltså Tisd 28 april på minnet, då är det vår och så fint ljusgrönt i hela skärgården. Fernandoz och P-H på scen på Cinderella. Det är väl bara ta ut semesterdagar och boka då eller? Hör med din dansklubb först om ni kan göra det i grupp. All sorts dansfolk vore väl kul, folkdanslag, modern & latindansare och buggklubbarna. Alla kan ni dansa socialdans! Vi ska garanterat boka!

Undrar om man skulle kunna få Viking Line att rabattera lite.....

Sprid gärna det här!


  Lånad bild


SNÖ

Nu något helt annat nämligen det som nu tycks ligga över hela landet, snön   

Ja det gäller inte bara att klä på sig ordentligt utan även se till att man är rustad.

Hur många har en snöskyffel i bilen?

Vet att jag läst på Motormännens sida att förutom en skyffel så är det bra om man har lite sand i bilen i ett sånt här väglag också, dessutom isskrapa, borste, spolarvätska och  låsspray (inte inne i den väl?)

Vid långkörning även en filt, varma kläder, mössa, laddad mobil + mobilladdare för bil, värmeljus & tändare, kanske nåt att ha ljuset i med. Ett enda värmeljus kan värma upp en bil och alla i den, dessutom syns man om man åkt av och lysena inte fungerar.

Termos med varmdryck och nåt att äta är nog inte dumt heller om man ska åka långt.

Reflexer och ficklampa ska man väl alltid ha.


Om du går, så har du väl broddar om det är halt? Gåstavar också kanske? Reflexer även här.

Reflexer på cykel, barnvagn och rullstol?


Visste ni att om man är fastighetsägare och någon halkar och bryter sig utanför din tomt är du skadeståndsskyldig? Det ska vara snöröjt och sandat. Extra viktigt om det inte finns trottoar.


Just nu snöar det ganska ymningt här mitt i natten. Finns mer att tänka på vid snöfall och mycket snö.


 

Att mata fåglarna


Ja kanske andra djur också. men börjar med fåglar man köper väl frö, nötter och talgbollar men man kan också göra själv.

Talgbollar kan man göra av att smälta cocosfett med havre o frön, gärna med lite brödsmulor i. Jag gör i engångsmuggar sen när dom stelnat lägger jag dom i spiralerna som är till för talgbollar.
Hänger också girlanger av jordnötter med skal o russin i fågelbusken, o gärna lite äpplen till koltrasten, både fint o nyttigt.

När jag jobbade på förskolan så gjorde vi en mesklocka av ovanstående blandning. En lerkruka av lämplig storlek ställs över en kaffekopp så hålet kommer fritt, man kör i en pinne i hålet uppifrån gärna med nån liten utstående kvist som kommer över krukkanten upptill. Under krukan ser man till att pinnen kommer genom hålet, tätar om det böhövs, borrar genom pinnen och sätter i ett snöre, så den kan hänga upp o ner. Häll sedan i blandningen lite avsvalnad, låt stelna ordentligt och häng krukan i ett träd.
Vi matade fåglarna under vintern och hade ett matschema över dagisgårdsfåglarnas älsklingsmat som jag återger.

Grönfink och Domherre - hampfrön, solrosfrön, havre, vildfågelfrön

Gråsparv - färskt bröd, hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, nötter

Koltrast - russin, äppelskrutt, kokt potatis

Talgoxe - hampfrön, solrosfrön, vildfågelblandning, kokosfett, talg, mild ost, nötter

Duvor, kråkor, skator och måsar äter allt som bjuds.

Nästan alla fåglar gillar kokosnöt, häng upp halverad

Farligt för fåglarna är möglig, kryddad o salt mat.


Bor man i hyreshus kanske man inte får mata fåglar men då kan man väl göra det i närmaste skogsdunge, bara hänga upp lite bollar, man kan ju återanvända nät från dom till frön. Annars finns det mycket fiffiga saker, behöver inte vara så dyrt heller vi har köpt på Ö&B men också på Vivara


För att gå till något helt annat, har ni som jag upptäckt dessa konstiga nyhetssidor som ploppar upp på Facebook. Dom har rubriker, bilder och filmklipp precis som vilken kvällstidning som helst. Ofta är dom väldigt färgade av utlänningshat, politik eller våld, påhittat oftast. Saker som du inte hittar på någon av de seriösa sidorna som TV-kanalerna, tidnigarnas (nåja) TTs eller så.

Jag menar om det nu verkligen är som det förs fram nyheter med stora rubriker varför hittar man inte det hos t.ex TT eller hos DN och tv-nyheterna?

Jag har lärt mig att dubbelkolla!


IS vill jag skriva om, det skrämmer mig så mycket att det idag sas på nyheterna att dom utbildar svenska medborgare till terrorister att verka här. Medborgare som utnyttjar vår fina flyktingpolitik.

Jag tycker att får man uppehållstillstånd här och betalar tillbaka på det viset, då ska det uppehållstillståndet upphöra.

Varför inte ha ett kontrakt för uppehållstillstånd, att utför man vissa allvarliga brott då har man förverkat sin rätt att vara svensk.

De här personerna förstör ju för de stackars människor som faktiskt kommit hit för att dom måste, dom som försöker anpassa sig och jobbar och gör rätt för sig så fort dom kan.


Nej nu blev jag trött   

  Godnatt!














Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards